Äventyr/Ide: Att stänga dödens port
Postat: 2016-10-02 14:03
Ett äventyr med mer inriktning på lite skräckkänsla, situationshantering och detektivarbete än att 'penetrera Spindelkonungens Pyramid, döda monstren och stjäla skatten'.
Detta inlägg är även för potentiella spelare och innehåller bara mycket begränsade 'spoilers' som är del av bakgrunden till äventyret.
I detta äventyr hamnar Rollpersonerna i en knepig och stressfull situation som involverar lite av ett mysterium, det som är viktigt för SL är huvudsakligen att lägga upp det rätt så att han inte har Rollpersoner som har den sortens resurser att de helt enkelt använder TRANSFER för att fly till ett annat dimensionsplan eller tömmer en säck med guld från tidigare uppdrag på en lokal makthavare och tar några månaders semester i dennes jaktstuga.
Upplägg:
- RP befinner sig i en relativt stor stad av respektabel ålder, tänk gamla ruiner, kloaker och övergivna hus.
- Landet/Riket/Området staden befinner sig är under ganska hård press från en dominant religion eller en förtryckande regim (som kan ha rasistiska, religiösa eller andra böjelser). Jag föredrar dock personligen en religion med mycket makt (ex att bränna folk som de inte gillar på bål givet att de inte är särskilt viktiga).
- RP är del av en underjordisk gruppering/rörelse 'Ugglans vingar' som skyddar/består av dem som jagas och/eller förtrycks. De har ett antal hemliga mötesplatser och en sorts 'bas' där man förvarar olagliga böcker, verktyg, har vissa möten etc. RP tillhör rörelsens kärna i denna stad och känner alla i kärnan (och vise versa) vilket leder till att man tar hand om varandra av ren självbevarelsedrift.
- Varje RP bör ha någon anknytning till staden eller komplikation som förklarar varför de stannar kvar. Exempelvis familj eller att alla deras resurser är uppknutna i ett litet värdshus som knappt går runt. Kanske en av deras systrar är livegen eller slav och RP försöker spara ihop att köpa henne fri? Kanske har RP en fru och barn som inte känner till (eller skulle stödja) dennes aktiviteter? Kanske är RP efterlyst och kan röra sig försiktigt i en stor stad, men har problem att förflytta sig längs landsvägarna eller liknande utan rejält med muta-vakter pengar.
- Varje RP bör antagligen syssla med något som gör hen jagad: kanske skriver kätterska böcker under en pseudonym, är efterlyst av kyrkan på grund av någon olycksalig händelse, kanske någon form av olaglig magi? De kan även vara make/maka/älskare/bror till en person som är ex efterlyst och därigenom en person av intresse. Med intresse menar jag kedjor, glödgade tänger etc. (Återigen bör SL begränsa RP till den sortens magiker som inte kan haverera äventyret)
Så vad handlar äventyret om?
Helt enkelt så förändras omständigheterna ganska drastiskt för 'Ugglans vingar' där flera hot uppstår i samband med en möjlighet till att lösa många av de problem som kretsen har.
RP måste i samarbete med varandra lösa en gåta som hemsöker gruppen, under en osäker tidsbegränsning - tanken är att de ska försöka att lösa sitt problem med den möjlighet som presenteras likt en livboj av SL. Kanske väljer de annorlunda? Men oavsett om de lyckas eller misslyckas med det så kan det bli en mycket spännande och rörig upplösning.
Nyckelord: Stadsmiljö, Sociala komplikationer, Resursbrist, Rysare, Flykt/Gömma sig från Övermäktig fiende
Detta inlägg är även för potentiella spelare och innehåller bara mycket begränsade 'spoilers' som är del av bakgrunden till äventyret.
I detta äventyr hamnar Rollpersonerna i en knepig och stressfull situation som involverar lite av ett mysterium, det som är viktigt för SL är huvudsakligen att lägga upp det rätt så att han inte har Rollpersoner som har den sortens resurser att de helt enkelt använder TRANSFER för att fly till ett annat dimensionsplan eller tömmer en säck med guld från tidigare uppdrag på en lokal makthavare och tar några månaders semester i dennes jaktstuga.
Upplägg:
- RP befinner sig i en relativt stor stad av respektabel ålder, tänk gamla ruiner, kloaker och övergivna hus.
- Landet/Riket/Området staden befinner sig är under ganska hård press från en dominant religion eller en förtryckande regim (som kan ha rasistiska, religiösa eller andra böjelser). Jag föredrar dock personligen en religion med mycket makt (ex att bränna folk som de inte gillar på bål givet att de inte är särskilt viktiga).
- RP är del av en underjordisk gruppering/rörelse 'Ugglans vingar' som skyddar/består av dem som jagas och/eller förtrycks. De har ett antal hemliga mötesplatser och en sorts 'bas' där man förvarar olagliga böcker, verktyg, har vissa möten etc. RP tillhör rörelsens kärna i denna stad och känner alla i kärnan (och vise versa) vilket leder till att man tar hand om varandra av ren självbevarelsedrift.
- Varje RP bör ha någon anknytning till staden eller komplikation som förklarar varför de stannar kvar. Exempelvis familj eller att alla deras resurser är uppknutna i ett litet värdshus som knappt går runt. Kanske en av deras systrar är livegen eller slav och RP försöker spara ihop att köpa henne fri? Kanske har RP en fru och barn som inte känner till (eller skulle stödja) dennes aktiviteter? Kanske är RP efterlyst och kan röra sig försiktigt i en stor stad, men har problem att förflytta sig längs landsvägarna eller liknande utan rejält med muta-vakter pengar.
- Varje RP bör antagligen syssla med något som gör hen jagad: kanske skriver kätterska böcker under en pseudonym, är efterlyst av kyrkan på grund av någon olycksalig händelse, kanske någon form av olaglig magi? De kan även vara make/maka/älskare/bror till en person som är ex efterlyst och därigenom en person av intresse. Med intresse menar jag kedjor, glödgade tänger etc. (Återigen bör SL begränsa RP till den sortens magiker som inte kan haverera äventyret)
Så vad handlar äventyret om?
Helt enkelt så förändras omständigheterna ganska drastiskt för 'Ugglans vingar' där flera hot uppstår i samband med en möjlighet till att lösa många av de problem som kretsen har.
RP måste i samarbete med varandra lösa en gåta som hemsöker gruppen, under en osäker tidsbegränsning - tanken är att de ska försöka att lösa sitt problem med den möjlighet som presenteras likt en livboj av SL. Kanske väljer de annorlunda? Men oavsett om de lyckas eller misslyckas med det så kan det bli en mycket spännande och rörig upplösning.
Nyckelord: Stadsmiljö, Sociala komplikationer, Resursbrist, Rysare, Flykt/Gömma sig från Övermäktig fiende