Magiakademier i Ereb

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Bifaller :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Inlägg av carlaronsson »

birkebeineren skrev:Vi kan lista alt som lär ut innom magi här och sen sortera och kategorisera senare? :?

Exempelvis perytonakademin i Erebos tycker jag absolut skal få vara med (och då menar jag inte bara på listan), här har vi ju en möjlighet att ge en historia till denna odöda varelse!
Kanske just här perytonen först fanns, här som magiforskningen om den har gjorts och här vi kan gömma bort allt som har med denna underliga skapelse (bjäran och tupilaken var iofs möjligtvis lika udda) om vi inte tycker de skal ha en stor plats i EA. Akademin/gillet/sammanslutningen behöver heller inte vara stor, kanske sju studenter; fem levande och två döda + ett skelett som städar?
Tupilaken bör få en plats. En fantastisk varelse som ger möjligheten att göra en obehaglig Nekromantiker utan att vara sådär superduperdum och döda människor. I verkliga världen kommer tupilaken från Inuitiska legender så någonstans Norrut borde passa.
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Tupilaken har debatterats i odödtråden och där lade vi fram förslag om att den kommit via yndar till nordvästra ereb. Iden var att ytterst tjugiska och chrachziska nekromantiker tjusar med denna fantastiska tingest men att den nu får spridning söderöver.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Wolfhart »

Hej!

Ber om ursäkt på förhand för nekromantin, men jag har suttit och letat i mina gamla boxar och böcker och Sinkaduser efter Animisternas Orden i Kra. Kan någon vänlig och välunderrättad medlem berätta var jag finner denna magiakademi omnämnd?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Tror att den enda platsen Animisternas orden omtalas är i Aidne-modulen. Något av detta finns kanske även med i EA-boxen. Det som står är oavsett ganska kort.

Vi har dock vidareutvecklat materialet i projektet och nu finns följande:

Animisternas Hus:
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... ternas_Hus

Om staden Kra:
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Kra

Om ett utlåtande från ordens stormästare under Stora Schismen:
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Stora_Schismen

Medlem av orden som tjänstgör som Zorakins hovmagiker:
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... ån_Thespia

Ordens stormästare vid tiden för Andra soltåget:
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... Framhundra
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Wolfhart »

Tack för svaret! Då ska jag läsa om Aidneboken igen, för jag måste ha missat den referensen.
Det är hursomhelst ett mycket välskrivet material som tillkommit här på denna sajt!
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Wolfhart »

Jag har under sökandet efter Animisternas orden i Kra funnit en referens till något liknande.

i Ivanhoeboxens medeltidshäfte finns på sidan 64 i texten om häxmästaren i svarta tornet följande:
"De första rapporterna om denne mäktige magiker har man från 399 e.O när en beskrivning av en mäktig nekromantiker i Zorakins vildmark sändes till animistakademin i Faltrax."

Detta ger ett troligt svar på en annan fråga: vilken akademi animistmagikern Serego, uppdragsgivaren i äventyret Marsklandet, tillhör.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Grisodlar'n »

Wolfhart skrev:Jag har under sökandet efter Animisternas orden i Kra funnit en referens till något liknande.

i Ivanhoeboxens medeltidshäfte finns på sidan 64 i texten om häxmästaren i svarta tornet följande:
"De första rapporterna om denne mäktige magiker har man från 399 e.O när en beskrivning av en mäktig nekromantiker i Zorakins vildmark sändes till animistakademin i Faltrax."

Detta ger ett troligt svar på en annan fråga: vilken akademi animistmagikern Serego, uppdragsgivaren i äventyret Marsklandet, tillhör.
Ser ut som du slog ett Perfekt slag för Finna dolda ting. :D
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Wolfhart »

Åtminstone ett Särskilt slag!
Tänk att man fortfarande hittar nya saker så här 29 år efter att jag köpte DoD Ivanhoe! Fast just medeltidshäftet är väl också det man läst minst...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Undrar vad animisterna i Faltrax då visste eller trodde om denna nekromantiker 399 eO? Det var ju först 403 eO som Häxmästaren stod öppet fram i Svarta Tornet. Var de medvetna om sammanhanget eller gjordes kopplingen först senare? Och om de visste, varför gjordes då inget för att förhindra den annalkande faran? Försökte de men misslyckades eller kan det, hemska tanke, varit så att de blev lurade till att hjälpa honom? Det kan ju ha varit först sen att kopplingen gjordes, vilket kan verka mer troligt, men hur då?

Och vad gjorde Häxmästaren i Zorakins vildmark vid det här tillfället 399 eO? Och betyder vildmark egentligen norra Slättebo inte långt från där Svarta Tornet stod färdigt byggt fyra år senare (403 eO) eller någon annan stans i Zorakin? Kan det ha varit uppe i Östermarken norr om dagens Fristaden varifrån det möjligtvis var Animisternas Orden i Kra som rapporterade till sina kollegor i Faltrax?

Många frågor...
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Wolfhart »

Lite trådnekromanti om en nekromantiakademi, med anledning av allt arbete som görs om Kardien nu.

Ur magiboxens vita bok s.31:
"I Kardien ligger en medelstor akademi med animerade skelett som specialitet. Akademin, som ligger väl dold på ett hemligt ställe, betjänas av ca 200 skelett."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Den har vi missat. Något förslag till vart i Kardien den kan ligga dold?
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Wolfhart »

birkebeineren skrev:Den har vi missat. Något förslag till vart i Kardien den kan ligga dold?
Jag hade lagt den i bergig terräng i Inmarks nordöstra grevskap, alltså i Aidnebergens västligaste ände i den del av Kardien som är närmast Svarta Tornet. Akademin bör ha någon relation till Häxmästaren, och det är väl egentligen roligast om det är fråga om konkurrens. Akademin kanske till och med anser sig vara goda kardiska patrioter där ändamålet helgar medlen i försvaret av fädernas jord! Det kanske till och med är just 200 förfäder som bortom sin bortgång fortsätter att skydda landet!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Låter intressant... Skulle det kunna röra sig om en akademi tillhörande palinisterna i S:t Palins Orden? Enligt deras säregna tolkning av Lysande Vägen är odöda som kämpar för Etin helt i sin ordning och då Kardien är huvudsäte för den aidniska grenen av Lysande Vägen skulle kanske försvaret av hemlandet mot Häxmästarens ondska kunna vara en berättigad syssla?
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Wolfhart »

birkebeineren skrev:Låter intressant... Skulle det kunna röra sig om en akademi tillhörande palinisterna i S:t Palins Orden? Enligt deras säregna tolkning av Lysande Vägen är odöda som kämpar för Etin helt i sin ordning och då Kardien är huvudsäte för den aidniska grenen av Lysande Vägen skulle kanske försvaret av hemlandet mot Häxmästarens ondska kunna vara en berättigad syssla?
Efter att ha läst lite här på forumet om palinisterna så tycker jag absolut att det är en spännande idé och det finns ex. följande skrivet som förklarar en sådan koppling:
Regil skrev:Renskrivet
Kardien - Palinor
I Kardien har man en romantisk bild av Palinor såsom ett land av ädla riddare som kämpar för att föra in hedningar i Etins ljus. Ganska stora summor skänks av kardiska adelsmän för att stödja Palinor i kampen och emellanåt så beger sig även äventyrliga, unga adelsmän norrut för att ansluta sig till Palins orden. De kätterska inslagen i Palinismen är för de flesta okända.
Så några äventyrliga ädlingar kan ha återvänt med nya idéer om tron och dess försvar.

Bara som en parentes så blir jag påmind om De Odödas Gång i äventyret Svart Duell (äventyrspaket 1 s.32) där skelett klädda i svarta rustningar med en röd sol på bröstet alltid slagit mig som någon sorts skuggbild av solriddare.
Skriv svar