Sida 6 av 33

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-09-11 16:13
av skaraborgarn
RP är alver. En i gänget är en alviska.
Man ska ut på äventyr. Men en kärlekskrank människa kärar ner sig i alvdamen och han följer efter.
Och det är lite taskigt att bara ta fram den magiska långbågen och skjuta stackaren.

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-09-11 16:44
av skaraborgarn
Är vi uppe i 101 snart? :oops:

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-09-11 20:30
av Grisodlar'n
skaraborgarn skrev: 2019-09-11 16:44 Är vi uppe i 101 snart? :oops:
Jag har inte räknat ännu. Vissa scenariospån kanske måste ges lite mer hull och sånt. Du råkar inte ha någon idé till ett djungeläventyr?

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-09-13 15:30
av skaraborgarn
Skruva ner hjärnan lite...

Ni är svartnissar, ni är bara jobbiga och ettriga.
De andra svartfolken ser er som 45 % irritation, 50 % nyttiga idioter och 5 % mat.
Ni är beväpnade med kniv och gaffel och kan räkna till tre.

Lite småroligt äventyr men inte något episkt drama a la Tolkien.

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-09-20 16:11
av skaraborgarn
Silveralverna råkar tappa ett heligt och viktigt föremål i en djungel!
Ja det är klantigt. :roll:
Silveralverna har ganska dålig koll på var de tappat grejen och de har överhuvudtaget problem med djungeln som miljö.
En orädd silveralv tar då initiativet och anställer RP för att hitta det man tappat. Silveralven som är ganska skicklig magiker följer med. Men har man så stor nytta av en magiker som kan alla luftbesvärjelser i en tät djungel?

I djungeln finns det en del reptilfolk och serpenter som ogillar inkräktare. Vidare finns det ett och annat monster som är mer eller mindre okänd utanför djungeln.
Varm, fuktigt och massor med mygg.
Helrustning? Nja den rostar.
Tvåhandsyxa? Ja det är nog lite svårt med svängrum.

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-10-03 13:16
av skaraborgarn
RP kommer över ett mäktigt magiskt föremål. I en drakskatt eller genom inbrott, SL får avgöra.
Men i föremålet bor det en mäktig varelse kanske rentav en gud. Denne varelse tar ibland över en eller flera av RP och roar sig med att hitta på allt från oförargliga hyss till rena vansinnesdåden.
RP kan vakna upp i borgmästarens säng med hans fru till att de dödat en massa ankor.
RP börjar förstås ana att det är föremålet som ligger bakom. Men de märker att de inte kan bli av med det. Vad göra? Kan det förstöras eller får man acceptera att saker sker som man inte kan påverka?

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-10-28 22:14
av skaraborgarn
RP anställs av en magiker. De ska fara till en annan dimension och slåss mot en av magikernas fiender.
Men något går fel. Av misstag hamnar trollisen och gänget i Pyrisamfundet!

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-10-29 07:18
av Wolfhart
skaraborgarn skrev: 2019-10-28 22:14 RP anställs av en magiker. De ska fara till en annan dimension och slåss mot en av magikernas fiender.
Men något går fel. Av misstag hamnar trollisen och gänget i Pyrisamfundet!
En crossover! Min inre tonåring jublar! :D
Nu började jag genast fundera om huruvida magikern har kvar sina förmågor i Mutantvärlden... Om inte så blir hemfärden något svår.

Edit: om jag inte räknat fel så finns det nu 43 scenarion i denna tråd, varav Skaraborgarn står för 41!
Då har jag räknat dessa som två:
skaraborgarn skrev: 2019-09-04 17:19 RP är tjuvar. De bryter sig in i en skattkammare och hittar en dyrbar diamant.
Men diamanten innehåller en demon som besätter RP eller i alla falla en av dem. Helt plötsligt så vaknar personen eller personerna upp som är besatta upp i olika situationer. De vet inte hur eller varför de hamnat där.
I en gift kvinnas säng, i en svinstia eller i fängelse. För demonen lever bus, men RP har inget minne av vad som skett.
Och när de börjar finna samband mellan diamanten och alla udda händelser bli det ett nytt problem. För hur ska man oskadliggöra demonen?
skaraborgarn skrev: 2019-10-03 13:16 RP kommer över ett mäktigt magiskt föremål. I en drakskatt eller genom inbrott, SL får avgöra.
Men i föremålet bor det en mäktig varelse kanske rentav en gud. Denne varelse tar ibland över en eller flera av RP och roar sig med att hitta på allt från oförargliga hyss till rena vansinnesdåden.
RP kan vakna upp i borgmästarens säng med hans fru till att de dödat en massa ankor.
RP börjar förstås ana att det är föremålet som ligger bakom. Men de märker att de inte kan bli av med det. Vad göra? Kan det förstöras eller får man acceptera att saker sker som man inte kan påverka?

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-10-30 17:04
av Grisodlar'n
Ja, Skaraborgarn har då inte brist på fantasi som en annan har. :D

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-10-31 22:04
av skaraborgarn
Jag får väl tacka för berömmet.
Ja två förslag var lite för lika.

Nytt förslag:
Den mäktige trollkarlen vill att svartfolksklanen rp tillhör ska lyda honom. Men se det vill ni inte. Ni vill inte vara hans lakejer fast ni får löften om vapen och makt.
Här blir det lte onda slåss mot onda.
I värsta fall kanske man måste ingå en ohelig allians med alver och dvärgar?

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-11-01 08:49
av Wolfhart
Det är välförtjänt beröm! Jag känner mig också väldigt fantasilös jämfört med dig!

Mina två personliga favoriter bland dina uppslag som jag definitivt ska använda framöver är först denna som kan bli en start till en riktigt rolig kampanj med väldigt annorlunda RP:
skaraborgarn skrev: 2019-07-31 14:53RP börjar äventyret med att de har blivit tillfångatagna av slavhandlare. Dessa ska sälja dem vidare för att RP ska bli gladiatorer.
RP är en vargman, en kattman, en serpent och ett troll.
RP förstår att de måste fly. De måste också samarbeta. Men dessvärre så kan ingen den andres språk...
skaraborgarn skrev: 2019-07-31 15:32 Ja man kan ju variera lite.
En minoutar, en svanmö, en reptilman och en blodalv.
och så denna som utspelas i en spännande och svår miljö som man annars sällan möter i DoD:
skaraborgarn skrev: 2019-09-20 16:11 Silveralverna råkar tappa ett heligt och viktigt föremål i en djungel!
Ja det är klantigt. :roll:
Silveralverna har ganska dålig koll på var de tappat grejen och de har överhuvudtaget problem med djungeln som miljö.
En orädd silveralv tar då initiativet och anställer RP för att hitta det man tappat. Silveralven som är ganska skicklig magiker följer med. Men har man så stor nytta av en magiker som kan alla luftbesvärjelser i en tät djungel?

I djungeln finns det en del reptilfolk och serpenter som ogillar inkräktare. Vidare finns det ett och annat monster som är mer eller mindre okänd utanför djungeln.
Varm, fuktigt och massor med mygg.
Helrustning? Nja den rostar.
Tvåhandsyxa? Ja det är nog lite svårt med svängrum.
Jag har redan börjat bläddra i monsterböcker och box efter djungellevande raringar... :twisted:

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-11-01 09:48
av skaraborgarn
Spännande.

Varför inte låta en drake som dyrkas av reptilmännen som en slags gud vara med?

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-11-01 10:43
av Wolfhart
Jag tänker Monsterboken II sid. 40 :wink:

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-11-01 11:28
av skaraborgarn
Ja men det är ingen smart varelse...
Fast rp kan ju luras att tro att det är en drake.

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Postat: 2019-11-01 13:27
av skaraborgarn
En av rollpersonerna får ärva. Han får ärva ett stycke land.
Man ger sig av och hittar en liten stuga och landområde.
Vad nu, ska RP bli bönder?
Nja kanske inte riktigt.

Det r nämligen så att det finns rika fyndigheter av malm i området och såväl dvärgar som vättar är intresserade samt en och annan girig granne.
Sälja för en spottstyver eller bli rik på gruvdrift?