Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Vätten och hans drängar

En vätte med storhetsvansinne har som hjälp en halvt förslavade svartnisse samt några underhuggare/drängar/lakejer som är svartalfer. De sistnämnda är även rollpersonerna.

Detta äventyr kan vara ren slap-stick som påminner om Jönssonligan eller något annat farsartande. Men det kan vara mer seriöst om man vill det.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Odöda ankor

För längesedan tog en piratflotta under ledning av fyra bröder och satte segel. Ingen av ankorna såg sedan i livet. Vad som hände vet vi inte (SL får hitta på något) men den äldste av bröderna förvandaldes till en dödsgast och de tre övriga till dödsriddare. Troligen tog dödsriddarna livet av de andra ankorna för banemännen på den lilla flottan består mest av andra ankor.
den odöda ankflottan ses ibland och troligen fortsätter de sin piratgärning. Man tror att skepp plundras samt att en del små byar och städer råkar ut för dessa odöda.

Spelet kanske gör sig bäst om rollpersonerna också är ankor. För ärligt, en dödsriddare på 120 cm och ser ut som en grillad anka kanske inte är det mest skräckinjagande i Ereb Altor om man är människa eller alv.

Förslag till äventyr:
RP råkar ut för en attack av de odöda.
RP får i uppdrag att leta efter dessa döda ankor.
RP är nekromantiker och blir förstås nyfikna.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Alla som spelat magiker vet att skillnaden mellan en RP-magiker och de där mäktiga som Gandalf, Sauron och resten av gänget är milsvid. I praktiken är det extremt svårt att bli en sådan där SLP-magiker som har 50- skolvärdet i alla besvärjelser.

För att spela magiker räcker det inte med att vara med i ett gäng äventyrare där magikern är mellanting mellan grovt artilleri eller sjukvårdare.

Bättre göra så här. Alla RP är magiker och studerar vid magikerakademin. Mellan uppdragen studerar dessa. Uppdragen kan vara allt från att åka och köpa örterna till magiska brygder till att följa med ärkemagikern som passopp till att kunskapa i områden där magi inte är populärt. (Bättre förlora en lärling som utbildar sig till nekromantiker än en mästare. Lärlingen kan ju alltid bli en bra zombie om man misslyckas.)

Detta kan bli en bra och spännande kampanj men att bli mästare tar tid.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Eld som våda och magi

I staden våra tappra hjältar besöker/bor i börjar det brinna. Alla släcker elden men kort efteråt börjar det brinna igen, och igen.
Är SL elak så misstänks RP. Och varför inte? Sitta och pimpla öl på värdshuset dagen i ända samt gå omkring i rustning och magiska vapen vilka ärligt folk gör sånt?

Men vad bara SL vet är att en eldmagiker går lös. Denne har blivit pyroman och det kan inte hjälpas, han måste elda då och då.

Försöka rentvå sig samt hitta den skyldige är vad äventyret går ut på.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Urträd är ju sällan med i spel.

RP får arbete som vakter vid ett företag som drivs av dvärgar. De ska hjälpa till med att avverka skog. Ja spelarna slipper arbeta med såg och yxa. De listiga dvärgarna har sagt att det kan behövas skydd mot svartalfer och andra svartfolk men istället är det urträd som finns i skogen...
Ett trädkramande äventyr inte sant? :lol:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

RP är ett par alver. Alver som helt plötsligt märker att någon vill mörda dem.
Bäst att ge sig av till skogen för det är skogsalver vi talar om. Men på färden vill mördaren slå till igen.
Men vem vill mörda alver?

(Jo dvärgarna förstås. Men säg inget, en del tycker det är väldigt upprörande att "goda varelser" bråkar med varandra.)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2019-06-19 17:20 Urträd är ju sällan med i spel.

RP får arbete som vakter vid ett företag som drivs av dvärgar. De ska hjälpa till med att avverka skog. Ja spelarna slipper arbeta med såg och yxa. De listiga dvärgarna har sagt att det kan behövas skydd mot svartalfer och andra svartfolk men istället är det urträd som finns i skogen...
Ett trädkramande äventyr inte sant? :lol:
Ja, mer urträd behövs alltid! I Monsterboxen nämndes också Trädmästare och onda urträd om jag inte är helt ute och cyklar. :)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Det finns en hel del flora och fauna i Ereb Altor som sällan används.
Lite nytänk och man kan göra mycket av det som finns.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Kungen av landet X ska gifta sig med den regerande drottningen av landet Y.
RP som varit i kungen tjänst är med i sällskapet som ska eskortera drottningen till bröllopet. RP är i kungens tjänst som sagt men de har inte fritt tillträde till kungen och har inte fri tillgång till hans öra.
Under resans gång märker dock RP att det är något märkligt med drottningen.

Drottningen är egentligen en odöd, rättare sagt en gengångare.

Den odöda har som plan att gifta sig med kungen för att ta över hans rike och styra. kungen ska kontrolleras med magi och droger.

RP hur ska de nu gör?

Försöka varna kungen.
Sticka därifrån.
Oskadliggöra gengångaren.

Vad gör drottningen med RP om hon märker att de vet något?

Handlingen kan vara på lite lägre nivå. En hertig greve eller kanske en pirathövding kan ju gifta sig om man anser att en kung och drottning inte passar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Kentaurer är svåra att spela och lämpar sig inte som rollpersoner.
Ja så låter det när dessa varelser kommer på tal. Just därför ska de spelas.

RP är kentaurer. De har fått i uppdrag att följa med en äldre kentaur som ska göra affärer med människorna i en stad. Men den äldre kentauren hittas död. Detta blir upptakten till en mordgåta i stadsmiljö.
Men hur gör ett gäng kentaurer för att lösa gåtan och hämnas? De kan inte smyga in på värdshus och få upplysningar. De kan inte förfölja skumma typer i gränderna och de kan inte ta sig upp på andra våningen dr busarna har möte.

Nu får såväl SL som RP vässa geniets knölar!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av birkebeineren »

skaraborgarn skrev: 2019-06-24 14:57 Kentaurer är svåra att spela och lämpar sig inte som rollpersoner.
Ja så låter det när dessa varelser kommer på tal. Just därför ska de spelas.

RP är kentaurer. De har fått i uppdrag att följa med en äldre kentaur som ska göra affärer med människorna i en stad. Men den äldre kentauren hittas död. Detta blir upptakten till en mordgåta i stadsmiljö.
Men hur gör ett gäng kentaurer för att lösa gåtan och hämnas? De kan inte smyga in på värdshus och få upplysningar. De kan inte förfölja skumma typer i gränderna och de kan inte ta sig upp på andra våningen dr busarna har möte.

Nu får såväl SL som RP vässa geniets knölar!
Det här skulle kunna utspela sig i Mirhamn. Slå upp det i wikin, klicka vidare och sätt ihop ett annorlunda äventyr den som vill! :)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Ja det kan fungera med hästmänniskor eller hur?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Nekromanti med förhinder.

Rollpersonerna är nekromantiker eller håller på att bli det. Men som en del i utbildningen ska man vistas en längre tid i ett land eller område där nekromanti är förbjudet.
Man ska bedriva studier där men man måste också förhindra att man blir upptäckt. Blir man det får man lösa problemet.

Nekromantikerna vid akademin gör sådan tester med eleverna för att se hur dugliga de är. De räknar kallt med att en och annan inte klarar sig men då kan man ju få ett nytt skelett att animera...

Detta kan leda till oväntade händelser. Om sedan rollpersonerna är mycket unga så har de inte tillgång till mäktig magi eller har lågt skolvärde i besvärjelserna.

Tycker magiakademins ledare att eleverna är lite för tafatta kanske de hjälper dem på traven. Tipsar myndigheterna att det är något skumt med rollpersonerna eller likande.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Den långa färden

Rollpersonerna tillhör en stam svartalfer. Dessa har dock lidit ett svidande nederlag i krig mot alver och dvärgar. I princip ha alla krigare stupat. Det är i princip bara rollpersonerna en grupp mycket unga svartalfer som ganska nyligen blivit krigare. Dessa har haft som uppgift att vakta kvinnor och barn. Nu är det de som har ansvaret. De överlevande måste ta sig till områden där inga fiender finns.

Klarar ni av ansvaret för 73 kvinnor, 32 barn en gamla krigare som är fältskär och tre unga ulvar?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Kattmagikerna

Systrarna Secca ”gråkatta” och Melixa ”rödkatta” är två systrar i en kull av tre. Brodern dog dock som nyfödd. Systrarna kidnappades av slavhandlare som väl tyckte de skulle bli exotiska slavar men de befriades av medlemmar ur ett hemligt sällskap som verkar för förbud mot slaveri. De båda togs om hand av två magiker som märkte att de hade talang för detta hantverk. Secca lärde sig illusionism medan henens syster studerade mentalism. Systrarna växte upp och verkade inom sällskapet. Deras kunskaper i magi samt kattfolks naturliga egenskaper för att såväl smyga som gömma sig kom väl till plats.

Efter några år lyckades Secca och Melixa få kontakt med de sina men de har fortsatt att verka för sällskapet samt att vidare studera magi. De vill inte gå tillbaka till sina tidigare liv men håller kontakt med familj och släktingar.
Båda är skickliga magiker trots sin ungdom och de kommer bli ännu skickligare och mäktigare. De arbetar främst med att frita slavar samt ta fram information. De är mästare på att smyga och gömma sig även utan magins hjälp.

Secca är den mer utåtriktade av de två. Hon är framfusig och rentav fräck. Hon drar sig inte för att flirta och vara utmanade vilket gjort mer än en människa generad. Gråkatta kallas hon och det för hennes päls är grå. Illusionismen har dock satt sina spår. Secca är inte så noga med hur man når resultat och tanken att allt bara är en illusion har börjat påverka henne. Hon är inte dyster eller så tvärtom. Men hennes tankar om att allt är en illusion gör att hon kan vara dumdristig och ta omotiverade risker.

Melixa kallas för rödkatta. Pälsen är rödbrun. Melixa är inte blyg men den merframfusiga systern gör att hon inte uppmärksammas lika mycket. Systrarna bråkar aldrig om att de är olika till sätt och temperament. Tvärtom kan Melixa göra både det ena och det andra när fokus är på gråkatta.

En sak har systrarna gemenast. De avskyr hav och sjöresor. De få gånger de tvingats att gå ombord har inte varit lyckade.

Äventyrsförslag
RP har blivit förslavade med räddas av systrarna.
RP börjar arbeta för sällskapet och träffar där systrarna.
RP är ondingar som hjälper slavhandlare och får i uppdrag att ta hand om kattrackorna.
Skriv svar