Häxmästaren i Svarta Tornet

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Att Häxmästaren är ett sidoskott på den Ovariska ätten förklarar mycket av hans intresse för Kardien. Det förklarar också varför han eller hans förfader överlevde draken Tallerinds angrepp mot den faltrkiska kungaborgen som utplånade resten av den Ovariska ätten utom kungen själv. Som oäkting hade denne givetvis gömts undan någon annanstans.

Liksom förklarar det kanske hans karismatiska personlighet och vad som driver honom. Då kung Brand sätts på tronen finns det hos folket ingen kunskap (eller intresse) om den här avstickaren på den Ovariska dynastins familjeträd.

Denna sista gren av den Ovariska ätten fördes i säkerhet av någon trofast tjänare. Gärna i Klomellien. Kanske kände den nytillsatta Brandiska dynastin till att det fanns ett sidoskott och gjorde sitt för att försöka hitta den ättlingen och utplåna det sista hotet mot den Brandiska dynastin. Klomellien bör då ha varit ett bra gömställe. Nära men ändå svåråtkommligt.

Av någon orsak sätts så småningom den siste ättlingen till den Ovariska tronen, Häxmästaren, i någon magikerskola. På något sätt känner han till eller får reda på sin rätta identitet. Detta blir en drivkraft inom honom att bli något, att lyckas med allt vad han föresätter sig att göra. Han börjar på någon elementarfakultet först men av olika orsaker vänds hans intresse så småningom även mot nekromanti.

Så småningom när han känner sig stark nog återvänder han till Aidne. Kardien drar i honom som en magnet. Han kan också hittat en maginod uppe i bergen. En plats som ligger nära hans rättmätiga arv och en plats där han kan hämta kraft och kunskap.

Sedan när han kontaktar kung Brand så var han kanske inte ute efter kungatronen, inte till att börja med. Kanske ville han ha hertigdömet Goiana. Som ersättning kanske! Som motgest ska han se till att det vilda svartfolket håller sig borta från Kardiens mark.

Som hertig var han åter med i racet om Kardiens tron om den Brandiska ätten plötsligt skulle dö ut. I en efterföljande tronstrid skulle han kunna spela ut sitt ess. Den nye hertigen av Goiana, HM, visar sig vara av den gamla Ovariska Kungaätten.

Men något annat inträffar samtidigt. Maginoden som HM byggt sitt svarta torn över har en motpol. Den är Enllill Talannen djupt inne i Goianas skogar. Kanske kände HM även till denna kraft/maginod/ande vad det nu är och vill även av olika syften använda sig av denna kraft.

Men vad som är viktigt är att Enlill Talannen på något sätt också känner till att HM har någon form av samarbete/koppling till den andra maginoden uppe i bergen. Och av någon anledning vill Goianas ande till varje pris undvika att hamna i samma händer som maginoden/kraften uppe i bergen. För att försvara sig mot att HM ska komma åt även denna kraftkälla kontaktar kraften/anden alverna för att skaffa sig allierade.

Vad gäller Veto så har jag nog (nästan) aldrig använt mig av sådana ting. Skapa på friskt du Gunther och är det något som jag till att börja med tycker verkar för hårresande :wink: så kan vi alltid diskutera det och försöka jämka in det i Aidnepusslet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Helrätt Fraxinus!
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Okej, det låter helbra. Jag moddar till texten.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag kommer att inkomma med lite förlslag och tillägg angående HM bakgrund. men nu måste jag jobba... :cry:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:Jag kommer att inkomma med lite förlslag och tillägg angående HM bakgrund. men nu måste jag jobba... :cry:
Jag försöker ta hänsyn till din tankar, Regil och Vijes tankar om skapelseväven, ödet och övervärldslig kamp. Jag har lämnat det öppet vad de båda krafterna, Enlill Talannen och Kraftkällan i berget, är för något.

Jag har själv ganska lite uppslag i den vägen. (Kanske mest för att jag inte har varit så förtjust i tanken på någon bisarr gudomlighet som bara väntar på att välla ner för bergen med sin oövervinnliga horder). :)
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-09 15:25, redigerad totalt 4 gång.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Övergudomligt djävulisk HM låter för mig som bara en ny Vicotnik, fast mindre mäktig.
Dödsbesvärjare med en härbank av odöda under ytan och med sändebud sökande artefakter Ereb runt låter helt rätt, och går ju att kombinera med de andra. Hur skall han nu får maginodens kraft att följa hans här över Aidne...och sedan Ereb! Moahahahahah Twisted Evil
Om jag får vara lite stingslig så låter för mig dödsbesvärjaren som vill ta över ereb med en här av odöda och svartfolk mer som Vicotnic än det förstnämnda alternativet.

Det sagt so gillar jag idéen med honom som ättling till den Ovariska dynastin, men jag gillar även honom med lite mer "övervärldsliga" egenskaper. Skulle inte de två gå att kombinera? Om man tänker sig att han har slutit en pakt eller något för att få utökade krafter och därigenom bl.a. öka sina chanser till den kardiska (och kanske även den zorakiska) tronen. Det kan ju vara den som HM slutit pakten med som vill åt något i Goiana, eller vill få bort Enllill Talannen etc.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jo som sagt jag som Zorakiskt ansvarig har haft den tanken att han inte är någon Victonic eller Saruman. Snarare något mer...eh...mänskligt. Jag har också velat ge honom andra orsaker, mål och drivkrafter till att vilja söka sig till Aidne än den gamla vanliga maktgalna trollgubben.

Det är ju också fullt möjligt att den eventuella Kraftkälla/Maginod/Kaosport vad det är som finns där uppe i bergen under Svarta tornet, är eller har blivt Häxmästaren övermäktig, styr honom eller rent av redan har uppfyllt honom och helt tagit över. Häxmästaren vet fortfarande vem han är etc men har kanske också blivit ett redskap styrd av något högre/mäktigare(?). Kanske utan att han vet om det.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-09 16:11, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Farfars far: Kleorik II av Kardien
Den siste officielle konungen av den Ovariska Dynastin. Dog i branden vid Faltrax slott tillsammans med alla kända tronarvingar.

Farfar: Ovar Kleoriksson, under namnet Ovar Enarsson
På ett eller annat sätt har denna man kommit till i konungens sista år. I sin senilitet kunde han inte föra budskapet vidare. Därmed blev det landsflykt och vad som skulle komma att bli en långvarig undangömning av den rättmätiga kungen.

Far: Kleorik Ovarsson, under namnet Torkel Birgersson
Undangömd i Klomellien under sin barndom. Misslyckad tronarvinge, lessnade på försöken att någonsin bli kung igen.

Häxmästaren: Hertond Kleoriksson, under namnet Hertond Haraldsson
Växte upp på bondgård. Bestämde sig att återupprätta ättens rätt till kronan. O s v...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Om han skall vara av Ovariska dynastin - låt det vara allmän känt! Det är inget man talar högt om, tvärtom gör man allt för att få HM att framstå som en djävulsond magiker och inget annat. Han har dock blivt förbisedd. Då den ovariska dynastin dog ut kund HM mycket väl ha ärvt kronan. Så blev dock inte fallet och han fördrevs av kung Brand. Till en början sökte han stöd från den kardiska adeln och lyckades delvis, men upproren slogs ner. HM försvann från den politiska arenan, belv mäktig magiker/slog en pakt med XY.

Något sådant. Skall han vara kardier, låt honom komma mera inifrån, men framställas som en dåre uppe i bergen.

Håller för övrigt med Bergdahl...
Vadå Siratisa för övrigt? Att hon kan vara god egentligen? HM är inte god hur man än vänder på det. Även om han vill återupprätta gudarnas plan så är han fortfarande en djupt hänsynslös människa. Det enda som är farligare än en vansinnigt makthungrig härskare är en vansinnigt makthungrig härskare med en "Stor Vision".
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:Om han skall vara av Ovariska dynastin - låt det vara allmän känt! Det är inget man talar högt om, tvärtom gör man allt för att få HM att framstå som en djävulsond magiker och inget annat. Han har dock blivt förbisedd. Då den ovariska dynastin dog ut kund HM mycket väl ha ärvt kronan. Så blev dock inte fallet och han fördrevs av kung Brand. Till en början sökte han stöd från den kardiska adeln och lyckades delvis, men upproren slogs ner. HM försvann från den politiska arenan, belv mäktig magiker/slog en pakt med XY.

Något sådant. Skall han vara kardier, låt honom komma mera inifrån, men framställas som en dåre uppe i bergen.

Håller för övrigt med Bergdahl...
Vadå Siratisa för övrigt? Att hon kan vara god egentligen? HM är inte god hur man än vänder på det. Även om han vill återupprätta gudarnas plan så är han fortfarande en djupt hänsynslös människa. Det enda som är farligare än en vansinnigt makthungrig härskare är en vansinnigt makthungrig härskare med en "Stor Vision".
Nej han är sannolikt inte särskilt god. Han är maktlysten, fylld med hämndbegär och av rättmätig vrede att "hans" tron är i händerna på någon annan. Med vilka medel han når dit är mindre viktigt. På de sättet är han inte så olik vilken annan överspänd furste som helst.

Och HM kommer ju delvis inifrån på detta sätt. Han känner till sina rötter (om HM föddes under 300-talet så har det gått en tre generationer efter kung Brand). Han försöker också vinna den Kardiska tronen på "rätt" sätt så som han ser det. Genom att först bli (självständig) Hertig över Goiana sedan invänta(?) den Brandiska kungaättens frånfälle.

Eller så kanske han inte slåss med (nåja) rena medel utan har gjort en deal med någon mäktig guddom som innefattar skogsanden Enlill Talannen. Eller så behöver han skogsanden för att lyckas i sitt magiska värv att nå den Kardiska tronen.

Ändrat

Hm.....jag ser nu av Gunthers svar att vi verkar hittat en kompromissmöjlighet i Historien.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-09 15:25, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ahh...det är ju faktiskt helt möjligt om man kollar på Aidnes Historia i wikin. Vi kanske ändå gör honom som direkt son till Kleorik II då. Så får vi slå ihjäl dom där extra hundra åren med ytterligare förberedelser och undermineringar av Brand.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Gunther skrev:Ahh...det är ju faktiskt helt möjligt om man kollar på Aidnes Historia i wikin. Vi kanske ändå gör honom som direkt son till Kleorik II då. Så får vi slå ihjäl dom där extra hundra åren med ytterligare förberedelser och undermineringar av Brand.
Och så helt plötsligt så går alverna och ger bort landet till echterna. Klart att man blir förbannad! Precis när man var på väg att skaffa sig en oerhört stark maktbas i Kardien genom att förena noden vid Svarta tornet med Enlill Ts kraft.

Om vi nu väljer spåret "inifrån Kardien", vilket vi ju verkar göra, så tyckar jag att vi kör på det hela vägen. I sådant fall så tycker jag att "återställa balansen i Goiana" bör falla bort, det blir liksom dubbla motiv. kaka på kaka. Det är bätter att välja väg och sedan finslipa den så att den blir riktigt vass, än att klippa ihop två alternativ som inte riktigt passar ihop.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag har sagt det tidigar och jag säger det igen. Zorakiens inställning till Svarta tornet är mycket enkel. Anfall och bränn ner det tvefalt förbannade tornet med Häxmästare och allt. :twisted:

Cetero censeo Castella Negra esse delendam.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Finfint. Häxmästaren vill avsätta echterna, bli kung och återställa riket i en ny och starkare form m h a Enlil Talannen. Svarta Tornet och Goiana blir en förlängning av Kardien.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ja, och kan man lägga vantarna på Zorakin när man ändå är i farten så är det ju bara att köra på.

Viktigt att påpeka tycker jag också är att häxmästarens mål alltid beror på vem han pratar med. Till den faltrakiske ogden säger han att han vill återinsätta falktrakierna på tronen, till den echtiske baronen att denne skall bli kung över kardien, till orcherna att de skall få plundra Kardien så att det står det härliga till, till Casper orchervän att han vill skapa en ny harmoni i aidne, till bontisal anselmus att han vill rensa upp i den korrupta kyrkan och insätta en ny exark (precis, anselmus himself) osv osv. Hans egentliga motiv behåller han för sig själv. (Bara vi & SL vet, egentligen bara SL)
Skriv svar