Sida 2 av 4

Re: Insektoider

Postat: 2015-01-25 20:45
av Grisodlar'n
I äventyret Djupets fasor som Äventyrsspel släppte så figurerade insektoider av den vanliga varianten. Det var nog enda gången min spelgrupp kom i kontakt med sådana, men man borde ha använt dem oftare. Insektoider är definitivt otäckare än svartfolk, om man skildrar dem på ett känslokallt, insektsliknande sätt. Det finns ingen nåd att hämta i spelande mandibler som smaskar på rollpersoners ansikten.

Re: Insektoider

Postat: 2015-01-25 23:17
av Sopodlare
Just det! Har läst det äventyret.

Här ligger både en fördel och en nackdel. Om man spelar dem som känslokalla maskiner så är det lite som att slåss mot en naturkatastrof. Hård, dödlig, du måste fly.

Det ger inte så mycket utrymme för diplomati, men det ger en skön creepy känsla.

Re: Insektoider

Postat: 2015-01-26 08:20
av birkebeineren
I Magilre-modulen finns ett äventyr, vid namn "Det heliga gudavinet" om jag minns rätt, där insektoider av den vanliga myrliknande sorten förekommer. De håller till i ruinerna efter ett gammalt tempel där även en förvirrad drogberoende präst har överlevt förfallet. Insektoiderna och prästen verkar leva i något sorts fredligt samförstånd där de inte stör varandra.

På liknande vis skulle andra insektoider kunna spelas där de inte är farliga så länge de inte störs. Om man tar reda på deras vanor och tar hänsyn till dessa kan deras potential som livsfarliga undvikas. Korsa inte fel myrstig och låt andra mindre lycligt lottade äventyrare som redan hängts upp till mogning hänga kvar. Eller idka byteshandel där fri passage förbi stacken kan bytas mot ett passande antal tillfångatagna orcher. Några väl placerade krukor med oemotsåndlig söt honung kan också vara användbart.

I egna äventyr som utspelat sig i Nargur har jag använt jättespindlar på ett liknade vis som dessa myrinsektoider (även om spindlar kanske egentligen inte kan räknas som insekt-oider?). Spindlarna mer aggresiva men samtidigt inte dumma. De kan luras men de kan också förhandlas med.

Re: Insektoider

Postat: 2015-01-26 19:08
av Mikael
Jag minns eventuellt ett Sinkadusäventyr också...

Re: Insektoider

Postat: 2015-01-26 23:51
av Sopodlare
Sjukt nice att få det till en verklig naturkraft som går att resonera med, inte att få att tänka om komplett men små mutor här och var, tänk gammeldags drakhistorier där man offrar en jungfru.

Jag gillar dock inte tanken på att de är så...veka. Varför tar inte insektoiderna över samhällen de gränsar till? Varför erövrar de inte? Varför är de inte som vandringsmyror som sveper över samhällen?

Re: Insektoider

Postat: 2015-01-27 18:54
av Grisodlar'n
En annan sak som torde göra insektoider till fruktansvärda fiender kan vara att de saknar fruktan i vanlig bemärkelse (i Drakar och Demoner Expert agerar de alltid förnuftigt i strid) och ett kollektivt medvetande. Artiklar om vanliga insekter som exempelvis myror kan säkert ge en SL en hel del uppslag:

http://www.theage.com.au/technology/sci ... z1L9SZchma

http://news.stanford.edu/pr/93/931115Arc3062.html

http://io9.com/one-of-the-best-examples ... 1629231834

http://www.fountainmagazine.com/Issue/d ... t-Colonies

http://www.scientificamerican.com/artic ... wrong-way/

Re: Insektoider

Postat: 2015-01-27 22:23
av Sopodlare
Intressant intressant!

Detta skiljer dem ju klart från "klassiska" skurkar som svartfolk eller mänskliga banditer där du kan muta enskilda individer och på så sätt krossa allianser. Vi är en!

Personligen anser jag att insekter och andra krypande saker är som läskigast då de lägger ägg eller planterar in larver under huden på folk.

Bot-Flugor https://www.youtube.com/watch?v=aPuiv3f4DuQ

Getingar som förvandlar kackerlackor till zombieslavar: https://www.youtube.com/watch?v=PurpaN30Wn0

Så...kokongerna som hänger med olycksaliga offer kanske är slutskedet, snart exploderar värden och ut krälar 1-5 nya insektoider, eller så går offret omkring helt ovetande, till dess att alla favorit Alien-scen utspelar sig.

Mer obehagliga insektoider!

Re: Insektoider

Postat: 2015-01-29 16:40
av Adragoor
Just det kollektiva medvetandet tycker jag att man gärna kan spela vidare på. En ensam insektoid är dum som en stock, men många tillsammans går att resonera med om man förstår hur...

Re: Insektoider

Postat: 2015-01-31 00:45
av Sopodlare
Ensamma insektoider går att överlista med små simpla trick, stacken däremot är svår att belägra

Re: Insektoider

Postat: 2015-01-31 16:17
av Adragoor
Sopodlare skrev:Ensamma insektoider går att överlista med små simpla trick, stacken däremot är svår att belägra
Gammalt samkarniskt ordspråk?

Re: Insektoider

Postat: 2015-02-02 15:34
av Sopodlare
Haha, om vi piffar till det kanske?

Ensamma rasslare går att lura med trick,
stacken lurar du icke,

Är de fler än fingrarna på dina händer bör du ta dig i akt,
tanken blir snabbare än spjutet ditt


Jag gillar tanken att de är antitesen till "Never underestimate the stupidity of people in large groups"

Re: Insektoider

Postat: 2015-03-04 10:06
av Templar
Någon som har tänkt på utom altoriska insektoider från andra världar? (förutom sådan som har varit fripassagerare på en komet, asteroid.)

I så fall vilket plan i Multiversum skulle dessa komma från?

Re: Insektoider

Postat: 2015-03-04 12:58
av birkebeineren
Det går kanske att hitta lämpligt plan här: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Dimensioner

Re: Insektoider

Postat: 2015-03-04 12:58
av Mikael
Jag kan tänka mig ett par av kretsarna i Inferno. Fanns det inte i Demonfursten en bild på någon jättebönsyrsa?

Re: Insektoider

Postat: 2015-03-04 13:51
av Sopodlare
Väktaren Bemoth måste ju ha sanslösa mängder insektslika bestar inom sina domäner som oförtröttligt skyddar oss mot kaosets makter (och samtidigt tar tuggor ur Nechroms arméer och oss också om de kommer åt).

Masken "Snarls ansikte" som han kan dela ut som gåva ger oss makt över insektoider.