Svart Afton

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Svart Afton

Inlägg av vije »

Efter allmänt spåneri i Jag har en dröm..-tråden började jag mer specifikt fundera på ett kampanjupplägg kring en störtad stjärna där "mordutredningen" och den bakomliggande storyn skulle fungera som en röd tråd att lägga till äventyr till och fritt komponera ikring.
Kampanjen skulle starta med stjärnans fall, "mordet" och det skulle vara startbanget som skulle hålla spelarna krokade och involverade under hela kampanjen.

Efter alla mina storsvulade ord om tidernas bästa kampanj mm, så är det kanske på sin plats att påpeka att jag inte på nåt sätt tror att detta skall bli något sådant. :P Tanken är bara en stor kampanj med hela Altor som möjlig spelplan. Jag vet inte heller om det här uppfyller de tankar jag haft, men det vet man väl aldrig helt säkert förrän man testar nåt konkret.

Jag startar alltså en egen tråd om det här så kan man fortsätta allmänt spåneri i den andra tråden.

Först lite allmänt funderande kring aftonstjärnans fall:


Vad får stjärnans fall för följder i Altor:
- Navigering blir helsvårt, skepp går på grund osv
- Spådomar slår ut fel, siare går bet
Lite kraftigare grejer:
- Stjärnbilderna förändras, öden skrivs om och horoskop stämmer inte mera.
- Altors fundament ruckas. Stjärnorna utgör fästpunkter för världen, och håller skapelsen på rätt plats i multiversum. Nu förskjuts Altors läge när en viktig fästpunkt faller bort.
• Väderfenomen hänger inte med, häftiga hagelstormar osv. Översvämmningar.
• Skogar, öar, berg osv försöker korrigera sin felaktiga placering genom att självmant röra på sig.
• Tiden börjar till slut gå fel, natten varar för länge osv.

Varför störtas stjärnan, dvs möjliga MOTIV:
- Drakens stjärnbild blir kraftig när Aftonstjärnan är borta. Kanske draken blir tvåhövdad då bakomliggande stjärnor nu får plats att synas och framträda tydligt. Altor ligger nu starkt i den tvåhövdade drakens tecken.
- Stjärnans bortfall lämnar ett öppet fält, ett hål i stjärnornas skyddande sfär mot Multiversums kaos och det namnlösa urmörkret. Skumma varelser och otäckingar kan ta sig in i Altor.
- Avundsjuka, tex Morgonstjärnan har alltid avundats sin kvällsyster.
- Ändra så att en viktig spådom (som kanske gudarna motarbetar) uppfylls, eller tvärtom, att få en avgörande profetia att slå fel.
- Bara allmänt skada Altor...
- Avledande manöver för nåt helt annat...
- Stjärnorna används av gudarna till att förmedla sin outgrundliga visdom till mänskorna på Altor. Någon vill förhindra ett viktigt meddelande från att nå fram.
- Självdåd. Stjärnan kastade sig självmant (eller lät sig kastas) från sitt himlafäste av någon anledning.

Tänkbara Uppdrag
Det gäller att återbörda stjärnan till sin plats på himlavalvet
- Hon behöver sitt riddjur, sin Stykna-bagge. (Alla stjärnor dras/rider på Stykna-baggar, och Aftonstjärnans kraschade som en enorm eldboll nånstans på Altor).
Den skall alltså upphittas, fångas in och på nåt sätt förmås att ta sig upp till himmeln igen. (Den kanske tycker jordytan är kanon, och vill definitivt inte bort därifrån)
- Hitta en stege eller passage upp till världstaket, himlavalvet. Det går ju givetvis inte att flyga dit.
- Återbörda själen till den kropp som stjärnan nu besitter, dvs kroppens rätta ägare. (Värdshusdottern) Själen kanske är i dödsriket eller irrar omkring, fångats av någon osv. Stjärnan kan alltså inte lämna sin lånade kropp innan dess rätta ägare finns tillhands och genast kan återta den.
- Ge henne nytt ljus då hennes stjärnljus slocknade under kraschen.
- Bara hålla henne i liv, då giftet ständigt angriper henne. Hindra mördare från att nå henne.
- Hitta och fånga ”mördaren” (för endast den som gjort, kan göra det ogjort). Se misstänkta och motiv.

Så här börjar det
Rp kan befinna sig varsomhelst på Altor. De är av en eller annan orsak på jakt efter en mystisk man (vi kallar honom tex mystikern). Det kan vara resultatet av ett annat äventyr, eller så har han tex stulit en häst av rp, eller kanske han är någon bekant som betett sig underligt och försvunnit. På ett värdshus får rp veta att mystikern setts i närheten och värdshusdottern vet var han befinner sig. Man ger sig iväg med värdshusdottern som guide. (På vägen ser man en drake flyga österut (tex) högt uppe i kvällshimlen) Till slut når man en glänta där mystikern sitter gråtande med pergament och mätinstrument ikring sig. Han är nersölad med blod från en offrad get och mässar sakta om världens undergång och Altors sorgliga öde. Åt rp säger han sorgset ”Här och nu skall vi dö mina vänner. Säg era sista böner för undergången är här”
Plötsligt lyses den mörka himlen upp och en meteor, ett brinnande eldklot, glider över kvällshimlen. Först verkar den vara på väg rakt mot gläntan, men snart märker man att den är på väg mot öster (tex) och den försvinner småningom i horisonten. Himlen lyses plötsligt kraftigt upp där eldklotet försvann och sen blir det mörkt igen. Allt är tyst. Mystikern reser sig upp, petar lite bland sina papper och muttrar generat nånting om svårigheten med multiversiella uträkingar, besvärliga järtecken och värdelösa assistenter.
Plötsligt hörs ett kort vinande ljud och värdshusdottern tar sig med ett förvånat utrop om halsen, och faller ihop i gräset. Hon har träffats av en svart pil från ett blåsrör. Värdshusdottern (som nu alltså är stjärnan som tagit tillflykt i en mänskokropp för att överleva krashen och/eller kanske undgå mördare) trycker en liten persikokärna i rps hand (hennes ljus/essans/pleroma/minne/hjärta el dyl. Hennes stjärnighet helt enkelt) innan hon sakta glider in i medvetslöshet.
Rp får jaga mördaren och fånga honom (kan vara en bra ledtråd. Han har tungan avskuren – tecken på att han tillhör ”de stumma syskonen”, en ökänd lönnmördarorganisation från Kopparhavsområdet). Man hinner dock inte göra några djupare förhör innan den lokala markherrens trupper attackerar gläntan . Det kryllar strax av dem och rp får fly hals över huvud med stjärnan (lite som i ”Minority Report”). Markherren har lovats värdshusdottern till fru, men en gammal bysierska har spått att främmande mänskor skall ta henne ifrån honom. När han fick höra att rp traskat iväg med henne var han säker på att spådomen fullbordats och samlade ursinnig sina män.
När man väl kommit i säkerhet kan man se att stjärnan/värdshusdottern har en massa kryptiska tecken skrivet på handflatan och underarmarna, halvt bortsmetade under flykten. Dessa kan fungera som förklaringar till vad som hänt och vad som bör göras (dvs agera ”uppdragsgivare”) tillsammans med svaga mumlanden från stjärnan och eventuella tolkningar av mystikern. Bäst är det givetvis om spelarna själva får lista ut/bestämma sina ”uppdrag”.

Så här ligger det till/BAKGRUND
Aftonstjärnan har haft en kärleksaffär med någon viril fruktbarhetsgud och blivit gravid. Nu vill hon föda sina barn. Detta går endast på Altor (dvs det går inte att få avkomma som stjärna uppe i himlasfären). Hon vill absolut ha egna barn (hon börjar vara i den åldern.... eller nåt :roll: ) och tar sig ner till Altor, men fruktbarhetsgudens fru (eller han själv) får nys om det hela och vill ha livet av henne...och hennes barn. Fruktbarhetsguden försöker dock hålla allt hemligt inför andra gudar (för att inte förlora fejset totalt (att vänstra med en stjärna är mycket ansvarslöst – se bara hur det gick nu...))
Samtidigt har Aftonstjärnan satt igång onda krafter av oanade proportioner med sitt agerande. Krafter som såg sin chans i hennes fall. En stjärna kan inte kasta sig själv ner till jorden bara genom egen vilja, det krävs synnerligen mäktiga krafter för det. Aftonstjärnan anlitar det Namnlösa Urmörkret, det uråldriga element som omger Altor. Man tror allmänt på Altor att det är stjärnorna som upprätthåller en skyddande sfär runt Altor mot allehanda styggelser (bla mot just Urmörkret som antas villa sluka allt och tränga sig in över Altor), men de facto så är det Urmörkret som bildar denna skyddande sfär och upplåter sin insida åt stjärnorna att färdas på. Stykna-baggarna som stjärnorna rider på är speciella varelser som kan fästa med sina ben på mörkermaterian.
Aftonstjärnan lovar sitt ena barn åt Urmörkret (vad fasen skall det med ett barn...??) och får genom det Mörkret att öppna sig under fötterna på den intet ont anande Stykna-baggen, och stjärna och bagge faller handlöst ner på jorden.
Aftonstjärnans plan är att föda sina barn (hon vet att hon får två...) och sedan sticka upp tillbaka så fort som möjligt innan hela skapelsen är på ända. Sen kan hon leva lycklig... Hon planerar dock inte under några som helst omständigheter att ge bort ett av sina barn åt Urmörkret utan tänker dra det vid näsan (hur...?? Kanske be om skydd av någon gud eller gömma barnet el.dyl.).
Överenskommelsen var att mörkret skulle stänga sig genast efter fallet, men en demon hade fått nys om överenskommelsen (hur...?? Bara tur?), tog chansen att komma in i Altor och lyckades klämma in huvudet i öppningen efter stjärnan. Nu kämpar den sig in i Altor genom hålet i Urmörkret, sakta men säkert.
Stjärnan hade förberett sitt fall genom att välja ut en bra kropp att bo i och sköta graviditet och förlossning i. (Givetvis är värdshusdottern gravid med markherrens barn) Hon visste att hon skulle förlora sin essans, sin ”stjärnighet” när hon kom till Altor, så hon hade skrivit upp en massa viktiga grejer för att inte glömma bort det i sin skröpliga och opålitliga mänskoform. Detta är de kryptiska ledtrådar hon kan ge rp, och persikokärnan är hennes egentliga låga. Hon minns alltså mycket litet av fallet och hela livet som stjärna överhuvudtaget. Sen försvåras allt ytterligare av giftpilen som halft tar livet av henne just i ögonblicket då hon övergår från stjärna till mänskokropp.

Draken är anlitad av fruktbarhetsguden (eller hans fru) att se till att inga av stjärnans avkommor överlever. Inga bevis får bli kvar av gudens pinsamma förhållande med stjärnan. Dvs draken kan väl tänkas vilja ha livet av stjärnan också. Draken anlitades för att den är diskret och säkert inte skvallrar åt gudanära mänskor om diverse genanta gudomliga klantigheter. Dessutom är en drake eventuellt det enda på Altor som kan rå på en stjärna eller avkommor till en stjärna och en gud. Den tvåhövdade draken har dessutom intresse av att Aftonstjärnan inte finns på himlavalvet eller åtminstone inte lyser så väldigt starkt och lyckligt.

Draken är också kopplad till demonen då denne ju försöker tränga sig in genom drakens stjärnbild. Detta representeras i Altor av att draken ”är med ägg” och ur ett av äggen kommer demonen att födas. Draken kommer alltså att värpa demonen.

Kanske demonen som sakteligen tränger sig in, representeras av ett antal olika grejer. Tex säg att den har bara huvudet inne då spelet börjar. Huvudet representeras av Xoloman Môh i Altor. Xoloman är ledare för ett framgångsrikt handelshus i Kopparhavet, insyltat i piratverksamhet, smuggel, slavhandel, palatsfiffel och storslagna invasionsplaner. Efter en tid lyckas demonen krångla in sin ena arm. Detta blir tex en odöd magikerlärling från gravkumlen i Sombatze, eller kanske en vanlig handelsman som rp råkat ta till fånga i ett helt annat syfte, osv. Drakens ägg är det slutliga, demonens hjärta/själ el dyl, med förmåga att förena de andra delarna. Alla delar bör givetvis ha något gemensamt drag, likadan ögonfärg el.dyl. Kanske de också på nåt vis är ofullständiga, saknar skugga osv. Demonens främsta mål till en början bör vara att utplåna stjärnan och Urmörkrets representanter på Altor så att ingen skall kunna tipsa vaktgudar och andra väsen om hans prekära situation där han sitter halvt fastklämd i ett hål i himlavalvet. Kanske han själv har koll på Urmörkret så att det inte yppar nåt (hur...??), men prästerskapet på Altor har han ingen koll på. Ännu... Kanske Urmörkret iom det utlovade stjärnbarnet skulle ha fått en mäktig representant på Altor, något som knappast skulle ses med blida ögon av andra stormakter. Urmörkret ville därför hålla sin överenskommelse med Aftonstjärnan hemlig och demonen (som tjuvlyssnat) hotar att berätta allt om Urmörkret skvallrar om demonens inkrälarplaner. Urmörkret försöker därför självt kväsa demonen, men det går allt sämre då demonens representanter på Altor går bärsärkagång mot de fåtaliga präster som finns av Det Namnlösa Urmörkrets orden.

Högeligen insyltade på Altor
(och alltså troligen spelarnas primära misstänkta, i något skede iaf) är därmed
- Draken. En tvåhövdad uråldrig och slemmig sak, blind och blek (lite som en olm). Bor i sötvattensgrottor under Nargurs urskogar.
- Det Namnlösa Urmörkrets Svurna
- Handelshuset ”Tre pärlor” med den storhetsvansinnige efariern Xoloman Moh i spetsen. Senare även andra falanger och personer med samma eller liknande agenda.

Ytterligare ingredienser att skopa in enligt smak
- Alverna. En grupp alver hittar Stjärnan och rp, och erbjuder sig att ta hand om henne. Snart klarnar det dock att de inte alls tänker låta henne återta sin plats på himlen utan håller henne mer eller mindre fången. De kanske anser att det var Tevatenus avsikt att hon föll och man skall inte gå och peta i kosmiska skeenden.
- Morgonstjärnans tempelorden. Den avundsjuka Morgonstjärnan har satt sitt prästerskap i arbete för att försäkra sig om att Aftonstjärnan inte kommer tillbaka till himlafästet. Morgonstjärnan njuter av att vara vackrast och vill fortsätta med det. Prästerskapet är inga kallblodiga mördare utan försöker på andra sätt sabotera för rp, kanske försöker de få dem att fokusera på annat, desinformation osv. Prästerna är intrigerande och ryktesspridande jungfrun och ungmöar i bästa skolmobbar-anda.
- Ett uråldrigt stentroll har vaknat från sin stensömn. Detta skulle enligt sägnen ske ”när Aftonstjärnan slocknat...osv” Trollet är ännu delvis av sten (en arm och ett ben tex) och försöker hitta stjärnan för att släcka den totalt och för alltid.
Trollet blir antagligen upp över öronen kärt i stjärnan om han får se henne och kan bli en bra allierad.
- En besynnerlig magiker. Vill flytta Altor närmare nån viss maginod/fluxpunkt och gläds storligen åt Aftonstjärnans fall. Ett falskt spår (?)


Nu låter ju allt det här extremt "high" med drakar och stjärnor och fastklämda demoner och allt (därtill låter det ju också extremt töntigt, men det tar jag ingen stress över då dylikt kortfattat funderande oftast gör det 8) ), men tanken är att detta bara är bakgrundsstoryn som skymtar till då och då för spelarna, och som kanske sakta rullas upp. Spelarnas upplevelse kan alltså ändå i de olika äventyren vara ett enda gyttjekrälande bland grisar och tandlösa bybor.

Vad tror ni?
Är tex inledningsbanget tillräckligt engagerande? Borde rp ha nåt annat till som skulle locka dem att ta itu med det hela? Är bakgrundsstoryn uppenbar eller helt ofattbar, eller skulle den kanske behöva någon stor twist till?
Jerry
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-28 15:38

Re: Svart Afton

Inlägg av Jerry »

vije skrev:(...)

Vad tror ni?
Är tex inledningsbanget tillräckligt engagerande? Borde rp ha nåt annat till som skulle locka dem att ta itu med det hela? Är bakgrundsstoryn uppenbar eller helt ofattbar, eller skulle den kanske behöva någon stor twist till?
Mycket intressant, Vije! :D Många roliga idéer, med viss doft av både femte konfluxen serien Lucifer. God potential till ävetyrande, även om det kan bli rörigt för den stackars spelledaren att få ihop trådarna något sånär på slutet om man kör en superöppen kampanj enligt Psipos modell.

Nackdelen med att ha hela jämra Altor som spelplan är att man måste ha väldigt specifik information om de lokala effekterna inom varje land för att spelledaren ska kunna få fram något intressant. Det blir ett tungt ansvar för spelledaren att få fram spelbara situationer av hela kalaset. Kanske om man hade en kalender för varje land i stil med den i Oraklets 4 ögon. Då skulle de landsansvariga få diskutera fram vilka politiska, magiska och militära förvecklingar som kan uppstå i "klimatförändringens" spår - den mest intressanta förvecklingen enligt mig. Inte helt oävet med paralleller till dagens klimatproblem, kungar som försöker förneka eller förringa stjärnfallets betydelse och sanna orsaker. Kanske bildas ett siarkonsortium som till varje pris försöker få fram sanningen och påverka Altors högdjur at göra något, vilka sen tacklar problemet var och en på sitt sätt.

Hur man rimligtvis kan förvandla det till lerfantasy med sådana förvecklingar, är dock mer än jag kan se. Tror också att det finns risk för antiklimax om RP upptäcker att det är en simpel otrohetsaffär som är pudelns kärna. Med risk för att ta det hela ett steg längre kunde stjärnans och fruktbarhetsgudens affär vara dirigerad av någon (något) helt annat, med andra planer för Altor.

Överhängande risk för elefantiasis, javisst. men vill man vara episk är det nog priset man får betala.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Japp, håller med Jerry om att det låter intressant Vije. Kanske några små förändringar här och där, men än så länge är det ju bara ett utkast till något stort.
Då skulle de landsansvariga få diskutera fram vilka politiska, magiska och militära förvecklingar som kan uppstå i "klimatförändringens" spår - den mest intressanta förvecklingen enligt mig. Inte helt oävet med paralleller till dagens klimatproblem, kungar som försöker förneka eller förringa stjärnfallets betydelse och sanna orsaker. Kanske bildas ett siarkonsortium som till varje pris försöker få fram sanningen och påverka Altors högdjur at göra något, vilka sen tacklar problemet var och en på sitt sätt.
Jag har haft lite idéer kring ett äventyrs-/kampanjupplägg i Krun, där Kejsaren utsatts för ett mordförsök och nu lever gömd, bara några få vet om att han är i livet och rollpersonerna skall bli indragna i sökandet efter de skyldiga. Kejsaren riktar misstankar högt upp i statsapparaten så rollpersonerna kan inte få någon hjälp av de krunska myndigheterna, vilka ju tror att han är död, osv... Möjligen skulle man kunna låta mordförsöket ske efter stjärnans fall, vilken var ett tecken för de skyldiga att sätta sin plan i verket eller nått. Eller så sker det innan efter att en krunsk astrolog sett att något stort är pågång att hända och tiden är rätt för handling eller nått liknande...

Hade tänkt mig att presentera en del möjliga parter med intresse av att ta livet av kejsaren och att den enskilde spelledaren sen själv skulle få bestämma hur det låg till. Några av dessa skulle kunna vara krunsk adel som inte uppskattade kejsarens reformer, nidländska agenter som förberedde för reningen, felicier som ser Krun som ett potentiellt hot om makten i kopparhavet etc. Hade tänkt mig att föreslå att man även skulle kunna möta på "skumma" palinbröder i Stabul och kanske bli indragen i deras affärer för vidare transport till Palinor vid ett senare tillfälle. Det skulle väl inte heller vara helt otroligt att handelshuset "Tre pärlor" skulle ha intressen i Krun. Som sagt bara lösa tankar jag har och inget definitivt, men kanske det går att väva ihop med "den stora" kampanjen, om det inte blir för mycket med två mordförsök... :?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Jerry skrev:God potential till ävetyrande, även om det kan bli rörigt för den stackars spelledaren ....

...

Överhängande risk för elefantiasis, javisst...
Jo, jag får faktiskt själv lite svettdroppar i pannan av att läsa vad jag skrivit, kanske främst för att jag gick och lade upp det här för allas åsyn, vilket ju borde indikera att jag har för avsikt att slutföra det och knyta ihop det på ett elegant sätt...

Vilket jag ju iofs har, (goda intentioner har man ju alltid gott om :wink: ) det är väl mera en fråga om att jag knappast kommer att ha tid för det...

Men, skam den som ger sig. :D Tack för bra kommentarer!

Att stjärnans och gudens affär var iscensatt av någon bakomliggande kraft är ingen dum idé. Denne någons avsikt var kanske att få barnen. Avkommor till gudar och stjärnor torde ju vara ruskigt mäktiga. Kanske de är planerade att bli ett slags nya Adam och Eva, början på en ny ras...
:?

Fast själv är jag lite förtjust i just det att det bara är en otrohetsaffär bakom det. Gudarnas små vardagliga klanterier får hela skapelsen i gungning. Och kärlekstrubbel är väl en ganska vanlig orsak till omvälvande händelser.

En kalender med tilltagande väderfenomen och konstigheter pga stjärnans frånvaro är en mycket bra idé.


För att sammanfatta mina något luddiga tankar:

Efter den inledande scenen tänkte jag mig att spelarna skall ha klart för sig att de måste återbörda stjärnan till himlavalvet och för att kunna göra det måste de hitta den skyldiga till hennes fall*.
Tanken är att de sgs genast har 3 ungefär jämngoda misstänkta/huvudspår att börja rota i:
- Draken (Rp såg en (tvåhödvdad?) drake flyga från samma håll som meteoren kom. Efter stjärnans fall ligger Altor starkt i den tvåhövdade drakens stjärntecken.) Spåren leder mot Nargurs skogar.
- Handelshuset (Blåsrörsmördaren har dokument på sig som pekar mot han anlitats av handelshuset.) Spåren leder mot Kopparhavet (Kan mycket väl vara östra delen med Krun som en insyltad part.)
- Mörkerkulten (Stjärnans mumlanden väcker misstankar åt detta håll) Här leder spåren kanske mot Klomellerbergen, övergivna gruvshakt och djupa grottor som aldrig sett ljus, Urmörkrets sista tillflyktsort på Altor (Lite som "Graven i Atuan" ellervaddennusenheter den där Övärlden-boken)?

Min tanke var att jag skulle beskriva dessa tre huvudspår (och äventyren de utmynnar i) noggrannare och sedan ha en hel del friare sidospår och möjligheter till sådana som SL och spelare kan lägga till och utveckla efter smak.

Dylika sidospår (som kanske spelarna tillsammans klurar fram/hittar på ("Hur får man upp en stjärna på himlavalvet igen")) kunde då vara:
- Att hitta och fånga Stykna-baggen. (Här beger man sig lämpligen till meteorens/baggens nedslagsplats och börjar spåra där.)
- Att hitta en passage/stege till himlavalvet och luska ut hur man använder den.
- Att hitta värdshusvärdens dotters irrande själ och återbörda den till sin kropp så att stjärnan kan överge den. (Tillbaka till början och den kärlekskranka markherren? Ner till dödsriket? Andebesvärjare och nekromantiker?)
- Kanske hitta en ny kropp åt stjärnan?
- Ge nytt ljus åt stjärnan. (Föll hennes ljus ner någon annanstans? Någon stal det på vägen när hon föll (draken?)? Eller måste man kanske skapa nytt eller stjäla/låna?)

Därtill kan man ännu baka in så mycket falska spår man tycker är roligt.

Sidospår och falska spår kan ju också bakas in i huvudspårsäventyren. Huvudäventyren skall också innehålla korsreferenser och ledtrådar till varandra, typ en tvåhövdad drakamulett i Xoloman Mohs palatsgalär.


En fråga som jag grunnar på är vem "mystikern" egentligen är. Han är ju knappast av en slump där han är. Kanske kunde han vara en av erdirernas uråldriga rull-bevakare? En avfälling som gluttat i de stora rullarna (givetvis förbjudet) och där sett framtida skeenden (men feltolkat lite grann). Han har blivit bannad från sin orden, men brinner av nyfikenhet att glutta lite till i bronsrullarna, och han kanske vet att sanningen bakom stjärnans fall finns att uttyda där. Han är dock mycket förtegen om det hela inför rp och ådrar sig hoppeligen deras misstänksamhet...
Då skulle det finnas ett fjärde "ledtråd" (utöver de tre huvudspåren) Dvs att s.a.s. försöka kolla i facit.

En annan fråga är den klassiska: Varför just Rp?
Största delen av Altor torde väl vilja hjälpa till att få tillbaka sin aftonstjärna.
Stjärnan liter säkert inte på någon annan än rp och ber dem om hjälp med fuktiga ögon, men räcker det?
Kanske det framgår att de alla är födda i Aftonstjärnans tecken? Fast det där med "utvalda" känns ganska billigt och utvattnat.
Sen visar det sig säkert att det finns många som vill utnyttja stjärnan, fienden vill ha livet av henne osv, så rp kan aldrig känna sig säkra om de ber om hjälp av någon annan. Hård press på, med fiender som lurar lite varstans och maktsugna slps som vill ha stjärnan för egen vinning, är kanske rätt väg att gå. Så att rp känner att de faktiskt kanske är de enda som kan rädda henne...

* Vilket alltså innebär att de skall få reda på att det finns ett hål i mörkermaterian där var stjärnan borde vara och att en demon klättrar in för fulla muggar. Och att de måste åtgärda det.... Sen kan stjärnan återta sin plats.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Någonstans måste det oxå finnas en äppelträdsskog där en enhörning springer runt. En äppelträdsskog är viktig! :D
Ooo... och en förtappad munk som förlorat förståndet och inte går att kommunicera med men har en gåva där han kan förutse vad som komma ska och visar detta endast genom figurer som han skapar i halm. :D

Jisses... ignorera mig nu. Jag är bakfull och hjärnan är nog skadad...
Rehn
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-03-10 23:53
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Rehn »

vije skrev:En annan fråga är den klassiska: Varför just Rp?
Största delen av Altor torde väl vilja hjälpa till att få tillbaka sin aftonstjärna.
Stjärnan liter säkert inte på någon annan än rp och ber dem om hjälp med fuktiga ögon, men räcker det?
Kanske det framgår att de alla är födda i Aftonstjärnans tecken? Fast det där med "utvalda" känns ganska billigt och utvattnat.
Sen visar det sig säkert att det finns många som vill utnyttja stjärnan, fienden vill ha livet av henne osv, så rp kan aldrig känna sig säkra om de ber om hjälp av någon annan. Hård press på, med fiender som lurar lite varstans och maktsugna slps som vill ha stjärnan för egen vinning, är kanske rätt väg att gå. Så att rp känner att de faktiskt kanske är de enda som kan rädda henne...
Innan jag redovisar alla mina andra tankar kan jag ge ett simpelt förslag på den här punkten:
Som du skriver är det många som vill utnyttja aftonstjärnan. Men detta kan de ju inte göra om det hela inte är allmänt känt. RP hade bara turen (?) att vara nära då aftonstjärnan besatte den stackars värdshusdottern. Det kan vara farligt om allt för många känner till det hela.
Fast det är klart... om hela Altors öde står på spel kanske man tar risken att berätta för några stora hjältar hellre än att lita på några skitiga rollpersoner.
Onda organisationer som fått nys om det hela (observera att jag skriver "det hela" hela tiden, beroende på att jag inte läst allt så därmed inte förstår allt vad allt går ut på) utgör ett stort hot för alla länder som därmed rustar sina arméer för att kunna försvara sig mot ondingarna.
Fast det motiverar ju visserligen inte att RP ska få det tyngsta jobbet - att rädda världen.
De kanske råkar veta någonting som ingen annan på några villkor får veta. Eller jag vet inte...

Jag bara tänker högt. Vettigare poster kommer förhoppningsvis senare! :)
DoDaventyr.se har fortfarande inte öppnat efter semestern i juli... :roll:
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Rehn skrev:Som du skriver är det många som vill utnyttja aftonstjärnan. Men detta kan de ju inte göra om det hela inte är allmänt känt. RP hade bara turen (?) att vara nära då aftonstjärnan besatte den stackars värdshusdottern. Det kan vara farligt om allt för många känner till det hela.
Precis, det att aftonstjärnan saknas från natthimlen och att en enorm eldboll svepte över Altors luftrum är givetvis allmänt känt och sätter en hel del astronomer, profeter och förståsigpåare i arbete och svettning, och hela kontinenten påverkas.

Däremot vet ingen (utom rp) att det är just värdshusdottern som är stjärnan. Men många skulle säkert gärna utnyttja en fallen stjärna till egen vinning mm, så om rp lämnar över värdshusdottern till första bästa person de möter med ett "Tjena, dethär är Knölhild, hon är en fallen stjärna. Kan du vara så hygglig och fixa upp henne på aftonhimlen igen, vi orkar inte, vi sticker och fiskar istället" så hamnar både stjärnan och världen i seriöst trubbel fortare än en paratornisk köpman kränger ett lass skämda rovor. (Eller rättare sagt; det är så spelarna skall känna att konsekvenserna av ett sådant agerande skulle bli, så att de upplever det som viktigt att just de är de som utför uppdraget. De kan bara lita på sig själva (Om de faktiskt vill gå och fiska hellre skall de ju givetvis få göra det... (så det är lugnt, Psipo :wink:))
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Funderade lite på kampanjens fortsättning (fortsätter alltså posta ogenomtänkta plotfrön :wink: ).

Tanken är ju alltså att äventyrarna skall ha tre huvudmisstänkta/-spår att gå efter i sin jakt på "den skyldige" till stjärnans fall. Tänkte mig att det spår som för dem i rktning mot Xoloman Moh och handelshuset Tre pärlor skulle bli ett äventyr i Kopparhavet bland pirater, galärer och guldstinna köpmän med makthunger i blicken.

Min tanke var att det äventyret skulle gå ut på att spelarna får samla på sig rikedom, status och rykte, helt enkelt göra sig ett namn i Kopparhavet så att de blir intresanta för den maktsugna Moh. Han har sitt tillhåll på en prålig galeass och enligt ryktet söker han alltid själv upp sina tilltänkta handels-(och skumrask-)partners. Hans skepp kan vara lite halvmytiskt och det sägs att det inte går att hitta om inte Xoloman själv vill...

Spelarna får alltså resa runt från hamn till hamn; samtidigt som de jagar ledtrådar om Xoloman får de genom handel försöka bygga upp rikedom och status åt sig. Kanske de följer rykten från nedsupna kaptener, giriga tulltjänstemän och snorkiga köpmannafruar och det för dem runt hamnstäder i Kopparhavet samtidigt som de får anpassa sin rutt enligt tillgång och etferfrågan på de varor som de riktat in sin handelsverksamhet på (eller de hamnar där bra priser kan förväntas på de skeppslass och frakter de kommit över). Kanske de samtidigt också jagar skuggan av Xolomans undflyende skepp.
Givetvis kan de också välja att skapa ett namn om sig som kapare och pirater.
Det är helt fritt och upp till spelarna hur de löser det. De kan göra egentligen precis vad de vill, det gäller bara att snabbt sprida rykten om guld och makt ikring sig, och gör man det väl, dröjer det inte länge förrän Xoloman söker upp en. (Hans handelshus är givetvis insyltat i allt från smuggling till kaparverksamhet och storsvulade invasionsplaner på storpolitisk nivå, och dessa plotter kan man också nysta i (eller trassla in sig i) under sitt resande).

Givetvis lockar nyvunna rikedomar även andra än Xolomans handelshus, och äventyrarna kan förvänta sig tuffa tag om de vill behålla sitt guld/makt/inflytande, för att inte tala om dem som äventyrarna trampat på för att uppnå sin position. Med stor sannolikhet kommer de att vara tvungna att fly Kopparhavet hals över huvud efter uträttat ärende.

(Själva handelshuset Tre pärlor har sitt huvudsäte på en flytande handelstation av gamla ihopbuntade skepp och vrakdelar, en väldig platform av åldriga galärer och gistnade långskepp surrade med grova ankartrossar och påbyggda med vaktbryggor, platformer och magasin.
Skeppen härstammar från den vansinnige kung Sazmahar IV som med sin armada, "de tusende rammarnas svärm" skulle inta Jorpagna och "hednalanden därbortom". Ett ödesdigert inbördeskrig fick dock armadan att förbli i hamn och sakta förfalla, tills den driftige Xoloman Moh köpte den för en spottstyver. Nu driver dan sakta kring i Kopparhavet, i knutpunkten av de viktigaste handelsrutterna)
Skriv svar