Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 809
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn » 2020-01-08 10:35

Jättarna har kommit tillbaka och de härjar och bråkar svårt. De trakasserar människor och andra folk för sitt höga nöjes skull.
Men det finns råd. Den gamle Sach vet att det finns en drake längre västerut. draken mötte han i sin ungdom. Sach har alltid vari förtegen om sitt möte med draken men nu ger han RP uppdraget att bege sig till draken. För att bevisa att det är Sach som sätt dem ger han dem ett smycke. Smycket är ett slags halsband med en draktand infattad.

RP måste ta sig förbi jättarna, hitta draken och få den att komma och besegra jättarna.
Men vad händer sedan, vad gör draken efteråt?

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av Grisodlar'n » 2020-01-09 09:16

skaraborgarn skrev:
2020-01-04 14:39
Den rättmätige härskaren har störtats en usurpator har tagit över.
Onda bistra tider råder.
Men det finns hopp. den fallne regentens familj lyckades fly och hans son är nu vuxen och kan sätta sig i spetsen för ett uppror som krossar den onde.
Bara ett litet problem. Sonen är en slashas som dels är ganska korkad, lat och bekväm. Blyg är han också och sitter hellre och äter kakor än över med svärdet.
Ja ärade RP, hur löser ni detta?
Hade prinsen gillat calzone mer än kakor så kunde det ha varit jag. :D

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av Grisodlar'n » 2020-01-09 09:20

skaraborgarn skrev:
2020-01-08 10:35
Jättarna har kommit tillbaka och de härjar och bråkar svårt. De trakasserar människor och andra folk för sitt höga nöjes skull.
Men det finns råd. Den gamle Sach vet att det finns en drake längre västerut. draken mötte han i sin ungdom. Sach har alltid vari förtegen om sitt möte med draken men nu ger han RP uppdraget att bege sig till draken. För att bevisa att det är Sach som sätt dem ger han dem ett smycke. Smycket är ett slags halsband med en draktand infattad.

RP måste ta sig förbi jättarna, hitta draken och få den att komma och besegra jättarna.
Men vad händer sedan, vad gör draken efteråt?
Och vad skulle draken kräva för tribut för att hjälpa till? Vad har gamle Sach för hållhake på draken som inte tidens tand skulle lösa (genom att Sach helt enkelt avlider p g a ålder eller ngt annat)? Och vad händer om draken helt enkelt är en edsbrytare av rang där något gammalt löfte inte är vatten värt?

Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 809
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn » 2020-01-11 13:25

Kanske inte helt i allas smak men ändå.

Sach mor var haldalv, fadern var son till en halvalv. Några generationer längre bort fanns det även en halvorch med. Måhända har denna blandning gjort Sach till den han är. Han brås på släktingar som lever länge.

Sach har en äldre syster Averah. Systern är till skillnad från Sach som bäst kan beskrivas som en äldre lärd man som föredrar studier av gamla böcker samt odla blommor i trädgården en mycket äventyrlig dam. Averah studerade magi och blev häxa. Den tio år yngre brodern följde med systern och hennes sällskap på äventyr i ungdomens dagar men han tröttnade snart. Hellre en god bok och en stilla stund framför brasan än äventyr i skog och mark. Hellre slåss med kniv och gaffel än med orcher och gastar.

Averah med sitt blandade alviska och orchiska påbrå är en ganska tuff häxa. För länge sedan följde hon med en grupp äventyrare som stred mot en drake. Hennes medhjälpare dödades i striden men Averah som kan ritualen hamnskifte lyckades göra så att hon kan förvandla sig till drake.
Att vara en drake gav makt och förmågor men hon märkte också allt mer att hon inte ville gå tillbaka till sin mänskliga form. Hon kan men är ovillig.

Sach har dock lite kontakt med systern. Skillnaden mellan temperament och ålder gjorde att syskonen inte stod varandra så väldans nära men de var och heller inte fiender. De har bara inte så där mycket gemensamt.
Averah har dock låtit förstå att om brodern behöver henne så ska han skicka bud. Det smycke hon givit honom är tecknet på detta. Båda syskonen förstått dock att det kan vara lite onödigt att prata om att Averah kan förvalda sig till drake eller att hon rentav är en.

Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 809
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn » 2020-01-24 23:23

RP som är ute på uppdrag/äventyr träffar på en vacker kvinna som är i nöd. Eftersom RP består av män och därtill människor så kan de inte göra annat än hjälpa henne.
Damen som är mycket vacker låter förstå att hon är mycket rik. Bara de hjälper henne hem så ska de få sin belöning.
Ni märker att damen i fråga är förföljd. De visar sig att den som är ute efter henne är en dödsriddare. Denne skickar fram sina banemän för att döda henne.

Nu är det dock så att dödsriddaren har själ att hämnas. Damen ifråga är lika ond som hon är vacker. Damen är nämligen en häxa som av ren illvilja dödat den man som blivit odöd samt dennes familj. Damen som är neoromantiker lade sedan ritualen dödriddare på mannen.
Hon menade på att den som dödat mannen och hans familj var en annan nekromantiker som hon var i fejd med. Dödsriddaren fick dock reda på vem som låg bakom han och hans familjs död och är henne på spåren.

Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 809
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn » 2020-02-11 13:48

RP får förtroendet att eskortera en skatt/värdefullt föremål.
Men det försvinner på vägen.
Den som gett RP i uppdrag att vakta föremålet är väldigt mäktig och något paranoid makthavare.
Denne låter RP fängslas. Efter ett tag inser makthavaren att RP nog är är lite oskyldiga men de ska förstås straffas ändå. Den bäste/framgångsrikaste personen bland rollpersonerna kommer hållas som gisslan. De andra får tre veckor på sig att hitta tjuven och det som stulits.
Om de misslyckas ja då blir någon huvudet kortare.

Lite lagom elakt äventyr som passar en spelgrupp där en är lite för mäktig och som tar lite plats på de andras bekostnad.

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av Grisodlar'n » 2020-02-11 16:19

skaraborgarn skrev:
2020-02-11 13:48
RP får förtroendet att eskortera en skatt/värdefullt föremål.
Men det försvinner på vägen.
Den som gett RP i uppdrag att vakta föremålet är väldigt mäktig och något paranoid makthavare.
Denne låter RP fängslas. Efter ett tag inser makthavaren att RP nog är är lite oskyldiga men de ska förstås straffas ändå. Den bäste/framgångsrikaste personen bland rollpersonerna kommer hållas som gisslan. De andra får tre veckor på sig att hitta tjuven och det som stulits.
Om de misslyckas ja då blir någon huvudet kortare.

Lite lagom elakt äventyr som passar en spelgrupp där en är lite för mäktig och som tar lite plats på de andras bekostnad.
Kanske inte så kul för spelaren vars RP är nedkastad i någon kolsvart fängelsehåla?

Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 809
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn » 2020-02-12 10:12

Grisodlar'n skrev:
2020-02-11 16:19
skaraborgarn skrev:
2020-02-11 13:48
RP får förtroendet att eskortera en skatt/värdefullt föremål.
Men det försvinner på vägen.
Den som gett RP i uppdrag att vakta föremålet är väldigt mäktig och något paranoid makthavare.
Denne låter RP fängslas. Efter ett tag inser makthavaren att RP nog är är lite oskyldiga men de ska förstås straffas ändå. Den bäste/framgångsrikaste personen bland rollpersonerna kommer hållas som gisslan. De andra får tre veckor på sig att hitta tjuven och det som stulits.
Om de misslyckas ja då blir någon huvudet kortare.

Lite lagom elakt äventyr som passar en spelgrupp där en är lite för mäktig och som tar lite plats på de andras bekostnad.
Kanske inte så kul för spelaren vars RP är nedkastad i någon kolsvart fängelsehåla?
Rent praktiskt så kan ju någon i spelgruppen ha förhinder en tid och då kan man kanske använda denna idé. Men då får spelarna se till att lyckas.

Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 809
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn » 2020-02-14 10:34

RP befinner sig i en stad. De väntar på någon viktig person eller så väntar de på att vädret blir bättre så de kan resa vidare. Men staden har bekymmer. Den radikale predikanten Savarola har fått allt mer och mer inflytande och denne tar över makten medan RP är i staden eller så har han precis gjort det innan RP anlänt.
RP har inget intresse av vare sig staden eller deras ledare. Men de kan inte lämna staden. Efter ytterligare en tid så kan de inte lämna staden då Savarolas vakter stänger portarna och få kommer in och än mindre kommer ut. RP förstår också att man bör hålla låg profil. Inte bära synliga vapen eller rustningar. Snart förstår man att alla måste be och delta i religiösa ceremonier. Vandra runt på stadens torg i processioner och be och åberopa de makter Savarola tillber. Utrensningar sker och folk hamnar inför den religiösa domstolen.
Men det dröjer inte länge förrän de gamla makthavarna tillsmans med grannländer eller stater samlar ihop en här och börjar belägra staden.

Äventyrsförslag
RP försöker ligga lågt tills de kan ta sig ut.
RP går med i den underjordiska motståndsrörelsen. Dessa avskyr Savarola men de är inte så glada i de förra makthavarna vars korruption och omoral lede till att fanatikern tog makten.
RP resonerar som så att det är bäst att åtminstone låsas vara anhängare till Savarola. Detta lyckas lite för bra, de märker att de gör karriär hos denne. Rätt vad det är så har RP makt, pengar och inflytande. Korruption kan drabba de flesta.

Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 809
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn » 2020-02-18 21:47

Den onde dvärgen.

Det är sällan dvärgar krigar inbördes men nu ska det ske!

Baron Olbahn hade alltid känt sympati för dvärgarna. deras driftiga men också något kärva sätt hade hans gillande. Till saken hör nog också att baronen själv var något kortväxt och hade ett präktigt skägg. När det sedan hittades stora fyndigheter på Olbahns marker var det ingen som blev förvånad att han lät dvärgarna ta hand om driften. De flesta av människorna i baroniet var positiva till dvärgarnas ankomst, ty även dvärgar behöver folk som kan förse dem med mat och förnödenheter. De enda som var lite sura var bergens herdar och torpare. Den första tiden fick även en del människor vara med att anlägga gruvorna men sedan tog dvärgarna över den biten helt och hållet. Lite missnöjde hördes bland de egendomslösa i de små städerna i närheten ty de hade hoppats på arbete och god lön.

Tiden gick, gruvorna gick bra och man trodde till och med att man hittat mithril. Men så kom den olyckliga dag då Raug visades sig. Denne Raug var en ondskans magiker som hade lärt sig magi, även dvärgar kan lära sig denna förbannade lära. Raug hade blivit utstöt av de andra dvärgarna och svurit att hämnas. Dvärgarna körde iväg nekromanten som dock fortsatte att hitta på otrevligheter.
Till slut jagade in honom i en grotta och den rasade över den rasande Raug.

Det gick en tid men så märkte dvärgarna att deras frände och fiende hade kommit tilbaka från de döda. Raug hade blivit en gast. Den odöde lyckades dräpa dvärgar. Dvärgarna lyckades åter jaga iväg honom. Då började gasten ställa till än mer elände. Dödsgasten dödade människor och försökte skylla dåden på dvärgarna.
Gamle barons söner hade alla dött. Den närmaste arvingen var systersonen Ohdern som föraktade "de små skäggiga smederna". Som den adelsprätt han var föraktade han deras driftighet och närighet. När det mu börjat ryktas att dvärgarna dräpt folk uppe i bergen utan anledning kom Ohdern på en listig plan. Hetsa mot dvärgarna och ta över makten från morbrodern. Ta över driften och låt folk arbeta där för slavlön och själv göra sig en god förtjänst.

Rollpersonerna är dvärgar och de ska helt enkelt leta rätt på Raug. Förgöra den odöde samt få folk att förstå att det är den odöde som begått morden. Än så länge har de flesta människor inte börjat tro på att dvärgarna mördar folk. Baronen själv har gjort vad han kunnat för att stoppa sådana rykten.
Däremot har dvärgarna mörkat att dåden gjorts av en odöd dvärg. Man fruktar att det kulle kunna skada relationerna. Man har försökt skylla dåden på svartfolk, men det finns inga sådana i trakten och det är minst 50 mil till närmaste svartalf. Skynda på, tiden är knapp och tid är mithril!

Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 809
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn » 2020-02-21 09:36

I halvlängdsmännens godmodiga lilla idyll sker ingenting farligt och hemskt.
Inga drakar, inga demoner, inte ens en liten svartalf.
Allt är lagom varmt och gott. Men så händer det. Katastrof! En varråtta härjar.
RP som är några unga raska halvlängdsmän får i uppdrag att diskret hitta den som är smittad.
Men kanske fler redan blivit bitna?

Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 809
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn » 2020-02-29 12:54

En spinoff till mitt äventyr "Den våta drakskatten".
RP är hajmän och ligger i en slags evighetskonflikt med havets älvfolk.
Hajmännen lever ganska isolerade på sina öar men man inser att man behöver ha kontakt med omvärlden.
RP får order att ibland beska människor och andra folk för att få tag i saker som kan vara bra att ha. Medicin och annat som man inte kan framställa.
Hajmännen vill leva i fred så om man hör talas om fartyg som ska segla mot de trakter RP fränder bor så saboterar man skeppen.
Samtdigt måste RP dölja sin identitet.

Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 809
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn » 2020-03-03 12:11

RP träffar en förtvivlad ung man. Denne yngling berättar att hans barndomsvän och flickvän sänts till den rike köpmannens slott för att bli älskarinna åt honom.
RP tycker synd om honom men inser att han knappast kan befria sin hjärtas dam utan deras erfarenhet och hjälp. Man får bland annat lära honom grunderna i att slåss och oerfaren som han är, han har i princip aldrig varit utanför den by han kommer ifrån vet han knappt hur man beställer öl på ett värdshus.
Till slut kommer man till slottet där damen finns.

Men nu är det så att flickan inte vill bli räddad. Ja hon är knappast kär i den gamle storbuken hon bor hos. Men hon lever ett gott och bekvämt liv. Får hon barn med honom kommer de om de är söner uppfostras och få utbildning och en ställning hos mannens familj. Visst tycker hon om den unge mannen, men vad liv kan han erbjuda? Ett liv på marginalen med massor av arbete och risk för svält och elände.

Ett litet ovanligt uppslag av det klassiska rädda dam i nöd.

Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 809
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn » 2020-03-08 16:30

Silveralverna utsätts för attack av demoner.
Man vet inte varför dessa anfaller men man vet att man behöver hjälp.
RP är silveralver och ska försöka hitta andra alver/älvfolk för att få hjälp i kampen.
Man ska också försöka ta redan på vem eller vad som ligger bakom.
Ett högtflygande äventyr ovan molnen!

Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 809
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn » 2020-03-11 20:45

Slavjägarna från huset Zelia har fått tag i en sjöjungfru. Denna mycket ovanliga slav ska säljas till någon rik excentrisk person för att framleva sitt liv i dennes vattendamm.
RP är vänner till den stackars bortrövade. RP lovar dyrt och heligt att rädda henne eller dö. Det är dock bara ett problem. RP är havsalver och har mycket svårt att vistas på land. Varsågod och börja spela!

Skriv svar