Mest framträdande bankmannen

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Mest framträdande bankmannen

Inlägg av Excellentium »

Herr Hogival Hugger

Härkomst: Caddo
Folkslag: Anka (vit)
Ålder: 62

Bakgrund:
Invid de varma sandstränderna utmed Pallinvikens inlopp ligger den kritvita staden Valli. Staden är känd för tre saker: den magnifika marmorarkitekturen, sina skeppsbyggare samt den stora mängden vita ankor. En av dessa ankor, är den beryktade Hogival, framliden sonson till grundaren av handelshuset Hugger. Hogival var, till skillnad från andra vita ankor, inte så intresserad av siffror och administrativa protokoll, som yngling. Han föredrog att springa bud mellan skeppsvarven, båtbyggare och de mängder av köpmanspalats som finns i varje caddisk stad. Detta gjorde att Hogival fick inblick i det mesta som rörde frakthandel till havs. När han senare vid femton års ålder skulle introduceras av sin far till huset Hugger, överraskande han med att nästan briljera i kunskaper om det mesta som berörde en köpmans liv. När nu Hogival blev trugad att studera huset Hugger mer ingående, fann han glädjen i varje vit ankas våta dröm; handelskontrakt, prishantering och varukontroll, eftersom han redan lärt sig så mycket på gatan. Han fullkomligt slukade allt som hans mentor tilldelade honom, och eftersom Hogival även visade sig ha talang för siffror och ord, kunde han snart ställa upp rent omöjliga tal, som han snabbt räknade samman. Fadern blev förstås överförtjust, och Hogival fick ingå tjänst redan innan tjugo års ålder.

Det redan etablerade handelshuset Hugger expanderade än mer, och med Hogivals hjälp strömmade vinsterna in. Överflödet av guld blev nästan svårt att förvara, så det var mer eller mindre förutsagt att Hogivals far gick under i en brutal piratattack, några sjömil från Krilloan. När Hogival nåddes av nyheterna blev han förstås förkrossad, men seglade ändå med nästa skepp till den myllrande hamnstaden. Varför han reste dit, när fadern låg på havets botten, kanske man ser som märkligt, men olycklige Hogival ville personligen färdas över samma vatten som hans far. Detta var för övrigt Hogivals första resa till havs, då han tidigare gjort sig känd som en riktig "spindel i nätet", och var satt på mer administrativa uppgifter snarare än ren handelskontakt. Det var således i Krilloan som han började arbeta som bankman. Hans välvilliga hjälpsamhet, i kombination med de ekonomiska kunskaper han hade, gjorde honom mycket framgångsrik och omtyckt. Han stannade i Krilloan tills det år då han fyllde femtio, för att sedan segla hem igen. Han fortsatte sin bankverksamhet i Krilloan, nu kontrollerad av förtroendeingivna, och öppnade samtidigt upp en filial i hemstaden. Hans bank i Valli konkurrerade snabbt ut stadens övriga, och nu vid sextiotvå års ålder, har han nästan monopol på bankväsendet i staden.

Utseende:
Hogival är inte jättegammal, men hans kroppshållning kan ibland få folk att tro så. Han går med krökt rygg, och använder en elegant käpp av morelvisk ädelträ, som stöd. Anledningen till hans kutryggighet är ett stillasittande liv med näbben lagd i tunga luntor, rullor och pergament. Fjäderdräkten är annars vit med något inslag av gråaktiga toner. Händerna är dock svärtade av bläck. Ögonen är stora, något tättsittande, men blicken är både vaken och melankolisk. Hans ständiga arbete med text och räkenskap har gjort honom mycket närsynt.

Han går klädd i en lång, mjuk sidensärk i gyllengult. Ovanpå detta bär han en ärmlös kaftan i azurblått. På högerhanden har han två ringar, en i rent guld och en i korall. Vänsterhanden täcks av en gnistrande silverring försedd med en havssafir. Han är i princip alltid åtföljd av sin ena brorson, Farivo, som hjälper honom med allt möjligt.


Karaktärsdrag:
Hogival Hugger är inte en bitter man. Han är en varm, mild och mycket känslomässigt engagerande man. Dessa drag är inte särskilt utmärkande för en rik bankmagnat, men det är just dessa drag som gjort honom rik. Var han än dragit fram, så har folk mjuknat för den sympatiske ankan och dennes, nästan lena röst. Inte så att han är märkbart diplomatisk, men han är lyhörd, och inte det minsta föraktfull. Andra handelshus och banker har med gnisslande tänder sett hur Hogival Hugger vunnit fler och fler kunder, och fått mer och mer guld, så det är inte omöjligt att Herr Hugger har ett antal okända fiender. Det är i sådant fall inga fiender som Hogival själv känner till, även om unge Farivo ständigt går runt och är nervös.

Vidare är Hogival en man som gärna sitter djupt försjunken i någon politisk agenda eller något tillkrånglat bankavtal. Han må vara human i sitt sätt att vara, men han har samtidigt en knivskarp hjärna, och en list som skulle få många att svälja tungan. Då han dock är en harmonisk man, finns det inte plats för några illasinnade tankar i den gamles huvud. Han har helt enkelt levt livet, och fått en god resa. Det enda han fortfarande grämer sig över, är förlusten av sin far som tog honom hårt, trots att det är över trettio år sedan. Herr Hogival Hugger tog sig aldrig någon maka, så han omger sig med sin broders familj.


Något att spinna vidare på? Dåligt, hyfsat, bra???
Senast redigerad av Excellentium den 2007-08-09 22:48, redigerad totalt 4 gång.
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra! Skulle dock vilja veta mer om hur och varför han kom på idén med bank?
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Jo, jag vet! Det var just övergången från handelsintresse till bankintresse, som jag kände mig lite hjälplös vid. Jag skyller på min icke-akademiska utbildning, och mitt totala ointresse för ekonomi i det verkliga livet... :lol:

Kanske någon annan har en bra idé om hur käre Hogival fattade tycke för just bankväsendet?
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Vad är kvar att göra på denna prima figur innan han installeras i wikin under antingen monster och män?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Med lite tilläg och småändringar skulle man kunna ta med denne anka under ett persongalleri i Caddo-PDFen.... Vad tycker ni andra?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Självklart! Det är ju såhär det ska gå till.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Denne man kommer att dyka upp i Caddo-PDFen!

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Anders: Fler positiva kommentarer börjar bli tjatigt nu! Super! ;)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Spelknepe skrev:Anders: Fler positiva kommentarer börjar bli tjatigt nu! Super! ;)
Nej, snälla fortsätt tjata. Utan respons på mina bilder blir det lätt att tröttna. Jag gör ju detta för att det SKA uppskattas av forumet, knappast för pengar. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanner lite som Spelknepe! :wink:

For att forsoka hitta något... en detalj.. Glasogonen? Hur sitter de fast på nabben? Någon speciellt utveklad teknik ankorna anvander sig av eller bara "nyps" de fast?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Kanner lite som Spelknepe! :wink:

For att forsoka hitta något... en detalj.. Glasogonen? Hur sitter de fast på nabben? Någon speciellt utveklad teknik ankorna anvander sig av eller bara "nyps" de fast?
Vad vet jag, fråga Joakim von Anka! :D Allvarligt talat tänkte jag att de nyps fast, eller helt enkelt tillverkas speciellt för näbbformen på varje individuell anka (glasögon massproduceras ju knappast).

Kul att du gillar bilden birke!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Bilden är kanon!

Varför lägga in honom i Caddo-pdfen och inte under just Monster och män?? Tycker personligen att nästan alla figurer borde samlas under Monster och män och sen kan ju antingen hemvist skrivas eller kan man gruppera efter länder. Att behöva leta igenom lands-pdferna efter intressanta personer tycker jag känns konstigt iallafall (kan ju finnas där också såklart)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Lindén skrev:Bilden är kanon!

Varför lägga in honom i Caddo-pdfen och inte under just Monster och män?? Tycker personligen att nästan alla figurer borde samlas under Monster och män och sen kan ju antingen hemvist skrivas eller kan man gruppera efter länder. Att behöva leta igenom lands-pdferna efter intressanta personer tycker jag känns konstigt iallafall (kan ju finnas där också såklart)
Tackar herr Lindén! Och jag tror du har rätt. Persongallerier bör kanske inte vara del av lands-PDFerena, utan hamna i "Monster och män". De kan ju vara sorterade under land i det dokumentet...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Tycker jag låter toppen. Ingenting hindrar ju dock att det antingen finns en sektion i landsbeskrivningen vilken namnger betydande personer, hänvisar till dem eller t.om ha med några av dem om man vill ha dem på båda platser. Detta är kanske inte en världsomvälvande fråga och detta kan tyckas vara ett överflödigt inlägg när vi redan är rörande överens MEN det var så längesen jag skrev så jag tyckte det var dags =)

Monster & män it is! =)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Anders lösning med info under M&M men länk från Caddo är lösningen som funkar toppen.
Skriv svar