Hjältar

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det tycker jag är en bra wikiuppdelning. Berömdheter och övriga Personer. Min egna ödmjuka åsikt är att "Kändis"-sidan vi pratar om inte bör innehålla sådana som Siratsia eller Shagul som istället kan finnas på Övriga Personsidan.

Hur är det med lärda män då? De kan ju knappast sägas vara allmänt berömda utanför akademier och biblioteken?

Någon hyfsad nivå på kändisskap får krävas för att finnas i listan...vad sägs om åtminstone rykte i det lokala landet eller inom en väsentlig del av något skrå på Erebisk nivå, tex de berömda akademikerna, men inte bagarn Harald pumpernickel känd endast i Pharynx för att ha slagit ihjäl ett helt rövarband med sitt berömda bröd. (Ha! han kanske platsar i Övriga Personer :wink: )

Haieg-hamu och några andra jag nämner i min historia brö finnas under Morëlvidyns "regenter". Namnen från utvandringen platsar i regentlängden, men är annars för okända och kan dyka upp i Övriga Personer.
Sunil den niofingrade
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-13 13:50

Inlägg av Sunil den niofingrade »

Milrik av Remos som beskrivs i Kandra är väl lite känd i Berendien kan jag tänka mig. Kommer inte ihåg vad han gjort dock...

Aldred Stenwaard och Salah Guldhierta från äventyret Enhörningen och Drakormen är väl lite halvkända äventyrare i Hynsolge...

Orcen Orgott Stålklo från Svartfolk borde ju vara lite ökänd i Aidneområdet tyckar man ju...?
Sunil den niofingrade
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-13 13:50

Inlägg av Sunil den niofingrade »

Trollkarlen Zot´s liv och leverne skulle vara kul att få beskrivet, han nämns ju i några av regelböckerna och har dragit sig tillbaka från äventyrandet till sitt torn i Krilloan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Sunil den niofingrade skrev:Trollkarlen Zot´s liv och leverne skulle vara kul att få beskrivet...
Sätt gärna samman ett personporträtt du! :)
Sunil den niofingrade
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-13 13:50

Inlägg av Sunil den niofingrade »

Hade vart grymt roligt men som nybliven förälder så får jag vara glad ifall jag hinner kika in på forumet någon gång i veckan...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Grattis Sunil med partner!
Sunil den niofingrade
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-13 13:50

Inlägg av Sunil den niofingrade »

Tackar :D
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

birkebeineren skrev:
Sunil den niofingrade skrev:Trollkarlen Zot´s liv och leverne skulle vara kul att få beskrivet...
Sätt gärna samman ett personporträtt du! :)
O ja, gör det! =)
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Hjältar och Skurkar

Inlägg av LoveFiction »

"Det var aldrig någonsin någon som vågade möta hans blick. Det kändes som om den klädde av en bit för bit och till slut stod man där naken, utan hud och kläder. Man blev lam, förskräckt och passiv. Han sa att han märkte sina motståndare och än i dag berätas om Bergonds onda öga."

"Det var bara Bergond som lugnt stod kvar när den fasansfulla demonen slet sig loss ur dimman. De andra flydde i vild panik och tänkte bara på att rädda sina egna skinn. Deras ångestfyllda skrin fick luften att vibrera samtidigt som Bergond lugnt lossade sin bredbladiga stridsyxa ur bätet och gjorde sig redo att kämpa."

---

"Innan någon annan hann reagera hade Serak placerat svärdsspetsen mot Darkors strupe. Darkors vakter stod paralyserade och tittade på, oförmögna att göra något åt situationen. Det var första gången de två möttes, men det skulle komma att bli många fler."

"Serak Vapenmästaren är en legend. Det fanns ingen i hela världen som var snabbare med sitt svärd än han. Innan de andra ens hade fått sina svärd ur skidorna hade han utdelat ett flertal dödande hugg. Det var sällan hans motståndare fick en chans att sätta stål mot stål."

"Han var otrolig. Var gång fienden avfyrade sina pilar mot honom blev han till en levande sköld. Med en vansinnig snabbhet och skicklighet snurrade han, Serak Vapenmästaren, sina svärd och klöv fiendens pilar som kraftlösa föll till marken."

"Serak den Sårlöse fick sitt namn av att han, trots de otaliga duellerna, aldrig uppvisade några större skador. Oavsett hur illa däran han hade varit var han på fötter bara några dagar senare. Jag minns när han nästan hade förlorat sin högra arm i ett nesligt bakhåll, en knapp vecka senare var han helt återställd. Han var otrolig helt enkelt."

"Serak Vapenmästaren var en av de främsta krigare som någonsin vandrat på jorden. Han svingade sitt svärd med enorm precision, duellerade med förbundna ögon, nedkämpade hundratals motståndare under sin livstid och oavsett vilket vapen han fick i sina händer vållade det död och förintelse i motståndarnas led."

"Än i dag berättas det om den gång då Serak den Odödlige hade dräpts av Darkor Svartmantel i envig. Darkor hade använt ett snabbverkande gift som hade vållat Seraks omedelbara död. Då stod plötsligt ett ljussken kring Serak och han reste sig upp i ljusskenets mitt och log innan han klöv en förvånad Darkor med ett enda hugg från sitt svärd."

---

"Farek Vargason spenderade större delen av sitt liv i vildmarken tillsammans med de fria, vilda djuren. Aldrig var det ett djur som uppträdde hotfullt mot honom och de samlades alla kring honom och höll honom ständigt sällskap."

"En av de anledningar till att Farek Vargasons hjältebana blev så lång var att han hade vad folk kallade ett tredje öga. Det gick inte att överraska honom på något sätt. Otaliga var de tillfällen då hans fiender försökte lura honom i bakhåll eller mörda honom i lönndom. Men vad helst de försökte göra var Farek alltid steget före."

"Farek Vargason var en av de främsta krigare som någonsin levat. När han gick i strid gjorde han det med besinningslös blodtörst och grin på sina läppar som blottade hans tänder. Han slogs med en frenesi aldrig tidigare skådad och utstötte hela tiden gutturala läten. Efter striden brukade han äta sina döda motståndares hjärtan, för att få deras kraft sade han. Det berättas att hans far var en gigantisk svart ulv som besökte hans mor en stormig natt och det var den legenden som gav honom hans namn."

---

"Ut från Ghars hand sköt en blixt av svart energi som träffade Valin Ekensköld, slöt sig som en svart rovdjurshand kring hans kropp och höll honom i ett fast grepp. Oavsett hur mycket han kämpade kunde han inte ta sig ur greppet utan föll några minuter senare ihop på golvet, livlös och förbrukad."

"Ghar höll sitt offer i ett fast grepp med båda sina händer hårt kring den olyckliges hals. Han lyfte upp honom i luften och skrattade rått när offret desperat sprattlande försökte slita sig loss. Det hela var över på en minut sedan kastade Ghar föraktfullt bort det som tidigare varit en levande människa men nu mest påminde om en knögglig och trasig säck. Endast det yttersta skalat fanns kvar resten av livskraften var nu Ghars att förbruka."

---

Visserligen från en av handböckerna, men väldigt starka och intressanta personligheter i min smak. Serak Vapenmästare är dessutom med redan i Krigarens Handbok ^^
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

http://wulffmorgenthaler.com/2011/08/19/

Vår tids magiker? De kan förstöra det för en hjälte...
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Om man får tag i dem, ja. De kan vara svårare att få tag på än trollkarlar i Erebaltor (vilka förövrigt tenderar att vara väldigt lätta hitta) och är sannolikt dyrare att anlita.
Skriv svar