Eldvapen

Övrigt om Ereb Altor
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Eldvapen

Inlägg av Hans »

Jaha satt och bläddrade i några sinkadusar och fann Artikeln Eldvapen i Erebaltor nr:34
ja jag säjer nej nix och nopp och jag gissar att dom flesta andra säger något liknande men man vet aldrig det är ganska coolt i Warhammer
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Fanns med i Krigarens handbok också om jag inte mins fel... men nää, det är väl inte så mycket erebaltor över det.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag säger nix till krutvapen men japp till krut. Läste precis själv artikeln och funderade på det.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Psipo skrev:Jag säger nix till krutvapen men japp till krut. Läste precis själv artikeln och funderade på det.
Agree. Eller något annat sprängbart, alkmein är ju lite mer utvecklad på EA än medeltida europa.

/j
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Om vi har krutvapen så skjuter jag mig på stört! Men det verkar ju inte som att det blir så...=)

Angående krut, så finns väl det i Trakorien (cruta)? Egentligt användningsområde för svaveln från Marjura.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Om vi har krutvapen så skjuter jag mig på stört! Men det verkar ju inte som att det blir så...=)

Angående krut, så finns väl det i Trakorien (cruta)? Egentligt användningsområde för svaveln från Marjura.
I romanen ja, men inte i modulerna va? Men jag är som sagt för krut, men emot krutvapen.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kan ju bli lite svårt att på förklara varför det finns krut men varför inga krutvapen, men det går nog om man bara lägger ner lite tankekraft på det.

Angående Svavelvinterromanen så tyckte jag om cruta i den så jag förstår varför du vill ha med krut.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Det kanske krävs sådana mängder att det helt enkelt blir för otympligt
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Hmm...cruta är kanske en väldigt ny uppfinning. Kanske omvärlden inte känner till alltför mycket om det och dess möjligheter. Trakorierna har kanske inte kommit på idéen med krutvapen. Det är ju trots allt rätt klurigt att börja med rör och grejer med nuvarande smideskonst. Det kanske räcker att spränga saker med dålig precision just nu...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Cruta

Inlägg av Mikael »

Gillade också cruta. Eldvapen har jag dock uteslutit som princip. Dvärgarna har ett invecklat vapen Eldröret, där deras kunskap om metaller, smide, "cruta" och jordens magi givit dessa vapen som är mycket dyra och endast för dvärgar i elitgarden, eller för dvärgar med MYCKET goda kontakter.

Jag har också fört in att i Magillre (eller Klomellien, minns inte vilket land det var som angavs i Svavelvinter - the book) har en misslyckad försupen dvärg avslöjat en del av de hemligheter han kände till om "cruta" och vad som behövs för detta. Det är så cruta först kommer till människornas användning, även om alkemister kännt till ingredienserns enskilda potential. Efter att Cruta användes i attentatförsöket i Trakorien började naturligtvis dess makthavare att forska i saken. Med konfluxens possitiva roll för Trakorien ledde detta till att de ca 670-700 e.O. utvecklar kanoner på skepp. Handeldvapen blir en naturlig följd. Detta dock långt in i framtiden. Innan dess förekommer cruta endast som en mycket ovanlig och trubbigt spräng allt åt helsike vapen som i princip aldrig används då det anses för farligt och dyrt.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Håller med Mikael. Jag kanske ska ta och läsa den där boken.

/j
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Nu skall vi ju heller inte glömma att romanen Svavelvinter utspelar sig i en ny, annorlunda värld, där bara en del platsnamn är gemensamt med Ereb Altor. Mycket är radikalt annorlunda, och varken Alver, Orcher eller Ankor finns.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag läste någonstans... kanske en sinkudas, att krut finns, fast det funkar inte som vår världs krut. Ska kolla upp detta närmare. Det är ju förvisso inget vi behöver köra med. Gillar detta med Cruta.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Men en poäng är att det kan finnas krut utan att det finns handeldvapen, de uppfanns inte direkt över en natt när krutet blev känt. Jag tycker vi kan hålla oss till:
Mikael skrev:Innan dess förekommer cruta endast som en mycket ovanlig och trubbigt spräng allt åt helsike vapen som i princip aldrig används då det anses för farligt och dyrt.
Sen borde också, som Mikael skriver, krutet vara oerhört ovanligt och känt endast av dvärgiska alkemister alternativt alkemister i allmänhet, sålänge de är verkligt skickliga inom sitt yrke.
Om det sen heter krut, cruta eller Abradals hemligas helvetespulver eller whatnot kan vi ta i en senare diskussion.

/j
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag kan tänka mig en historia där de uppfinningsrika dvärgarna nyttjar sin senaste uppfining -cruta för att bryta malm, där stora delar av bergen rasar med mycken ond bråd död som resultat. Terra (som förhoppningsvis snart heter ngt annat) är sannolikt vred på hur hans barn våldfört sig på berget och således tabubeläggs cruta.
Och därför, mina vänner uppfinner inte dvärgarna stockkanonen idag, musköten i morgon och "gatlingkanonen-med 20-mm-sprängladdningsfyllda-granater-och en eldhastighet-på-6000-rpm" om en vecka :lol:
Skriv svar