Slättebo-Philmark kampanj

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

crilloan skrev: 2020-04-14 19:00 En tackar och bockar!

Vilken häftig ide till en kampanj ( o en TKP på vägen ser jag :? )

Ereb Altor projektets arbete med Kardien och Zorakin tycker jag hör till det bästa.

Sedan jag läste om den Faltrakiska förbannelsen har jag fantsierat om en kampanj om den, men det är över min kompetensnivå :D

C
Tack för det! Förhoppningen är att få skrivit klart inom kort.... :wink:

Alla är varmt välkomna att peta i både materialet och de idéer som kommer upp här på forumet. Grundkampanjen är min, men det som finns här på forumet är framtaget i samarbete med flera forumbesökare. Allt är djupt förankrat i WIKI´n texter om Zorakin och Kardien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Fortsättning från diskussion i LV-tråden här: viewtopic.php?p=43539#p43539
Jeb skrev:Det betyder inte att det inte trots det förekommer. Girighet är en stark drivkraft. Jag antar att din käre Kolbert inte är främmande för simoni. Skulle det bli ett ja på det önskar jag att Riark Limberg är en av dem som köpt sin post trots sina unga år. Sedan blev han inte vad Kolbert hoppades och de båda rivaliserar varandra. Limberg är helt modellerad efter Fader Godwyn i A World without ends. https://www.imdb.com/title/tt1878805/
Limberg i sin tur har på något sätt fått sin syster satt som abbedissa i FT.
När det gäller Kolbert-Limberg kan vi låta Limberg ha köpt sig, inte positionen som riark (den har han utbildad sig till) utan just det riarkat han är riark för nu, vilket väl är det som helt nyligen blivit köpingen Stirpazklyfte? Denna plats och tillhörande positioner borde ha stort potential för den makthungrige.

Sen blev det kanske inte helt som varken bontisal Kolbert eller riark Limberg hade tänkt sig när köpingsrätten tilldelades Solorden och inte den lokale baronen.

Kolbert vill inte att det framkommer att han solgte riarkrätten till Limberg men han litar på sin skicklighet att slingra sig ur liknade problem och den höga status han har som bontisâl för det viktiga bontisât Fil-Tofia. Limberg vill troligen heller inte detta, om han då inte i religiös iver vill ta sitt straff...

Varifrån fick förresten riark Limberg pengar att köpa sig ett ämbete för?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

När det gäller Kolbert-Limberg kan vi låta Limberg ha köpt sig, inte positionen som riark (den har han utbildad sig till) utan just det riarkat han är riark för nu, vilket väl är det som helt nyligen blivit köpingen Stirpazklyfte? Denna plats och tillhörande positioner borde ha stort potential för den makthungrige.
Köper rakt av!
Sen blev det kanske inte helt som varken bontisal Kolbert eller riark Limberg hade tänkt sig när köpingsrätten tilldelades Solorden och inte den lokale baronen.
Exakt. De blev båda utmanövrerade och kanske tillochmed måste begrava stridsyxan tillfälligt för att bättra på sina positioner.
Kolbert vill inte att det framkommer att han solgte riarkrätten till Limberg men han litar på sin skicklighet att slingra sig ur liknade problem och den höga status han har som bontisâl för det viktiga bontisât Fil-Tofia. Limberg vill troligen heller inte detta, om han då inte i religiös iver vill ta sitt straff...
Så hur går nu de båda herrarna tillväga för att lösa detta dilemma?
Varifrån fick förresten riark Limberg pengar att köpa sig ett ämbete för?
Det går flera rykten, men Limberg dök upp från ingenstans. En sak är säker, han har Baron Hindrik Splintersköld av Floddalen lindad runt sitt finger. Baronen har viss tillgång till Splintersköldarnas stora skattkista.

Min plan från början var att Limberg är utsänd från Palinsordern för att sondera terrängen och knyta Zorakisk adel till ordern, men jag vet inte längre. Sedan vet jag att spelarna har fått för sig att han är i maskopi med Häxmästaren, men det passar inte riktigt in tycker jag. Möjligen kan Häxmästaren vara intresserad av krossa Flodbaronernas handel, men det känns inte riktigt som hans stil.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2020-09-26 22:24
När det gäller Kolbert-Limberg kan vi låta Limberg ha köpt sig, inte positionen som riark (den har han utbildad sig till) utan just det riarkat han är riark för nu, vilket väl är det som helt nyligen blivit köpingen Stirpazklyfte? Denna plats och tillhörande positioner borde ha stort potential för den makthungrige.
Köper rakt av!
Det kan ha rört sig om ett specielt riarkât så som Snibben föreslog här, ett less-riarkât som samordnar flera andra riarkât gentemot bontisâlen: viewtopic.php?p=40697&sid=1ee044cf2ec13 ... abe#p40697
Jeb skrev:
Sen blev det kanske inte helt som varken bontisal Kolbert eller riark Limberg hade tänkt sig när köpingsrätten tilldelades Solorden och inte den lokale baronen.
Exakt. De blev båda utmanövrerade och kanske tillochmed måste begrava stridsyxan tillfälligt för att bättra på sina positioner.
Kolbert vill inte att det framkommer att han solgte riarkrätten till Limberg men han litar på sin skicklighet att slingra sig ur liknade problem och den höga status han har som bontisâl för det viktiga bontisât Fil-Tofia. Limberg vill troligen heller inte detta, om han då inte i religiös iver vill ta sitt straff...
Så hur går nu de båda herrarna tillväga för att lösa detta dilemma?
Det beror kanske mest på Limberg? Kolbert har fått sina pengar (eller annat?) av Limberg och kan tänkas att inte ha vidare intressen i vad som sker (utöver det att ingenting avslöjas). Eller så hade han vidare planer med riarken som nu inte blev möjliga när köpingsrätten gikk till Solorden och inte baronen (eller greven?). Skulle det vara så att Limberg får för sig att berätta sanningen till ...tja, inte blir det hans bontisâl som ju är Kolbert, utan mer troligen Ljusa Handen på något sätt eller självaste kerisgassen nere i Pendon... ja, då lär Kolbert ingripa. Men som sagt, det beror på Limberg och han kan ha helt andra planer. Kolbert är avvaktande.
Jeb skrev:
Varifrån fick förresten riark Limberg pengar att köpa sig ett ämbete för?
Det går flera rykten, men Limberg dök upp från ingenstans. En sak är säker, han har Baron Hindrik Splintersköld av Floddalen lindad runt sitt finger. Baronen har viss tillgång till Splintersköldarnas stora skattkista.

Min plan från början var att Limberg är utsänd från Palinsordern för att sondera terrängen och knyta Zorakisk adel till ordern, men jag vet inte längre. Sedan vet jag att spelarna har fått för sig att han är i maskopi med Häxmästaren, men det passar inte riktigt in tycker jag. Möjligen kan Häxmästaren vara intresserad av krossa Flodbaronernas handel, men det känns inte riktigt som hans stil.
När är Häxmästaren INTE misstänkt? :wink: Men om han är oskyldig kanske han själv undrar vem som står bakom Limberg?

Jag skulle nog undersöka Palinspåret närmare. Kaptenprior Hjortlöpe i Solorden har fått rapporter som kan antyda att riark Limberg har något med S:t Palins Orden att göra. Han skall blant annat ha synts till på värdshuset Nordlågan uppe i Mellangränderna i Fil när han vid en synod i bontisâtet besökte Tvillingstaden, och palinister som färdas genom Slättebo-Philmark stannar ofta till där om de inte bor i direkt anslutning till S:t Palintemplet i Fil-Tofia. Hjortlöpa har dock inte kunnat fastställa om detta stämmer och som den rättskaffenhetens person han är har vill han inte misstänka någon utan säkra bevis.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Det bör tilläggas att det i sig själv inte behöver vara något misstänkt med ha samröre med palinister, de är en del av Lysande Vägen de också, men de anses udda. Biten med att framkalla dödsriddare i Etins tjänst är inte direkt något någon utanför ordens inre cirklar har en aning om. Soltåg uppe i det barbariska Nargur, intresset och kunskapen är därefter bland de etinstrogna längs Kopparhavet och Västerhavets civiliserade kuster.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Det kan ha rört sig om ett specielt riarkât så som Snibben föreslog här, ett less-riarkât som samordnar flera andra riarkât gentemot bontisâlen: viewtopic.php?p=40697&sid=1ee044cf2ec13 ... abe#p40697
Det är en bra idé
Det beror kanske mest på Limberg? Kolbert har fått sina pengar (eller annat?) av Limberg och kan tänkas att inte ha vidare intressen i vad som sker (utöver det att ingenting avslöjas). Eller så hade han vidare planer med riarken som nu inte blev möjliga när köpingsrätten gikk till Solorden och inte baronen (eller greven?). Skulle det vara så att Limberg får för sig att berätta sanningen till ...tja, inte blir det hans bontisâl som ju är Kolbert, utan mer troligen Ljusa Handen på något sätt eller självaste kerisgassen nere i Pendon... ja, då lär Kolbert ingripa. Men som sagt, det beror på Limberg och han kan ha helt andra planer. Kolbert är avvaktande.
Kolbert fick pengar av Limberg. Just då kändes det som en bra plan, då han trodde Limberg bara var en maktlysten Riark som ville få sig en bra position. Kolberg är girig och lite bländad av den charmige unge Limberg. När Limberg sedan verkar ha större mål än att bara vara Riark känners sig Kolbert dum och lite bedragen. Han är trots allt Bontisâl och vill ha kontroll på sina undersåtar. Limberg behöver en läxa om vem som bestämmer, samtidigt som Kolbert inte är dummare än han inser att Limberg kan bli farlig för honom om det uppdagas att han tagit emot pengar för ämbetet. Just nu avvaktar han, men vill gärna komma på ett sätt att näpsa Limberg. Kan det vara så att högst motvilligt är det Kolbert som intrigerat för att ge den präktige Hjortlöpe och Solordern Stirpazklyfte? Det förvånar alla att Kolbert, som aldrig skulle låta Solorder och med det kontrollen över Stirpazklyfte, stärkas på hans bekostnad. Mycket okaraktäristiskt. Limberg blir givetvis rasande när hans pris glider ur händerna och han är inte sen att lista ut vem som ligger bakom. Tyvärr kan han inte agera mot Kolbert, då han är lika skyldig.
När är Häxmästaren INTE misstänkt? :wink: Men om han är oskyldig kanske han själv undrar vem som står bakom Limberg?
Baron Splintersköld, men det finns någon mäktigare utöver honom.
Jag skulle nog undersöka Palinspåret närmare. Kaptenprior Hjortlöpe i Solorden har fått rapporter som kan antyda att riark Limberg har något med S:t Palins Orden att göra. Han skall blant annat ha synts till på värdshuset Nordlågan uppe i Mellangränderna i Fil när han vid en synod i bontisâtet besökte Tvillingstaden, och palinister som färdas genom Slättebo-Philmark stannar ofta till där om de inte bor i direkt anslutning till S:t Palintemplet i Fil-Tofia. Hjortlöpa har dock inte kunnat fastställa om detta stämmer och som den rättskaffenhetens person han är har vill han inte misstänka någon utan säkra bevis.
Just det faktum att han vill ha bevis kan den självsäkre Limberg tolka som svaghet. Hans åsikt är att Hjortlöpe är en blind dåre som aldrig skulle misstänka något och ju längre tiden går ju mer oförsiktig blir Limberg. Han underskattar Hjortlöpe och föraktar Kolbert. Ett tydligt fall av hybris. Han enda dilemma är att han snuvades på Stirpazklyft.
Det bör tilläggas att det i sig själv inte behöver vara något misstänkt med ha samröre med palinister, de är en del av Lysande Vägen de också, men de anses udda. Biten med att framkalla dödsriddare i Etins tjänst är inte direkt något någon utanför ordens inre cirklar har en aning om. Soltåg uppe i det barbariska Nargur, intresset och kunskapen är därefter bland de etinstrogna längs Kopparhavet och Västerhavets civiliserade kuster.
Förvisso, men här kan vi ha svaret på en tidigare fråga jag haft. Vad vet gemene man om Palinsordern. De flesta ser dem som en udda gren av LV. Hjortlöpe är av en annan åsikt. Han kanske vet mer och ser just Palinsordern för vad det är? Han har inte heller bevis för det, men Limberg är insyltat på något sätt. Han vet inte vem han kan lita på inom kyrkan. Hjortlöpe går därför utanför kyrkosfären och hyr in en lite grupp dådstarka personer för att som handelsmän resa till Palinor för att undersöka Palinsordern närmare. Kan hans misstankar vara sanna? :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2020-09-28 08:36
Det kan ha rört sig om ett specielt riarkât så som Snibben föreslog här, ett less-riarkât som samordnar flera andra riarkât gentemot bontisâlen: viewtopic.php?p=40697&sid=1ee044cf2ec13 ... abe#p40697
Det är en bra idé
Vi verkar ju också ha varit inne på att han kanske är konsulit hos baronen: viewtopic.php?p=42185#p42185
Här står det även om andra intriger vi funderat över.
Jeb skrev:Kolbert fick pengar av Limberg. Just då kändes det som en bra plan, då han trodde Limberg bara var en maktlysten Riark som ville få sig en bra position. Kolberg är girig och lite bländad av den charmige unge Limberg. När Limberg sedan verkar ha större mål än att bara vara Riark känners sig Kolbert dum och lite bedragen. Han är trots allt Bontisâl och vill ha kontroll på sina undersåtar. Limberg behöver en läxa om vem som bestämmer, samtidigt som Kolbert inte är dummare än han inser att Limberg kan bli farlig för honom om det uppdagas att han tagit emot pengar för ämbetet. Just nu avvaktar han, men vill gärna komma på ett sätt att näpsa Limberg. Kan det vara så att högst motvilligt är det Kolbert som intrigerat för att ge den präktige Hjortlöpe och Solordern Stirpazklyfte? Det förvånar alla att Kolbert, som aldrig skulle låta Solorder och med det kontrollen över Stirpazklyfte, stärkas på hans bekostnad. Mycket okaraktäristiskt. Limberg blir givetvis rasande när hans pris glider ur händerna och han är inte sen att lista ut vem som ligger bakom. Tyvärr kan han inte agera mot Kolbert, då han är lika skyldig.
Intressant utveckling.

Hur mycket kan det tänkas att Kolbert vet om riark Limbergs planer?
Jeb skrev:
När är Häxmästaren INTE misstänkt? :wink: Men om han är oskyldig kanske han själv undrar vem som står bakom Limberg?
Baron Splintersköld, men det finns någon mäktigare utöver honom.
Häxmästaren har troligen gett en av sina agenter i området en särskild uppgift att ta reda på vem som står bakom Limberg och Splintersköld.
Jeb skrev:Just det faktum att han vill ha bevis kan den självsäkre Limberg tolka som svaghet. Hans åsikt är att Hjortlöpe är en blind dåre som aldrig skulle misstänka något och ju längre tiden går ju mer oförsiktig blir Limberg. Han underskattar Hjortlöpe och föraktar Kolbert. Ett tydligt fall av hybris. Han enda dilemma är att han snuvades på Stirpazklyft.
Det kan vara så att Hjortlöpe misstänker att Kolbert står bakom Limberg och därför har ögonen mer på bontisâlen än riarken.
Jeb skrev:
Det bör tilläggas att det i sig själv inte behöver vara något misstänkt med ha samröre med palinister, de är en del av Lysande Vägen de också, men de anses udda. Biten med att framkalla dödsriddare i Etins tjänst är inte direkt något någon utanför ordens inre cirklar har en aning om. Soltåg uppe i det barbariska Nargur, intresset och kunskapen är därefter bland de etinstrogna längs Kopparhavet och Västerhavets civiliserade kuster.
Förvisso, men här kan vi ha svaret på en tidigare fråga jag haft. Vad vet gemene man om Palinsordern. De flesta ser dem som en udda gren av LV. Hjortlöpe är av en annan åsikt. Han kanske vet mer och ser just Palinsordern för vad det är? Han har inte heller bevis för det, men Limberg är insyltat på något sätt. Han vet inte vem han kan lita på inom kyrkan. Hjortlöpe går därför utanför kyrkosfären och hyr in en lite grupp dådstarka personer för att som handelsmän resa till Palinor för att undersöka Palinsordern närmare. Kan hans misstankar vara sanna? :twisted:
Så här står det i wikin om palinism, en heresi som först nyligen har börjat namnges som sådan: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Palinism

Hjortlöpe kan på något vis veta mer om S:t Palins Orden än vad de flesta gör. Hur han vet detta är en av frågorna men en annan är varför han skulle agera på så vis att han skickar ut en grupp äventyrare? Normalt skulle en kaptenprior i Solorden gensat ha informerat mästarrådet i Skapen om en sådan allvarlig misstanke som att en annan orden inom Lysande Vägen ägnar sig åt något som har med nekromanti och odöda att göra. Vad kan det då vara som gör att Hjortlöpe inte gör detta omedelbart? Jag gissar att det rör sig om tidsbrist. Ett skepp ligger i hamnen utanför Knepeholm söder om Tofia redo att segla mot Palinor. Ombord finns en brokig skara solfarare och lycksökare på väg att delta i det kommande Femte palinoriska soltåget som ghaeriten av Palinor har utlyst för 610 e.O. Bland dessa solfarare finns den person riark Limberg sågs samtala med på värdshuset Nordlågan tidigare och således central för misstankarna Hjortlöpe har gentemot Limberg. Skeppet är redo att segla och om några äventyrare skall hinna ikapp måste de ge sig iväg omedelbart. Hjortlöpe hinner inte kontakta Skapen och vänta på svar i denna allvarliga fråga utan agerar därför på eget bevåg. Omedelbart efter att äventyrarna gett sig iväg kommer han skriva till stormästare Oban Starke av Solorden personlig och berätta om sitt agerande.

Sen kan det tilläggas att solfararskeppet kommer angöra Faltrax på sin väg mot norr och kanske kan hinnas ikapp via landsvägen genom Philmark, över handelsstigarna i Aidnebergen, ner i Gridmark och vidare ner Phaltofloden till faltrakiernas stad.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Vi verkar ju också ha varit inne på att han kanske är konsulit hos baronen: viewtopic.php?p=42185#p42185
Här står det även om andra intriger vi funderat över.
Ska kolla igenom en gång till. Jag inser att jag inte alltid själv minns vad jag skrivit.
Hur mycket kan det tänkas att Kolbert vet om riark Limbergs planer?
Jag vet inte. limbergs sanna planer har han nog ingen koll på. Limberg håller korten nära bröstet. Kolbert vet inte varför och hur, men han gillar inte känslan av att han tycks blivit förd bakom ljuset. hur och varför han blivit det är oklart, men han gillar det inte..
Häxmästaren har troligen gett en av sina agenter i området en särskild uppgift att ta reda på vem som står bakom Limberg och Splintersköld.
Säkert. Lönar sig att hålla koll på grannarna.
Det kan vara så att Hjortlöpe misstänker att Kolbert står bakom Limberg och därför har ögonen mer på bontisâlen än riarken.
Jag vet inte det. Hjortlöpe har ju Limberg på hemmaplan. Båda bor ju i Stirpazklyfte. Hjortlöpe är din gubbe, men jag tror han är ganska skarpsynt. Han behöver bara bevis.
Hjortlöpe kan på något vis veta mer om S:t Palins Orden än vad de flesta gör. Hur han vet detta är en av frågorna men en annan är varför han skulle agera på så vis att han skickar ut en grupp äventyrare? Normalt skulle en kaptenprior i Solorden gensat ha informerat mästarrådet i Skapen om en sådan allvarlig misstanke som att en annan orden inom Lysande Vägen ägnar sig åt något som har med nekromanti och odöda att göra. Vad kan det då vara som gör att Hjortlöpe inte gör detta omedelbart? Jag gissar att det rör sig om tidsbrist. Ett skepp ligger i hamnen utanför Knepeholm söder om Tofia redo att segla mot Palinor. Ombord finns en brokig skara solfarare och lycksökare på väg att delta i det kommande Femte palinoriska soltåget som ghaeriten av Palinor har utlyst för 610 e.O. Bland dessa solfarare finns den person riark Limberg sågs samtala med på värdshuset Nordlågan tidigare och således central för misstankarna Hjortlöpe har gentemot Limberg. Skeppet är redo att segla och om några äventyrare skall hinna ikapp måste de ge sig iväg omedelbart. Hjortlöpe hinner inte kontakta Skapen och vänta på svar i denna allvarliga fråga utan agerar därför på eget bevåg. Omedelbart efter att äventyrarna gett sig iväg kommer han skriva till stormästare Oban Starke av Solorden personlig och berätta om sitt agerande.
Jag tänker mig att Hjortlöpe har ganska hyfsad koll, men är en person som inte lämnar saker åt slumpen. Han vet vad han tror, men vill ha alla fakta för att gå vidare. När det gäller rapporter till Skapen kan Hjortlöpe vara så pass grundlig om allt han rapporterar att hans rapporter har en tendens att vara tråkig läsning. Tråkigheten gör att mottagaren fuskar lite med genomläsningen och missar viktiga detaljer. Hjortlöpe sitter i Stirpazklyfte tyngd av arbetsuppgifter och hinner inte själv resa till Skapen. Han tolkar det ointresse hans rapporter bringar på två sätt. Ett; hans ord väger inte så tungt som han trodde och bättre bevis för hans misstankar behövs. Två; han kan inte lita på att rapporterna kommer fram eller ens kommer iväg. Skulle det vara fallet kan man inte lita på kyrkoorganissationen. Detta är varför han hyr in äventyrare (och givetvis för att starta äventyret och inte tvinga alla att göra rollpersoner inom kyrkan. 8) ) Gillar din stämningsbild med avfärden mot Soltåget!

Sen kan det tilläggas att solfararskeppet kommer angöra Faltrax på sin väg mot norr och kanske kan hinnas ikapp via landsvägen genom Philmark, över handelsstigarna i Aidnebergen, ner i Gridmark och vidare ner Phaltofloden till faltrakiernas stad.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Ska kolla igenom en gång till. Jag inser att jag inte alltid själv minns vad jag skrivit.
Känner igen mig där. :roll:

Vad om Limberg först var konsulit hos baronen, alltså en prästutbildad rådgivare, innan han fick tjänst som riark för riarkâtet Floddalen, alt. Stirpazklyfte köping? Vi kallar honom endast riark och inte less-riark innan vi beslutat om LVs organisation ser ut som Snibben föreslog. Kan sen lätt läggas till om vi vill det.
Jag vet inte. limbergs sanna planer har han nog ingen koll på. Limberg håller korten nära bröstet. Kolbert vet inte varför och hur, men han gillar inte känslan av att han tycks blivit förd bakom ljuset. hur och varför han blivit det är oklart, men han gillar det inte..
Okej, Kolbert vet inte vad Limberg har för planer men han håller ögon och öron öppna.
Jag vet inte det. Hjortlöpe har ju Limberg på hemmaplan. Båda bor ju i Stirpazklyfte. Hjortlöpe är din gubbe, men jag tror han är ganska skarpsynt. Han behöver bara bevis.
Jag tänker mig att Hjortlöpe har ganska hyfsad koll, men är en person som inte lämnar saker åt slumpen. Han vet vad han tror, men vill ha alla fakta för att gå vidare. När det gäller rapporter till Skapen kan Hjortlöpe vara så pass grundlig om allt han rapporterar att hans rapporter har en tendens att vara tråkig läsning. Tråkigheten gör att mottagaren fuskar lite med genomläsningen och missar viktiga detaljer. Hjortlöpe sitter i Stirpazklyfte tyngd av arbetsuppgifter och hinner inte själv resa till Skapen. Han tolkar det ointresse hans rapporter bringar på två sätt. Ett; hans ord väger inte så tungt som han trodde och bättre bevis för hans misstankar behövs. Två; han kan inte lita på att rapporterna kommer fram eller ens kommer iväg. Skulle det vara fallet kan man inte lita på kyrkoorganissationen. Detta är varför han hyr in äventyrare (och givetvis för att starta äventyret och inte tvinga alla att göra rollpersoner inom kyrkan. 8) ) Gillar din stämningsbild med avfärden mot Soltåget!
Då säger vi så, Hjortlöpe behåller sina skarpa ögon på riark Limberg borta över bron i köpingen Stirpazklyfte. Detta pga misstankar om samröre med S:t Palins Orden som han i sin tur misstänker har skäl att vara rätteligen misstänkt för handlingar som inte är förenliga med Lysande Vägen. Att bontisâl Kolbert troligen inte har rent mjöl i påsen är Hjortlöpe rätt säker på men han har ingen anledning i nuläget att misstänka att det är något Solordens uppdrag och myndighet ger anledning att ingripa gentemot. Många misstankar blir det.

Kaptenprior Hjoprtlöpe lutar sig bistert tillbaka från sitt skrivbord fylld med rapporter och skrivelser. Han drar handen genom skägget och tänker att när allt detta är över kommer han nog bevilja sig två stop öl istället för det sedvanliga ena när han nästa gång besöker Madam Elisas värdshus nere i Fil.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Känner igen mig där. :roll:
:D Du brukar ju briljera med gott minne!
Vad om Limberg först var konsulit hos baronen, alltså en prästutbildad rådgivare, innan han fick tjänst som riark för riarkâtet Floddalen, alt. Stirpazklyfte köping? Vi kallar honom endast riark och inte less-riark innan vi beslutat om LVs organisation ser ut som Snibben föreslog. Kan sen lätt läggas till om vi vill det.
Det blir bra.
Okej, Kolbert vet inte vad Limberg har för planer men han håller ögon och öron öppna.
Då säger vi så, Hjortlöpe behåller sina skarpa ögon på riark Limberg borta över bron i köpingen Stirpazklyfte. Detta pga misstankar om samröre med S:t Palins Orden som han i sin tur misstänker har skäl att vara rätteligen misstänkt för handlingar som inte är förenliga med Lysande Vägen. Att bontisâl Kolbert troligen inte har rent mjöl i påsen är Hjortlöpe rätt säker på men han har ingen anledning i nuläget att misstänka att det är något Solordens uppdrag och myndighet ger anledning att ingripa gentemot. Många misstankar blir det.
Hjortlöpe är en misstänksam man. Det har hållit honom vid liv och vid ämbete länge. Jag hoppas vi ändå inte gör honom bitter.
Kaptenprior Hjoprtlöpe lutar sig bistert tillbaka från sitt skrivbord fylld med rapporter och skrivelser. Han drar handen genom skägget och tänker att när allt detta är över kommer han nog bevilja sig två sig stop öl istället för det sedvanliga ena när han nästa gång besöker Madam Elisas värdshus nere i Fil.
:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2020-10-02 13:35Hjortlöpe är en misstänksam man. Det har hållit honom vid liv och vid ämbete länge. Jag hoppas vi ändå inte gör honom bitter.
Den bistra rätningen av ryggen där vid skrivbordet orsakades av att kaptenpriorn såg den närmaste framtiden som extra krävande och att det nu gäller att manövrera rätt i intrigerna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Efter att Fil-Tofia utvecklats vidare har även några små uppdateringar skett i wikiartikeln för Slättebo-Philmark (Kampanj). Mest länkar men även några tidigare förslag har fastställts. Blant annat har själva hertigdömet Slättebo fått en beskrivning och hertig Dagges tre fruar fått sina namn listade.

En viktig bit som fortfarande saknas är beskrivning av baroniet Stirpeslätt. Senaste diskussion finns här: viewtopic.php?p=41933#p41933

Nu finns det en ledig borg att namnge på kartan över Fil-Tofia (nr 49) och då tänkte jag föreslå att ge den till baron Korax Ravn av Stirpeslätt. Den för kampanjmaterialet relevanta "smuggelhamnen" kan således få en plats söder om mynningen av Stirpaz och inte vid själva flodbrädden. Behövs lite omskrivningar av texten här och var men tanken blir då att handeln mellan de såkallade Traktatbaronerna sker från Stirpastad i Kardien, förbi Fil-Tofia där varona inte kan förtullas eftersom de är försedda med "traktatstämpel", och ner till Smuggelhamnen i Zorakin. Exakt vart denne smuggelhamn befinner sig är okänt för andra än de involverade.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

birkebeineren skrev: 2021-05-06 09:56 Efter att Fil-Tofia utvecklats vidare har även några små uppdateringar skett i wikiartikeln för Slättebo-Philmark (Kampanj). Mest länkar men även några tidigare förslag har fastställts. Blant annat har själva hertigdömet Slättebo fått en beskrivning och hertig Dagges tre fruar fått sina namn listade.

En viktig bit som fortfarande saknas är beskrivning av baroniet Stirpeslätt. Senaste diskussion finns här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 933#p41933

Nu finns det en ledig borg att namnge på kartan över Fil-Tofia (nr 49) och då tänkte jag föreslå att ge den till baron Korax Ravn av Stirpeslätt. Den för kampanjmaterialet relevanta "smuggelhamnen" kan således få en plats söder om mynningen av Stirpaz och inte vid själva flodbrädden. Behövs lite omskrivningar av texten här och var men tanken blir då att handeln mellan de såkallade Traktatbaronerna sker från Stirpastad i Kardien, förbi Fil-Tofia där varona inte kan förtullas eftersom de är försedda med "traktatstämpel", och ner till Smuggelhamnen i Zorakin. Exakt vart denne smuggelhamn befinner sig är okänt för andra än de involverade.
Jag tar tag i detta som ett slags uppvaknande om det är ok?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Gör gärna det. Kul att se dig tillbaka Jeb! :D
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

birkebeineren skrev: 2022-06-03 08:38 Gör gärna det. Kul att se dig tillbaka Jeb! :D
Tack! Kul att vara här igen.

I redigeringsarbetet av våra Slättebo-Philmarktexter har lite saker vi bör dryfta dykt upp.
Stirpeslätt som baronat och den där jäkla smuggelhamnen som tycks ha rest runt i länet.
Lunds udde och Hals hedar. Vad jag minns behöver vi nog Fraxinus för att helt kunna bestämma hur titlar funkar.

Skogsmark saknade beskrivning och jag slog ihop båda tidigare förslag. Duger det?
Grevskapet Skogsmark är Slättebos minst åtråvärda. Stora delar består av den fruktade Torilskogen. Grevskapet är likt dess baronat en svartfolkhemsökt snårig urskog omgiven av träskmarker och hedar. Det är ganska glest befolkat om man inte räknar Torliskogens invånare, vilket man sällan gör. Den odlingsmark som finns är begränsad. Stora delar av den är vattensjuka träskmarker och det sker upprepade räder från Torliskogen. Skogmarks arma bönder får utstå mycket. Skogmarkare har blivit ett härdat och envist folk som inte ger upp trots stora motgångar. Det har gjort dem till goda soldater, som biter hårt ifrån om de attackeras. Skogmarks invånare är hela Slättebos första försvarslinje mot skogens svartfolk.

Angående Haak kanske vi kan uppdater lite utifrån detta?
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 896#p33896
Baron Gellis Ekenbrandt
En av Slättebos rikaste och mäktigaste män. Baronen har studerat vetenskap i Klomellien under flera framstående mästare
Ber er kunniga Klomuller fundera på den.

Detta är så långt jag hunnit. Jag har redigerat språket fram till detta, men fokuserar på roligare saker en stund. 8)
Senast redigerad av Jeb den 2022-06-05 12:26, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar