Vem är det du söker?

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Vem är det du söker?

Inlägg av Excellentium »

Hej gott folk!

Jag tar mig friheten att skapa en helt ny tråd trots att jag är ny och främmande. Jag har alltid tyckt det är kul att skapa olika typer av karaktärer (jag har över 100 roller att spela i PC-spelet "Neverwinter Nights 2") så jag tänkte nyfiket fråga om det är några individer som saknas? Kanske är detta blott en liten ingrediens i en väldigt stor, välsmakande gryta, eller kanske är det helt enkelt inte ens relevant, men jag tänkte kasta ut frågan åtminstone? Har ni lekt med tanken på att arbeta fram viktiga, betydelsefulla eller intressanta karaktärer? Kanske kommer det sig naturligt när man sitter och plitar på sitt land eller sina folkslag? Hur som helst skulle det vara kul att höra om det är något som saknas inom ämnet? Jag säger inte att jag tänker ge mig i kast med att befolka en hel värld, men någon figur kan säkert växa fram efter era fastställda riktlinjer. Vad jag förstår tyckte ju dessutom Anders om att teckna karaktärer? Tråden är skapad och öppen för allmänt surr och bollande. Låt oss nu se vad som händer med den... :)
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Menar du att du hittar på SLP's åt oss om vi ger dig lite riktlinjer? Eller skapar vi karaktärer tillsammans?

Vilket som, coolt.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Precis som du så träffsäkert antyder, "vilket som", för min del... :D Jag kan tänka mig att både skapa SLP från grunden vid behov (eller tidsbrist) liksom "kötta" upp en befintlig idé efter era riktlinjer. Jag är väl egentligen öppen för alla förslag eftersom jag tycker det är kul att skapa karaktärer...

Annars går det väl lika bra att bara var bollplank för någon som vill skapa sina SLP själv. Möjligheterna är ganska fria inom det här området känner jag...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Lysande Excellentium!

Personer som mer eller mindre alltid varit kända på jorden är:

Världens rikaste man
Världens mäktigaste härförare
Kaptenen för det mest fruktade piratsällskapet eller sällskapet i sig
Högsta prästen i exempelvis lysande vägen. (kanske inte på jorden då :))

För att följa en tidigare tråd, som pågick enormt lång tid om banker, så hade det varit skoj om en SLP-skapades som var ungefär "mest framträdande bankmannen" och extra bra vore det om denna var anka, kom ursprungligen från Caddo och hade en hög post inom det Ank-handelshuset Dunfjiat (stavning mycket osäker).

Detta är ju bara idéer på personer och många vill säkert ha ett ord med i leken då de framtas, icke desstu mindre vore det klart skoj om vi fick klart för oss vilka dom är, hur dom är och hur de är konstruerade, det ger massor av krydda!

Ps: Erkända konstnärer, vetenskapsmän, magiker är ju också guld om du nu är i farten nån dag haha =)
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Se där! Nu börjar det hända saker! Jag räknar självklart inte med att de karaktärer som eventuellt växer fram här under tråden, ska vara några heliga kor som inte får omstruktureras. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte har så himla bra koll på alla altoriska titlar, men det är ju här vi kan hjälpas åt. Jag står gärna för första utkastet helt enkelt, så tycker väl jag att det är helt okej för den som vill (eller känner sig träffad), att be att få överta skapandet av den karaktären (precis som det gjorts med länderna). Många gånger går ju faktiskt de här berömda figurerna (om vi nu ska börja med dem) hand i hand med konstruerandet av ett land. Då är det ju inte mer än rätt att den specifika karaktären tillfaller just den ämnesansvarige landsförfattaren. Jag ser mig som en liten industri i det här fallet som kan spotta ut lite mallar efter enkla riktinjer som andra gärna får måla vidare efter, även om jag kanske också träffar mitt i prick ibland. Det var nästan 12 år sedan jag spelade i Altor (dessutom är mitt Altor helt annorlunda), så minnet är vad det är (och dessutom har jag inte alla produkter som gavs ut). Jag är ju inte heller bångstyrig utan det brukar snarare vara ganska lätt att fösa mig i rätt riktning om jag hamnat på sidan av spåret... :)

Jag ska klura lite på dina förslag, så får vi se om jag spottar upp något. Jag har nyss blivit medlem, och vill gärna inte att det blir totalfel när man skapar sådana berömdheter, men som jag sade, detta blir i första hand enkla utkast för andra att kanske jobba vidare på. Åtminstone tills jag fått kläm på hur ni tänker... :wink:
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Låter prima och vi är helt överens

Jag hjälper gärna till att smycka ut dem eller fortsätta dem
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Lindén:

Jag ska försöka få upp något. Det är ju alltid bra att få en första modell att "pyssla" med, så man vet hur grundmallen ska se ut vid nästa skapelse. Jag menar, hur detaljerade ska vi vara? Räcker det med ett litet historiskt perspektiv, karaktärsdrag samt utseende, eller ska man utrusta dem med en massa prylar (magiska föremål!) och ge dem grundvärden för egenskaper och färdigheter. Jag får se när det blir något gjort här. Jag känner att jag studsat runt i nästan varenda tråd nu. Har dessutom satt mig själv på att fördjupa mig lite i Magilre... 8)
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Om det är tänkt att det skall följa projekt Erebaltor.ses riktlinjer skulle jag säga att det räcker med ett litet historiskt perspektiv, karaktärsdrag samt utseende. skulle de nu ha ett väldigt speciellt föremål så kan väl det nämnas i texten också.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gör Spelledarepersonerna möjliga att spela ut av spelledaren. Kanske en liten "Tips om hur man spelar ut X" ruta?
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Svar till Bergdahl och Spelknepe:

Det är uppfattat! Känner dock att det här blir ett sidoprojekt just nu, eftersom jag blivit lite mer hemmastadd bland trådarna om Länder och Platser... :)
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Taragir
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-04-23 10:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Några funderingar när man skapar karaktärer eller SLP

Inlägg av Taragir »

Hej! Här kommer några reflektioner över att skapa en gedigen SLP såväl som egen äventyrare!

När jag skapar mina egna karaktärer har jag försökt tänka till ett extra steg, oavsett om det är en SLP eller en äventyrare. Min målsättning är att tänka igenom bakgrunden ordentligt, dvs hur växte personen upp och vad har det gett för spår, hur är karaktärerns sinnelag etc. Med detta i ryggen väljer jag sedan ett yrke innan jag börjar fundera på färdigheter. Det blir då mer liv i figuren än om man gör tvärtom, även om det såklart går att motivera i efterhand hur egenskaper och färdigheter har erövrats.

Som exempel kan jag nämna Hagvar Grönöga, Kartmakaren från Jorduashur. Han är magiker, men har främst besvärjelser som hjälper honom att kartlägga natur, flora och fauna. En slags Linné-karaktär a la Indiana Jones.

Ett annat attribut är att också fundera på karaktärens nätverk. Vem känner han/hon och varför? Har det hänt några speciella händelser värda att nämnas? Min multiäventyrare Truls von Kloo är t.ex. en adelsman med influenser från Lara Croft. Han har hjälteförmågan kommunikation som han köpte efter att ha erövrat hjältepoäng enligt följande berättelse:

Grabben som sålde en ko
Truls har ett rykte om sig att vara en mycket bra förhandlare. Han lyckades redan vid ung ålder prata omkull en jätte som irrat bort sig in i till staden. De flesta flydde varelsen, men Truls stod käckt kvar och med både skicklighet och tur förmådde han jätten att lämna staden tomhänt, sånär som på en ko. Efter denna händelse blev han mycket omtalad och ordstävet ”att sälja en ko” används därefter flitigt. Man åsyftar då allmänt att man offrar något obetydligt för en själv för att rädda något viktigare, men att motparten inte alltid förstår detta. Uttrycket hörs ofta i slutet av en mening, t.ex. ”…det kan man verkligen kalla för att sälja en ko!”. En del säger helt enkelt ”…att göra en Kloo”, något som Truls’ far inte är lika förtjust över.
Allt är inte sanning, som sanning är likt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter som; ett bra sätt att skapa karaktärer, två interessanta sådana, och en rolig liten historia som säkert kan bli ett klassiskt erebiskt ordspråk! :D
Skriv svar