Magi

Övrigt om Ereb Altor
Användarvisningsbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra » 2007-05-06 22:37

Otvin Käkslite skrev:Procent-slaget du pratar om är ett PSY-slag om jag inte minns fel. Man måste slå under sin PSY med 1T100 för att kunna trolla.

Om vi då tänker regelmässigt så har en genomsnittsmänniska 11 i PSY. Nån som orkar slå 1T100 för varje människa i hela Ereb?

plus att, som du säger, av de som faktiskt har "gåvan" så är det nog säkert mer än hälften som aldrig upptäcker att de har den eller som väljer/blir tvingade att inte göra något åt saken eftersom de har viktigare saker för sig, som grisodling t.ex.



//M
Eh... Om jag förstår dig rätt så syftar du till inträdesprovet för att bli magiker och då gäller PSY+INT %.
Det är åtminstone de regler som används i DoD 2.0-3.5
I DoD 4.0 tror jag det inte förekom några gränser utan att dessa i så fall hänvisades till SL.
I DoD 1.0 har jag ingen aning om hur det var.
Hur som helst så misstämmer i så fall dina efterföljande uträkningar något om jag nu förstått dig rätt vilket inte alls är säkert =)

Användarvisningsbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite » 2007-05-07 09:53

Didra skrev:
Otvin Käkslite skrev:Procent-slaget du pratar om är ett PSY-slag om jag inte minns fel. Man måste slå under sin PSY med 1T100 för att kunna trolla.

Om vi då tänker regelmässigt så har en genomsnittsmänniska 11 i PSY. Nån som orkar slå 1T100 för varje människa i hela Ereb?

plus att, som du säger, av de som faktiskt har "gåvan" så är det nog säkert mer än hälften som aldrig upptäcker att de har den eller som väljer/blir tvingade att inte göra något åt saken eftersom de har viktigare saker för sig, som grisodling t.ex.



//M
Eh... Om jag förstår dig rätt så syftar du till inträdesprovet för att bli magiker och då gäller PSY+INT %.
Det är åtminstone de regler som används i DoD 2.0-3.5
I DoD 4.0 tror jag det inte förekom några gränser utan att dessa i så fall hänvisades till SL.
I DoD 1.0 har jag ingen aning om hur det var.
Hur som helst så misstämmer i så fall dina efterföljande uträkningar något om jag nu förstått dig rätt vilket inte alls är säkert =)
Så kan ju vara fallet (att jag missförstått hela grejen).

Men om det är som du säger, PSY+INT % då blir ju Erebs potentiella magiker fördubblade i antal (anligt reglerna, förutsatt att alla människor betraktas som RP) eftersom en människa även har en medel-intelligens på 11.

Men diskussionen verkar ha kommit till en högre nivå än en massa tärningsslag och statistik så mina inlägg är nog ganska obsolete.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."

Jerry
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-28 14:38

Allmogebesvärjare och ärkemagiker

Inlägg av Jerry » 2007-05-07 13:54

Jag tycker också att det verkar roligt med en magisk arena kluven mellan "seriösa" magiker och kloka gummor/gubbar från en mer folkloristisk tradition. Tänkte min vana trogen lista några idéer till hur det skulle kunna ta sig uttryck.

1. Samma, fast mindre. En byagummas muttrade besvärjelser är egentligen samma slags magi som den som ärkemagiker ägnar sig åt, fast nedärvd via ett muntligt traderande och spridd på bygden utan ett centraliserat lärosäte. Möjligen kan ursprunget till bygdemagin vara den etablerade magin, som slunkit ur magikerkotteriernas kontaktnät och kommit ut bland folket. Kanske har en landsflyktig forntida magiker utan sin forna ordens vetskap flyttat ut på landet och lärt någon begåvad småtting några enkla besvärjelser, som sen traderats omkring bland klokingar på bygden. Byamagi är betydligt mindre visuellt spektakulär, och utövas med magikermått mätt på en ganska låg nivå. Utövarna har inte fått lära sig övningar för att koncentrera sin magiska styrka, kanalisera de magiska strömmarna på enklaste och ofarligaste sätt, med högre risker för utövaren. Gester och besvärjelseuttal är något förvrängda av tidens tand och muntligt sneduttal, vilket minskar besvärjelsens styrka. För att i viss mån kompensera för detta brukar allmogemagiker dra nytta av sin lokalkännedom i sitt magiutövande. De känner till magiska tidpunkter, vilka avskilda platser som lämpar sig för visst besvärjande, känner till vilka örtadofter som traktens andar föredrar, och så vidare. Dessutom drar de stor fördel av likhetsmagi, dvs. man knäcker en kvist för att frambesvärja benbrott, ser till att ha ett (gärna symboliskt signifikant) föremål med stark anknytning till den man vill besvärja (ett hår, ett fotspår, i fallet med benbrott kanske den besvärjdes stövel ger bäst bonus). Detta ger till effekt att allmogemagin i stort sett är begränsad till mer omständiga ritualmagiska besvärjelser. En klok gumma langar inte fram en eldboll från ingenstans och kastar på en lada, hon muttrar och kokar prylar i lönndom för att sen en dimmig botgörarnatt slå ett eldstål mot en sten hämtad från ladans grund, med effekten att ladan självantänder. Skulle en "riktig" magiker bemödat sig med samma process kunde han nästan ha förintat hela byn i ett eldhav.

2. Annan tradition. Byamagin på en särskild plats skiljer sig markant från de akademisk-magiska traditionerna. Man begagnar andra symboler, annan parafernalia, ramsor som traderats från gammelmäster till lärosmåtting under långelig tid. Effekterna är mindre, men i gengäld måste man inte nödvändigtvis vara ett magiskt underbarn för att utöva detta. Det finns många i byn som känner till allmogemagiska besvärjelser mot getingstick och knivslinta, men för att stämma blod och strö salt mot fulandar krävs mer kunnande. Byamagi av denna sort är ofta kraftigt knuten till den lokala bygden; hynsolgiska kummelgastar bryr sig inte om att man strör ett streck salt under tröskeln, däremot är de extra rädda för aska från bränd rönn, vilket en lokal kloking lätt hade kunnat upplysa om.

Om man skulle göra magin mer religiöst anstruken kunde åkallan av lokala helgon och otygsandar vara en integrerad del av magin, men det kanske snarare är något för tråden "magi och religion"?
Senast redigerad av 2 Jerry, redigerad totalt 2007 gång.

Mikael
Admin
Inlägg: 5002
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael » 2007-05-07 14:16

1. Storgillar! Svinbra.
2. Skulle vilja låta skrocken ha större plats, att den ibland har sann magisk effekt må vara hänt, men oftast är det vanlig skrock.

Användarvisningsbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite » 2007-05-08 08:13

Ja, förslag 1 är ju tvärbäst.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 838
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2007-05-29 09:20

Förslag 1 va riktigt bra men då är vi ju inne på regler.
För att den ska funka måste vi ju diskutera regler och det är det väl sagt att vi inte ska göra här inne?

Visst, ni kommer säkert säga "Att man måste inte diskutera regler" men för att det ska funka praktiskt i en spelvärld så måsteman ju det.

*väntar på den dagen ett regel-forum öppnar* =)

Användarvisningsbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite » 2007-05-29 09:41

Alendor skrev:Förslag 1 va riktigt bra men då är vi ju inne på regler.
För att den ska funka måste vi ju diskutera regler och det är det väl sagt att vi inte ska göra här inne?

Visst, ni kommer säkert säga "Att man måste inte diskutera regler" men för att det ska funka praktiskt i en spelvärld så måsteman ju det.

*väntar på den dagen ett regel-forum öppnar* =)
Jag tycker inte att Jerrys förslag #1 behöver att regler spikas för att stödjas och förklaras (och tro mig, jag gillar att förklara saker med hjälp av regler).

Han har ju redan förklarat hur det fungerar utan att blanda in ett endaste litet PSY-slag eller snedtändningstabell. Om vi nu skulle spika att det är så här det fungerar så är det upp till var och en SL att sätta regler på saken.


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."

Mikael
Admin
Inlägg: 5002
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael » 2007-05-29 10:03

Otvin, you dee man. 8)

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6718
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Magi i jorisk-aidnisk-lysande vägen tradition

Inlägg av birkebeineren » 2008-02-12 13:11

Vad tros om detta? :?

Magi i jorisk-aidnisk-lysande vägen tradition
Kejsardömet Jorpagna samlade kunskap om magi från hela sitt imperium. De strukturerade upp den i olika skolor och utarbetade en encyklopedi för varje som skulle ligga till grund för en organiserad utbildning. Språket var Kejserlig Jori även om lånord från olika kulturer användes. Mycket av dagens magiutbildning bär fortfarande prägel av detta, särskilt i Aidne och andra länder som ser sig som arvtagare till den joriska kulturen. "De Fem Goda” skolorna är de som folk allmänt accepterar och de som den Lysande Vägen ser som de rätta.* Annan magi och andra skolor ses på med stor skepsis och misstänksamhet, ofta även av Etinstrogna magiker tillhörande någon av de fem skolorna.

De joriska encyklopedierna
Encyclopaedia Animisma
Encyclopaedia Mentalisma
Encyclopaedia Elementaerisma
Encyclopaedia Illusionisma
Encyclopaedia Symbolisma
Encyclopaedia Necromantisma
**

De fem goda skolorna
Animism
Mentalism
Elementärmagi
Illusionism*
Symbolism

Den onda skolan
Nekromanti
**

* I Aidne har det sedan 400-talet eO reducerats till endast fyra då det trakoriska kätteriet Illusism har gjort att skolan Illusionism har fördömts av Lysande Vägen.
** Kejsar Aurelion II, den vise, som var en stor Zeno-filosof förbjöd på 800-t fO nekromantin och förstörde nästan alla encyclopedier (som numera är ytterst sällsynta och sägs beskriva en neutral nekromanti). Ett förbud som den magikunniga kejsarinnan Zenobia uppehöll och därför varade ända tills Solkejsaren Domion tog makten och lät de sina återuppta användandet av nekromantien och andra svarta konster. Mellan 700-600 fördjupades dessa studier och flera olika skolor utvecklades. Forskning eftersatt i 150 år frodades. Vid Kejsardömet Jorpagnas fall 599 fO försvann det mesta av denna forskning med sina upphovsmakare, men en del fruktar vad mandelmunkarna skall finna när de nu på senare tid börjat utgrävningar av ruiner kring Grivela...
Senast redigerad av 2 birkebeineren, redigerad totalt 2008 gång.

Mikael
Admin
Inlägg: 5002
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael » 2008-02-12 13:39

Även dubbelpostat i LV-tråden
birkebeineren skrev:Vad tros om detta? :?

Magi i jorisk-aidnisk-lysande vägen tradition
Kejsardömet Jorpagna samlade kunskap om magi från hela sitt imperium. De strukturerade upp den i olika skolor och utarbetade en encyklopedi för varje som skulle ligga till grund för en organiserad utbildning. Språket var Kejserlig Jori även om lånord från olika kulturer användes. Mycket av dagens magiutbildning bär fortfarande prägel av detta, särskilt i Aidne och andra länder som ser sig som arvtagare till den joriska kulturen. De ”Fem Goda” skolorna är de som folk allmänt accepterar och de som den Lysande Vägen ser som de rätta. Annan magi och andra skolor ses på med stor skepsis och misstänksamhet, ofta även av Etinstrogna magiker tillhörande någon av de fem skolorna.

De joriska encyklopedierna
Encyclopaedia Animisma
Encyclopaedia Mentalisma
Encyclopaedia Elementaerisma
Encyclopaedia Illusionisma
Encyclopaedia Symbolisma
Encyclopaedia Necromantisma
**

De fem goda skolorna
Animism
Mentalism
Elementärmagi
Illusionism
Symbolism

Den onda skolan
Nekromanti
**

* I Aidne har det sedan 400-talet eO reducerats till endast fyra då det trakoriska kätteriet Illusism har gjort att skolan Illusionism har fördömts av Lysande Vägen.
** Under kejsarinnan Zenobia utarbetade joriska magiker på 800-talet fO en skola även för den tidigare utanförstående nekromantien. Detta fördömde den senare kejsar Domion och endast få exemplar av detta verk finns bevarad.
Du glömde placera *, men antar det hamnar på Illusionism?

Sedan vill jag protestera mot **. Istället så här, så passar det bättre med Imperiets Historia:
**Redan Golwyndakulturerna katalogiserade skolorna, vilket det krunska imperiet och senare det joriska vidareutvecklade mellan 1300-1000. Detta inkluderade även Yndars svarta konster. Kejsar Aurelion II, den vise, som var en stor Zeno-filosof förbjöd på 800-t fO nekromantin och de andra svarta skolorna. Ett förbud som Zenobia uppehöll och därför varade ända tills Domion tog makten och lät de sina återuppta användandet av svartkonst. Mellan 700-600 fördjupades studierna i de svarta konsterna och de olika skolorna däri utvecklades ytterligare. Forskning eftersatt i 150 år frodades. Vid Grivelas fall försvann det mesta av denna forskning med sina upphovsmakare, men en del av samlingarna skall ha överlevt. En del fruktar vad mandelmunkarna skall finna när de börjar gräva i Grivelas norra delar.
885-863 / 180-202
Aurelion II. Den siste kejsaren av Aurelions ätt. Aurelion II var en duglig härskare och stor filosof. Han studerade Zenos läror och skrev boken Via Vitae, en vägledning i konsten att leva (jag vet att vi nu har kompromissat till en annan lösning med Domion, men här är alltså den koppling jag kunde se till en tidig Etin).
Kejsaren var berömd för sin medmänsklighet, att han hade fred med barbarerna, mildrade situationen för samhällets sämst ställda och att han förbjöd nekromantin (och annan svartkonst) i Imperiet. Aurelion II’s död anses vara slutet på Guldåldern, som egentligen kan sägas ha börjat redan efter Järnkriget. Utan arvinge att självklart tillträda tronen, fick många att känna sig kallade och inbördeskriget var efter hans död ett faktum.

828-728 / 237-337
Zenobia. Kejsarinnan förnyar Imperiet och effektiviserar dess styre. Under hennes tid utvidgades riket ytterligare och kulturen utvecklades. I folkmun kallades hennes tid för Imperiets silverålder. Zenobia oroas av de växande stammarna i Akrogal och deras hot mot Imperiets östra gränser. Lasutyp inkorporeras under Hynsolge för att mer effektivt kunna styras. Grivela blir under denna tid en miljonstad!

728 / 337
Zenobias död. Zenobia avled efter 100 år på tronen. Hon efterlämnade ett starkt och välmående rike. Somliga påstår att hon tog sitt eget liv tillfreds med sig själv och vad hon åstadkommit. När Zenobia gick hädan reste Domion med sin hängivna legion Befriarna till Grivela. Där konspirerade han och flera andra ståthållare, fältherrar och generaler mot den nye Kejsaren, de kallade sig Befriarna precis som Domions legionärer. Elgabions mord var på order av Befriarna och Domion. Läran får också fäste i staden och andra delar av riket där Domions legion marscherat fram på vägen till Grivela. Många grymma dåd har uträttats i deras nya gud Maals namn. Svartkonst förbjuden sedan kejsar Aurelion II’s tid kommer åter i bruk.

715-680 / 350-385
Domion har full kontroll över Imperiet och styr det med järnhand. Till sin hjälp har han Befriarnas kult som dyrkar honom som en halvgud. Domion är en grym diktator som förtrycker allt motstånd med våld. Senaten respekteras inte och har förlorat sina traditionella befogenheter. Domion har också beskurit och konfiskerat bland illojala senatorers och adelsmannafamiljers rikedomar. Han är dock en skicklig manipulator och medan vissa delar av folket hålls i skräck, hålls andra trogna med gåvor, spel och Befriarnas predikningar. Dessa skaror kallar honom Solkejsaren. I stora delar lyckas Kejsar Domion väl under sin tid vid makten fram till sin död i sängen hos en av sina älskarinnor vid den extremt höga åldern av 81 år.

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6718
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren » 2008-02-12 14:06

Har ändrat texten.

Mikael
Admin
Inlägg: 5002
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael » 2008-02-12 14:23

birkebeineren skrev:Har ändrat texten.
Ser bra ut, men stryk det sista om Domions palats tycker jag. Ett önskemål då jag snarast menade att Befriarnas stad/stadsdel/forskning fanns där.
721-715 / 344-350
Befriarnas stad, byggs en halv dag från Grivela längs floden Tiberas strand. Tack vare Maal-lärans kraft byggs staden snabbt och befolkas av Befriade av alla klasser. Detta blir lärans centrum, från vilket kardinaler och tempelsoldater tävlar om inflytande på Solkejsaren. Under kejsar Domions tid styrs Befriarna med skicklig politik från kejsarens sida. Domion har också lyckats omvandla läran till en dyrkan av honom som gudson till Maal.
Helt utan stöd i källorna. 8)
Men vi kanske skall ta sådana detaljer när vi diskuterar Jorpagna, Imperiet och Grivela såsmåningom. :wink:

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6718
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren » 2008-02-15 13:26

En reviderad text som inte lika detaljerad tar upp LVs syn på magi:

Magi i jorisk tradition

Kejsardömet Jorpagna samlade kunskap om magi från hela sitt vidsträckta imperium och även länder långt bortom. De strukturerade upp den i olika skolor och utarbetade en encyklopedi för varje som skulle ligga till grund för en organiserad utbildning. Språket var Kejserlig Jori även om lånord från olika kulturer användes. Mycket av dagens magiutbildning bär fortfarande prägel av detta, särskilt i Aidne och andra länder som ser sig som arvtagare till den joriska kulturen. Skolorna har sedan de först utformades genomgått förändringar och utvecklats, samtidigt som de gett upphov till inriktningar och helt nya skolor som tidigare inte fanns eller var delar av de gamla.

De joriska skolorna är nu de som folk allmänt accepterar och de som många ser som de rätta. Annan magi och andra skolor betraktas ofta med skepsis och misstänksamhet, ibland även av magiker tillhörande den joriska traditionen.

Många senare skolor innom magiutövandet har sedan Kejsardömet Jorpagnas tid tillkommit, men i den grad det har gjort försök till att utarbeta liknande encyclopedier har de inte uppnått samma kvalite och omfattning som de skapade vid Academia Magica i Grivela.

De joriska skolorna
Animism
Mentalism
Elementärmagi
Illusionism*
Symbolism
Nekromanti
**

De joriska encyklopedierna
Encyclopaedia Animisma
Encyclopaedia Mentalisma
Encyclopaedia Elementaerisma
Encyclopaedia Illusionisma
Encyclopaedia Symbolisma
Encyclopaedia Necromantisma
**

* I Aidne har Illusionismen sedan 400-talet eO kopplats ihop med den trakoriska läran Illusism och gjort att skolan har fördömts av Lysande Vägen.
** Nekromanti anses nästan överallt som ond men ursprungligen utarbetades även ett system för denna typ av magi. Kejsar Aurelion II förbjöd dock på 800-t fO skolan och förstörde nästan alla encyclopedier (som numera är ytterst sällsynta och sägs beskriva en neutral nekromanti).

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6718
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren » 2008-03-01 13:18

Magikerakademier som jag hittat i källorna:

Erebos
-Åttafaldiga vägens hus, Nohstril (elementärmagi)
-Symbolistakademin, Nohstril

Hynsolge
-Cerpedus-Ib-Anyak, Ansorvia (ljus-och eldbaserad elementärmagi, religiös)
-akademin i Grynnerbergen (elementärmagi, grundat 347 eO)

Kardien
-Akademin for Elementäristernas Skolning, Ekeborg

Trakorien
-akademin i HOXOH (illusionism)
-akademi i Tricilve (där ”Den guldurska styggelsen” engång dök upp)

Zorakin
-Mentalisternas hus, Pharynx
-Animisternas Orden, Kra

Berendien
-Magikernas hus, Kandra
-magikerakademi i Entika

Jorpagna
-akademi i Jorgund (Houd Istiman stulit böcker därifrån, nekromanti?)
-akademini Vidvindens skog (nekromanti)

Montagor
-Havsmagikerakademin

Felicien
-havsmagikerakademi i Tyros

Krilloan
-Ordo Magica
-Ordo Corporem

Några fler? :?

Användarvisningsbild
Snibben
Barbisk Hövding
Inlägg: 1017
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben » 2008-03-01 15:07

Ordo Magica i Krun, namnet på det Krilloanska sällskapet är taget däifrån, om jag inte minns fel. (Magiboxen och Krilloan)

Skriv svar