Sida 5 av 6

Postat: 2007-05-27 18:39
av Spelknepe
Nu har jag inte följt denna tråd alls, så det jag föreslår har säkert redan tagits upp, men...

...om man ska göra en episk kampanj som stäcker sig över flera länder, så borde man kunna lägga upp det på följande sätt.

1. Vi beslutar alla om vad det ska handla om i VÄLDIGT stora drag, t.ex. Ond snubbe tar över altor med hord av demoner, rollpersonerna ska stoppa honom.

2. Sedan delar vi in arbetet i X antal delar. Låt oss säga 6 stycken delar. Där var och en av oss användare som vill delta, gör en av dessa delar, fast meddelar sin idé för de andra, samt detaljbeskriver starten och slutet i varje del för att länka ihopa varje del med de andra (eller närliggande) användare.

...hmm, detta lät bättre i mina tankar, men jag tror ni förstår :)

Postat: 2007-05-27 19:37
av Alendor
Även jag har inte läst tråden men vill gärna kommentera.
Jag gillar det system white-wolf brukar köra med.
Saker händer på en viss plats vid en viss tid ovasett om rollpersoner är där eller ej. beroende på va dom gjort så påverkar det självklart tiden eller platsen för en händelse eller kanske vilka andra som upplever den.
Detta gör ju så att det inte finns en riktning om hur rollpersoner ska va, onda eller goda.
Väljer dom att hjälpa den "onda" och gå till höger än till vänster så händer det annat för dom men allt annat händer lika så.
Deta gör iofs att det antadligen måste skrivas mer och vara mer detaljerat men det ger ju en frihet som sällaf finns i äventyr.

Detta gör ju även om äventyret/kampanjen är tillräkligt stort att flera spelargrupper kanske kan spela samma och samtidigt. Ena gruppen på en sida och den andra på den andra för att senare mötas.
Detta kräver ju iofs en hel del av gruppen och deras respektive SL, antadligen kommunikation mellan SL helatiden.

Aja, idere ja haft men aldrig gjort nå åt.

Postat: 2007-05-28 00:05
av Rehn
Alendor skrev:Jag gillar det system white-wolf brukar köra med.
Saker händer på en viss plats vid en viss tid ovasett om rollpersoner är där eller ej. beroende på va dom gjort så påverkar det självklart tiden eller platsen för en händelse eller kanske vilka andra som upplever den.
OT-Kuriosa: Jag vill minnas att även Riotminds gjort så, faktiskt. Jag har inte läst det, men den spelledare jag hade då sade att Eldsjäl var gjort på det viset. Mycket underhållande, då det ger spelarna mer grubblerier om vart de ska gå när, i alla fall om de känner till att äventyret är uppbyggt så.

Postat: 2007-05-28 08:38
av Mikael
Sedan O4Ö kom ut med sin tidsram har jag spelat 95% av äventyren på det viset. Lagt upp en tidsföljd som kan innebära att om RPna latar sig eller slarvar så får de större problem att lösa. Någon annan hann först, gravkumlet är redan tömt, ilskan lokalinvånare/gastar ger dem i uppdrag att ta sakerna tillbaks...osv.
Det är kul att spela så. Nej, så sant, jag har inget att bidra med till den här tråden...

Postat: 2007-05-28 13:23
av Psipo
Psipo skrev: Givetvis kommer jag att posta utvecklingen, antingen här eller på www.rollspel.nu
Det blev där:
http://forum.jarnringen.se/viewtopic.php?t=21791

Ja,ja.

Postat: 2007-07-23 14:20
av Iannecka Tarosaudi

Min dröm om en superfet Altor-kampanj började med: en echthisk hertigson (Philmark) som vuxit upp som adoptivbarn till en kasisk shaman, en magillisk vapenmästare som fått sin utbildning av Troscupa själv (eller snarare hans avatar),han väljer dock att vara anonym och en echthisk häxa som avsvurit sitt arv som adelsdam, och utbildat sig hos "häxis", men efter att ha fått ett dödfött barn (?) med honom begett sig ut för att dö som äventyrare.
Iden var att spela ALLA dod-äventyr i kronologisk ordning och låta spelarna utveckla sina karaktärer genom äventyren. Naturligtvis så får spelarna möjlighet att träda utanför äventyren och leka lite på egen hand, t ex när shamanen återvände för att begrava sin styvfar innehavandes en nyvunnen hertigtitel (Skandalhertigen av Philmark även kallad).
Men samme hertig/shaman/mästerdemonolog/Piratkapten Blodsbacke och allmän Gammelvarg kunde även efter att ha gnällt lite utföra ett ordentligt stordåd och bli fri från Pigi´s inflytande, som det beskrivs i Monster och män.
Efter en tid lades även till en Nordmarkare som svurit sitt liv och svärd till Etin och numera slänger solmaktsblixtar efter snart vartenda troll vi stöter på... Troll har det svårt i kampanj.
Kampanjen har efter 35-års Altortid eskalerat över varje normalt äventyrs förmåga så jag som spelledare "tvingas" anpassa allt i äventyren till deras stigande förmågor.
Det är mycket festligt.
För att få allt detta att gå ihop har jag måst hålla en lista (diger sådan) över alla de trampat på tårna och övriga kontakter, tack och lov så är de inte ovänner med alla.
Jag har även fått anpassa rena historiska händelser på Altor till när RP:na faktiskt kan vara där, något krystat jag vet. Det har varit 611-612 rättså länge nu...
När karaktärerna faktiskt började ta form, efter sådär 11 historier kände jag att jag ville krydda till det och lade in jakten på kronjuvelerna (de har varsinn mantel nu) och kampen om Meh-Zadrias pelare.
Jag har även författat en snitsig profetia om någon vill läsa den?
Jag måste passa på att tacka författaren till avsnittet om Palinor, du spelade min kampanj rakt i händerna, Tack.

Alltså; mina spelare har påverkat spelet och jag har påverkat världen.
För övrigt har häxan FV 94 i slagsvärd.

Postat: 2007-07-23 18:13
av Alendor
FV 94 i slagsvärd, intressant.
Är det en spelare eller en SLP som har det?

Om man kör med Expert och har lite över normal smidighet så kostar det 2614 Exp och för ren träning så får man ju 1 Exp per vecka (ensamträning räknar ja helt med då för ja antar att ingen kan träna en och sen att man lyckas på varje slag), måste va en gammal hexa =).

Postat: 2007-07-23 23:33
av Mikael
FV 94!? Jag började bli orolig när någon närmade sig 30. En hel del bonusefr va!? Har en egen längre kampanj där en överlevande sate har lyckats få 27, vilket gör honom fullständigt livsfarlig, 94 med delade attacker och sikta osv, vi kör helt klart inte med samma husregler. :lol:

Postat: 2007-07-24 14:52
av Sopodlare
Hugger häxan helt normalt har hon en 45%ig chans att hugga perfekt :D

Re: Ja,ja.

Postat: 2007-07-24 15:49
av Peter
Iannecka Tarosaudi skrev: Jag måste passa på att tacka författaren till avsnittet om Palinor, du spelade min kampanj rakt i händerna, Tack.
He he roligt att höra. Hoppas bara att den enkla ordensstaten överlever dina spelares besök :P

Postat: 2007-08-06 23:28
av Trixz
Hur går det här då?
Jag är ny och precis insatt i ert arbete och tyckerdet är lysande.. vilken kanon idé.

Min åsikt hur man bygger up pdet för att få alla att ha nytta av det...

1. Kom på en gundplot att bygga runt
2. Dela upp det hela i mindre etapper.
3. Tilldela ansvariga för de olika etapperna... Fokusera sedan på etapp 1 och låt alla bara ösa in förslag/komma med idéer etc... Bestäm även vart det hela skall börja, förslagvis någonstans där mycket redan beskrivits sedan tidigare då det underlättar en del av arbetet och grunder till idéer finns. Låt ansvarig för området vara med o styra äventyret/-en så att världen får stort fokus... ger alltid plus. Ha klart var etappen skall sluta och styr dit i hyffsad fart, inte för mycket platå.

Låt det finnas utrymme för SL att lägga in sidspår och mindre äventyr

94.

Postat: 2007-08-09 18:10
av Iannecka Tarosaudi
Häxan är en RP, dock min egen som SL. Vi roterar SL-rollen ibland...
Vi har inga husregler angående erf-poäng och häxan är 57 år fyllda.
Började spela henne som 21-åring...
INGA berf använda. :D
Med reglerna ur krigarens- och hjältens handbok har hon 24 handlingar med CL 98, 6 handlingar per 5 sekunder-reglen har vi såklart fingrerat.
Jag siktar på 201.
100% perfekta träffar...

Just nu är statistiken: c:a 11,76 perfekta träffar per SR.
Tror ni stormästaren El-Ramish i Brödraskapet överlever första rundan?

Jag hoppas Palinor tar emot oss med öppna armar och inte dragna svärd.
Vi får se.

Postat: 2009-05-25 14:50
av Jan Erik Söderman
Jösses. Det är verkligen ingen som vill komma med en enda konkret äventyrsidé eller? Håller på med den väldigt Blygsamt döpta "Den Stora Ransardiska Sagan" just nu. Den börjar från början med Svartalfer och Jättespindlar och slutar mer gastar, demoner, häxor och annat gottis.

Postat: 2009-06-03 21:25
av leinder
Min spelargrupp spelade Den femte konfluxen och lyckades "sådär" hehe. Inte direkt som SL och boken ville direkt..

I konfluxens kölvatten skapades en ny kampanj som vi spelade vidare i.
Det blev så att både Arn och Praanz blev konfluxens härskare och ett långdraget krig uppstår som allt eftersom drar in flera och flera nationer i konflikten. Rollpersonerna klövs också i två läger. det hela var mycket blodigt :twisted:

Men även stor del intrig och diplomati och gammalt hederligt äventyrande.

Man kan ju alltid spinna vidare på befintliga kampanjer/uppdrag i Ereb Altor.

Postat: 2009-06-04 01:10
av Jan Erik Söderman
Vad jag ville säga är att jag definitiv kan tänka mig "Den stora Ransardiska sagan som en del av en större kampanj där andra kan göra de andra delarna om vi nu skall gå tillbaka till vad Spelknepe faktiskt pratade om från början.