Eldvapen

Övrigt om Ereb Altor
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Och därför, mina vänner uppfinner inte dvärgarna stockkanonen idag, musköten i morgon och "gatlingkanonen-med 20-mm-sprängladdningsfyllda-granater-och en eldhastighet-på-6000-rpm" om en vecka
Jag tror inte att även om de fick använda krut skulle de uppfinna stockkanonen inom en snar framtid. Säg att det skulle ta 50 år, då är vi 660 e.O. något som inte kommer beröras av vår beskrivning av EA, och inget någon spelargrupp kommer i kontakt av om inte SL bestämmer sig för det. Då kan det vara praktiskt om nu SL vill använda sig av stockkanoner.

/j
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

I sinkadus Nr. 34 står det om Eldvapen och krutet. I stora drag står det såhär...

* Krut brinner inte, därför kan inte rollpersoner skapa krut genom salpeter, etc.
* En dvärg kastade putsmedel på elden och det exploderade.
* Han tog ett kopparrör, stoppade putsmedel i det och tände fyr - boom - kanonen var uppfunnen.
* Han presenterade detta för andra dvärgar, och de såg möjligheten till ett vapen som skulle förinta svartfolken
(Nu flippar det ut)
* Sen kom Stygierna (från Conan) från ett annat universum och stal "putsmedlet"..
* Osv...
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Det finns vissa coola spelmässiga möjligheter om man låter krut finnas, eller något krutliknande. Fyverkeripjäser, foffbomber och rökpuffar är sådana saker som skulle vara roliga att exprimentera med. På så vis kan lekmannen( alkemisten) utge sig för att vara magiker.

pistoler och gevär går bort men en belägringskanon skulle funka för mig.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Belägringskanoner? Nja...

Som jag sagt så många gånger förut om så många andra saker. Cruta är inget som påverkar världen och är därför något som vi kan låta bli att nämna. Då slipper vi diskutera det och det blir upp till varje SL att införa det.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Tycker som Gunther... Om eldvapen finns är de förmodligen begränsade till vapen av typen minikanon med handtag, tänd stubinen och hoppas att du inte flyger i luften och gör du inte det träffar du en laduvägg en gång av tio... :D

Dessutom handlar det om balans... Det finns redan magi som kan orsaka en hel del förödelse. Mönstrar man några skickliga magiker till armén kommer det inte riktigt att finnas ett behov av att uppfinna belägringskanoner. Dessutom är säkert ballistor och katapulter mer träffsäkra på Erebs teknologinivå...
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Problemet med magiker är dock att dom har egna viljor, något som icke magikunniga härskare har ganska svårt för.( vem vill ha egensinniga gubbar och kvinns med förmågor att skjuta eldklot, blixtrar i armén, en katapult med en kruttunna i eller en belägringskanon modell 1300 tal, ställer inga onödiga krav, och deras skötare lyder givna order)
Dessutom utgår jag att de viktiga städer har någonsort av Anti-magiska sigillskydd i portar och torn.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Här uppenbaras det självklara problemet med Magi. ÄS gick i DD precis som i Mutant mot en allt mer inflationbenägen värld. Från udda magiker på isolerade skolor eller i kungen tjänst, till hela städer, krigmagi, havsmagi på varje skepp. Om det springer runt magiker överallt är de inte spännande, mytiska eller fruktade, de kan faktiskt liknas vid eldvapen. Alla vet vad de är, man vet att det finns många av dem, man blir inte förvånad om man ser dem, man ogillar dem, men med rätt pengar kan man fixa en större magiker, förlåt Uzi. Med undantag för Krilloan tycker jag att magi skall finnas överallt, men magiker och deras formler skall inte krylla på segel och murar. Puh, skönt att få det ur sig.
Krut skall vara än ovanligare och skall nämnas så lite och så flyktigt att alla moderna läsare förstår vad som åsyftas, men att varje SL själv får bestämma användningen. Låt Cruta finnas med i texter om Magillre, Trakorien och dvärgarna...i rent förbipasserande. Vi kan ju hänvisa till Sinkadus för mer info. Förresten "upp till SL" gäller väl allt. De starka viljor som uppenbaras på detta forum visar väl tydligt på att vi som SL kommer ta de godbitar vi gillar, inte sant?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Instämmer med Mikael. Magi - sällsynt, Cruta - Mycket sällsynt.

Jag kan tänka mig att vi infogar krutvapen, kanoner som extramaterial, fritt för spelledare att använda, där det görs klart att det ÄR extramaterial och frivillig användning.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

I det legendariska spelet civilization (PC) så blev borgen/stadsmuren verkningslösa när man uppfann kanonen. Detta kanske är en hint om hur trist det skulle bli med kanoner....
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Vi använder eldvapen i vår pågående kampanj i Trakorien. Det är ganska coolt faktiskt! 8)

Jag vill inte med detta lobba för att vi ska införa det, men om man som vi har gjort (både här och där) flyttar fram korresponderande historisk epok till renässans så är det ganska passande.

Jaja, bara så ni vet, det funkar att prova med det. :)
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Inlägg av rust »

Jag spelar just nu Konflux-serien (är inne på några mellanäventyr mellan Svavelvinter och O4Ö) och använder mig rätt flitigt utav cruta, Trakoriens intresse för Marjura och dess svavelträsk var just som råvara till krut. Gradvis under vårt spelande (flera års tid och många kampanjer) så har krut introducerats som en naturlig del utav världen, faktum var att det var rätt central i vår förraa kampanjer (Lyckans lotsar och Kopparhavets kapare) som kretsade kring Kopparhavet och var rätt "piratig" i stilen. Att tänka mig galbaloner nu utan kanoner är näst intill otänkbart!

Det var först under och efter kampanjen Den nidländska reningen, en del förklaring till nidlänningarna slagstyrka, som Kopparhavsländerna på allvar kom i kontakt med det mer teknologiskt utvecklade Akrogal (eller åtminstone Golwynda-länderna). Efter Reningen spelade vi en kampanj baserad på Det feliciska piratkriget och i vilken den feliciska stormakten slogs sönder, efter det så kunde i stort sett alla ivriga handelsmän segla till Öst och hämta hem dess under.

Även om kanoner, fyrverkerier och cruta i allmänhet är rätt "vanligt" (vanligare än trolldom i alla fall) så använder vi inte oss av krutbaserade vapen såsom musköter. Till viss del beror detta på att några av oss inte gillar det, men jag upplever inte att det på något sätt ställer till problem för oss. Kanoner, granater etc. fanns långt innan musköter blev vanliga, en del uppfinnare, alkemister har väl framställt bärbara kanoner men det har inte fått någon inverkan på världen (ännu!)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:Vi använder eldvapen i vår pågående kampanj i Trakorien. Det är ganska coolt faktiskt! 8)

Jag vill inte med detta lobba för att vi ska införa det, men om man som vi har gjort (både här och där) flyttar fram korresponderande historisk epok till renässans så är det ganska passande.

Jaja, bara så ni vet, det funkar att prova med det. :)
Har själv börjat teasa spelarna med cruta. Spelar feliciskt piratkrig kring år 620 och Magilre och Trakoriens framsteg på crutaområdet har just börjat komma felicien till del. Ingen förstår ännu vart detta kan ta vägen...

År 610 kände endast dvärgar och alkemister i Magilre/Klomellien till ämnet.
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Troligen inget som ni vill ta inspiration från, men jag har låtit formen handeldvapen existera i min kampanjvärld (ursprunget ur Chronopia). Anledningen till att det inte "förstört" hela klassiska fantasyvärlden är att magi fortfarande är bättre, antingen billigare, mer lättillgängligt eller effektivare. Alltså ingen massproduktion.

Kanhända är så inte fallet i större delen av Ereb Altor. (Men skepp ska ha rediga kanoner!)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kaigon skrev:
Kanhända är så inte fallet i större delen av Ereb Altor. (Men skepp ska ha rediga kanoner!)
I vårt Ereb Altor får vi nöja oss med rammning och äntring :P Vilket är nog så fräckt. Kan rekommendera boken "Havets Karavaner" om Malteserorden.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Psipo skrev:Vi använder eldvapen i vår pågående kampanj i Trakorien. Det är ganska coolt faktiskt! 8)

Jag vill inte med detta lobba för att vi ska införa det, men om man som vi har gjort (både här och där) flyttar fram korresponderande historisk epok till renässans så är det ganska passande.

Jaja, bara så ni vet, det funkar att prova med det. :)
Har ni handeldvapen eller endast stationära vapen? Hur fungerar det speltekniskt?
Skriv svar