Oraklets fyra ögon

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
superunknown
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-04-03 23:17
Ort: Linköping

Oraklets fyra ögon

Inlägg av superunknown »

Med inspiration från Svavelvintertråden så tänkte jag starta en även för Oraklets. Skulle vara kul att höra lite anekdoter, spelkrönikor och allmänna tips från de som spelat detta. Samt allmän diskussion förstås.

Håller på och spelleder Svavelvinter just nu, men jag ser förstås framåt och förbereder för resten av kampanjen så att den sitter ihop på ett bra sätt. Vill att spelarna ska känna att allting hänger ihop när de kommer lite längre fram. Oraklets tycker jag personligen är det sämsta av de fyra. En inte alltför spännande äventyrsidé, men dock mot en mycket spännande bakgrund.

Jag har spelat Femte Konfluxen-serien som spelare men inte Oraklets, bara de andra. Är det nån här som spelat det och som kan berätta vad ni tyckte var bra och mindre bra? Skulle vara kul att höra. Och ni som spellett det, hur gjorde ni? Ändrade ni på nåt?

Ska såklart använda en extern spelare till Shagul, det är ju nästan självskrivet.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Spelledde oraklets 4 ögon (hela konfluxsviten egentligen) och håller inte helt med. Jag gillade oraklets.. men det är jävligt svårt att inte förvirra in sig i situationer där spelarna oupphörligt sitter och tyder profetsior. Mycket tid gick åt till det och nu när jag kollar i deras spelpärmar kan jag fortfarande hitta många och långa A4 med tolkningar.

Så var försiktig med det. =)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Personligen gillade jag Oraklet bäst, då jag uppfattade det som mindre styrt än de övriga. Det var dessutom väldigt flexibelt i i vilken ordning delarna skulle spelas, tidslinjen höjde spänningen och jag hade just två utomstående spelare som som spelade Shagul och Prenz. I vår grupp rankas det som ett av de bästa rollspelsupplevelserna.

Äventyrs spoiler!!!
Anekdoter? Äventyret inleddes med en grupp bestående av några erfarna karaktärer från Svavelvinteräventyret och några färska äventyrare. Bland det första som hände var att en ransardisk karaktär muckade gräl med en igelkottman (variant på råttman) som fick på en perfekt träff och helt sonika tog bort ransarden från äventyret och Altor. Mkt orättvist tycker fortfarande den spelaren, medan igelkottmannen överlevde ända till slutet på 5e konfluxen där han dog efter att ha blivit utvald till älskare för raugondrottningen.

Sedan en scen där en av gruppens dvärgar hamnar på efterkälken när gruppen tvingades fly undan stadsvakt och pöbel i Maravelda. Dvärgen kommer snart inringas när sällskapets silveralv dyker ner och i ett actionladdat hjältedåd rycker med sig dvärgen. Deras relation tinade något efter den händelsen.

Hos trollgumman hade SL roligt och gruppen avslöjade Shaguls spion i gruppen.

Men detta var länge sedan...samma år äventyret släptes, 1989?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

1987, 90, 92 och 94 släpptes delarna =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar