Båtar
Postat: 2009-06-29 09:03
Satt och läste Kopparhavets kapare. Jösses vilken jävla kass bok det är. Till att börja med har felicien en flotta som är 50.000 man stark vilket innebär att lite mindre än en tredjedel (enligt EA-boxen) av dess befolkning är med bara i flottan. För det andra blandar de galleoner med galärer friskt och sätter hela batterier med ballistor på varje enskilt skepp. Samtidigt använder tydligen svarta piratankor långskepp. Men vad i helvete?
Ok. Eh. Så i alla fall.
Nu till det jag faktiskt ville komma till.
Vilken teknologisk nivå är det egentligen som råder när det gäller sjöfart i Erebs farvatten? Jag har alltid tänkt mig Kogg, Karavel, Karrack men det är ju förvisso coolt som fan med galärslavsbakgrunden. Förvisso fanns rodda skepp kvar i delar av medelhavet väldigt sent så idén är väl inte helt galen. I trakorien däremot kan det ju inte vara särskilt bra med rodda skepp och dessutom etableras det i den (avsevärt bättre, faktiskt till och med jättebra) modulen att det är segelskepp som gäller. När jag sitter och skriver Moril Dilaz som är en jättestor hamnstad så tänker jag mig just karaveller och Karracker i hamnen. Är jag ute och cycklar när jag säger att just kogg, karrack och karavell är de vanligaste större skeppen i västra haven och kopparhavet och att andra skeppstyper mest är anakronismer eller fungerar som närförsvar?
Jag talar alltså om vilka skrovtyper det finns gott om och inte vilken storlek på skepp då detta varierade enormt i vår egen värld och förmodligen gör det även i Altor.
Jag är också intresserad av den här utvecklingen av skeppsartelleri. I vår värld var ju sjöslag i princip helt värdelösa på medeltiden då den enda taktiken som fanns var att borda eftersom man varken hade ram eller kanon på de flesta skeppen. Personligen tycker jag att sjöslag är ganska coola och att det stundande kopparhavskriget mellan berendien, caddo och erebos på ena sidan och felicien på andra sidan som målas upp i just KK är en av de få tuffa scenarion som finns.
Om det enda som de båda sidorna kan göra mot varandra är att åka förbi och vinka eller att helt enkelt borda varandra en masse tills någon bara väljer att åka därifrån så känns det kanske inte så himla dramatiskt. Kanske kan en magiker här och där piffa upp saker och ting genom att tutta eld på hela skepp på nolltid. Hursomhelst vill jag nog slå ett slag för någon slags anakronism här. Jag vill nog fasen i mig att vi ska ha artelleridäck på båtarna med någon slags halvdugliga projektilvapen som om de får tillräckligt med tid på sig och några bra träffar kan skjuta ett skepp i sank utan att allting behöver bli en ramning, bordning, magikerduell eller användande at vildeld.
Kanske kan det finnas några senor som helt enkelt är helt otroligt bra att använda till balistor så att man kan fylla ett däck med dessa och åka runt och skjuta på varandra i timmar tills någon ger sig.
Sedan har vi ju det där problemet med att träskepp utan kanoner inte gärna sjunker heller men det känner jag är ett mindre problem. Om dom inte kan röra sig ordentligt länge och mest ligger och skvalpar runt borde man kunna tända eld på dem rätt lätt.
Eller är just eldpilar lösningen kanske? Är Erebs folkslag så galna att de skjuter gigantiska eldpilar på varandra med balistor trotts att det finns klara risker att det egna skeppet också fattar eld? Har man alkemiskt skydd som gör skeppen svårantända så att det krävs några bra träffar?
Kan verkligen tänka mig en stor mängd skepp som seglar runt och regnar streck av eld på varandra. Samtidigt svettas och svär de brända och illa tilltuffsade artelleristerna under däck och fortsätter att kämpa. Uppe på däck hukar sig marinsoldaterna i fruktan och matroserna klättrar paniskt omkring i riggen och försöker undvika att bli träffade samtidigt som de försöker släcka eldsvådorna som hotar att förvandla hela skeppet till ett inferno.
Är det någon mer än jag som går igång på det här och tycker det är viktigt?
Ok. Eh. Så i alla fall.
Nu till det jag faktiskt ville komma till.
Vilken teknologisk nivå är det egentligen som råder när det gäller sjöfart i Erebs farvatten? Jag har alltid tänkt mig Kogg, Karavel, Karrack men det är ju förvisso coolt som fan med galärslavsbakgrunden. Förvisso fanns rodda skepp kvar i delar av medelhavet väldigt sent så idén är väl inte helt galen. I trakorien däremot kan det ju inte vara särskilt bra med rodda skepp och dessutom etableras det i den (avsevärt bättre, faktiskt till och med jättebra) modulen att det är segelskepp som gäller. När jag sitter och skriver Moril Dilaz som är en jättestor hamnstad så tänker jag mig just karaveller och Karracker i hamnen. Är jag ute och cycklar när jag säger att just kogg, karrack och karavell är de vanligaste större skeppen i västra haven och kopparhavet och att andra skeppstyper mest är anakronismer eller fungerar som närförsvar?
Jag talar alltså om vilka skrovtyper det finns gott om och inte vilken storlek på skepp då detta varierade enormt i vår egen värld och förmodligen gör det även i Altor.
Jag är också intresserad av den här utvecklingen av skeppsartelleri. I vår värld var ju sjöslag i princip helt värdelösa på medeltiden då den enda taktiken som fanns var att borda eftersom man varken hade ram eller kanon på de flesta skeppen. Personligen tycker jag att sjöslag är ganska coola och att det stundande kopparhavskriget mellan berendien, caddo och erebos på ena sidan och felicien på andra sidan som målas upp i just KK är en av de få tuffa scenarion som finns.
Om det enda som de båda sidorna kan göra mot varandra är att åka förbi och vinka eller att helt enkelt borda varandra en masse tills någon bara väljer att åka därifrån så känns det kanske inte så himla dramatiskt. Kanske kan en magiker här och där piffa upp saker och ting genom att tutta eld på hela skepp på nolltid. Hursomhelst vill jag nog slå ett slag för någon slags anakronism här. Jag vill nog fasen i mig att vi ska ha artelleridäck på båtarna med någon slags halvdugliga projektilvapen som om de får tillräckligt med tid på sig och några bra träffar kan skjuta ett skepp i sank utan att allting behöver bli en ramning, bordning, magikerduell eller användande at vildeld.
Kanske kan det finnas några senor som helt enkelt är helt otroligt bra att använda till balistor så att man kan fylla ett däck med dessa och åka runt och skjuta på varandra i timmar tills någon ger sig.
Sedan har vi ju det där problemet med att träskepp utan kanoner inte gärna sjunker heller men det känner jag är ett mindre problem. Om dom inte kan röra sig ordentligt länge och mest ligger och skvalpar runt borde man kunna tända eld på dem rätt lätt.
Eller är just eldpilar lösningen kanske? Är Erebs folkslag så galna att de skjuter gigantiska eldpilar på varandra med balistor trotts att det finns klara risker att det egna skeppet också fattar eld? Har man alkemiskt skydd som gör skeppen svårantända så att det krävs några bra träffar?
Kan verkligen tänka mig en stor mängd skepp som seglar runt och regnar streck av eld på varandra. Samtidigt svettas och svär de brända och illa tilltuffsade artelleristerna under däck och fortsätter att kämpa. Uppe på däck hukar sig marinsoldaterna i fruktan och matroserna klättrar paniskt omkring i riggen och försöker undvika att bli träffade samtidigt som de försöker släcka eldsvådorna som hotar att förvandla hela skeppet till ett inferno.
Är det någon mer än jag som går igång på det här och tycker det är viktigt?