Jag har en dröm...
Postat: 2007-05-07 16:44
...om en fet och mustig Ereb-kampanj, The Kampanj, kampanjen som får den 5e konfluxen att blekna och generat dra sig undan, som slår världen med häpnad och sätter standarden för rollspelskampanjer för decennier framåt.
Eller för att uttrycka sig i lite mindre svulstiga toner; en kampanj som sammanfattar gräddan av vårt arbete här och som kan utvecklas i samband med resten av projektet.
Jag vet inte hur det skulle gå till, men det skulle vara roligt att gemensamt spåna fram en grundstruktur, själva plotten. Sen kanske folk kunde skriva egna deläventyr eller material ikring den röda tråden. Kanske inte alls skulle funka, men det kunde vara roligt att pröva.
De flesta av oss har säkert en hel del olika halvspunna trådar, men problemet (med tanke på en stor kampanj alltså) är väl att de (i alla fall i mitt fall) inte hänger ihop, spretar åt olika håll, oftast är direkta lån (= hänsynslösa stölder), ofta rätt klichéiga och avslutas abrupt halvvägs när inspirationen slocknat.
Det bästa skulle vara en kraftig röd tråd som hakar fast spelarna och låter insitament och uppdragsgivande sköta sig självt, och som man lätt kan spinna små egna äventyr ikring.
Har absolut ingen aning om hur det skulle organiseras (och jag kan redan se dethela sjunka som en punkterad sufflé ) men om inte annat kanske det ger uppslag till ett antal små äventyr.
Så hur fasen börjar man utformandet av årtusendets bästa kampanj?
- Är det rätt att börja från själva mega-plotten (Typ "Världen hotas av undergång för en faslig demongud har vaknat och tänker äta den till frukost")
- Eller borde man börja från häftiga smågrejer (scener, upplägg, något häftigt område, några SLP) och sen väva samman dem och hoppas på det bästa?
Vad är det sedan som krokar en spelare (förutom då personlig bakgrund mm)? Är det personlig vinning eller att rädda världen? Borde rp få på truten i första scenen för att sedan drivas av hämnd och hat?
Allt på en gång skulle ju vara det bästa (Här lyckas UA-kampanjen i Mutant ganska väl - personlig vinning, rädda världen och hata falanger)
Vad tror ni? (förutom att jag har storhetsvansinne)
Vad skulle Den Stora Erebkampanjen borda innehålla? Släng fram era spontana tankar, era dammiga manuskript och häftigaste förslag till bra småscener, miljöer och feta drivkrafter och era allra rödaste trådar.
Har tex landsansvariga några tankar som kunde utvecklas till en mysig mammutkampanj?
Eller för att uttrycka sig i lite mindre svulstiga toner; en kampanj som sammanfattar gräddan av vårt arbete här och som kan utvecklas i samband med resten av projektet.
Jag vet inte hur det skulle gå till, men det skulle vara roligt att gemensamt spåna fram en grundstruktur, själva plotten. Sen kanske folk kunde skriva egna deläventyr eller material ikring den röda tråden. Kanske inte alls skulle funka, men det kunde vara roligt att pröva.
De flesta av oss har säkert en hel del olika halvspunna trådar, men problemet (med tanke på en stor kampanj alltså) är väl att de (i alla fall i mitt fall) inte hänger ihop, spretar åt olika håll, oftast är direkta lån (= hänsynslösa stölder), ofta rätt klichéiga och avslutas abrupt halvvägs när inspirationen slocknat.
Det bästa skulle vara en kraftig röd tråd som hakar fast spelarna och låter insitament och uppdragsgivande sköta sig självt, och som man lätt kan spinna små egna äventyr ikring.
Har absolut ingen aning om hur det skulle organiseras (och jag kan redan se dethela sjunka som en punkterad sufflé ) men om inte annat kanske det ger uppslag till ett antal små äventyr.
Så hur fasen börjar man utformandet av årtusendets bästa kampanj?
- Är det rätt att börja från själva mega-plotten (Typ "Världen hotas av undergång för en faslig demongud har vaknat och tänker äta den till frukost")
- Eller borde man börja från häftiga smågrejer (scener, upplägg, något häftigt område, några SLP) och sen väva samman dem och hoppas på det bästa?
Vad är det sedan som krokar en spelare (förutom då personlig bakgrund mm)? Är det personlig vinning eller att rädda världen? Borde rp få på truten i första scenen för att sedan drivas av hämnd och hat?
Allt på en gång skulle ju vara det bästa (Här lyckas UA-kampanjen i Mutant ganska väl - personlig vinning, rädda världen och hata falanger)
Vad tror ni? (förutom att jag har storhetsvansinne)
Vad skulle Den Stora Erebkampanjen borda innehålla? Släng fram era spontana tankar, era dammiga manuskript och häftigaste förslag till bra småscener, miljöer och feta drivkrafter och era allra rödaste trådar.
Har tex landsansvariga några tankar som kunde utvecklas till en mysig mammutkampanj?