Magi

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Här kommer då min egenkomponerade syn på Stavmagiker och deras redskap.


En vanlig trollstav som vilken magiker som helst kan skapa följer de vanliga reglerna för skapandet av ett magiskt föremål. Det är inte de stavar vi ska ta upp här utan de mycket speciella stavar som förlänas en Stavmagiker när han fullgjort sin utbildning.

Innan en Stavmagiker påbörjar sin utbildning skapar han tillsammans med sin mäster en sk. Lärlingsstav. Detta är den stav som kommer att följa honom igenom åren på sin väg till en fullfjädrad Stavmagiker och den är i princip ett vanligt magiskt föremål precis som vilket annat som helst.

Lärlingsstaven är en mycket simpel stav och skapas av lärlingens Mäster. Han besvärjer den med en PSYKEBRUNN och en näve lättare skyddsbesvärjelser så inte lärlingen ska förolyckas i sina studier. En typisk lärlingsstav har följande:

Sigill, Permanens och Nexus. Alla av lämplig effektgrad
PSYKEBRUNN E2
VARSEBLIVNING: Skadliga effekter E1
SKINGRA E1
HELA E1

När en lärling är färdigutbildad genomgår han en sista ritual och samtidigt sitt sista prov. Han går ut i skogen och väljer så småningom ut det trä som han känner ska bli hans stav. Väl tillbaka i sitt tempel preparerar han staven för att ta emot all magikerns samlade kunskap. Det tar en vecka under vilken magikern endast gör paus för att dricka emellan ändlöst liturgiskt sjungande och mässande av besvärjelser. När veckan har gått är magikern fysiskt och psykiskt utmattad. Han kommer att behöva lång tid på sig att återhämta sig men i regel finns hans mäster kvar och hjälper honom igenom även denna tid.

När en Stavmagiker binder sin stav till sig binder han förutom alla besvärjelser men också en del av sitt eget psyke i staven. Stavmagikern dubblerar sin PSY och tre fjärdedelar av denna hamnar i staven. Exempel:

Ulrik Vinge, nyligen utbildad Stavmagiker, har precis genomgått en veckas ritualer för att binda sin stav till sig. Innan han började hade Ulrik 15 i PSY. När ritualerna är avslutade har Ulrik 8 PSY och hans stav har 22 PSY.

Stavmagikern använder PSY-poängen i staven precis som om de vore hans egna, dock förlorar han tillgång till stavens PSY och alla besvärjelser om han kommer längre bort än FV i stavmagi delat med 2 meter bort ifrån den.
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Boris skrev:Gillar föreläsningen om illusionism på hemsidan :lol:
Kul att höra. Jag gjorde den mest som en plojgrej för att få lite mer trafik från Rollspel.nu (hade en länk i signaturen). Hoppas filen inte ger ett oseriöst intryck, med tanke på hur den slutar. :) Jag valde illusionism för att det är skrivet på ett sådant personligt sätt. Egentligen skulle jag vilja att hela magikapitlet var i den stilen.
Senast redigerad av Rickard den 2007-03-28 15:03, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

För de som gillar regler och sånt som vi egentligen inte ska diskutera här finns mina stavmagibesvärjelser upplagda här:

http://www.wikiupload.com/download_page.php?id=112525



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:Riktigt bra. Magins föränderlighet är fräck och själv är jag svag för sådant som att använda våra invanda förkortningar (FV) och ge det en in-gamefunktion.
Jag har egentligen bara två förkortningar i mitt regelsystem, varav ena (äventyrspoäng, ÄP) förklaras på rollformuläret. FV står både för Färdighetsvärde och Fluxvärde (gamla Skolvärdet). Det är en designgrej för rollformuläret och jag kan säga att man kan inte blanda ihop de två när de väl används.
Finns det något som krockar ordentligt eller alls med ÄS´s bild av magi?
Jag har gjort en massiv efterforskning och anpassat mina texter efter vad som står om magin. I början av varje rubrik har jag i princip läst in mig på området oh sedan tolkat det utifrån hur jag tycker att (astral)världen bör fungera. Mycket av det som jag har saknat under åren av spelledande har jag också försökt förklara.

Det enda (tror jag) som skiljer sig är att jag har kapat ner antalet magiskolor från 17 till 10 (egentligen 11, men en är hemlig).
× Stavmagi har jag låtit ingå i reglerna för magikerstavar. Den magiskolan har ingen röd tråd i sig alls.
× Harmonism har inte heller någon röd tråd, därför skänkte jag alverna ett annat sätt att frammana magi, nämligen genom dans.
× Portalmagi ingår in demonologi.
× Spiritism ingår i nekromanti.
× Frammaningssättet röstmagi är på sin höjd skänkt till dvärgarna, som "målar" runor luften och när magin utlöses så sker det med ett mullrande.
× Krigsmagi är helt borttagen.
× Allmänna besvärjelser ingår i symbolism som numera endast används för att konvertera om andra magiskolors besvärjelser till runor.
× Havsmagi är borttaget.
× Benmagi är borttaget.

× Shamanism (från Gigant) är "nytillkommen" eftersom den är mer förklarad.

Jag tror resten är mest regelmässiga saker... och där skiljer det sig en hel del.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev: Jag har gjort en massiv efterforskning och anpassat mina texter efter vad som står om magin. I början av varje rubrik har jag i princip läst in mig på området oh sedan tolkat det utifrån hur jag tycker att (astral)världen bör fungera. Mycket av det som jag har saknat under åren av spelledande har jag också försökt förklara.

Det enda (tror jag) som skiljer sig är att jag har kapat ner antalet magiskolor från 17 till 10 (egentligen 11, men en är hemlig).
× Stavmagi har jag låtit ingå i reglerna för magikerstavar. Den magiskolan har ingen röd tråd i sig alls.
× Harmonism har inte heller någon röd tråd, därför skänkte jag alverna ett annat sätt att frammana magi, nämligen genom dans.
× Portalmagi ingår in demonologi.
× Spiritism ingår i nekromanti.
× Frammaningssättet röstmagi är på sin höjd skänkt till dvärgarna, som "målar" runor luften och när magin utlöses så sker det med ett mullrande.
× Krigsmagi är helt borttagen.
× Allmänna besvärjelser ingår i symbolism som numera endast används för att konvertera om andra magiskolors besvärjelser till runor.
× Havsmagi är borttaget.
× Benmagi är borttaget.

× Shamanism (från Gigant) är "nytillkommen" eftersom den är mer förklarad.

Jag tror resten är mest regelmässiga saker... och där skiljer det sig en hel del.
Jag tycker att det ser bra ut. En logiskt modernisering av det gamla. Dansmagin, hur ser den ut?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

jag har nu läst och måste säga att det är riktigt bra
Väl skrivit också :lol:
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:Jag tycker att det ser bra ut. En logiskt modernisering av det gamla. Dansmagin, hur ser den ut?
Jag har mest snott tanken från sartans sätt att frammana magi i bokserien Dödens port (The death Gate cycle) av Margaret Weis och Terry Hickman. Sedan råkade jag komma ihåg elementardanserna från Aidne-boken (sidan 85, tack Boris för det) och band samman det. Jag har egentligen inte tänkt så noga på hur det är tänkt att gå till, så om du vill plocka upp pinnen så får du löpa vidare med den. :)

En i gamla spelgruppen tyckte det vore kul om två alvmagiker stred mot varandra, då han tänkte sig två alver som battlade i värsta break dance-stil. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Vad det gäller antalet "magikerakademier" så anser jag att de är betydligt fler än 10. Jag ser en magikerakadmei i en stad till 99% som ett hus med ett par tre äventyrarmagiker (såna som RPna allt som oftast är). Dessa kan i regel en magiskola och en handfull besvärjelser som kan läras ut. De livnärar sig på att då och då anta en magikerlärling men annars genom att hjälpa stadsbefolkningen med salvor, örter och andra kunskapsfärdigheter.

Detta synsätt gör att antalet små magikerakademier kan vara stort, och att de inte är uppseendeväckande men inte heller någon maktfaktor att räkna med.

I få undantagsfall finns större och mäktiga akademier. En ligger i Krilloan och andra kan finnas runt om i Ereb och sammanlagt är de kanske tre fyra stycken.

Vad sägs om detta?

/j
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Håller nog inte riktigt med dig, mer ut av en känsla
de där små magiker källarföreningarna känns inte riktigt ok tycker jag
jag skulle nog gärna se att det var ganska stora akademier som det gärna
är en massa politiskt tjafs mellan och konkurrens.
The Artist Formerly Known as Boris
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag ser också före mig stora och mäktiga magikerakademier lite som Ordo Magica i Krilloan och Åttafäldiga Vägen i Nohstril, fast det kan ju finnas olika former för magistudier?

Norra Ereb, och även andra mindre utvecklade områden, kan kanske ha dessa "källarakademier"?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Något som jag funderar på är hur magin ser ut för de olika folkslagen. Det vore kul om det fanns lite kulturella skillnaden, annat än vilka magiskolor som favoriseras. Som redan nämnt så hade jag tankarna på att alverna dansade fram sin magi (och möjligtvis sjunger) medan dvärgarna ritar runor i luften. Vad har svartfolken för påverkan på hur magin kan framkallas? Har halvlängdsmännen kockmagi? Luktar det vagt köttstuvning när en halvling frammanar magins effekter?

Som en sidonot så drar jag mig till minnes från en gammal diskussion på Rollspel.nu, där en användare vid namn Faehrengaust gav förslaget att aurorna skulle se olika ut, beroende på vilket folkslag det var; alverna var starkt strålande och hobernas aurafärger var pastelfärgade. Jag skulle kunna tänka mig att svartfolkens är trögt flytande med gränslagda färger, istället för ihopflytande som andra folkslag har.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hmm... jag antar att det finns en officiell förklaring vart magin kommer ifrån. Nu kommer jag inte ihåg hur den lyder, men jag tror nog att alla brukar magi på samma sätt.

Att stämpla magin till kulturella företeelser kan vara lite krångligt (du måste skapa en himla massa olika magikulturer), samt kan strida mot den syn som en inbiten rollspelare har. Kanske någon vill spela en alv som INTE dansar, eller en halvlängdsman där det INTE luktar köttstuvning.

Mitt förslag är att magin är något neutralt. Alla brukar den på samma sätt.

Däremot vill jag att det ska finnas NÅGON sorts kulturell skillnad, men den borde nog ligga mer i vilka besvärjelser som används. Animism i Nargur är kanske mer riktad åt djur, växter, medan Animism i Kardien är mer riktad åt väder eller "hela".

Magikerna kanske ser ut på olika sätt, men låt de "magiska" orden vara detsamma. Att se dvärgar som ritar runor och alver som dansar, känns lite Warhammer fantasy, för mig.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Spelknepe skrev:Att stämpla magin till kulturella företeelser kan vara lite krångligt (du måste skapa en himla massa olika magikulturer),
Du menar att det ungefär lika jobbigt att stämpla fast vapenkulterer, där alverna skjuter pilbågar och dvärgar har yxa och armborst? :)
samt kan strida mot den syn som en inbiten rollspelare har. Kanske någon vill spela en alv som INTE dansar, eller en halvlängdsman där det INTE luktar köttstuvning.
Jag har dock inget emot att en alv skjuter ett armborst och dvärgen svingar ett svärd. Allting är fortfarande personligt, men man kan lyfta fram det vanligaste förekommande. Köttstuvningen ska förresten ha ett :) bakom sig i förra inlägget. (Kockmagin är någon urfånig nätvariant som jag läste för några år sedan)
Magikerna kanske ser ut på olika sätt, men låt de "magiska" orden vara detsamma. Att se dvärgar som ritar runor och alver som dansar, känns lite Warhammer fantasy, för mig.
Vara detsamma som stavmagiker, symbolister, harmonister och röstmagiker? ;) Dvärgar och runor är Warhammrigt, det häller jag med om; dvargarna är såpass hårt huggna i sten att de ändå är svåra att ändra på. Däremot har jag inte hört talas om dansanta alvmagiker i Warhammer.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Däremot har jag inte hört talas om dansanta alvmagiker i Warhammer
Kanske inte magiker, men Wardancers tänkte jag på.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Boris skrev:Håller nog inte riktigt med dig, mer ut av en känsla
de där små magiker källarföreningarna känns inte riktigt ok tycker jag
jag skulle nog gärna se att det var ganska stora akademier som det gärna
är en massa politiskt tjafs mellan och konkurrens.
Om du läser vad jag skrivit om magikerakademin i Faltrax:

http://www.erebaltor.se/wiki/Faltrax#Magikerakademin

Så ser jag att de flesta akademier runt om i Ereb ser ut. Det finns förstås undantag med akademier med hundratals magiker som förstås är ett maktcentrum för vilken regent i närheten som helst att hela tiden ha i beaktning. När jag är SL vill jag gärna ha små magikerakademier där rollpersonerna kan införskaffa helande örter och salvor och analysera magiska föremål, utan att de direkt kan köpa det mäktiga magiska svärdet.

/j
Skriv svar