Magi

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Inte att förglömma - "de 101 magiakademiernas stad", Bozsa i Klomellien! ;)
(Finns då, såklart, nämnd i EA-boxen.)


(Ja, jag är lite tillbaka. Nästan. Har varit upptagen med annat ett tag.)
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ahnìon skrev:Inte att förglömma - "de 101 magiakademiernas stad", Bozsa i Klomellien! ;)
(Finns då, såklart, nämnd i EA-boxen.)


(Ja, jag är lite tillbaka. Nästan. Har varit upptagen med annat ett tag.)
Välkommen tillbaka. lite. nästan, eller vad det nu blir.
Jag tog mig friheten att utveckla ditt koncept Wals gata, vore kul att veta om resultatet är Ok med dig :)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Magiskolornas vaggor?

Inlägg av Grisodlar'n »

nekromanti, spiritism - Yndar
animism - Melukha
elementarmagi, symbolism, mentalism - Golwyndaområdet
röstmagi - Grynnerbergens dvärgar?
demonologi - ?
harmonism - Melukha kanske?
häxkonster - ?
stavmagi - ?
drakmagi (falsk) - Akrogal?
drakmagi (sann) - drakar, uppenbarligen
illusionism - ?
krigsmagi - Yndar kanske (eftersom de verkar ha utvecklat krigskonsten tidigast)?
portalmagi - ?
havsmagi - något land vid Kopparhavet (Kopparhavets kapare, s. 16)
benmagi - svartfolk
elementardans - alverna i Goiana


alkemi - ?
astrologi - Golwyndakulturerna verkar ha varit först
spå i kort - kanske existerade först med Shaulkortleken och Efaro, 389 eO.
spåkonst (annan) - ?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Vore kul om alkemi var en nyare företeelse med ursprung efter konfluxen, kanske någonstans runt kopparhavet.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Regil skrev:Vore kul om alkemi var en nyare företeelse med ursprung efter konfluxen, kanske någonstans runt kopparhavet.
Jo, det kan vara logiskt med tanke på alla kolvar etc alkemisterna använder. Det borde ju kräva att glasblåsningskonsten har hunnit bli tillräckligt utvecklad.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Magiskolornas vaggor?

Inlägg av Mikael »

Grisodlar'n skrev:nekromanti, spiritism - Yndar
animism - Melukha
elementarmagi, symbolism, mentalism - Golwyndaområdet
röstmagi - Grynnerbergens dvärgar? låter bra
demonologi - Yndar?
harmonism - Melukha?låter bra
häxkonster - Yndar?...men jag föreslår Niferland i Ormsjön?
stavmagi - Krun efter förlusten vid Grivela?
drakmagi (falsk) - Akrogal?låter bra
drakmagi (sann) - drakar, uppenbarligen
illusionism - Golwynda?
krigsmagi - Varför inte under Imperium Iorpagnums sista århundrade?
portalmagi - Yndar?
havsmagi - Felicien? sägs vara de främsta på området.
benmagi - svartfolk
elementardans - alverna i Goiana


alkemi - Caddo innan Odo?
astrologi - Golwyndakulturerna verkar ha varit först
spå i kort - kanske existerade först med Shaulkortleken och Efaro, 389 eO. Mikael:Tror kan ha funnits innan men inte lika säkert?
spåkonst (annan) - Alltid funnits?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magiskolornas vaggor?

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:
Grisodlar'n skrev:nekromanti, spiritism - Yndar
animism - Melukha
elementarmagi, symbolism, mentalism - Golwyndaområdet
röstmagi - Grynnerbergens dvärgar? låter bra
demonologi - Yndar?
harmonism - Melukha?låter bra + Goiana
häxkonster - Yndar?...men jag föreslår Niferland i Ormsjön? Varför inte? :)
stavmagi - Krun efter förlusten vid Grivela? Kanske vidareutveclat i Krilloan av Ordo Magica?
drakmagi (falsk) - Akrogal?låter bra
drakmagi (sann) - drakar, uppenbarligen
illusionism - Golwynda?
krigsmagi - Varför inte under Imperium Iorpagnums sista århundrade? Bra
portalmagi - Yndar? Vad med Efaro (trädörrarna)?
havsmagi - Felicien? sägs vara de främsta på området. Absolut!
benmagi - svartfolk
elementardans - alverna i Goiana


alkemi - Caddo innan Odo?
astrologi - Golwyndakulturerna verkar ha varit först
spå i kort - kanske existerade först med Shaulkortleken och Efaro, 389 eO. Mikael:Tror kan ha funnits innan men inte lika säkert?
spåkonst (annan) - Alltid funnits?
"Mörkermagi" - Margyliska imperiet (Vicotnik)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Foljande text om magi skrev jag tidigare och den finns bla inkorporerad i LV på wikin. Jag har gjort några tillagg som jag blåmarkerat och undrar vad ni tycker? :)
Magi i jorisk tradition

Kejsardömet Jorpagna samlade kunskap om magi från hela sitt imperium. De strukturerade upp den i olika skolor och utarbetade en encyklopedi för varje som skulle ligga till grund för en organiserad utbildning. Språket var Kejserlig Jori även om många lånord från olika kulturer lånades in och användes. Mycket av dagens magiutbildning bär fortfarande prägel av detta, särskilt i Aidne och andra länder som ser sig som arvtagare till den joriska kulturen. ”De fem goda skolorna” är de som folk allmänt accepterar och de som både den Lysande Vägen och de Unga Gudarnas prästerskap ser som de rätta. Nekromanti räknas som svartkonst och är fördömd och förbjuden.

De joriska encyklopedierna skrivna på kejserlig jori
Encyclopaedia Animisma
Encyclopaedia Mentalisma
Encyclopaedia Elementaerisma
Encyclopaedia Illusionisma
Encyclopaedia Symbolisma
Encyclopaedia Necromantisma
**

De Fem Goda Skolorna
Animism
Mentalism
Elementärmagi
Illusionism
Symbolism


Svartkonst
Nekromanti**

Nyare magiskolor
Ytterligare skolor innom magien har tillkommit sedan Kejsardömet Jorpagnas dagar och även om de inte i lika stor grad utformats efter samma mönster så har det joriska systemet ofta stått som modell. En encyklopedi har gjorts för Harmonism och en for Stavmagi, medans en ofullständigt gjorts för den dvärgiska Röstmagien.***




* I Aidne har det sedan 400-talet eO reducerats till endast fyra godkända skolor då det trakoriska kätteriet Illusism har gjort att skolan Illusionism blivit fördömt av den Lysande Vägen.
** Nekromanti anses nästan överallt som ond men ursprungligen utarbetades ett system för även denna typ av magi. Kejsar Aurelion II förbjöd dock på 800-talet fO skolan och förstörde nästan alla encyclopedier (som numera är ytterst sällsynta och sägs beskriva en neutral nekromanti).

***Encyclopaedia Oreare började skrivas av dvärgavännen Stentor Gapa verksam i den klomelliska stadstaten Bozsa men blev alldrig fullförd då författaren försvann under en expedition till det fallna dvärgariket Mirin-Khôn 479 eO. Dvärgiska magiker fnyser föraktfullt i skägget åt skriverierna men encyclopedien används vid flera akademier och ordnar där övriga raser ser potensial i den udda magiformen. Magistrar vid akademin i Tricilve har framhävdat att det faktisk inte är någon skillnad i själva besvarjelserna mellan dvärgarnas form och människornas men detta har alldrig kunnat verifieras då dvärgiska korthômer (magihus) håller hårt på sina hemligheter i utlärandet av magi.
Senast redigerad av birkebeineren den 2009-04-21 16:19, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Egentligen tycker jag att magin är flummig och "påhittat" I Ereb. Röstmagi, Stavmagi, Portalmagi, Demonologi, Häxkonster, Benmagi, Havsmagi...

Ta en titt på besvärjelserna och man hittar ett stort urval meningslösa "med-coola-effekter" besvärjelser som försöker gestalta sin skola på ett krystat sett...

Så... jag hade jag nog velat revidera om hela magiskoletjaffset till något mer vettigt och passande för Ereb...

...
...

Ok, det hela lät ju väldigt okonstruktivt. Fast jag låter inlägget vara kvar och hoppas att de som läser kan förstå vad jag menar...

Jag skulle vilja ha något djup i magin. Något som går hand i hand med världen Ereb och dess mångfaldiga kulturer. Något som mer reflekterar sin härkomst.

Något i stil med...

All magi är egenligen densamma överallt. Alla drar sin kraft från precis samma kärna. Fast den kan utvinnas på olika sätt, kanaliseras på olika sätt och böjas på olika sätt. Därav har en del olika "skolor" uppkommit.

De som sysslar med "nekromanti" kanaliserar magin genom blod och offer, medan de som sysslar med elementarmagi kanaliserar det genom kraften från elementen. Teoretiskt sett skulle då en nekromantiker kunna kanalisera sin magi genom elementen... och det är här det börja handla om kultur och tradition...
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:... Så... skulle JAG varit diktator så hade jag nog velat revidera om hela j_vla magiskoletjaffset till något mer vettigt och passande för Ereb...
Håller med, finns många besvärjelser som är lite onödiga eller överdrivna och en revidering skulle sitta fint.

Men vad ska göras?
Men ska det enbart göras en omflyttning av besvärjelser eller ta bort några som inte ger nå nytt, kanske göra om några?

Göra dom mer flexibla?
(tex Elementarmagi: kan man göra ett eldklot eller tända eld på någon så bör man ju kunna tända några ljus eller skapa en liten ljusflamma för att lysa upp)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det må nu så vara (och jag samtycker till stor grad) men hur komma undan skolorna som ar så inkorporerade i DoD/EA?

Jag har forsokt ge lite historisk kuriosa, och lite system och sammanhang till redan existerande material. "Skolorna" har jag alltid sett som konstruerade indelningar gjorda av de humanoida varelserna på Altor, foga att gora med hur de verkliga magiska floderna ror sig i Multiversum.

Tillagg:

Något okonstruktiv tankegång master Spelknepe men jag tror vi ar många som forstår vad du menar! :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ni får garna också kommentera saker som Encyclopaedia Orare, Stentor Gapa och korthômer! :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Egentligen så skulle ju vi inte behöva bry oss om besvärjelserna, för det ligger mer i ett regelsystem. Däremot skulle man kunna ge exempel på vad man skulle kunna göra i en magiskola.

Är man elementarmagiker så bör man, precis som Alendor säger kunna göra vad som helst med en eldformel istället för att begränsa den till saker med (mestadels) fokus till att göra skada.

Skolan om elden uppkom kanske i den sydligaste södern och lärdes ut av eldsalamandrarna till hybrider mellan salamandrar och människor. De kanske har vissa codexar och agendor som de följer, som är inpräntade i de gamla trollformlerna som ett slags subliminalt meddelande om att sprida eldens element i all omfattning...
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Vi låtsas att följande är fakta för just elementarmagiker.

En elementarmagiker kan aldrig skadas av sitt element om hon för tillfället besvärjer det(?). Det där lät konstigt. Alltså hon kan inte typ eldstorma ihjäl sig själv om hon är eldmagiker.



Behöver man då någon annan besvärjelse än forma eld? Jag är för att en elementarmagiker behöver en skvätt relevant element oavsett vilken besvärjelse hon kastar(precis som forma <valfritt element> kräver).

Kan man tillämpa samma princip på andra magiskolor(Forma tanke?)?


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Suttit och läst igenom de olika inläggen. Jag har kommit fram till lite olika tankar som jag tänkte dela med mig av.

Vad är runmagi?
Runmagi känns som att det är samma sak som symbolism fast med lite skillnader. Till att börja med så är det mycket sällan man tänker sig runmagiska föremål som innehållande bara en enda symbol. Jag inbillar mig att det snarare rör sig om runrader som beskriver föremålet det binds pås skapelse och effekt. Det talas dessutom om det en del i Aesirtron så man kan tänka sig att det är någonting härstammande ifrån Nargur och norddvärgarna. Vet inte om det är en magiskola egentligen eller en samling symbolistiska besvärjelser med kulturella begränsningar. I vår kampanj har vi delat in det efter folkslag bosatta i området som dyrkar Aesir. Dessa har fått några få enstaka runor var som de kan lägga in i föremål. (Dvärgarna har smidesrunor, Ransarderna har krigsrunor, Jorderna har runor bundna till väder och vind etc) Om sedan runor är en egen mindre magisk tradition (Som jag kommer in på snart) eller om det är en underskola av Symbolism är oklart.

KVASIMAGI
Mindre magiska traditioner som definitivt har en plats i Ereb Altor i mina ögon.
Gudagåvor
Dessa kan variera väldigt mellan religionerna i både maktstyrka, vanlighet och hur de tar form. Vad som är gemensamt är att man inte kan studera sig till dem utan att de ges av gudarna för att man förkroppsligar ett ideal. Jag inbillar mig att det är betydligt vanligare att Dalkerna som litar fullständigt på sin guds makt får gudagåvor än att de Aidniska lite mer pragmatiska troende får det till exempel. Dessutom finns det ju helt klart två kategorier. En som man kan kalla för inbyggda förmågor. DVS att en helig helare alltid kan använda sin förmåga för att hela om han inte allvarligt bryter med ursprunget till sina krafter och Sanna Mirakel DVS saker som bara händer genom gudens vilja någon enstaka gång när han åkallas av en enligt honom rättfärdig dyrkare. Dessa är inte magi utan snarare gudens direkta hand som handlar.

Demoniska Förmågor
Demoniska förmågor ingår i samma kategori som gudomliga krafter men där man får dessa på ett klart annorlunda sätt. Där man får gudomliga krafter genom ett fromt leverne så får man demoniska krafter genom att offra till och framför allt förhandla med sina demoniska mästare. Dessa förmågor kan vara mäktigare än besvärjelser om man sluter rätt pakt med rätt demon men kommer i princip alltid med någon slags pris. Dessutom kan man knappast få en demon att utföra mirakel åt en genom att be om det. I teorin kan väl även vanliga besvärjelser ingå i demoniska förmågor men då rör det sig om enskilda besvärjelser och inte om någon insikt i en faktisk skola.

Insikter
Meditation, studerande och att hela tiden pusha sig själv till gränsen kan ju ge en person insikter om hur världen är uppbyggd och genom detta kan han lära sig att göra saker som andra inte kan. Om han sedan kan lära ut dessa insikter eller inte varierar. Ett bra exempel på en insikt som går att lära ut är uppenbarligen Shagulism men även Elementardanserna kan väl ses som insikter. Vissa insikter är ju kanske inte direkt magiska men kan åstadkomma väldigt dominanta resultat som påverkar världen runt omkring. Som när Ransarderna lärde sig att tämja gripar.

Stridskonster
Jag ser vissa kampkonster som inbyggt magiska och skänkande krafter till utövaren. Banzikan är det enda riktigt bra exemplet som jag kan komma på på rak arm. Jag tänker mig att de helt enkelt överskrider det möjliga och färdas in i det fantastiskas område. Rent praktiskt fungerar helt enkelt vissa kampsporter och filosofier som gudlösa religioner som ger tillgång till gudagåvor som går att lära ut till andra. Lite enligt samma filosofi som de tidigare nämnda insikterna.

Botanika
Det finns uppenbarligen inneboende krafter i ALtors flora som går att utnyttja till alla former av konkokter som ger olika magiska resultat såsom helning, att den som smörjer in sig blir starkare och liknande effekter. Dessa kunskaper är så utspridda att de uppenbarligen praktiseras av både städernas lärde män och läkare samt landsbyggdens häxor.

Alkemi
Magi med väldigt förutsägbara resultat som går att förlita sig på. Exempel på detta är vanligast i Trakorien med Zepulonder, asbast och Trinsmyrisk eld etc. Jag tänker mig att alkemister är vanligare än "riktiga" magiker och att det är mer eller mindre standard att anlita några. De kan åstadkomma riktigt spektakulära effekter med rätt ingredienser men är vanligtvis hindrade av budget och brist på ingredienser och således får de nöja sig med att göra parfymer, krämer och kärleksbrygder. Tänker mig att väldigt många av dem bara behärskar några få recept och att de oftast är kommersiellt inriktade i sin forskning. Att framställa guld av bly, att behärska de vises sten etc är vanligtvis de drömmarna de håller högst.

Runmagi
Nordisk tradition som började som gudagåvor eller som stals av gudarna enligt vissa legender. Det finns många olika runkrafter som kan göra olika saker men vanligtvis så vaktas de mycket noga av de som införskaffade dem ifrån början. Tänker mig att varje guds tempel har några egna runor som de vaktar och att olika hantverkarkårer forskat fram eller, vaktar sedan urminnes tider, runrader som ger olika förbättrande effekter. Denna magi begränsas dock i sin makt av kunskapen om runraderna, DVS språkfärdighet i det språk de skrivs på, samt färdighet i hantverket med vilket de skapas.
Skriv svar