Städer

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Städer

Inlägg av Rickard »

Om det är någon som vill ta upp en stadsmodul så kan följande länkar hjälpa:

Stadskartor
http://historic-cities.huji.ac.il/mapma ... nberg.html

Befolkningsstatistik
http://www.io.com/~sjohn/demog.htm
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Wow! Romkartan ser ju t.o.m. ut att ha ritats av en rollspelare! :o
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

hmm..varför kunde inte ämnet ha varit - Hur skapar man en fungerande stad? Blev så ivrig när jag såg rubriken...
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Lindén skrev:hmm..varför kunde inte ämnet ha varit - Hur skapar man en fungerande stad? Blev så ivrig när jag såg rubriken...
Det är inget som hindrar dig att utveckla min tråkiga trådstart (ja, jag erkänner). :) Själv behöver jag oftast inte veta så mycket om vad som finns i staden, utan vad man kan göra i staden (i form av äventyrsuppslag). Exempelvis att det finns olika grupperingar med sina särskilda agendor (mål och riktlinjer) och går man in och börjar nysta upp det hela så rycks man med i nätet.

Befolkningsmängdtråden anger också hur många hantverkare av en sort det bör vara när staden är av en viss storlek. Den är nätets motsvarighet till Kandra-modulen.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

jepp det är en start. Kanske jag tar itu med det för visst vore det roligare med en stad där man verkligen se varför man har vissa export/importvaror, där industrier finns.. sånt krydddar stämningen. Jag har gjort tonvis med städer naturligtvis under mina många år som SL med just den inställning du har om "vad kan göras" i staden. Med en vettig stadsuppbyggnad, å andra sidan, vet rp vad de rimligtvis kan vänta sig när de kommer till en stad och bli överraskade av teknologin, byggnaderna etc. Jag vill att min spelgrupp själv ska driva handlingen i absolut största möjliga mån och vill inte alltför ofta presentera och styra "vad som kan göras". Båda element måste naturligtvis finnas, men inte till endera sidas överdrift.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Lindén skrev:Med en vettig stadsuppbyggnad, å andra sidan, vet rp vad de rimligtvis kan vänta sig när de kommer till en stad och bli överraskade av teknologin, byggnaderna etc.
Mmm, jag ådrar mig minnet om när rollpersonerna kom till Krilloan och jag beskrev den blåa kristallkullen som återkastade solljuset och ljusfenomenen mellan de två av de många tornen bakom killen. Det sätter stämningen.
Jag vill att min spelgrupp själv ska driva handlingen i absolut största möjliga mån och vill inte alltför ofta presentera och styra "vad som kan göras". Båda element måste naturligtvis finnas, men inte till endera sidas överdrift.
Jag kör mycket med etablering, lite som i Bond-filmer när Bond får en mojäng - man vet då med all säkerhet att den mojängen kommer att användas i framtiden, men inte hur det används. Det jag har börjat experimentera med nu är etableringar som jag inte har någon aning om hur jag ska använda i framtiden. Kommer jag inte på något, så har oanvändna etableringarna "fördelen" att vara utfyllnad och visa att saker pågår i världen utan spelarnas inverkan. Jag har kommit på att om man inte gör på det sättet så börjar spelarna snoka efter allt möjligt, eftersom jag har etablerat det likt Bond-prylarna så förstår spelarna att de någon gång kommer att dras in i det. Det blir då mer XP-jakt i stil med datorrollspel (utför vi alla uppdrag så får vi mer XP) och det gillar jag inte.

Annars försöker jag använda det jag etablerade i den mån jag kan (och hitta på fler saker att fylla på med). Under min senaste kampanj i Kandra så fick jag kommentaren "Det händer mycket i den här staden". När vi började spela så berättade jag att de hade varit i staden i en vecka någon gång in på våren. Snön låg kvar, trots att den borde ha börjat smälta bort, hela magikerakademin var täckt med is, att en stor hjälte hade kommit till staden och att folk hade dött i staden, kanske på grund av den stora vita vargen som det ryktades strök omkring i på stadens gator.

Det här band jag samman med några rykten, som att magikerna hade något fuffens för sig och att det är deras fel att vintern höll sig kvar, att hjälten hade kommit för att reda ut dödsorsakerna i staden. Allt detta var allt mellan helt felaktiga funderingar till halvsanningar som rollpersonerna fick reda på ju mer de pratade med folk.

Detta Vidocq-liknande scenario som drevs av ett hämndbegär etablerade både platser, händelser och personer i ett enda scenario. Med andra ord så skapade jag en stad via mitt scenario istället för behöva läsa igenom en hel stad för att sedan skapa ett scenario kring det. Jag håller med dig om att man både ska förklara "vad som finns" och "vad man kan göra", men man kan göra det på ett annat sätt än det traditionella "faktarabblandet". (sedan är jag av åsikten att jag vill kunna använda allt som står skrivet, annars är det menlöst läsande)

Jag har stött på otroooligt många rollspel som bara etablerar men inte tar det längre. De ger en verktygen men skiter i att ge instruktionsboken. Sämst är nog den här informationen som man aldrig ska ge spelarna - vad är då poängen med att läsa det? Jag tycker exempelvis att Järnringen gjorde en vettig sak och aldrig nämnde varför katastrofen inträffade i Mutant:UA. Det ger mig signalen att jag inte ska göra scenarier kring detta.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Vad är eran syn på "nya" städer.
Har haft en stor neutral handelsstad i skallen nu i evigheter som ja tänkte börja skissa ner lite på. Blir ingen stor bok men lite pungter om styre, poletik , teknologier och försvar.

Är tänkt som en neutral hamn som i det stora styrs av några få (5 kanske) stora Handelshus i Kopparhavet.

Betalar då antadligen någon form av avgift till det land den är belägen på eller om det blir en grupp småöar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Släng upp lite punkter om staden så kan vi nog se var den kan passa.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Rickard: Jag håller med om det mesta du säger och etableringar sm du skriver om använder jag oxå mig av i enorm utsträckning, ibland nästan för mycket :) (En rp i min grupp fick under omtumlande och betydelsefulla händelser tag i en solfjäder av stål och med inskriptioner. Denna bar han med sig under 4 år (Alltså riktiga år, inte spelår!) och sökte information om, till slut fanns det en helsikes historia bakom den fjädern vilken jag absolut inte hade en aning om när jag slumpade ut föremålet pg.a idébrist)

Men, när det kommer till fungerande stad menar jag inte basic saker som det "faktablad" du talar om. Vad jag menar är hur fungerar staden. Tänk dig en av alla dessa 100-tals små byar du antagligen gjort under din SL-tid. Vad lever befolkningen av? Hur får de tag i alla saker de inte kan producera själva? Hur många sädesåkrar, jaktmarker, grisfarmar etc. behövs för att bara livnära byn? När byrådet beslutade om att de skulle bygga en väderkvarn - vad genererade det för inkomster? Hur byggs den?

Frågorna kan bli många. Jag har sneglat på PC-spelet Anno 1503 för inspiration och kanske är det en bra väg att gå för att få fram logik i byar, städer och länder. Men inte alls rollspelsaktigt. Hade nästan velat ha det som en

"Utrustningslista för bebyggelse" - Det hade varit super DoD =) !

Om rollpersonerna någonsin får tillfälle att regera en by, stad eller någon form av rike hade detta varit förbannat bra att ha! Jag har hittills utgått mycket från Krigarens handbok och vissa utrustningslistor men de känns långt ifrån rimliga. I synnerhet Kandra där kostnaden för nybyggnation av bostad är helt absurt dyr (i synnerhet med tanke på övriga priser i dito bok).
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

* Hur styrs staden? Åldermannaråd? Länsherre? Stadsting?
* Hur självständig är staden? Egen statsbildning? Fristad? Provinsstad?
* Vad är stadens syfte? En handelsstad? Tempelstad? Administrativt center?
* Hur är stadens sociala liv organiserat? Är det baserat på släkter och klaner? Gillen och skrån? Adelsmannaätter och handelshus? Finns det religiösa institut för samvaro och gästfrihet?
* Vilka viktiga byggnader och platser finns? Kanske en kalkstensklippa med talarstol, övertäckt fiskmarknad eller bazaarstad.
* Vilka tongivande personer finns? Det styrande skiktet, den undre världen, original och typiska stadsbor.
* Vilka viktiga institutioner finns? Stortempel, handelshallar och magikerakademier.
* Allt oven fast ur besökande rollpersonens synvinkel.

Och mycket, mycket mer :)
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

hmm..mmm jo allt det är ju bra och nödvändigt naturligtvis men det är ju sådana saker som är faktabladet vi tidigare talade om.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Lindén skrev:hmm..mmm jo allt det är ju bra och nödvändigt naturligtvis men det är ju sådana saker som är faktabladet vi tidigare talade om.
Det är inte tänkt som fakta utan som vinklar att utgå från: olika tankar man kan fundera över så att man inte bara utgår från att saker som gillen etc fungerar som i en "standardstad"
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

ah, men det låter ju toppen. Bara det inte då springer iväg och blir för stort men det är nog ingen fara, den som är speciellt intresserad av en speciell stad kommer ju tacka sin lyckliga stjärna!
Lindén skrev:..Vad jag menar är hur fungerar staden. Tänk dig en av alla dessa 100-tals små byar du antagligen gjort under din SL-tid. Vad lever befolkningen av? Hur får de tag i alla saker de inte kan producera själva? Hur många sädesåkrar, jaktmarker, grisfarmar etc. behövs för att bara livnära byn? När byrådet beslutade om att de skulle bygga en väderkvarn - vad genererade det för inkomster? Hur byggs den?

Frågorna kan bli många. Jag har sneglat på PC-spelet Anno 1503 för inspiration och kanske är det en bra väg att gå för att få fram logik i byar, städer och länder. Men inte alls rollspelsaktigt. Hade nästan velat ha det som en

"Utrustningslista för bebyggelse" - Det hade varit super DoD =) !

Om rollpersonerna någonsin får tillfälle att regera en by, stad eller någon form av rike hade detta varit förbannat bra att ha! Jag har hittills utgått mycket från Krigarens handbok och vissa utrustningslistor men de känns långt ifrån rimliga. I synnerhet Kandra där kostnaden för nybyggnation av bostad är helt absurt dyr (i synnerhet med tanke på övriga priser i dito bok).
Tankar? Vore inte det vettigt eller faller sånt utanför projekttanken?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Lindén skrev: Men, när det kommer till fungerande stad menar jag inte basic saker som det "faktablad" du talar om. Vad jag menar är hur fungerar staden. Tänk dig en av alla dessa 100-tals små byar du antagligen gjort under din SL-tid. Vad lever befolkningen av? Hur får de tag i alla saker de inte kan producera själva? Hur många sädesåkrar, jaktmarker, grisfarmar etc. behövs för att bara livnära byn? När byrådet beslutade om att de skulle bygga en väderkvarn - vad genererade det för inkomster? Hur byggs den?

Frågorna kan bli många. Jag har sneglat på PC-spelet Anno 1503 för inspiration och kanske är det en bra väg att gå för att få fram logik i byar, städer och länder. Men inte alls rollspelsaktigt. Hade nästan velat ha det som en

"Utrustningslista för bebyggelse" - Det hade varit super DoD =) !

Om rollpersonerna någonsin får tillfälle att regera en by, stad eller någon form av rike hade detta varit förbannat bra att ha! Jag har hittills utgått mycket från Krigarens handbok och vissa utrustningslistor men de känns långt ifrån rimliga. I synnerhet Kandra där kostnaden för nybyggnation av bostad är helt absurt dyr (i synnerhet med tanke på övriga priser i dito bok).
Jag håller med om att idén är DoD men varför inte formulera det som en allmän "så funkar städer" artikel om nu spelgruppen vill ha stenkoll på logik och sånt. Annars bör ju faktiskt spel premieras, alltså hur kan spelgruppen göra coola äventyr av staden.

Jag ser gärna att du gör något av idéen men varför inte isf "Borgmästaren handbok" eller liknande. Egentligen är det väl inte så stor skillnad på Stabul, Pendon, Tricilve eller t.o.m. Kandra förrutom de speciella skillnader som bör framgå i respektive landskapitel, och antal invånare naturligtvis.

Så kör på! Men tvinga inte oss att göra samma sak. ;)

Lämpligt upplägg kan ju vara att utgå ifrån vad som måste finnas på olika nivåer? Äh, du vetnog bättre än mig. :)
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Har vi funderat på att göra en "artikel" som utrustningslista?

Borgmästarens handbok är en bra idé, tyvärr är det ett fruktansvärt svårt projekt ska sägas.. och om ni inte tycker att det passar in ska det naturligtvis inte göras. Däremot vore det ju klart bra om man gav spelaren verktyg att göra städer med alla typer av krydda. Och i synnerhet, men det kanske passar bättre i pengatråden, borde vi sammanställa en riktigt bra och så heltäckande som möjligt "utrustningslista" så att priserna liksom stämmer istället för som nu (vilket har diskuterats i oändelighet i en annan tråd) är gravt missvisande beroende på vilken bok man tittar i.

Jag har kollat igenom Krilloanboken idag och så en riktigt bra sak att ha till "Faktabladet" i antingen städer eller t.om länder, Ni finner det på sidan 24 under rubriken "Priser". Med den tabellen skulle vi fånga en stor del av den problematik vi diskuterat hittills!

Ex. [Utgår från Spelarboken)
Verktyg x1
Behållare x 1.2
Kläder x 1.5
...
...
Mat och dryck x 0.8
Djur och utrustning x 2.5
osv...

Detta är hur priserna ska justeras efter Krilloans läge, tillgång, resurser och efterfrågan. Ett förbannat bra och enkelt sätt att fånga vad landet är bra på, har svårt för och vilka resurer där finns.
Skriv svar