Magiakademier i Ereb

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Då skulle det kunna vara så att omvärlden vet att denna plats i västra Aidnebergen är ett kloster eller en borg tillhörande palinister men inte att det även finns en magiakademi som lär ut nekromanti här. S:t Palins Orden är organiserad i cirklar där endast Innersta Cirkeln är helt insatt i ordens hemligheter. Den kardiska adeln som skänker pengar till orden tillhör någon av de yttre cirklarna och vet inte om nekromantibiten. Palinherrarnas tal om mäktiga solandar och att sprida ljuset till Erebs mörkaste hörn är allt de hör. Dold i klostret eller borgens indre (eller undre?) finns akademin som vaktas av odöda skelett och här skolas nekromantiker till att bekämpa Häxmästaren och och annan ondska(?).

Skeletten i Svart Duell hade jag glömt, måste kolla upp det...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Fafnir »

Spännande saker som kommer till ytan här... :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Vad tycker du Wolfhart, och ni andra, skall vi göra skelettakademin till ett fäste för palinister och S:t Palins Orden?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Jeb »

Det är alldeles för bra för att skrotas. Echterna är stormförtjusta över att ha en helig order som strider mot Häxmästaren inom landets gränser. Både slantar och unga ädlingar söker sig dit och det är mycket fint att ha en Palinist inom ätten. Jag ska följa detta med stor glädje.

Ser framför mig den magnifika ordernsborgen högt och majestätiskt byggd på en klippa. Snirkliga vägar leder fram till byn Ebenhart som förser borgen med allt den behöver för att fungera. Klippan har naturliga håligheter som bildar ett nätverk av underjordiska salar. Salar som bara inre cirkelns medlemmar har tillgång till...

Frågor:
Vad vet Exarken och hur ställer sig Ekeborg till Palins order på Kardisk mark?
Hur finansieras det hela fullt ut? Har de mark? Använd skelett på samma sätt som hos Gadirm Drakmästera? I så fall är nog ordern hemligare än hemligast.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Mikael »

Nääääj stopp och belägg, om den ska finnas där bör det vara extremt hemligt. LV misstänker ju redan detta kätteri i Palinor och gillar det inte, men ännu har realpolitiken av att sprida Etins Ljus i det fjärran nord och avståndet dit hindrat sanningen från att behöva kväsas. Jag finner det helt oacceptabelt att LV skulle acceptera detta så här nära sina kärnländer. Ljusa Handen, Solriddarna, Exarken mfl kan omöjligen acceptera nekromanti och det är inte rimligt att det rör sig om någon känd plats. Låt detta vara ett litet hemlighetsfullt akademi inget större. Tänk på att det rör sig om en akademi "som ligger väl dold på ett hemligt ställe". Om det ska finnas en koppling till Palinor bör det vara ett litet hemligt tempel, ganska nystartat och inget som LV varken sanktionerat eller tillåtit. Inte heller rör det sig om ett ställe adel eller pöbel känner till. Pengar kanske kommer från Kardien, men då "via" Palinor.
Från wikin:
anders skrev: Gemene man och riark i södern (läs: Aidne) känner nog knappast till de palinoriska soltågen. Möjligtvis har man hört rykten om LV:s expansion i nordanlanden, och att små soltåg företas där. Däremot känner ju exarken och kerîsariet till mer av vad som pågår, och är på vippen att förklara palinismen som en kättersk heresi. Om de skulle få veta exakt hur mycket nekromanti och odöda ingår, inte bara i soltågen, utan i palinismen som tro, skulle det inte längre vara en fråga. Just nu kan man kanske kalla relationen mellan LV och Palinor som kall och avvaktande. Som ordensstat skulle jag gissa att Palinor agerar ganska oberoende, och inte ser sig som stående under exarken. Troligtvis har man genom åren inte ens en formell relation till Ordû-kerîgassen. (viewtopic.php?p=23841#23841)
Peter skrev: Jag skulle lägga en lite annan tonvikt: att man inom LV har en hyfsad uppfattning om att Palinor ägnar sig åt kätterier, men ingen fullgod politisk orsak att öppet bannlysa dem (och dessutom en aktiv palinlobby). Den (oundvikliga?) kollisionen mellan Lysande Vägen och Palinor tycker jag skall vara en latent konflikt som man kan bygga äventyr på. Se f.ö. äventyr no. 2 i Palinor Wikin. Vad gäller Palinors relation till LV:s hierarki har jag även skrivit lite om den. Min tanke är att den är luddig: Palinor har vid flera tillfällen gjort yttre tecken av att inordna sig i den officiella kyrkan, och har fått kerigasser etc. tillsända sig. I praktiken svarar dock orden f.n. inte inför någon: vilket är ett andra skäl till konflikt. Vad gäller soltågen och Palinor skulle jag hellre se att folk är mer medvetna om att det bedrivs soltåg i norr än om Palinor som stat. Alltså: när man talar med Riarken på gatan så kan han nämna de nordliga soltågen, man kanske inte Palinor. Och dessa soltåg är alltså inte Soltågen (som i folkmedvetandet alltid går österut eller rent av alltid till Efaro) (viewtopic.php?p=23850#23850)
Diskussion: viewtopic.php?p=27205#27205


Ska jag vara ärlig ser jag mycket hellre en helt annan organisation bakom akademin, men gärna med samma syfte - dvs bekämpa eld med eld, Häxmästaren med nekromanti, men i hemlighet då LV annars snart skulle göra processen kort. Inte heller känns det som särskilt echtiskt att syssla med nekromanti. Nej jag tror ni får fundera ett par vändor till. Sorry att vara ett surkart, men här tycker jag inte ni får ihop det.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Nej jag tror ni får fundera ett par vändor till. Sorry att vara ett surkart, men här tycker jag inte ni får ihop det.
Du får väl se till att hjälpa till med en vända då! :wink:
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Jeb »

Ska jag vara ärlig ser jag mycket hellre en helt annan organisation bakom akademin, men gärna med samma syfte - dvs bekämpa eld med eld, Häxmästaren med nekromanti, men i hemlighet då LV annars snart skulle göra processen kort. Inte heller känns det som särskilt echtiskt att syssla med nekromanti. Nej jag tror ni får fundera ett par vändor till. Sorry att vara ett surkart, men här tycker jag inte ni får ihop det.
En förnuftets surkart. 🙂

Jag menar inte att Nekromantin är något som någon känner till. Det är vi helt överens om att det inte skulle funka i Kardien. Det betyder att själva akademin är hemlig, men "ordern" finns i bergen. Det föranleder också frågan om vad Exarken känner till om Palins order.

När det gäller en annan organisation blir det svårt att förklara deras närvaro. Skulle nekromantiker starta en akademi är det tämligen konstaigt att de bosätter sig i Kardien överhuvudtaget? Det finns klart bättre ställen med mer liberal syn på verksamheten. Jag tyckte Palins order var en bra idé. De har kopplingar till Kardien, uppgivna adelsmän i Kardien vill ha bort Häxmästaren och tar sin order till hjälp. De bygger upp organisation utan att berätta om nekromantin för att heligt bekämpa Häxmästaren.

Det jag menar är att hemligheten i akademin är att ingen känner till vad som försegår mitt under nosen på ortsbefolkningen. Skulle detta helt slopas tycker jag att det rör sig om en redan utrotad nekromantikerakademi. Den är hemlig för att den inte finns längre. Jag tycker det känns konstigt med akademin från första början.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Om det är Palins Orden som står bakom skelettakademin så lär detta vara mycket hemligt. Även för större delen av palinisterna själva som endast tillhör de yttre cirklarna av orden, så kallade "Initiater av Palinors Regel" som det står i wikin.

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... lins_Orden

Akademin döljer sig förmodligen under ett kapitelhus (församlingshus) tillhörande orden. Nekromantiker som vill studera vid akademin kan då dölja sin identitet och sina syften bakom en fasad av att endast vara medlem av ett "esoterisk sällskap". Orden döljer sig kanske också lite i skuggan av Svarta Tornet då eventuella misstankar om kopplingar till nekromanti kan skyllas på Häxmästaren och hans anhängare som av många tros dölja sig bakom var och varannan sten.

Kanske döljer även akademin sin egentliga tillhörighet till Palins Orden och (tillsynes) Lysande Vägen för att på detta vis locka potentiella studenter till orden. I nekromantikretsar är det kanske inte allmänt känd att akademin är något annat än en plats med mycket skickliga animatörer av skelett?

Vi kan också låta skelettakademin ha en annan historia och även ligga någon annanstans.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Jeb »

Vi kan också låta skelettakademin ha en annan historia och även ligga någon annanstans.
Om det görs kvarstår det att bena i den akademi som faktiskt finns i Aidnebergen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Palinisternas kapitelhus finns det flera av och de kan ligga lite varstans, och kopplingen till skelettakademin var bara ett förslag. Akademin behöver heller inte ligga i Aidnebergen utan det var också bara ett förslag.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Jeb »

Palinisternas kapitelhus finns det flera av och de kan ligga lite varstans, och kopplingen till skelettakademin var bara ett förslag. Akademin behöver heller inte ligga i Aidnebergen utan det var också bara ett förslag.
Det dyker upp mycket i Aidnebergen och dess omnejd. Svartnissar och magikerakademier. :D Jag tycker inte vi ska döda förslaget helt, men kanske ändra det lite?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Albrekt »

Jag vill blåsa liv i den debatt som i den här tråden var på vippen att lösa Mysteriet med Kardiens skelett-akademi, som vi vet vaktas av 200 skelett och "ligger väl dold på ett hemligt ställe".

Jag röstar också på att det verkligen är palinism det handlar om, som föreslagits, men jag håller med Mikael om att det absolut inte kan handla om något som LV-kyrkan känner till. Tvärtom måste någon arbeta hårt för att officiella LV skall veta så lite som möjligt om detta.

Vi vet att det finns adelsmän i Kardien som åtminstone på ett romantiskt plan beundrar den militära missionen i Palinor och stöder denna när tillfälle ges. Dessa beundrare vet inget om nekromanti eller kätteri, utan tänker sig bara modiga riddare som med Etins och solandars hjälp bekämpar barbari och okunskap. Skulle man kunna tänka sig att en sådan adelsman skickar en av sina yngre söner, som ju inte kommer ärva mark och gods, till Palinor för att bli solriddare och hjälte för att bringa ära till familjenamnet? Ja, det låter troligt.

Tänk er att en sådan yngling gör bister karriär som palinist i den kalla norden, där han kämpar tappert i slag mot svartfolk och nordmän, men stupar och (till sin egen chock och bestörtning) väcks åter som någon sorts odöd i S:t Palins tjänst. Detta är mer än han kan acceptera, och (väldigt ovanligt bland återuppväckta palinister) han flyr. Han flyr hem till mamma, helt enkelt. Vart annars ska han ta vägen?? Han kontaktar sin mor (eller far, bror, syster) som också chockas och vägrar acceptera detta . En kombination av skam och familjekärlek gör att man bestämmer sig för att hålla familjesonens öde och fortsatta existens hemlig. Man placerar den odöde sonen i ett komplex svartfolksgrottor på familjens ägor som rensades ut för hundratals år sedan.

Den odöde lämnas ensam i sitt hemliga grottkomplex i sällskap endast av böcker och diverse andra föremål som hans närmaste familjemedlemmar tar med sig till honom, då och då. Han hälsas på mer och mer sällan och glöms nästan bort av familjen.

Utanför går livet vidare och händelserna som kallas Kriget mot Svarta Tornet inträffar. Den odödes systersons son (eller liknande) slåss i detta krig och är kraftigt påverkad av att se Häxmästarens odöda armé. Han räds för en framtid i Svarta Tornets skugga och blir tornriddare, men känner sig maktlös mot nekromantin som han ser växa. Då får han höra av sin mor om legenden om spöket i grottkomplexet. Han går dit, lär känna sin odöde släkting och tillsammans smider de en desperat plan att tygla nekromantins krafter själva: att rädda Kardien genom att bekämpa eld med eld såsom palinisterna i norr gjort i mer än ett sekel. Deras mål är att skapa en armé av odöda.

År 610 e.O. finns det alltså 200 skelett. Men vilken tempelgård eller massgrav kommer dessa ifrån? Har spöket och riddaren fått hjälp av någon palinist från Palinor, eller har de rekryterat magiker från annat håll?
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Drahcon »

(Vem det än var som kom på Palinismen, så vill jag tacka denna person! Otroligt bra och intressant magidel som passar förträfflgt in i Ereb. :shock: )


Jag tycker det dock passar att man "som gåva" från Orden att som nedgjord riddare väcks åter till liv som odöd.

Det vill säga, en person som redan är invigd till en särskild grad inom Palinorden, får möjligheten att återskapas som dödsriddare eller liknande.

Därav raderas risken att man skapar en odöd som "motarbetar" orden och även säkrar lojalitet.

Dock kanske dessa 200 skelett är helt enkelt Palinordens "extra styrka" som de kan sätta in vid kris.
"Misslyckade experiment" eller de dödsriddare som ångrade sitt beslut och sedan blev avtagen dess kraft (och "nedgraderad") till vanligt skelett.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Snibben »

Drahcon skrev: 2021-06-10 09:13 Jag tycker det dock passar att man "som gåva" från Orden att som nedgjord riddare väcks åter till liv som odöd.

Det vill säga, en person som redan är invigd till en särskild grad inom Palinorden, får möjligheten att återskapas som dödsriddare eller liknande.
Palinorden består av flera invingningscirklar så även om man vet att detta är möjligt när man nått en viss cirkel kanske det inte kan ske förän man nått några av de högre cirklarna.
Drahcon skrev: Dock kanske dessa 200 skelett är helt enkelt Palinordens "extra styrka" som de kan sätta in vid kris.
"Misslyckade experiment" eller de dödsriddare som ångrade sitt beslut och sedan blev avtagen dess kraft (och "nedgraderad") till vanligt skelett.
Dödsriddare är mycket mäktiga varelser och man bör behandla dem ungefär som drakar. Kan du tänka dig 200 drakar på samma plats? Ok, drakarnas sinnelag kanske inte passar riktigt för att de skall samlas så stora skaror men ungefär så sällsynt bör en dödsriddare vara.
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Magiakademier i Ereb

Inlägg av Drahcon »

Håller med dig Snibben.
"Misslyckade experiment" eller de dödsriddare som ångrade sitt beslut och sedan blev avtagen dess kraft (och "nedgraderad") till vanligt skelett.
Skriv svar