Vad är Ereb?

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Enkelt... När jorerna kom till Magilre fanns helt enkelt inga stora bra dragdjur i området. Oxarna var fåtaliga och vilda och getterna och svinen var för små eller svårhanterliga... En välvillig animist, Limak'z Phyrama (pun intended), bestämde sig för att hjälpa de joriska kolonisterna. Med hjälp av kunskaper i livsmanipulation och flera års experimenterande lyckades han förändra de stora stinkande snigelliknande ziploditerna som levde i gölar i träskmarkerna till oanat effektiva dragdjur genom att bl.a. korsa dem med stora råttor. Ett av Limak'z tidiga experiment gick tyvärr lite snett och resultatet - stäppziploditen - förvildades och förökade sig i oanad skala och kom att bli ett gissel för bönderna eftersom den åt upp deras grödor.
Jag köper den här lösningen, med lite vitlöksdressing funkar det både med och utan ögonstjälkarna! :P

De något modeexcentriska magillerna är kanske också intresserade av att behålla ziploditerna då torkade ögonskaft är mycket använda som grundmaterial i deras fantasifulla håruppsättningskreationer?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

De något modeexcentriska magillerna är kanske också intresserade av att behålla ziploditerna då torkade ögonskaft är mycket använda som grundmaterial i deras fantasifulla håruppsättningskreationer?
För att inte tala om den lokala specialiteten "friterad ögonstjälk" som är Moril Dilaz svar på falafelrulle... :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

vije skrev:Bara så att vi inte skall bli alltför överens ( :wink: ) gjorde jag en liten skiss på ett ziploditalternativ.
Riktigt cool. Jag gillar den och kan lätt se den dra ett tåg eller två!
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Psipo skrev:
vije skrev:Bara så att vi inte skall bli alltför överens ( :wink: ) gjorde jag en liten skiss på ett ziploditalternativ.
Riktigt cool. Jag gillar den och kan lätt se den dra ett tåg eller två!
Hur snabba är de där tågen egentligen? Snigelfart är ju ingen höjdare.

/j
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Missade texten förra gången...
vije skrev:"Ziplodithen, plattlandens stolta karavell och de sanka dymarkernas bekämpare"
Vackert! :D
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ja, med någon av våra bägge illustratörers alster som grund för ziploditerna skulle väl jag kunna smälta dem. Det verkar dock som om både Fafnir och Vije missat elefantsnabelsvansen. :wink: Iaf skulle jag helst se ziploditerna utan både ögonstjälkar och elefantsnabelsvans, sen får den gärna vara hur fantastisk och unika för ereb som helst. Jag vill inte bara se tjurar, grisar och hästar i ereb.

Men om vi nu vill ha dem snigliga, så funkar ju Adragoors text om deras ursprung.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ja, med någon av våra bägge illustratörers alster som grund för ziploditerna skulle väl jag kunna smälta dem. Det verkar dock som om både Fafnir och Vije missat elefantsnabelsvansen. Iaf skulle jag helst se ziploditerna utan både ögonstjälkar och elefantsnabelsvans, sen får den gärna vara hur fantastisk och unika för ereb som helst. Jag vill inte bara se tjurar, grisar och hästar i ereb.

Men om vi nu vill ha dem snigliga, så funkar ju Adragoors text om deras ursprung.
En idé jag fick var att stjälkögonen inte riktigt ser ut som snigelögon. Ziploditernas ögon är däremot ovanligt utstående och går att rikta åt alla håll. Detta ger ziploditerna ett utmärkt och på Magilres slättland mycket, för relativt långsamma varelser, användbart synfält som i viss mån kompenserar deras närsynthet. Deras ögon sitter alltså inte på jättelånga stjälkar utan ser mer ut som kameleontögon...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kameleontögon låter mycket bättre. Om vi även slopar elefantsnabelsvansen också, så tror jag att Ziploditerna skulle funka utmärkt och inte stöta på sådant motstånd.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kameleontögon låter mycket bättre. Om vi även slopar elefantsnabelsvansen också, så tror jag att Ziploditerna skulle funka utmärkt och inte stöta på sådant motstånd.
Fast då får vi nog lägga till något annat som gör ziploditen unik. Annars reduceras den ju till något mindre meningsfullt och inte mer meningsfullt. Några förslag?
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Elefantsnabeln måste vara kvar då ziplioditen är erebs renligaste djur som faktiskt torkar sig i ändalykten efter utfört värv.
Användarens profilbild
Lady Tiera
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-04-03 02:31

Inlägg av Lady Tiera »

vije skrev:Bara så att vi inte skall bli alltför överens ( :wink: ) gjorde jag en liten skiss på ett ziploditalternativ.

Bild


"Ziplodithen, plattlandens stolta karavell och de sanka dymarkernas bekämpare"
Perfekt, jag gillar den skarpt.

och Felix, vad är anledningen till att den ska torka sig i rumpan? den biologiska anledningen alltså? för jag kan inte komma på någon
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

jag tycker att vi kan lika gärna bläddra i monster böckerna o se om man kan hitta något annat lämpligt djur
för nu finns det inte så mycke kvar av Ziploditerna ( vilket är helt ok, ska vi behålla dom så tycker jag att vi inte ska göra mer än att dunka bort flinet på dom ) kan kanske någon annan fantastiskt djur få platsen som dragare
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag missade INTE svansen. Den långa svansen på trögziplodoten ( se den lilla siluett bilden) är mycket rörlig ock kan greppa föda. Förlagan till svansen är från en dinosarie som jag såg i ngn animerad "dokumentär".
Stäppziploditen greppsvans har enligt texten tillbakabildats och används nu bara för att balansera upp dess uppresta springande.

Ögonen kan dras tillbaka till ett mer "normalt" läge, men har en tendens att glida runt åt lite olika håll för att undersöka omgivningen. Den kan således leta efter föda samtidigt som den spanar efetr hungriga elefantiner.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:
Helt sant. Jag har inte vågat säga något om det här för Peter skulle nita mig om jag talade illa om Trakorien, men helt klart är att riket är svårt att få in i "vårt nya Ereb".
Jaha ja, här vänder man ryggen till någon vecka, och vem sätter inte dolken i den :P

Frågan är: är det viktiga att Trakorien passar i Ereb, eller att Ereb passar runt Trakorien.... 8)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:
Psipo skrev:
Helt sant. Jag har inte vågat säga något om det här för Peter skulle nita mig om jag talade illa om Trakorien, men helt klart är att riket är svårt att få in i "vårt nya Ereb".
Jaha ja, här vänder man ryggen till någon vecka, och vem sätter inte dolken i den :P

Frågan är: är det viktiga att Trakorien passar i Ereb, eller att Ereb passar runt Trakorien.... 8)
:lol:

Å andra sidan tror jag att det är lätt att fixa genom att låta paratornas numerär vara betydligt högre än övrigas och kanske öka deras inflytande över öarna? Men som sagt, det här hör till en annan tråd.
Skriv svar