Magi

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Magi

Inlägg av Psipo »

Hur fungerar magi på Altor? Det finns ju gudar, demoner, drakar och allt möjligt konstigt och att det finns magi är inte något som måste förklaras. Däremot kan det vara bra med en samlad syn på hur magi funkar, och hur den inte funkar.

Jag misstänker att det finns en hel del i magiboxen men den har jag inte tillgång till.

Iaf, drar magiker, gudar och demoner sin kraft ur samma källa? Är den magiska kraften ett med Altor eller finns den som en fristående kraft? Finns det områden som är mer magiska än andra? Isf, varför? O.s.v.

Ni som är hemma här, skjut!
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Magi

Inlägg av Rickard »

Här är vad jag har skrivit om magi till mina regler. Den som inte är intresserad kan skippa magiskolorna och regeldelarna. Jag baserar mina texter på Kaos Väktare och Magiboxen. Magikerns Handbok har jag inte tagit i beaktande så värst mycket. Kan säga att inget av detta är korrläst än så länge.
Här är något som jag skrev:Magiskola
Jag ska stilla dina undringar som du haft över vad som finns bakom den här dörren. Jo du, jag har minsann sett hur du har sneglat mot den när du har städat. Du har nu bott hos mig i några månader och jag har sett att du både är flitig, noggrann och har huvudet på skaft. Egenskaper som gör att jag tror du klarar av magistudierna. Se så. Se nu inte så förvånad ut. Varför tror du att jag gjorde det där testet med dig och varför jag betalade dina föräldrar en såpass stor summa för dig. För om man hittar någon med förmågan att lära sig magi så har man inte råd att låta den passera förbi. Det är något extremt sällsynt, den talang som du har. Du ska vara tacksam över att du har den gåvan.

Jag skulle vilja utöka dina uppgifter från och med nu. Förutom dina vanliga uppgifter som du har idag så kommer du även hjälpa mig i min forskning. Som lön för mödan kommer du få undervisning i magi den tid av dagen då det mörknar. Utöver det så måste vi göra något åt din kokkonst. Den är horribel. Jag har inte tid att avbryta mina studier för att ställa mig i köket. Heh, det har till och med hänt att jag blivit helt kraftlös efter alltför många timmar av oavbrutna studier när jag inte märkt att mina besvärjelser mot detta avtagit. Kan vara farligt, för mat är viktigt för återhämtningen. Nå, nog om det. Låt oss gå vidare och in i rummet bakom den här dörren.

Inriktningar
Men träd in. Stå inte där vid dörren. Slå dig ner på stolen där. så vad ska vi börja med? Hmm. Jo, först av allt ska vi gå igenom de skolor som finns inom magin, så att du vet vad du har att göra med. Längre fram kommer du att få djupare kunskaper om de olika skolorna. Som dess bruk, dess frammaningsätt för magin samt i viss mån dess utövare.

Animism
Man vet inte huruvida animismen kom i människan händer, men magiskolan härstammar från alverna. Deras tro på modern Tevatenu, som skapat allt liv, har format tron på att det högsta man kan uppnå i livet är att uppslukas och bli en del av naturen. Detta för att kunna leva i komplett samexistens med vad som skapade dig. Det mänskliga psyket har dock utvecklat skolan till att enklare kunna betvinga naturen. I den mån skiljer sig även frammaningssättet mellan de två folkslagen, där alverna formar sig efter naturen i form av dans medan människan har sina traditionella gester och kraftord för att vrida kraftflöderna dit de vill.

Demonologi
Inte bara denna världen kan man styra, utan magiker har även sökt sig till världar bortom denna. Ja, givetvis så finns det fler världar än den vi lever i. Portaler är en snabb väg till stora krafter men stora krafter är också svårkontrollerade. Jag personligen gillar inte denna inriktning, då det är en balansgång på en väldigt tunn linje. Det är ett ständigt, och för mig onödigt, risktagande trots de kraftfulla cirklar som demonologerna gömmer sig bakom. Jag tänker främst på branden i Atrema då en Gehennademon slet sig lös från kontrollcirkeln. Det som finns i andra världar hör hemma där och bör inte föras in i vår värld.

Drakmagi
Vad som har funnits i vår värld sedan urminnes tider är drakarna, som sägs har fötts ur magin. Vissa tror till och med att när drakarna dör i världen så dör även magin med dem. Dessa gigantiska bestar genomsyras av magi i både tal och tanke och få människor är det som har studerat och anpassat drakmagin efter det mänskliga psyket. För eftersom en drakes mentalitet är helt annorlunda än människans kan en människa aldrig utöva drakmagin i dess sanna form. Men arvet från draktankarna finns kvar, då drakmagikern endast kan föreställa sig de effekter som denne vill utföra.

Elementarmagi
Världen är skapad av de fyra primärelementen eld, luft, jord och vatten som vardera har de sekundära elementen värme, ljus, mörker respektive kyla. Elementarmagin använder dessa som byggstenar för att förändra hur världen påverkas utav elementen. Besvärjarna har i regel ett huvudelement och när de med ord och gester skapar magi så uppkommer spill av deras huvudelement kring dem. Effekten kan skilja sig åt men en vattenmagiker kan exempelvis sprida dagg omkring sig när denne lägger sina besvärjelser, luftmagikerna kan ha en ljuseffekt eller en vind lekandes runt sig och med jord kan mörkret slita sig fri.

Häxkonster
Häxorna har en väldigt liten sammanslutning. Dels för att det är väldigt ovanligt att de finns på akademier men också för att en livsfilosofi kommer med inlärningen. Häxorna tror på en stor entitet som har hand om alla själar och att allting är besjälat, så länge det inte har blivit bearbetat. De åkallar temporära tjänster från denna entitet och som offer så lånar de ut en del av sig själva. Den här skolan betraktas som något understående, då den har tagit delar från animismen och shamanismen men också kombinerat det med delar från alkemin. På ett sätt är häxornas brygder något som är kännetecknande för dem.

Illusionism
Det som kännetecknar illusionister är att de är lurifaxer och upptågsmakare hela bunten. Åtminstone var min gode vän det på akademin under lärlingstiden. Det gick inte en dag utan att han spelade någon ett spratt. Ja, se vilka tider. Haha. Nä, jag slapp inte heller undan i början. Sedan lärde jag mig hur jag skulle bryta hans trollbindande gester och hans hypnotiska röst. Han var skicklig, det vill medges. Kunde sänka en i skensömn både med sin blick och sina gester eller med sin smått sjungande röst. Illusionismen angriper dina sinnen och får dig att uppleva saker som inte finns där. Det är en bedräglig inriktning inom magin, så var på din vakt kring dessa magiker.

Mentalism
Något som är besläktat med illusionismen är mentalismen, men istället för att påverka psyket så påverkar mentalismen det fysiska. Dessa magiker förstärker eller utökar sina kroppsfunktioner och jag kan ärligt säga att de inte är helt främmande till att pröva olika substanser för att se hur det påverkar deras kroppar. Mentalisterna driver sig själva till sina mål genom fullständig fokusering. De går in i djupet av sig själva via meditation för att styra kraftflödena genom sin kropp. Vissa ger ifrån sig hummande ljud medan andra kan nöja sig med att endast sluta ögonen och hålla sin hand framför sig i en gest.

Nekromanti
Något som jag har svårt att se syftet med är den magi som nekromanterna utför. Det som har passerat jordelivet ska stanna i efterlivet, det är min uppfattning. Usch, jag får alltid en sådan fadd smak av den här magin. Med sitt mässande kan de återuppleva de döda och tvinga dem att utföra saker i magikernas tjänst. Att skaffa sig tjänare på det sättet påminner delvis om demonologin, men med skillnaden att nekromanten parasiterar på sin egen dödsvärld istället för andra världar.

Shamanism
Shamanerna skickar ut en signal till andarna och när de fått deras uppmärksamhet så erbjuder de en gåva i form av ett fysiskt offer. Offret kan bestå i att skära en bit av sig själv eller offra ett djur. Detta till skillnad från häxorna som offrar en del av sin själ. Det här är den äldsta mänskliga magiskolan som baseras på att allting som påverkar människan har en ande som vakar över det. Det kan vara saker som en sjö, ett djur, en skog eller elementarer. Skolan är i sig väldigt primitiv och lärs endast ut från mästare till lärling och aldrig på akademier.

Symbolism
Eftersom symbolismen kan användas för att konvertera andra magiskolors besvärjelser till symboler, så är denna inriktning i regel något som alla magiker lär sig. Främst illusionister och elementarmagiker gagnas utav skolan, då illusionisterna skriver lysande runor i luften för att få sina offer förhäxade medan elementarmagikerna skapar magiska föremål. Magin binds i runorna och när den frigörs med det kännetecknande mullrande ljudet så blir runan kraftlös. Dock finns det sätt att göra symbolen till en del av naturen och på sätt göra den permanent.

Tillämpningsområde
Mycket utav magin kommer att förändra din vardag, det har du säkert förstått nu. Och det är väl klart, för varför ska man göra något krångligt när man kan göra det lätt för sig. Hehe. Eller hur? Jag såg på dig hur du kröp ihop lite när du kom in i rummet. Det är troligtvis för magin som flödar genom rummet. De där kloten som svävar där i luften, de gör det av en anledning.

Känna magi
Hur kändes det när du kom in i rummet. Som ett tryck i bröstet, eller? Jaha, det känns som om hela du trycks ner? Ja, det är en av formerna som det kan te sig på. Du vet, det är olika för olika varelser. Djur är exempelvis känsliga för magi. Hästar brukar kunna svettas och vara oroliga när det finns trolldom i närheten.Troligtvis för att djuren lever så nära sin instinkt och känner att något är fel.

För människor är det väldigt personligt. Jag själv känner magin som olika smaker, det har jag redan nämnt, men andra trollkunniga jag talat med har nämnt att de kan känna pirrningar i kroppen, rastlöshet, yrsel, spänningar som om blixen precis slagit ned och vissa shamaner kan se ljussken eller höra väderfenomen. Det har bedrivits forskningar på området med ickebesvärjare och de har i regel känt obehag, fått magvärk, huvudvärk, sänkt mod eller andra olustighetskänslor.

Till och med magikerns besvärjelser är personliga. Alla har var sitt sigill.... Va? Ja, jag får fadd smak av nekromanti? Heh. Ja, det är klart att man känner olika för olika magiskolor. De skolor som en magiker har mest samröre med är de som frambringar de bästa känslorna. Nä du, jag tänker inte säga vilka magiskolor som ger mig en söt smak. Jag kan säga att sådana frågor ger intrycket om att du som frågeställare är väldigt okunnig och att den frågan är inget som magiker normalt ställer till varandra.

Regler: Närhelst magi yttras i området eller det finns ett magiskt föremål i närheten så ska ett Svårt Vaksamhetsslag eller ett normalt Magiskoleslag göras. Lyckas slaget så uppfattar personen magin någon av effekterna som beskrivs ovan. En modifikation på -1 ges för var 10:e meter magikern befinner sig ifrån magikällan och +1 för var kraftpoäng som är spenderad på besvärjelsen. Får magikern en Effekt på 7 eller mer så kan denne även känna igen vem det är som har lagt magin om denne varit med när magikern besvärjat tidigare, då alla besvärjelser märks av ett personligt sigill, precis som alla människor har en egen lukt och ett eget fingeravtryck.

Dueller
Du kan få reda på vilka magiskolor en trollkunnig behärskar genom att sammankoppla ditt psyke med dennes och tränga in i dennes psyke. I dagligt tal brukar vi säga ”dueller” om detta sätt att använda en sammankoppling och det ses som något kränkande. De mer erfarna besvärjarna behöver inte göra detta, då vi har nog med erfarenhet för att lista ut sådant. Du kan däremot använda en duell för att få reda på hur stark den andre är eller stänga av denne från magiflödena. Många magikern brukar föredra att duellera på detta sätt.

En sammankoppling kan även fungera som en länkning mellan psykena där besvärjare kan dra nytta av varandras psyken, något som brukar förekomma vid större ritualer. Men alla parter måste vara frivilliga och släppa de naturliga spärrarna. Du kan endast använda en duell för att förstöra och aldrig nyttja om den andre inte är med på det. Det finns dock skrifter om magiker som gjort upptäckter för att kunna förgripa sig på andras psyken och med våld tvinga dem till lydnad.

En sammankoppling kan endast göras magiker emellan, då magiker är de enda som kan öppna sitt psyke utåt. Detta brukar användas för att se om någon annan är trollkunnig. Du kände säkert en avsaknad av något när jag genomgick magikertestet med dig? Det var för att jag blockerade en del av din åtkomst till magiflödena. Många är de varelser som aldrig känner flödenas ständiga närvaro och andra tar de för givna. Precis som du alltid har känt en viss smak och färg och tagit den för given. Men vem säger att alla känner smak och ser färger på precis samma sätt? På samma sätt har du alltid känt magins lugnande effekt och tagit den för given.

Regler: En magiker kan starta en duell inom Psyke meter, om denne vet sitt offers exakta position. En magiduell fungerar precis som en strid, men där Magiskolan används istället för en Kampfärdighet, där Psyke används vid eventuella grundegenskapsslag och där kraftpoäng förloras istället för skadepoäng. De magiskolor som magikerna behärskar blir klart för den andre direkt när duellen inleds. Kritiska skador kan innebära att magikern stryper tillgången för magin på sin motståndare lika många minuter som anfallarens Psyke.

Galenskapen
Magin är dock inte dig helt till gagn. Den förändrar ditt liv, då flödena som du styr för att vrida om verkligheten till sist förvrider din egen verklighet. Det här är något som vi vet om drabbar alla magiker. Titta inte på mig sådär, för jag har klarat mig undan från det. Men tänk dig själv, allting som vi utsätts för ger oss små egenheter. Magin är inget undantag. Världsförvängningen är i regel besläktat med den sorts magi som magikern oftast utför, där en illusionist kan börja hallunicera eller i ett extremt fall som jag hört talas om, själv började leva i sin egenpåhittade värld.

Regler: När en magiker uppnått ärkemagikerstatus med Magiskola 17 eller högre, så får denne ett utmärkande karaktärsdrag. Uppmuntra spelaren till att ta ett drag som ger magikern mer karaktär. En animist kan exempelvis skapa ett känslomässigt förhållande till en växt, en elementarmagikers personlighetsdrag ändras efter sitt element, häxans utseende förändras till att se ut som sagornas häxor, nekromantikern kan börja lukta dött eller se ut mer som ett lik med mera.

Det behöver dock inte vara knutet till magiskolan, utan magikern kan utveckla fobier eller andra personlighetsstörningar. Till och med världsuppfattningen kan förvrängas, som att denne slutar att se färger, tror alla har vättar som följer efter dem eller att magikern ständigt börjar prata med någon inbillad person. Ta något som har funnits i rollpersonens vardag och gör så att det blir något utmärkande för magikern. När magikern nått FV 20 i sin Magiskola så bör denne få en egenhet så kraftig att den ständigt gör sig påmind.


Frammaning
Så vad är då dessa magiflöden som jag ständigt talar om? Det är svårt att förklara, men jag kan säga att det är som snören som lagts kors och tvärs utmed jordytan. De kan variera i storlek från mansbredd till extrema bredder på flera meter. Varför de finns är osäkert, men den mest vedertagna teorin är att de finns för att hålla saker samman och ge det en kontinuitet. Det är magilinjerna som gör att trädet sitter fast i marken och växer uppåt. Att löven faller sakta nedåt mot marken, istället för att kanske förvandlas till föremålet som de faller mot eller flyga iväg åt sidan för att sedan explodera. Ja, precis. Även med linjer närvarande så kan man ändra så att ett träd uppför sig på det sättet. Det är det som kallas för magi, du vet. Hehe.

Om det finns områden där magin inte flödar igenom? Jo, men... Ja, du har rätt. Kaos råder där. Men... Vänta nu. Gå inte händelserna i förväg. Låt mig berätta på mitt sätt. Det finns magidöda områden, som har orsakats av någon magirelaterad katastrof. Men magilinjerna strävar efter balans så år efter år så krymper dessa områden, allt eftersom magiflödena flyttar på sig för att fylla ut tomrummet. Balansutjämningen kan magiker utnyttja genom att exempelvis bygga ett torn. Då brukar i regel en magilinje resa på sig för att strömma igenom tornet och på så sätt får magikern tillgång till sin egen linje.

För du ska veta att linjerna inte är precis jämns med marken. De tar hänsyn till så stora geografiska och eventuellt astrala områden att de kan ha sjunkit genom jorden eller finns uppe i luften. Därför är det också väldigt sällsynt att två av dessa linjer korsar varandra. När de gör det så blir det en större ansamling av magi som brukar kallas för maginoder. Du kommer att erfara att det är mycket lättare att bruka magi på dessa ställen. Maginoderna kan uppkomma naturligt i och med att flöderna ständigt rör på sig i ett våglikt mönster men kan även skapas på konstjord väg genom att uppföra tornlika byggnader.

Magilinjerna kan även flyttas med magi genom att de spänns likt en bågsträng. Det är i regel kraftfulla besvärjelser, så därför är det sällan som du ser en magiker flyga eller färdas långt, långt ner i underjorden. Men det är så du frammanar magiflödets kraft. Likt en flod kan du inte stoppa flödet och tvinga det gå mot sin riktning. Det är något som ingen människa kan klara av, men däremot så kan du styra flödet dit du vill genom att låta det strömma genom din kropp. När du gör det, så får du även makten att påverka flödets inverkan på världen.

Regler: Vid de få tillfällen när en magiker befinner sig på en maginod, så sänks Svårighetsgraden för alla besvärjelser ett steg.

Fluxvärde (FV)
Men det är olika svårkontrollerat beroende på vilken sorts effekt som du är ute efter att skapa. Något existerande är lättare att ändra på än att skapa det. Det är exemelvis lättare att kväva raseri än att skapa det. Därutöver är det också lättare att påverka det fysiska än det mentala. Att skapa en eld är lättare än att skapa raseri.

Regler: Alla besvärjelser har ett Fluxvärde som anger hur svår besvärjelsen är att lära sig. En besvärjelse i en magiskola kostar lika många erfarenhetspoäng att köpa som dess Fluxvärde och du kan maximalt spendera lika många erfarenhetspoäng på besvärjelseköp som ditt färdighetsvärde i Magiskola.

Kraftpoäng
Ju kraftfullare du vill att magins effekt ska vara, desto mer måste du släppa dess flöde genom din kropp. Du kommer känna hur flödet sliter i dig; likt ett trasigt segel slits för vinden. Det tär på dig och gör dig utmattad. Svett kan komma att brista fram på din panna. Huvudvärk kan göra sig påmind. Du hör dina egna hjärtslag medan du försöker hålla flödet i styr. Är du inte försiktig så kan du helt slitas sönder.

I många fall kommer du bara falla omkull helt utmattad av överansträngning men magiker har även dött utav detta. När kamraterna trott att magikern endast svimmat, har de endast funnit ett tomt skal kvar på marken. En del dödsfall har haft mer synliga effekter där magikern börjat brinna, där dennes inneboende kraft har flytt upp mot skyn, där marken har vittrat runtomkring denne eller där magikern stod fanns endast dennes astralkropp, som sedan lösts upp med vinden.

Regler: En stabil besvärjelse ger aldrig några kraftpoäng, men magin är nyckfull och kan vrida sig ur ditt grepp. Besvärjelsen ger alltid lika många kraftpoäng som dess Fluxvärde, men denna kostnad sänks med färdighetsslagets Effekt när besvärjelsen läggs.
Senast redigerad av Rickard den 2007-03-28 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Magi

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev:Här är vad jag har skrivit om magi till mina regler. Den som inte är intresserad kan skippa magiskolorna och regeldelarna. Jag baserar mina texter på Kaos Väktare och Magiboxen. Magikerns Handbok har jag inte tagit i beaktande så värst mycket. Kan säga att inget av detta är korrläst än så länge.
Funkar för mig. Vad är de där maginoderna? Beskrivs de utförligare någonstans?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Magi

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:Funkar för mig. Vad är de där maginoderna? Beskrivs de utförligare någonstans?
Kampanjboken till Ereb Altor, sida 56-57 eller svarta magiboken, sida 24-25. Det är nästintill samma text.

En not: jag hade tänkt att binda ihop drakarna till magin också.
För fem år sedan var detta något jag skrev:Den unge lärlingen trodde inte sina ögon. Den mäktiga uppenbarelsen av den jättelika draken trehundra meter framför honom fick lärlingen darra av vördnad. ”Magnifikt, inte sant?”, log shamanen. ”Testa nu att gå in i astralplanet innan den beger sig iväg”.

Han gjorde som han blivit tillsagd. Avslappningen och koncentrationen var enklare nu. Astralplanets gula och rosa färger mötte honom när han slog upp ögonen. Han motstod impulsen att titta på sin mästares aura, utan blickade bort mot draken. Ett virrvarr av olika färger rörde sig långsamt runt draken, precis som hos människor, men lärlingen noterade även det silver som rörde sig och blandades med de andra färgerna.

Draken fällde ut sina gigantiska vingar och skakade på dem. Den tog ett hopp upp i luften samtidigt som den började slå med sina kraftiga vingar. Auran började pulsera kraftigt och ändrades till att få en dominerande grön ton. Lärlingens mage drog ihop sig och han kände hur hans ögon tårfylldes av överväldigande. Uppfylld av den storslagna synen stod den unge mannen leende och tittade på drakens aura och dess astralspår som den lämnade efter sig i luften. Men nu lade han märke till de bruna fläckar som smutsade ner det gröna.

”Han är sjuk”, sade lärlingen. ”Mmmm”, instämde shamanen dystert.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Vi har ju alltid staden Densel i Nidländska Reningen. Placerad på Erebs största maginod.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En finns ochså i norra Ormsjön utanför Krilloan, på Tannatopol, ön med kanske Altors mest mytomspunna nekromantiakademier.

Även en lite mindre, lite hemtrevlig sådan, under Magikernas Hus i berendiska Kandra?


...sen viskas det om en nod, en av dom största, väster om Nargurs skogar, en nod där nåt har gått fruktansvärt fel... :twisted:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Magi

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev:[
Kampanjboken till Ereb Altor, sida 56-57 eller svarta magiboken, sida 24-25. Det är nästintill samma text.
Tackar. Hittade just mina anteckingar kring erebsk magiteori. Här kommer den, sammanvävda med noderna:

Alltet genomsyras av magiska strömningar. Dessa kallas fluxer eller helt enkelt magiskt flöde. Ur fluxerna hämtar magiker sin kraft, men det är en stark och vild kraft. Den kan inte brukas rå. Som tur är finns det defluxer, eller noder. Dessa noder kanaliserar fluxerna så att de bilder en mängd isofluxer. Isofluxer i sin tur är sammanvävda magiska fluxer som bildar ett magiskt samband. De olika magiskolorna använde olika isofluxer. Ju närmre en maginod magikern befinner sig, desto starkare är hans kraft. Dessvärre kan fluxerna spontant drabba samman utan att en nod eller deflux kanaliserar fluxen varpå en konflux inträffar. Det finns även svagare varianter av konfluxen som kallas magistormar.
Var fluxerna kommer ifrån vet man inte. Vissa hävdar att de alstras av himlakroppar medan andra påstår att det är drakarna eller gudarna som förser alltet med fluxer.

Detta är alltså en in-gameteori, även om den inte är skriven riktigt så. Kan vara en stämningshöjare för de som roas av magiteori. :)
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Jag gillar idén med magidöda områden. Är det nåt som är intressant för oss?
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Otvin Käkslite skrev:Jag gillar idén med magidöda områden. Är det nåt som är intressant för oss?
Det är väl ok, men det är sjukt, jag markerar här ordet sjukt, tråkigt för den som spelar magiker eftersom man antagligen inte kan göra någotn ting. Knappt andas. Av den anledningen tycker jag att vi inte borde ha med dem.

/j
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

En SL kan använda dem som stämningshöjande om SL beskriver de på rätt sätt... den nästan bedövande tystnaden, avsaknaden av liv... Mörker...

En magiker i spelargruppen måste naturligtvis välja om han överhuvudtaget vill följa med in... Om en SL stoppar in ett magidött område så har han säkert en bra plan för det och ett litet sidoäventyr åt magikern som väljer att inte hänga med in. Det står ju även i den bok som de nämns (har glömt vilken) att det inte är möjligt att snubbla in i ett magidött område, en magiker kan känna av att det finns på mer än säkert avstånd.

Jag ser inget hinder för att bekräfta deras existens men det kanske får vara upp till SL att bestämma var de finns i sin spelargrupps Altor.

Alternativt att våra lands-ansvariga med bra anledning bestämmer fixerade platser för de magidöda områden med story och hela kitet för att minimera risken för ogenomtänkta spelledar-screw-ups. Lite väl storebrorfasoner kanske men ändå kanske en bra idé.


//M
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

osbjer skrev:
Otvin Käkslite skrev:Jag gillar idén med magidöda områden. Är det nåt som är intressant för oss?
Det är väl ok, men det är sjukt, jag markerar här ordet sjukt, tråkigt för den som spelar magiker eftersom man antagligen inte kan göra någotn ting. Knappt andas. Av den anledningen tycker jag att vi inte borde ha med dem.
Tja, det är väl kanske inte lämpligt att förlägga ett helt äventyrs handling till ett sådant område om det finns med magiker bland rollpersonerna. Men som ett hinder eller delmoment är det användbart. Dessutom blir de ju användbarare och användbarare ju mäktigare rollpersonernas magiker blir.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Magiboxen eller Magikerns Handbok?

Magiboxen säger jag utan att tveka. Är det inte dessutom så att det i Magikerns Handbok enbart förekommer "icke-erebiska" referenser? Då kan vi ju strunta i boken i sin helhet :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Magiboxen... självklart! :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Självklart magiboxen, finns det nått som heter Magikerns Handbok? :P
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

mAgiboxen! nya besvärjelser kan man ju alltid stjäla ur handboken om man gillar dem.
Skriv svar