Vampyrer

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker i och för sig att vampyrism kan vara ett tillstånd en sjukdom och alltså inte en "ras/art". Sjukdomens spridning har orsakats av fladdermöss, råttor och naturligtvis från äldre vampyrer. Vampyrerna lever ingen stor konspiration. De bara är och försöker tillfredställa sig själva i sitt lilla område och samtidigt undgå facklor och högafflar m.m. Sedan finns det vissa vampyrsjuka individer som har kvar så mycket maktbegär även efter sjukdomsutbrottet att de försöker dominera större områden eller organiserar sig, men det är hemskt lokalt och än ovanligare än sjukdomen. Ursprunget till vampyrismen är okänt och inget vampyrer någonstans ägnar ett ögonblick åt att fundera över. Detta tycker jag personligen är roligare vampyrer än en massa sorterade "vampyrkulturer".
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Nog kan man låta vampyrerna delas upp i olika typer utan för den delen bli "Vampire world of darkness" för det..

Man behöver ju inte överdriva åt något håll , man låta dem vara högre odöda för att sortera dem aningen ifrån zombies, skelett och andra djuriska "ätmaskiner"

Håller med J E
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Tror att vi etablerade att de dessutom vanligtvis sorterar under kategorin vandöda enligt briors tankar om skillnaderna mellan nekrokinetiska konstrukter, odöda och vandöda. Eller missuppfattade jag något?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Briors tankar är absolut värda att ta i beaktning angående vampyrerna:
Brior skrev:Jag gjorde redan i spelet och sedan ännu mer i boken Svavelvinter skillnad på odöda och vandöda.

Odöda är de verkligen döda vars själar kallats tillbaka för att göra tjänst hos de levande - kanske rent fysiskt eller bara för att svara på frågor eller så.

De vandöda Crurerna på Marjura har däremot aldrig dött utan hållits vid liv av en besvärjelse - man kunde tänka sig att en klassisk "lich" är av samma typ. Inget hindrar att eventuella prästbesvärjelser fungerar även på dessa eftersom de vandöda är minst lika onaturliga som de odöda.


Skillnaden har stor betydelse i mitt system därför att varelser som dött är avslutade kapitel. De kan bara återkallas såsom en skugga av det de en gång var men inte bilda nya egentliga minnen eller få nya idéer. De vandöda Crurerna är däremot fria att utvecklas och ändra sig inom sina mossiga begränsningar. Bakgrunden är de gudomliga runorna som är tillvarons ritning (ett grundtema i Svavelvinter). Varje intelligent varelse har en egen unik runa som kan förändras, men när varelsen dör stelnar runan och skrivs in i dödsgudarnas bok.

En tredje kategori kunde som antytts vara skelett, zombier och liknande som bara är animerade kroppar utan själ.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Guld!
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Vad gäller just de Morilliska vampyrerna så lider de alltså av en brist på sin själ och livskraft orsakad av deras första medlems hybris. Detta gör att de måste dricka livskraft och själskraft av sina offer flera gånger i veckan. Det enklaste sättet för dem att göra detta är genom att dricka blod. De behöver dock inte döda sina offer och de sprider inte denna själsliga åkomma till alla de äter av. Det är snarare en ganska komplicerad process att skapa en ny Morilliska vampyr, varför man inte gör det särskilt ofta, processen inkluderar att vampyren totalt måste vända sig ifrån Etin och dennes tro och att denne redan är en fallen, ond, individ. Sedan dräneras den tilltänkta vampyren sakta på sitt blod med hjälp av olika former av tortyr. Endast när offret är nästan dött och hallucinerar viskar dennes mästare i hans öra om de dolda mörka mysterierna och ger honom en kyss i vilket essans överförs ifrån mästare till tilltänkt. Den tilltänkte genomgår sedan en flera veckor lång mycket smärtsam förvandlingsprocess under vilken han måste försöka bibehålla kontrollen samtidigt som delar av hans själ och liv lämnar honom allt eftersom tills han slutligen helt förvandlats till ett fruktansvärt vandött monstrum som ser på världen genom ögon som endast kan uppfatta entropi och förfall, som är dömda att för evigt se igenom den lägre vanliga världen och förnimma de högre astrala idéplanen utan att någonsin kunna ta sig till dessa.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jan Erik Söderman skrev:Jag vill också gärna se större och inte mindre artrikedom. Hela den Erebska floran och faunan är redan väldigt kaotisk och mångfaldig. Det finns ingen anledning att de övernaturliga fenomenen skall vara mindre uppdelade och spretiga. Det värsta vi kan göra är väl snarare att besluta om en specifik historia och förklaring för alla vampyrer och sedan låta dessa ha spridit sig över världen ifrån detta ursprung. Det är ju då det faktiskt blir Vampire the Masquerade på riktigt. När man däremot har diverse olika sorters vampyrer med olika bakgrunder och krafter så känns det mest som att det är lokala företeelser och inte en internationel konspiration.

Sedan tycker jag iofs att det är ganska coolt om det i vissa områden finns olika varianter av vampyrer, likätare och andra väsen som lever i mörkret och livnär sig på att äta människor och att dessa i så fall borde drabba samman i dolda konflikter känns ju ganska naturligt precis som att vargar och björnar dödar varandra om de kommer åt.
Florans enhetlighet arbetar jag med. Jag har påbörjat en flik om Erebs träd och skogar. Jag har dock inte hunnit så långt än. Zorakin, familjen och mitt arbete har legat ivägen. Men jag kan mycket väl gå så långt att jag klassificerar alla växtarterna (nåja de flesta) som nämns i böckerna, skogsexpert och botaniker som jag är. Och jag tycker inte att växtfloran spetar så mycket....än så länge.

Och jag till hör de som är försiktig med att gå alltför långt ut från ursprungsmatrialet. Men jag vill heller inte vara i vägen för kreativitet. Massor av nya tankar och matrial har Wikifierats här på forumet. Och mycket av vad du skriver är intressant och färgsprakande. Skriv era ideèr så lär ni bli varse om vad jag tycker. Generellt brukar jag dock inte kommentera så ofta och det beror oftast på att jag tycker det publicerade är OK.

Går ideèr på tvärs mot ursprungstanken på det här forumet (Ursprungstanken= att försöka VÄVA ihop det spretiga Erebaltor så att det blir mer sammanhängande) så finns det dock en risk att jag förhåller mig negativ.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillade vad Mikael skriver här:
Mikael skrev:Jag tycker i och för sig att vampyrism kan vara ett tillstånd en sjukdom och alltså inte en "ras/art". Sjukdomens spridning har orsakats av fladdermöss, råttor och naturligtvis från äldre vampyrer. Vampyrerna lever ingen stor konspiration. De bara är och försöker tillfredställa sig själva i sitt lilla område och samtidigt undgå facklor och högafflar m.m. Sedan finns det vissa vampyrsjuka individer som har kvar så mycket maktbegär även efter sjukdomsutbrottet att de försöker dominera större områden eller organiserar sig, men det är hemskt lokalt och än ovanligare än sjukdomen. Ursprunget till vampyrismen är okänt och inget vampyrer någonstans ägnar ett ögonblick åt att fundera över. Detta tycker jag personligen är roligare vampyrer än en massa sorterade "vampyrkulturer".
Det gemensamt känneteknande för någon med "tillståndet" vampyrism kan kanske kokas ner till att vara när en varelse håller sig vid (evig) liv och på denna sidan av Altors cirklar genom att utnyttja kraften i blod, en av de mest potentiala kraftkällor som finns i multiversum? :?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo precis. I blodet döljer sig livskraften och en del av varelsens själ kan man tänka. Därför är Jordblodet mycket potent eftersom det effektivt är Altors blod. De flesta vampyrer har givit upp sin egen själ och blivit till en slags andliga entiteter som måste förtära andras själskraft för att överleva. Att bli en ande ger dock en hel del krafter. Eventuellt kan till och med att gå upp i dimma liknas vid att ta en andlig form.
Cellebrimbor
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-10-07 18:30

Inlägg av Cellebrimbor »

Nu har jag inte läst sådär jätte noga eftersom det var så många poster, så risken är väl att det verkar som om jag talar utan att tänka.

Skulle inte en förklaring på hur vampyrer kom till, kunna vara att de är budbärare åt onda gudar, på samma sätt om alver kan bli budbärare åt moder jord (har någon gammal Sinkadus kring ämnet i mina gömmor). Har för mig att jag även läste någonstans i wikin att munkar inom LV kunde ges liknande förmågor.

Nekromantiker eller för den delen andra som dessa gudar anser är tillräckligt stora ”lymlar” skulle alltså frivilligt kunna ingå ett förbund där de gavs vissa krafter mot att sprida mörker i Ereb. Och för att då och då skicka en stackars själ neråt att par trappsteg.

Faktiskt skulle väl detta göra vampyrer till präster inom de mörka religionerna? Vet inte om jag gillar detta själv, är nog tvungen att få ner det på pränt och få bolla med er på planket innan jag bestämmer mig för vad jag egentligen tycker.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

På ögruppen Monturerna finns vampyrer som tjänar den onde gudinnan Imarîa och det kan tolkas så att hon gett "vampyrismen" som gåva till vissa av sina tjänare. Om de är präster eller bara speciellt utvalda är öppet för tolkning. I Torshem-modulen hittar vi också två vampyrer som tjänar demonguden Kashim som präster.

Dock tycker jag inte att en vampyr nödvändigtvis måste tillhöra någon ond guddoms prästerskap även om vissa gör det.
Gamiel
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-07-17 22:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Gamiel »

I guda-delen av Torshem står det att Kashim "[...] har flera magiska egenskaper, han lär bl.a. kunna väcka de döda, [...]" och i äventyret 'Blodsoffer' så har Kashim templet två vampyrer som högre medlemmar.

Det kan ju vara möjligt att Kashim belönar rättrogna tjänare med odödlighet i form av vamyrism eller annan form av högre odöd-het, detta kan också förklara varför de är svaga mot solljus eftersom Kashim är en mörker gud och det är inte förvånande om hans tjänare vara svaga mot starkt ljus likt solljus.

Om Kashim belönar sina tjänare med vamyrism eller liknande, så borde dessa odöda var immun mot eld och fult möjligt ha eldbaserade krafter eftersom eld är också ett av Kashims element.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jan Erik Söderman skrev:Tror att vi etablerade att de dessutom vanligtvis sorterar under kategorin vandöda enligt briors tankar om skillnaderna mellan nekrokinetiska konstrukter, odöda och vandöda. Eller missuppfattade jag något?
Personligen tycker jag att vampyrer, dvs blodsugande gengångare, ska fortsätta att klassas som odöda. Det är ju först efter döden som folk i klassiska vampyrhistorier uppstår som vampyrer. Briors vandöda har väl aldrig dött?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Vampyrer

Inlägg av leinder »

Läst in mig på denna tråden nu.
Grubblade lite på att sätta in vampyrer i min kampanj men blir osäker.
Vill verkligen inte införa någon Vampire, world of darkness. Men kanske någon avstickare från imaria - eller möjligen resultat från någon händelse med eller utan rp på Monturerna.

Spikade forumet någon officiell linje angående vampyrers ursprung etc?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vampyrer

Inlägg av birkebeineren »

Vi har inte spikat något men det gör vampyrerna mer flexibla och möjliga att anpassa till den enskilde SLs önskemål. Ingen vet säkert vad vampyrer är och hur de uppstått. Olika religoner och skolor har ofta en egen tolkning men de vet troligtvis att andra också har sina tolkningar.
Skriv svar