Häxmästaren i Svarta Tornet

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ja, precis! Det står ju i det officiella materialet att han har spioner överallt. Han bör ju ha en stor mängd kontakter innan han ger sig på echterna.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Sen...
Jag skulle gärna se att HM försökte greppa makten i och med Brands trontillfälle. kanske var maktskiftet inte alls så oblodigt som det står i Aidne (i konung Brands krönika var den kanske det...). HM och en adelsfraktion på ena sidan. brand och alla de som förtrollats av hans hjältemod på andra. Ett intensivt, men ojämnt inbördeskrig följer. HM tvingas tillslut ge upp den ojämna kampen och bege sig till ???. Resten är historia.

På det viset kommer han in mer i Kardiens historia och blir allt mindre det yttre hotet utan istället ett inre.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Nu har jag gjort honom ganska ung, så han är bara en pojke när Brand tar makten. Tycker ni att först försöken ska ske direkt (alltså att HM föddes tidigare) eller går det bra om han återkommer som ung man?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Gunther skrev:Nu har jag gjort honom ganska ung, så han är bara en pojke när Brand tar makten. Tycker ni att först försöken ska ske direkt (alltså att HM föddes tidigare) eller går det bra om han återkommer som ung man?
han kör på direkt tycker jag! som trettonåring eller så, vi talar om en exceptionell person. sen kan han ju komma tillbaka fem år senare i ett nytt försök. för att slutligen ge upp och födjupa sig i sin magiska talang.

Jag antar att HM tänker tillbaka på sina tidiga försök att överta tronen med skam och skäms över sin dåvarande oförmåga.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Okej, jag ska försöka fixa det. Hans mor kanske står i kulisserna och hjälper honom. Man kan ju göra henne lite slug och intressant.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Sen...
Jag skulle gärna se att HM försökte greppa makten i och med Brands trontillfälle. kanske var maktskiftet inte alls så oblodigt som det står i Aidne (i konung Brands krönika var den kanske det...). HM och en adelsfraktion på ena sidan. brand och alla de som förtrollats av hans hjältemod på andra. Ett intensivt, men ojämnt inbördeskrig följer. HM tvingas tillslut ge upp den ojämna kampen och bege sig till ???. Resten är historia.

På det viset kommer han in mer i Kardiens historia och blir allt mindre det yttre hotet utan istället ett inre.
Det står vad jag minns inte så mycket et om övergången från det Ovariska Huset till det Brandiska, ingenting om att detta skifte i maktforhållandena var fredligt; så det skulle gå att lägga in ett inbördeskrig rundt 220 eO kanske?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Då alla "kända" medlemmar av den Ovariska dynastin utplånats, kröntes den hjältemodiga drakdräparen till konung. Han hade nu hämnats det utplånade kungahuset.
När den främsta adelssläkten klev fram och krävde tronen till en "nyupphittad" överlevare. (Och som mest framstående så borde ju dom erbjudits kronan hur som helst nu när den vart ledig).
Upprustning och blodspillan om än kvickt överstökat, då inte ens det främsta släktet hade mycket att sätta emot övriga landet, anförda av en hjälte.
Det hela avskrevs som ett fult ränkförsök och ovannämnda släkt fråntogs namn och gods för högföräderi och de som inte skiljdes från huvudet kördes på porten. ( Kan inte årtalen, men passar det för en emigration till Monturerna?) Att spolingen som framfördes som rättmätig konung faktiskt var den sista av det Ovariska huset trodde ingen på allvar, och få anteckningar om det hela finns, då det smutsade den fina riddarsagan om den hjätemodige Brand.

...Men inget undgår väl Mandelmunkarna... :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:Då alla "kända" medlemmar av den Ovariska dynastin utplånats, kröntes den hjältemodiga drakdräparen till konung. Han hade nu hämnats det utplånade kungahuset.
När den främsta adelssläkten klev fram och krävde tronen till en "nyupphittad" överlevare. (Och som mest framstående så borde ju dom erbjudits kronan hur som helst nu när den vart ledig).
Upprustning och blodspillan om än kvickt överstökat, då inte ens det främsta släktet hade mycket att sätta emot övriga landet, anförda av en hjälte.
Det hela avskrevs som ett fult ränkförsök och ovannämnda släkt fråntogs namn och gods för högföräderi och de som inte skiljdes från huvudet kördes på porten. ( Kan inte årtalen, men passar det för en emigration till Monturerna?) Att spolingen som framfördes som rättmätig konung faktiskt var den sista av det Ovariska huset trodde ingen på allvar, och få anteckningar om det hela finns, då det smutsade den fina riddarsagan om den hjätemodige Brand.

...Men inget undgår väl Mandelmunkarna... :wink:
370-t eO skedde turerna som slutade på Monturerna. Inte fel att blanda in det lite grand!?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag läste lite kort om det där som hände 370 e.O. Är verkligen inte insatt, men det hade ju passat väldigt bra ihop med adelsupproret om det inte hade varit 150 år för sent. Nåja, jag skriver ihop någonting eftersom. Ni får väl tycka till och ändra om det inte blir som ni tänkt er.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Häxmästarens kraft:

Vad kan då vår lilla usurpator tänkas ha för förmågor (förutom S19 på alla elementarmagi och nekromanti besvärjelser...)

Jag skulle vilja (och har iofs redan börjat) att använda det personliga mötet med häxmästaren. att han anländer i egen hög person när det är dags att sluta avtal med en hertig eller förhandla med kungen. jag vill att RP skall kunna stöta på och samtala med HM utan att nödvändigtvis bege sig till hans torn. Det låter dock lite som en riskabel taktik för häxmästaren och i sådant fall krävs någon form av bakdörr som möjliggör att han kan ta så stora risker.

Möjligheter
1) teleportation. jag använde det under kriget mot svarta tornet, men då nära hans hem vilket påverkar hans möjligheter till magi
2) en ring som gör att han kan bli osynlig. eller, känns det använt?
3) kloner - fast det är ju paxat av shagul
4) 9 liv. nja...
5) RP avslöjar och slår ihjäl HM. Hurra! alla glada. Tills 5 minuter senare då någon upptäcker att liket håller på att lösas upp eterångor. HM återsamlar sig sedan i sitt torn, om än illa tilltufsad
6) hjärnkontroll av människor som han kan styra fullständigt. det blir då inte HM man talar med direkt, men i alla fall indirekt

+ massa ännu bättre ideer som ni säkert sitter inne med

I övrigt så ser jag gärna mer diskussioner om vad HM kan tänkas har för magiska förmågor.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Han har ju en mantel med Luftväg (FF: F8 ).
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kan han inte projicera en illusionsbild av sig själv? Det är ju ett typiskt serietidningstrix
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Skulle det inte vara kul om häxmästaren lyckats vandra fram i tiden och sett hur han själv blivit dräpt (av RP naturligtvis!). Han försöker därför göra sig av med rollpersonerna innan de lyckats komma åt honom. Men han har också lyckats övertyga ett antal framtida nekromantiker (och då menar jag bara fem år i framtiden eller så) att återuppväcka honom OM rollpersonerna ändå skulle lyckas...

Nä, jag kanske bara svamlar... :?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Skulle det inte vara kul om häxmästaren lyckats vandra fram i tiden och sett hur han själv blivit dräpt (av RP naturligtvis!). Han försöker därför göra sig av med rollpersonerna innan de lyckats komma åt honom. Men han har också lyckats övertyga ett antal framtida nekromantiker (och då menar jag bara fem år i framtiden eller så) att återuppväcka honom OM rollpersonerna ändå skulle lyckas...

Nä, jag kanske bara svamlar... :?
Ganska intressant svammel.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

I grunboken fanns fyra element. I Expert intoducerades ytterligare tre (av namngivna magiker...) Sedan spekulerades länge i om det fanns ett åttonde elementar och om detta då var tiden. (I magiboxen hittade man dock det fjärde elementet...) Det lämnas öppet om det kanske kan finnas fler elementar än de 8(4).
Kanske har häxmästaren just börjat närma sig tidsmagin, såpass att han kan frysa tiden (extremt) korta stunder eller åtminstone skåda in i den korta bitar och lärt sig nyttja detta.


Tänk om häxmästaren faktiskt lär sig bända tiden efter sitt behag medelst den nyuppfunna chronomagiken, lämnar aidne och slår sig ner på östra halvklotet, där han låter kröna sig som kejsare i Altors sedemera största stad -Chronopia, där han har total makt!!!

Det ni...Där fick ni svammel på hög nivå (som närapå kommer få mig bränd på bål för kätterska chronopiaflörtar...)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar