Magi

Övrigt om Ereb Altor
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

där rollpersonerna kan införskaffa helande örter och salvor och analysera magiska föremål
Behövs det verkligen en magikerakademi för det? Helande örter och salvor, kan de väl köpa av en apotekare, eller varför inte en klok gumma/gubbe. Analysera magiska föremål kan väl en ensam magiker göra åt dem för en summa pengar eller en gentjänst. Sen så tycker jag inte att det skall gå att analysera magiska föremål överallt och absolut inte bara hos en massa magikerakademier som finns i varje liten stad.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Spelknepe skrev:
Däremot har jag inte hört talas om dansanta alvmagiker i Warhammer
Kanske inte magiker, men Wardancers tänkte jag på.
Jaha, men det är ju en annan sak. Aldrig skulle jag kalla magikerna för dödsdansare. Det är ju redan upptaget (boken Alver, sidan 27). :P Och allvarligt talat så är väl dansen på krigsfältet metaforiskt menat?

Så allt det där warhamriga som du klagade på finns redan för de "inbitna rollspelarna". ;)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Rickard gillar din text på wikin :lol:
angående dansande alver o grytdoftandeHLMmagiker såvisst
det blir lixom mest grädde på moset, jonnys senap på korven eller en 3.5 i parken en solig dag, bara lite trevligare, det behöver ju inte stå några regler det kanske passar dom bäst så, det kanske är så dom OFTAST väljer att deras magi framställs på 8)
The Artist Formerly Known as Boris
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det här med magiska kulturer behöver inte vara så krångligt som det kanske låter, och det blir ju i så fall huvudsakligen mänskliga kulturer som behöver definieras då de andra "stora" raserna som använder magi redan har mycket av sin speciella kultur definierad; alver är animister och dvärgar är röstmagiker (och ev. symbolister?), i alla fall generellt sett.

Vi kan låta den nästan altöverskuggande magiska kulturen bland människorna vara den som kejsardömet Jorpagnas magiker lämnade efter sig; ett system av avgränsade skolor som indelar magin i kategorier rörande ändamål, filosofi och ideologi, med grunderna nerskrivna i en tjock lunta för varje magiskola.

Encyclopaedia Illusionia
Encyclopaedia Mentalismia
Encyclopaedia Necromantia
Encyclopaedia Elementarismia
Encyclopaedia Symbolismia
Encyclopaedia Animismia


Alltså: De klassiska magiskolorna som alla spelare känner till, men nu med en historisk bakgrund och förankring.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Tadaa! Najs! Gillar. :)
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Bergdahl skrev:
där rollpersonerna kan införskaffa helande örter och salvor och analysera magiska föremål
Behövs det verkligen en magikerakademi för det? Helande örter och salvor, kan de väl köpa av en apotekare, eller varför inte en klok gumma/gubbe. Analysera magiska föremål kan väl en ensam magiker göra åt dem för en summa pengar eller en gentjänst. Sen så tycker jag inte att det skall gå att analysera magiska föremål överallt och absolut inte bara hos en massa magikerakademier som finns i varje liten stad.
Är det någon annan som har åsikter om detta innan jag redigerar texten om Faltrax?

/j
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Magi och Krig

Inlägg av Peter »

I "Krig" -tråden (borde den f.ö. inte ligga här under Övrigt) diskuterade vi helt kort magi och krig. Och till vilken mån magi inverkar på krig.

Det här är ett av de områden där ÄS åtminstone gjort en del ansträningar för att få saker och ting att passa ihop. Krigsmagi, havsmagi (med många sjöslagsbesvärjelser), byggnadsregler för skydd mot flygande varelser, gripkavalleri etc är alla tecken på att ÄS åtminstone strävade efter att spegla konsekvenserna av att krigen förs i en magisk miljö.

En magiker på slagfältet torde kunna göra stor nytta med små medel: en dimbank eller ett regnväder vid rätt tillfälle, snabb och smidig kommunikation, översikt över slagfältet, ökad stridsmoral och skräckbesvärjelser mot fienden tillhör minimum.

Hur påverkar detta krigföringen? Finns det skyddsåtgärder mot magiska attacker? Och varför har inte varje härförare sin egen armemagiker (vilket kanske vore att ta i. Eller?)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

En grej är väl iaf det att magi tenderar att ibland gå fruktansvärt galet. Ett fummel eller en snedtändning kan ha förödande konsekvenser i något så storskaligt som ett fältslag.
Därtill kan kraftig magi reta upp mäktigare krafter från multiversums mörkaste hörn. Gudar kan ta illa upp, kanske någon hungrig demon kan ta det som en utmaning osv. Magi torde ha ett rykte om sig som nånting potentiellt mycket mäktigt, men samtidigt oberäkneligt och riskabelt.

Sen har det säkert också att göra med hur de krigandes gudar förhåller sig till magi. På Caddo har man knappast krigsmagiker och i länder där magi inte är tillåtet att utföra på allmän plats kan det kanske skrämma vettet ur de egna trupperna också (i.a.f. uppsamlat bondfolk och enkla fotsoldater).

Sen om magi och gudomligheterna sas kommer från samma instans (som vi diskuterat i religionstråden) blir det ju potentiellt väldigt mäktigt och farligt på slagfältet. Då kanske det å andra sidan finns kraftigare restriktioner från gudarnas sida om vad som är lämpligt magianvändande.

Kanske krigsmagi är något för de riktigt skickliga och de verkligt desperata?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vije har bra poänger. De riktigt mäktiga eller desperata. Gillar de tankegångarna.
Jag har ju under åren haft ett antal spelare som är experter på magireglerna. De brukar ställa frågan: Varför gör inte han bara såhär, såhär och såhär för att besegra alla sina grannar, införliva Caddo (som saknar magiskt försvar kan man anta) och sedan göra sig mer eller mindre odödlig? Det är väl lite där i min oro ligger. Hur hindrar vi magi att ta över?
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Mikael skrev:Vije har bra poänger. De riktigt mäktiga eller desperata. Gillar de tankegångarna.
Jag har ju under åren haft ett antal spelare som är experter på magireglerna. De brukar ställa frågan: Varför gör inte han bara såhär, såhär och såhär för att besegra alla sina grannar, införliva Caddo (som saknar magiskt försvar kan man anta) och sedan göra sig mer eller mindre odödlig? Det är väl lite där i min oro ligger. Hur hindrar vi magi att ta över?
Som SL, när mina spelare tänker i banorna "hm om jag skapar en rollperson som är 16 år gammal och magikerlärling och sen använder reglerna för att träna/studera i 50 år innan jag börjar spela, då kan jag skaffa skicklighetsvärde 48 i FATA MORGANA och så kan jag använda magiboken och färdigheten magistudier för att hitta på en ny besvärjelse som jag kallar för KONTROLLERA FOLKMASSA och så pluggar jag fram en permanent version av FATA MORGANA. Då kan jag trolla fram ett jättestort slott, förslava hela Caddo och sen dra i kirg mot Vicotnik, massförslava hans folk och sen gå vidare till Berendien... et.c, et.c...".

Vid det här laget har jag, SL - den allsmäktige, materaliserat en upp-och-ned vänd svävande ko som far fram i 1000 km/h med hornet riktade framåt rakt in i ryggen på rp'n innan han ens blivit nedtecknad till fullo på rollformuläret.


Vad jag tror att jag vill komma fram till är att, realism i all ära - jag kommer inte på ord nog att beskriva hur coolt det är att vi faktiskt sitter och pusslar ihop Ereb till mer än en bunt lösrykta rollspelskartor att wreck:a havoc i, även om en spelare försöker sig på ovan eller om vi som skapare av Ereb bestämmer att en magiker (SLP's... typ) egentligen skulle vara kapabel att försöka sig på ovan så är det ju bara att sätta stopp för det med valfri metod (flygande kossor, drastiskt och lätt oseriöst kan tänka).

Det rubbar den kosmiska balansen, i.e. magikern kan men vill inte ta över världen single-handedly.

Gudarna säger ifrån om nån skulle försöka (t.ex. genom att materialisera en upp-och-ned vänd fly... ok jag slutar)

generic mystiskt skäl #3

eller så bestämmer vi helt enkelt att det inte går... betrakta varenda magiker i hela Altor som en rollperson. Jag har gjort på tok för många magiker i alla dess former, några oseriösa och andra inte. Men en sak är säker om vi ska prata regler, magi kostaräckligt mycket EP. Att köpa S10 i EXPLOSION kostar 80ep och då är man inte särskilt duktig på besvärjelsen betänk också att det sänker CL med 2 att lägga en extra effektgrad... dvs vill man lägga en extra mäktig besvärjelse frestar det mycket på psyket och även en enkel besvärjelse som magikern kan utantill blir grymt svårkastad. S20 i Explosion kostar 312ep att köpa... inte ens det räcker långt om man vill lägga mer än en E2 t.ex. om man vill spränga Vicotniks palats (E25 kanske.... -50CL, kostar 26 PSY-poäng). Det fungerar helt enkelt inte.

Nu har jag rantat en massa och tappat bort poängen men jag har säkert sagt nåt av det jag ville säga.

I'll stop talking now...



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tror att problemet är EDD:s magisystem snarare än magi i Ereb Altor, och det är en helt annan fråga :P
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Innan man kan svara på hur vanligt det är med magiker på slagfälten kanske vi behöver komma fram till någon form av sammförstånd över hur vanligt det är med magiker överhuvudtaget i Ereb.

Jag ser ju gärna att "riktiga" magiker är förhållande vis ovanligt men att personer som kanske har ett eller ett par magiska äss i rockärmen, som kloka gubbar och gummor, alkemister, helare, magikunnuga präster (ser det antagligen mer som gudagåvor) osv, är lite vanligare även om de som verkligen kan ett ett par besvärjelser inte finns precis överallt.

Hur vanliga är då de "riktiga" magikerna, om jag inte missminner mig fans det i det första drakar ett visst procentvärde man skulle slå under för att få vara en magiker, var något på ett par procentenheter. Detta kan man ju se som en riktlinje för hur vanligt det är med magiker bland äventyrare. Bland vanligt folk borde ju siffran vara lägre. Samt att alla som har "gåvan" troligen inte haft möjligheten att utbilda sig till magiker.

Några andra som har tankar kring hur vanliga "riktiga" magiker är?
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Bergdahl skrev:Innan man kan svara på hur vanligt det är med magiker på slagfälten kanske vi behöver komma fram till någon form av sammförstånd över hur vanligt det är med magiker överhuvudtaget i Ereb.

Jag ser ju gärna att "riktiga" magiker är förhållande vis ovanligt men att personer som kanske har ett eller ett par magiska äss i rockärmen, som kloka gubbar och gummor, alkemister, helare, magikunnuga präster (ser det antagligen mer som gudagåvor) osv, är lite vanligare även om de som verkligen kan ett ett par besvärjelser inte finns precis överallt.

Hur vanliga är då de "riktiga" magikerna, om jag inte missminner mig fans det i det första drakar ett visst procentvärde man skulle slå under för att få vara en magiker, var något på ett par procentenheter. Detta kan man ju se som en riktlinje för hur vanligt det är med magiker bland äventyrare. Bland vanligt folk borde ju siffran vara lägre. Samt att alla som har "gåvan" troligen inte haft möjligheten att utbilda sig till magiker.

Några andra som har tankar kring hur vanliga "riktiga" magiker är?
Procent-slaget du pratar om är ett PSY-slag om jag inte minns fel. Man måste slå under sin PSY med 1T100 för att kunna trolla.

Om vi då tänker regelmässigt så har en genomsnittsmänniska 11 i PSY. Nån som orkar slå 1T100 för varje människa i hela Ereb?

plus att, som du säger, av de som faktiskt har "gåvan" så är det nog säkert mer än hälften som aldrig upptäcker att de har den eller som väljer/blir tvingade att inte göra något åt saken eftersom de har viktigare saker för sig, som grisodling t.ex.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ok, hmm 11 procent låter ju onekligen lite mycket även om man skulle ta i beaktande att det är för "äventyrare" och kanske inte lika vanligt hos "vanligt" folk. Sen så skulle man iofs inte behöva slå fär hela Erebs befolkning, antar man att genomsnitts psy på befolkningen är 11 borde andelen av befolkningen som har gåvan vara just 11%, men som sagt det låter ju på tok för mycket. Själv tycker jag att en av hundra också låter mycket, men igentligen behöver vi ju inte sätta siffror på det, utan bara säga att magiker är ovanliga, sällsynta etc. så kan ju den enskilda spelledaren sedan tolka det hur han vill.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ok, hmm 11 procent låter ju onekligen lite mycket även om man skulle ta i beaktande att det är för "äventyrare" och kanske inte lika vanligt hos "vanligt" folk. Sen så skulle man iofs inte behöva slå fär hela Erebs befolkning, antar man att genomsnitts psy på befolkningen är 11 borde andelen av befolkningen som har gåvan vara just 11%, men som sagt det låter ju på tok för mycket. Själv tycker jag att en av hundra också låter mycket, men igentligen behöver vi ju inte sätta siffror på det, utan bara säga att magiker är ovanliga, sällsynta etc. så kan ju den enskilda spelledaren sedan tolka det hur han vill.
Se det som att 11% skulle kunna bli magiker förutsatt att de ägnar hela sitt liv åt hårda studier... Det är kanske en på hundra av de 11 procenten som har tid, råd eller möjlighet att göra det och dessutom hittar en lärare eller blir antagna på en akademi. De flesta måste ju ägna större delen av sin tid till sin försörjning. Sen kanske vissa som har förmågan råkar komma på exempelvis lite minimagi helt själva utan en lärare...
Skriv svar