Sida 1 av 3

Båtar

Postat: 2009-06-29 09:03
av Jan Erik Söderman
Satt och läste Kopparhavets kapare. Jösses vilken jävla kass bok det är. Till att börja med har felicien en flotta som är 50.000 man stark vilket innebär att lite mindre än en tredjedel (enligt EA-boxen) av dess befolkning är med bara i flottan. För det andra blandar de galleoner med galärer friskt och sätter hela batterier med ballistor på varje enskilt skepp. Samtidigt använder tydligen svarta piratankor långskepp. Men vad i helvete?

Ok. Eh. Så i alla fall.

Nu till det jag faktiskt ville komma till.

Vilken teknologisk nivå är det egentligen som råder när det gäller sjöfart i Erebs farvatten? Jag har alltid tänkt mig Kogg, Karavel, Karrack men det är ju förvisso coolt som fan med galärslavsbakgrunden. Förvisso fanns rodda skepp kvar i delar av medelhavet väldigt sent så idén är väl inte helt galen. I trakorien däremot kan det ju inte vara särskilt bra med rodda skepp och dessutom etableras det i den (avsevärt bättre, faktiskt till och med jättebra) modulen att det är segelskepp som gäller. När jag sitter och skriver Moril Dilaz som är en jättestor hamnstad så tänker jag mig just karaveller och Karracker i hamnen. Är jag ute och cycklar när jag säger att just kogg, karrack och karavell är de vanligaste större skeppen i västra haven och kopparhavet och att andra skeppstyper mest är anakronismer eller fungerar som närförsvar?

Jag talar alltså om vilka skrovtyper det finns gott om och inte vilken storlek på skepp då detta varierade enormt i vår egen värld och förmodligen gör det även i Altor.

Jag är också intresserad av den här utvecklingen av skeppsartelleri. I vår värld var ju sjöslag i princip helt värdelösa på medeltiden då den enda taktiken som fanns var att borda eftersom man varken hade ram eller kanon på de flesta skeppen. Personligen tycker jag att sjöslag är ganska coola och att det stundande kopparhavskriget mellan berendien, caddo och erebos på ena sidan och felicien på andra sidan som målas upp i just KK är en av de få tuffa scenarion som finns.
Om det enda som de båda sidorna kan göra mot varandra är att åka förbi och vinka eller att helt enkelt borda varandra en masse tills någon bara väljer att åka därifrån så känns det kanske inte så himla dramatiskt. Kanske kan en magiker här och där piffa upp saker och ting genom att tutta eld på hela skepp på nolltid. Hursomhelst vill jag nog slå ett slag för någon slags anakronism här. Jag vill nog fasen i mig att vi ska ha artelleridäck på båtarna med någon slags halvdugliga projektilvapen som om de får tillräckligt med tid på sig och några bra träffar kan skjuta ett skepp i sank utan att allting behöver bli en ramning, bordning, magikerduell eller användande at vildeld.

Kanske kan det finnas några senor som helt enkelt är helt otroligt bra att använda till balistor så att man kan fylla ett däck med dessa och åka runt och skjuta på varandra i timmar tills någon ger sig.

Sedan har vi ju det där problemet med att träskepp utan kanoner inte gärna sjunker heller men det känner jag är ett mindre problem. Om dom inte kan röra sig ordentligt länge och mest ligger och skvalpar runt borde man kunna tända eld på dem rätt lätt.

Eller är just eldpilar lösningen kanske? Är Erebs folkslag så galna att de skjuter gigantiska eldpilar på varandra med balistor trotts att det finns klara risker att det egna skeppet också fattar eld? Har man alkemiskt skydd som gör skeppen svårantända så att det krävs några bra träffar?

Kan verkligen tänka mig en stor mängd skepp som seglar runt och regnar streck av eld på varandra. Samtidigt svettas och svär de brända och illa tilltuffsade artelleristerna under däck och fortsätter att kämpa. Uppe på däck hukar sig marinsoldaterna i fruktan och matroserna klättrar paniskt omkring i riggen och försöker undvika att bli träffade samtidigt som de försöker släcka eldsvådorna som hotar att förvandla hela skeppet till ett inferno.

Är det någon mer än jag som går igång på det här och tycker det är viktigt?

Re: Båtar

Postat: 2009-06-29 09:24
av Snibben
Jan Erik Söderman skrev: Kanske kan det finnas några senor som helt enkelt är helt otroligt bra att använda till balistor så att man kan fylla ett däck med dessa och åka runt och skjuta på varandra i timmar tills någon ger sig.

Sedan har vi ju det där problemet med att träskepp utan kanoner inte gärna sjunker heller men det känner jag är ett mindre problem. Om dom inte kan röra sig ordentligt länge och mest ligger och skvalpar runt borde man kunna tända eld på dem rätt lätt.
Skeppsbalistor är kanske tillverkade med extra mycket metall för att kunna tåla de extra stora påfrestningarna på sjön. Vatten och alger sköljer alltid in och får träet i balistorna att svälla vilket gör att armarna blir sköra. Istället tillverkas de av ett bronsrör istället för ramp (så att de kan användas även när det blåser lite starkare. Armarna är gjorda av valben (som preparerats) eller liknande stor varelse. Slutgiltigen använder man sig av senor från havsormar. Resultatet blir en pålitlig projektilmaskin . Varför används den inte till lands? Den är dyr och träbalistor är lika lika efektiva.

Postat: 2009-06-29 09:30
av Jan Erik Söderman
Jo. Jag läste på lite mer och upptäckte att på medeltiden i vår värld så användes inte ballistor över huvud taget för att de tydligen var krångligare att bygga och dyrare än vanliga katapultvarianter. Men till sjöss tänker jag att katapulter är ganska dåliga eftersom de måste stå på däck utan en rigg ovanför.

Så precis av den anledningen du angav så används balistor till sjöss men inte på land för att de är för dyra. Romarna hade för övrigt ballistor som de skjöt på andra båtar med även under antiken men på medeltiden fanns det inte tillräckligt stora sjömakter för att någon skulle vilja kriga till sjöss.

Postat: 2009-06-29 09:35
av Snibben
Mitt förslag var också att lösa problemet med kanontyngden. Dvärgarna, glöm inte dvärgarna. Ja, alltså inte till sjöss men väl med kunskap att bygga komplicerade maskiner, använda metall och älskar att tjäna pengar. So what om de dumma människor vill ge sig ut på de farliga haven med en massa tyngd som bara kommer dra dem ned i djupet, dvärgarna ökar bara sin egen förmögenhet.

Ja, katapulter och dylikt var väll inte främst för att skjuta på andra skepp med utan snarare tänkta att användas vi hamnanfall och liknande.

Postat: 2009-06-29 09:42
av Jan Erik Söderman
Ah ok. Jo det kan ju definitivt vara en idé. Tänkte iofs mer att det var ett skepps öde att brinna upp och inte att sjunka med min reviderade tanke om skeppstrid. Det är dessutom jävligt visuellt med eld och det gillar jag. Men för allt i världen. De dvärgiska ballistorna kan ju också figurera och utgöra ytterligare en faktor till att krigskonsten till sjöss är betydligt mer dödlig än den var under vår medeltid.

Postat: 2009-06-29 16:11
av gtjorgo
Jag vill bara slå ett slag för rammningarna från det Dermanska, järnklädda tunga, stridskanoterna ( eller snarare galärerna). Dessa lär ju klyva andra båtar på mitten om de får in en bra vinkel.Dessa monster påminner lite om österrikarnas seger mot det nya Italien i slaget vid Lissa. (fast år 1866 var det pansarskepp som gällde).

Postat: 2009-06-29 16:38
av Peter
Vad, det är klart att piratankorna skall ha långskepp! Kravellbyggda, latinriggade långskepp som de lätt kan gömma längs de Morelvidynska vasskusterna.

Karavell, Karack och möjligen tidig Galeon känns rätt. Frågan är om inte koggen också känns lite ålderdomlig. Men hur som helst, en rejäl blandning löser det mesta.

Vad gäller skeppsbestyckning får man ju inte heller glömma den greki.. förlåt Krunska elden som skjuts ur metallrör.

Postat: 2009-06-29 18:05
av gtjorgo
Koggen kom under 1100-1200 talet. Så den ligger ganska väl i tiden om ereb är ca 1200-1300? Tycker själv den bör vara en av de vanligaste skeppstyperna som förs ute till havs (där vindarna är nog starka dvs inte ormsjön).

Jag vill också ha ankor i långskepp! Dessa kan ju ta sig iland nästan var stans och plundra, inta bara till havs utan även till lands. Sedan kanske det inte är det bästa Slagskeppen men det är ganska snabba och manöverbara och kan fly undan tyngre skepp.

Postat: 2009-06-30 03:44
av Jan Erik Söderman
Koggen är skittråkig utseendemässigt och gick dessutom inte att segla långa sträckor på havet med. Jag håller med om att den ska vara den vanligaste skeppstypen för vanliga handelsmän men jag tycker att Karracken och Karavellen ska vara de krigskepp som används.

Vid närmare eftertanke tycker jag nog att ankor i långskepp fungerar. Det är ju inte som att de behöver ett skepp egentligen. De kan ju flyta och simma hur långt som helst.

Postat: 2009-06-30 12:04
av Regil
jag måste här peka i riktning mot det fantastiska arbete som DrHus har gjort map båtar i Felicien, vilket också har bäring för båtar överlag i Kopparhavet:

viewtopic.php?t=8&postdays=0&postorder=asc&start=225

Postat: 2009-06-30 12:38
av Mikael
Skeppsbalistor är kanske tillverkade med extra mycket metall för att kunna tåla de extra stora påfrestningarna på sjön. Vatten och alger sköljer alltid in och får träet i balistorna att svälla vilket gör att armarna blir sköra. Istället tillverkas de av ett bronsrör istället för ramp (så att de kan användas även när det blåser lite starkare. Armarna är gjorda av valben (som preparerats) eller liknande stor varelse. Slutgiltigen använder man sig av senor från havsormar. Resultatet blir en pålitlig projektilmaskin . Varför används den inte till lands? Den är dyr och träbalistor är lika lika efektiva.
Låter bra för de mest avancerade sjöfararnationerna. Tycker det skall vara egna påfund utan hjälp från dvärgarna i just det här fallet. Sedan vet jag inte om jag gillar hela "kanondäck" i Ereb. :?

Tycker också att alvernas Korpioner fortfarande skall vara snäppet vassare och efterlängtat byte för varje krigisk sjöman.

Postat: 2009-06-30 14:36
av Snibben
Mikael skrev: Låter bra för de mest avancerade sjöfararnationerna. Tycker det skall vara egna påfund utan hjälp från dvärgarna i just det här fallet. Sedan vet jag inte om jag gillar hela "kanondäck" i Ereb. :?

Tycker också att alvernas Korpioner fortfarande skall vara snäppet vassare och efterlängtat byte för varje krigisk sjöman.
Tyvärr så är det ju det Kopparhavets Kapare går ut på, att leka 1600-tals sjörövare i Ereb Altor :?

Korpionerna är tuffa men bilden i KK är ful, tycker jag :x

Postat: 2009-06-30 15:15
av gtjorgo
Jag har alltid undrat över varför gråalverna har såna löjligt överbestyckade monster till skepp? De är ju kompisar med alla till havs t o m Raugoner, De kan segla ifrån varenda tjomme och vad jag vet så plundrar de inte till sjöss. Måste de då åka runt som värsta Bismarck-kryssaren och vara bäst där också...dessa saker får mig att hata alverna i ereb...

Postat: 2009-06-30 15:52
av Mikael
gtjorgo skrev:Jag har alltid undrat över varför gråalverna har såna löjligt överbestyckade monster till skepp? De är ju kompisar med alla till havs t o m Raugoner, De kan segla ifrån varenda tjomme och vad jag vet så plundrar de inte till sjöss. Måste de då åka runt som värsta Bismarck-kryssaren och vara bäst där också...dessa saker får mig att hata alverna i ereb...
:lol: well put!

Postat: 2009-06-30 16:51
av Jan Erik Söderman
Regil
Det var precis för att få information om tidigare tankar om sjöfart som jag startade denna artikel. :)

Mikael
Jag håller med. Dvärgarna behöver verkligen inte vara ursprunget till de tunga ballistorna.

Jag tycker mest att att möjliggöra skeppsstrider som går ut på annat än bordning och rammning är roligare än att inte göra det. Då krävs det en del rena fantasyelement. Jag funderar mest på vad som är spelbart när man faktiskt spelar i världen också. Det är ganska kul om faran börjar när man kommer inom balistaskottsavstånd och det finns en taktisk taktor som gör att man vill undvika att ligga nära varandra och bara glida fram i flera timmar. Dessutom gillade jag det visuella i att alla skeppen försökte tända eld på varandra. En utveckling som jag känner är naturlig om man betänker alla alkemister som finns i Ereb som inte fanns i vår värld. Att dessa inte bara inte har uppfunnit krutet utan dessutom misslyckat att göra en enda uppfinning som kan påverka sjöstrid verkar kanske lite konstigt. Väntar dock på andras tankar om idén med eldballistaskeppen. Detta skulle alltså mest vara krigsskepp och vanliga skepp skulle mest försöka låta bli att bli plundrade eller skjutna i sank oftast.

Gtjorgo
Håller med dig till hundra procent. Att alverna bara är bäst på allting i 91 utgåvan av drakar och demoner och har bättre teknologi när det gäller allt inte bara gör dem tråkiga att ha att göra med. Det gör dessutom alla andra varelser efterblivning. Om alverna kan göra ett långt smäckert svärd som gör lika mycket i skada som ett mästersmitt svärd ifrån en annan smed, varför har inte dvärgarna som ska vara bäst i världen på att smida skaffat sig några av dessa och valt att göra den modellen istället? Om gråalverna har en fartygstyp som är helt galet mycket mer manövreringsbar och snabb än de mänskliga båtarna, varför är då människorna så efterblivna att de är inkapabla att härma skrovtypen? Listan fortsätter. Korpionerna är dessutom ganska skumma. Kan någon komma på ett enda vapen historiskt som är baserat på fjädrar? Jag kan i alla fall inte göra det. Kanske för att det helt enkelt är ganska värdelöst i jämnförelse med att basera det på strängar eller hävstångsprincipen? Det kan iofs vara fantasyfjädrar ifrån Gulgabulgfjädermonstret kanske?

Att de bestyckar sina skepp beror enligt KK tydligen på att de anfaller svartfolk till sjöss närhelst de kan motiverade av att dom är goda (rasister) som håller efter spridningen av de orena orcherna över världen.