Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är ute och reser. De anländer till en större by eller mindre stad som nyligen anfallits av rövare. Befolkningen har lyckats slå tillbaka anfallet men de berättar också att det är tredje gången på kort tid som de utsatts för attacker.
RP som ser modiga och dådkraftiga ut anlitas som förvarare av byn/staden.

Men RP märker efter en tid att befolkningen är några elaka typer. Beroende på var man förlägger äventyret kan de hålla på med slavhandel, vrakplundring, säljer vapen till svartfolk eller något annat omoralisk och nedrigt. Sakta men säker förstår RP att de som kallas rövare tvärtom är ganska sympatiska personer som strider för rättvisa under en tapper ädling vars far mördats på order av de styrande i byn/staden.

Vad gör man nu?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Lite slap-stick...

RP brukar sitta och söla öl på värdshuset. Det går väl för sig men en dag märker de att det är stängt.
Värdshusvärdens fru sitter på en bänk och säger att maken försvunnit.
Hon vägrar öppna om inte RP ger sig ut för att leta efter maken.
RP märker att värdshusvärden blivit kidnappad.

Ett gäng småtroll och svartnissar har rövat bort den arme mannen.
De är lite sura på att de inte får komma till värdshuset och dricka öl. (De har inga pengar och dels är de ganska jobbiga så de får därför inte dricka för värden.)
Nu har de små rackarna kommit på att värden kan lära dem att brygga öl, därför har de rövat bort honom.
Värdshusvärden har i och för sig ingenting emot att lära de små gynnarna att brygga öl, men de är inte så smarta och fattar inte riktig hur man ska göra.

Dags att rollpersonerna rycker in!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Detta lilla äventyrsförslag kräver tre saker. 1. RP är människor som kan tas för att komma från Monturerna eller vara från denna del av EA. 2. De känner sedan tidigare en hajman eller för den delen hajkvinna. 3. SL har äventyrsmodulen Monturerna.

Hajmännen om lever vid byn Bychow. De har hittills varit framgångsrika med att hålla sin identitet hemlig men nu börjar myndigheterna förstå att det är något lurt. En yngre släkting till en av rådmännen som styr Monturerna har försvunnit i området. Man har letat efter denne person men inte hittat något. Däremot så har de märkt att det är något konstigt med invånarna i Bychow.

Hajmännen i Bychow inser att myndigheterna är intresserade av dem. De har försökt bättra sig när det gäller att hålla sig hemliga. bland annat har några försökt laga mat de lever annars mest på rå fisk samt skaffat fram två riktiga fiskebåtar inte de närmast attrapp-liknade farkoster de har mest för syns skull.
Någon har försköt lära sig le utan att tänderna syns.
Vid ett byråd framlade någon förslaget att man skulle undersöka om det finns några riktiga människor man kan lita på som kan bo i by. Åtminstone så länge som myndigheterna är nyfikna av sig.
Efter en lång diskussion ansågs förslaget vara värt att pröva. Värdshusvärden var mest emot...

Hajmännen har kontakt med en hajman som inte är från Monturerna som heter XYZ. Denne är vän med rollpersonerna. Denne vän till RP övertalar dessa att åka till Bychow samt försöka låsas vara bybor. De utlovas en rejäl belöning.

Men kommer verkligen alla hajmän i byn att lita på rollpersonerna?
Kommer RP verkligen lyckas med att lura myndigheterna att de är fiskare alternativ hantverkare i byn?
Om man lycks med att få myndigheterna att tro att Bychow är en vanlig by kommer hajmännen belöna dem eller offrar de dem istället Shranck? Att bli offrad till en gud är väl en stor belöning he he?
Vad händer om någon hajman eller kvinna blir lite förtjust i RP?
Myndigheterna då, vad gör de om de märker att folket i byn narras? Rollpersonerna lär inte få det lät. Hajmännen simmar sin väg men vad gör våra hjältar?
XYZ kommer troligen hamna i en situation där denne måste välja att vara lojal med sina artfränder eller sina vänner.

I detta äventyr får man inte ta sig vatten över huvudet. Nej simma då hellre lugnt!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av Grisodlar'n »

Monturerna används alldeles för sällan. Bra, Skaraborgarn!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Tackar!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Länsherren som styr en välmående del av Kardien äldste son dog. Alla trodde att denne skulle ta över men så blev det inte. Länsherren har två yngre barn som är tvillingar men det är lite problematiskt. Vidare så har tvillingarna kommit i bråk. De är rivaler om samma kvinna.
Damen i fråga är från Goiana . Hon är vacker som en dag men kan inte något språk som människor talar. Vidare så lider hon av en form av minnesförlust.

Hon och några andra alver skulle färdas mot Västerhavet men hon kom ifrån de andra. Hon drabbades av något som fick henne att tappa minnet. Magi, olycka eller chock? Hon hittades av bröderna som varit ute på ridtur. De har sedan turats om att ta hand om den sköna. Ibland vistas hon hos den ene och än hos de andre. Fadern har flera gods och herresäten. Situationen förvärras och bröderna som är svartsjuka har slutat tala med varandra och risk att det blir strid är överhängande. Fadern som är gammal och slagrörd har svårt att förmå dem att hålla sams.
Grannar och släktingar ser en möjlighet att vinna framgångar genombråken. Några uppmanar till splittring andra väljer att stödja någon av syskonen.

Alvkvinnan själv är ganska omtöcknad och på grund av språksvårigheter samt att hon har noll koll på människor och vad som händer runt omkring.
Hennes make för hon är gift med en stilig alv har dock börjar leta efter henne.

Äventyrsförslag:
Fadern ber RP mäkla i konflikten.
RP anställs för att öka splittringen av någon lömsk adelsman som tror sig vinna på bråket.
Någon av tvillingarna anställer RP för att motarbeta eller bekämpa den andre.
RP får i uppdrag av kungen att reda ut vad som händer.
Alvmaken träffar RP och ber honom om hjälp att hitta hans fru.
RP är alver och följer med maken i sökandet.
Eller något annat.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Sbintors återkomst!

Det jäser på Monturerna. Missnöje och konflikter, ja det är en orolig önation.
Prästerskapet har börjat höja avgiften eller skatten till Sbintor från 50 till 60 silvermynt. Vidare har man rent allmänt börjat höja skatter och slå ner på misstänkta med större kraft. Man tror att folk då ska ge med sig. Får folk betala mer till Sbintor då har de inte tid och energi att bråka. Givetvis får detta motsatt effekt.
Folk börjar undra hur det står till med prästerskapet och undrar om det verkligen är Sbintors vilja de utför. Folk ifrågasätter inte själva religionen men väl prästerskapet.

Efter en förlisning vid kusten spolas en man iland. Han är efter olyckan omtöcknad och verkar inte ha något minne. Men mannen är annorlunda. Han är stor och reslig med blont hår, gyllene ögon och hans hud har en sällsam lyster. Några personer som kommer i kontakt med honom tror att det är Sbintor som anlänt.
Ja så måste det vara! Sbintor har nedstiget till Ereb Ator för att bortdriva de falska prästerna och rådet och hertigen.

Makthavarna sände ut en styrka som skulle undersöka men också slå ner upproret men mannen med gyllene skinn och gyllene ögon drev bort dem med magi. Anhängarna säger att det är hans gudomliga kraft.
Prästerskapet är förvirrade för Sbintor finns ju egentligen inte eller????

Mannen som folk börjar ta för guden Sbintor är förstås ingen gud. Istället är det en mäktig elementarmagiker som specialiserat sig på elementen ljus men också värme.
Vid fartygskatastrofen skulle han lägga en besvärjelse men fumlade och fartyget förliste och alla ombord drunknade. Han själv tappade minnet men inte sina krafter.
Hans lite annorlunda utseende har med magins underligheter att göra.
Vem vet tror han själv att han är guden Sbintor eller återfår han minnet?

Äventyrsförslag
RP som ligger i bråk med myndigheterna ansluter sig till Sbintors anhängare i kamp mot hertig, präster och rådsmedlemmar.
RP sänd ut av makthavarna de kanske är präster för att undersöka vad som sker.
RP är på Monturerna på uppdrag/letar efter skatt men dras in i kampen fast de inte vill.
RP är magiker som sänt ut för att leta efter den försvunne magikern.
RP träffar mannen som sägs vara en gud och blir så överväldigade att de börjar dyrka honom.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Skatten i Moril Dilaz

Mag´dela var son till ett par trotjänare som arbetade vid palatset i Moril Dilaz i landet Magilre. Som son till folk som arbetade i palatset så växte han upp i rikemansområdet Gunsten och lärde känna området. Men när han blev äldre fann han att han hade talang för magi och for ut i världen och studerade. Han blev mentalist men studier är dyrt. Brott lönar sig när man kan göra sig osynlig och flyga så Mag´dela började dryga ut inkomsterna med stöld.
Åren gick och den unge mannen som reste ut i världen kom hem då föräldrarna blivit sjuka samtidigt. De dog efter några månader. Sonen friskade upp sitt minne av barndomen och eftersom han var en person som vistas i området ansågs han ha rätt att visats där.
När föräldrarna avled fortsatte han vara i och runt Gunsten.

Stölder började ske men mentalisten som aldrig avslöjat sin profession misstänktes aldrig. Det han stal från de rika men också från palatset gömde han under vattnet i närheten av palatset. Magikern hittade av en slump en hålighet i närheten av en bro som han sedan lät utvidga. Inga problem om man kan andas under vatten.
Några år gick och skatten under vattnet blev större.
Mag´dela var inte dummare än han insåg att det kunde vara bra med ett miljöombyte så ingen skulle fatta misstankar. Han gav sig av och träffades av kärleken i form av en äventyrlig dam som kallar sig Nihlena.
Nihlena var pirat och hade en egen besättning och fartyg. I några år seglade runt i Koppar och Västerhavet men sedan ville Mag´dela hem igen för att se efter sin skatt.

Dessvärre så anfölls piratskeppet av havsorcher. De saltstänkta svartfolken besegrades men mentalisten hade träffats av ett spjut i ryggen. Han insåg att han var döende så han bad Nihlena hjälpa honom göra en karta med beskrivning var värdesakerna är gömda.
Hans kropp begravdes till havs och skeppet seglade mot Magilre. Men strax innan man siktade detta rikes kust anfölls skeppet av svarta piratankor. Piraterna som fortfarande var sårade och skadade efter mötet med havsorcherna var ett lätt byte.

Alla pirater utom Nihlena stupade. Mirquax ankornas ledare kände igen henne sedan gammalt. Han lät förstå att hennes liv skulle sparas om hon hade pengar. det hade hon inte men väl en karta.

Mirquax har två fartyg med en besättning på 65 ankor. Bland dessa finns rollpersonerna. Mirquax ger dessa som anses mest kompetenta i order att hitta skatten.
Men svarta ankor i gunsten väcker inte det misstankar? Ja men allt är inte lätt här i världen.

Äventyret går ut på at hitta skatten. Nihlena är kvar som fånge och kan kanske övertalas att hjälpa till. men hon litar inte på fjäderfän och de inte på henne.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av Grisodlar'n »

Ja, Magilre är en lite bortglömd plats när det gäller äventyr. Det är bra att du kämpar vidare med ankornas rättmätiga plats i Altor, Mäster Skaraborgarn. :lol:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Platt som en pannkaka med välstånd = Danmark

Maigilre känns inte som platsen för episka äventyr. Hoppas någon mer gillade detta förslag!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är alver. Deras yrke är dödsbringare som ägnar sin tid med att bekämpa odöda och nekromanti. Spelledaren får se till att de är riktigt bra krigare och de får utkämpa många äventyr innan detta. För nu är det dags. Nu ska Gadirim besegras. Ja han är väl lite bra drakmästaren men ändå r han en styggelse för er.

Nu har ni fått reda på att Gadirim ska bege sig på en längre resa och ni tänker lägga er i bakhåll. Jaja, han blir en gast när han dör men det fixar ni lätt. Eller?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna får i uppdrag att eskortera en vampyr till en nekromantiker. Denne forskar om odöda och speciellt dessa bloddrickare. Men det säger ju sig självt att det är svårt och farligt att göra detta. Inte blir det lättare av att några andra nekromantiker vill lägga beslag på vampyren samt att några tappra alvkrigare som vigt sina liv till att förgöra odöda är dem i hälarna.
Vampyren måste ju ha "mat" och vill inte alls eskorteras någonstans.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonernas gode vän är en alv. Denne är en mycket bildskön och fager herre som har förmågan att hamna i bekymmer, kärleksbekymmer. Återigen har han roat sig med att förföra kvinnor av släktet människor. Denna gång har det sluta illa. Han sitter inspärrad och en rik och mäktig men också farlig äkta man ska nu tukta er vän. så ni ger er ut för att rädda honom ty älvfolk måste hålla ihop eller hur?
Men ni är några sorglösa satyrer och irrbloss så hur ska det gå?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Vättarna har problem. De har en gruva som utvinner guld och det är ju bra. Men till gruvan kommer en dag, ja en dag när de flesta sover en drake. Monstret tar och dödar många vättar och tvingar de som överlever att fortsätta utvinna guld.
Draken är den ende av sin art som har en inkomst då vättarna efter att ha utvunnit guldet måste ge det åt draken vars skatt växer dagligen. Draken kan ju inte kontrollera hela produktionen men har till sin hjälp några orcher som i princip är några slavuppsyningsmän samt några svartnissar som springer runt och spionerar.

Detta kan ju inte fortgå i alla evighet. Men så kommer en vätte på råd. Hämta några stora straka typer som kan besegra draken och dess lakejer. Sagt och gjort. Vättarna lyckas sända ut några att leta efter hjälp. Efter en viss möda lyckas de för de får tag i rollpersonerna som är några resar.

En blandning mellan de sju samurajerna och Bilbo i ett brutalt muskelperspektiv?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är eller i alla fall några av dem nekromantiker. Dessa har fått order om att transportera en högre odöd, vampyr, dödsriddare eller dödsgast till sin akademi. Men det är ju inte så lätt att göra det. En vampyr kan ju färdas i sin kista, men den måste ju ha mat. De andra är ju lite svåra de med.
En litet problem är ju att de flesta tycker att odöda är elände och nekromantiker är elände de med. Samtidigt så är några andra nekromantiker ute efter att bortröva den odöde samt att några alver som ser det som sin likt att utrota odöda från Ereb Altors yta er på spåren. Misslyckas uppdraget kommer akademins magiker straffa rollpersonerna. Hur man än vänder har man rumpan bak.
Skriv svar