Sida 4 av 4

Postat: 2008-05-08 15:16
av anders
Samma här. Länken behöver fixas...

Postat: 2008-05-08 16:04
av Grisodlar'n
Funkade för mig :?

Postat: 2008-05-08 16:17
av anders
Jag är rädd att det för mig har att göra med de svenska bokstäverna å, ä och ö. Det skulle kanske funka bättre att kalla filen "doden_vid_bromme_stenar.pdf" eller dylikt.

Postat: 2008-05-08 17:46
av Rickard
anders skrev:Jag är rädd att det för mig har att göra med de svenska bokstäverna å, ä och ö. Det skulle kanske funka bättre att kalla filen "doden_vid_bromme_stenar.pdf" eller dylikt.
Jag antar att det är såpass enkelt att ni använder IExplorer, medan jag och Grisodlar'n använder Firefox.

*kollar*

Ja, IE fattar att mellanslag ska vara %20 men inte att ö ska vara %F6. Till och med när jag använde php-kod för att verkligen visa att det är hexadecimalt som ska användas i länken och inte vanliga tecken, så fattade inte IE ett dyft. Källkoden blev visserligen rätt, men inte länken eftersom IE "översatte" tillbaka till "rätt" tecken när sidan kördes.

Bra att ni sade till iaf! Filnamnet är ändrat.

Postat: 2008-05-08 21:18
av Grisodlar'n
Bra att du kom på vad felet var, Rickard! Och ja, det är firefox här.:lol:

Postat: 2008-05-08 21:30
av anders
Safari... Engelska Mac OSX... Men ja, nu funkar det utmärkt!

Postat: 2008-10-12 21:51
av Krille
Har skrivit ut äventyret men har inte spelat det än så länge men av att döma på genomläsningen tycker jag det är ett helschysst äventyr som nog kommer bli intressant att spela. Layouten har riktigt bra och invaggar en schysst nostalgikänsla till gamla ÄS äventyr. Tyvärr har jag inga spelare just nu med rp som passar in kampanjande Jorduashur eller ens befinner sig i närheten av landet.
Men har funderat på denna uppläggningen i äventyrsföljd för spelande i Jorduashurs jarldömen:

Döden vid Bromme Stenar

Brudrovet (egenkontruerat, löst baserat på en Edda-saga)

Skönheten och Odjuren (tänkte flytta äventyret från Aidnebergen till Sigsdal och Eskilsborg är grundat av zorakiska missionärer/solriddare/solmunkar och klostret vid Anjas Öga var ett LV-missionscenter)

Den nedbrända fatburen (placerat på Svalöarna istället för Island)

Havets Vargar (färd till Magilre istället för Spanien)

Meddelande till rebellerna (SRR äventyr från kampanjen Gundabad som i Ereb använder som grund till orchriket Orxygg på Edelred huvud)

Sedan vet jag inte exakt vad det kommer bära hän utan fet beror på rp, men meningen är att de slutligen skall komma till Svavelvinter eller deltaga som hyrsvärd i Feliciska Piratkriget som ledare för en långbåtsbesättning.

Postat: 2008-10-12 22:16
av Mikael
Låter lovande Krille!

Postat: 2008-10-14 07:47
av Grisodlar'n
Krille skrev:Har skrivit ut äventyret men har inte spelat det än så länge men av att döma på genomläsningen tycker jag det är ett helschysst äventyr som nog kommer bli intressant att spela. Layouten har riktigt bra och invaggar en schysst nostalgikänsla till gamla ÄS äventyr. Tyvärr har jag inga spelare just nu med rp som passar in kampanjande Jorduashur eller ens befinner sig i närheten av landet.
Men har funderat på denna uppläggningen i äventyrsföljd för spelande i Jorduashurs jarldömen:

Döden vid Bromme Stenar

Brudrovet (egenkontruerat, löst baserat på en Edda-saga)

Skönheten och Odjuren (tänkte flytta äventyret från Aidnebergen till Sigsdal och Eskilsborg är grundat av zorakiska missionärer/solriddare/solmunkar och klostret vid Anjas Öga var ett LV-missionscenter)

Den nedbrända fatburen (placerat på Svalöarna istället för Island)

Havets Vargar (färd till Magilre istället för Spanien)

Meddelande till rebellerna (SRR äventyr från kampanjen Gundabad som i Ereb använder som grund till orchriket Orxygg på Edelred huvud)

Sedan vet jag inte exakt vad det kommer bära hän utan fet beror på rp, men meningen är att de slutligen skall komma till Svavelvinter eller deltaga som hyrsvärd i Feliciska Piratkriget som ledare för en långbåtsbesättning.
Hoppas att äventyret Döden vid Bromme Stenar funkar ok för dig. Bra idé att placera Havets vargar i trakterna också. Brudrovet låter intressant, förresten. Är det skrivet i anteckningsform eller mer sammanhängande? Du kanske rentutav skulle ladda upp det någonstans? Det går trögt med mitt eget äventyrsskrivande, så det är alltid kul med andras material. Jag har använt så mycket tid till att fixa handouts till Mutant UA och jobbat med layouten till ett KULT-äventyr, fast jag egentligen borde uppdatera utrustningslistan och skriva klart det andra äventyret i mitt "äventyrspaket" som jag nämnt här på forumet.

Postat: 2008-10-17 01:08
av Krille
Grisodlar'n skrev:
Krille skrev:Har skrivit ut äventyret men har inte spelat det än så länge men av att döma på genomläsningen tycker jag det är ett helschysst äventyr som nog kommer bli intressant att spela. Layouten har riktigt bra och invaggar en schysst nostalgikänsla till gamla ÄS äventyr. Tyvärr har jag inga spelare just nu med rp som passar in kampanjande Jorduashur eller ens befinner sig i närheten av landet.
Men har funderat på denna uppläggningen i äventyrsföljd för spelande i Jorduashurs jarldömen:

Döden vid Bromme Stenar

Brudrovet (egenkontruerat, löst baserat på en Edda-saga)

Skönheten och Odjuren (tänkte flytta äventyret från Aidnebergen till Sigsdal och Eskilsborg är grundat av zorakiska missionärer/solriddare/solmunkar och klostret vid Anjas Öga var ett LV-missionscenter)

Den nedbrända fatburen (placerat på Svalöarna istället för Island)

Havets Vargar (färd till Magilre istället för Spanien)

Meddelande till rebellerna (SRR äventyr från kampanjen Gundabad som i Ereb använder som grund till orchriket Orxygg på Edelred huvud)

Sedan vet jag inte exakt vad det kommer bära hän utan fet beror på rp, men meningen är att de slutligen skall komma till Svavelvinter eller deltaga som hyrsvärd i Feliciska Piratkriget som ledare för en långbåtsbesättning.
Hoppas att äventyret Döden vid Bromme Stenar funkar ok för dig. Bra idé att placera Havets vargar i trakterna också. Brudrovet låter intressant, förresten. Är det skrivet i anteckningsform eller mer sammanhängande? Du kanske rentutav skulle ladda upp det någonstans? Det går trögt med mitt eget äventyrsskrivande, så det är alltid kul med andras material. Jag har använt så mycket tid till att fixa handouts till Mutant UA och jobbat med layouten till ett KULT-äventyr, fast jag egentligen borde uppdatera utrustningslistan och skriva klart det andra äventyret i mitt "äventyrspaket" som jag nämnt här på forumet.
Hmm tja det är mest anteckningar och en bakgrundshistoria än så länge. Man skulle nog mer kunna kalla det ett scenario med lite dådär smådramtiskt med mycket lutning åt sagostämning då jag har märkt att ibland blir det lite för platt/stelt när man ska motivera äventyrande i Jorduashur (hittills iaf). Men när jag sätter mig och avslutar det får du gärna slänga ett öga på det. Jag brukar inte skriva så mycket äventyr. Jag gillar göra bakgrunshistorier men har alltid svårt att göra ett vettigt äventyr av det hela. Håller även på att skriva på ett samhälle i Allnemark som heter Thormsvik med en lite udda intrig.

Postat: 2009-09-03 16:46
av Lindén
Ska spela igenom äventyret nästa helg men så slog det mig att..hmm... att ta över saltgruvan är nog knappast omöjligt för en av mina spelare. Han äälskar att äga i ereb-altor!

Medan de andra gärna dricker, spelar, köper vapen etc. så prospekterar denna spelare hejvillt! Efter en god belöning för några äventyr sedan så lade han varenda kopparriksdal på att anlägga en överdådig trädgård intill ett mindre hus han köpt. Det tog timmar att gå igenom alla blommor, träd, skulpturer etc. som skulle vara med! Någon tid innan det övertalade han flera i gruppen att saminvestera i ett litet värdshus som de nu äger.. (hans gubbe är på ålerns höst..)

Så.. att driva en saltgruva på ett eller annat sätt skulle få honom helt rosig om kinderna haha, frågan är bara .. vad skulle en sådan inbringa per år mån tro, och hur resonerar ni då?'

Är mycket intresserad av svar så att vi så snart som möjligt kan njuta detta äventyr i fulla drag!

Postat: 2009-09-04 05:48
av Grisodlar'n
Lindén skrev:Ska spela igenom äventyret nästa helg men så slog det mig att..hmm... att ta över saltgruvan är nog knappast omöjligt för en av mina spelare. Han äälskar att äga i ereb-altor!

Medan de andra gärna dricker, spelar, köper vapen etc. så prospekterar denna spelare hejvillt! Efter en god belöning för några äventyr sedan så lade han varenda kopparriksdal på att anlägga en överdådig trädgård intill ett mindre hus han köpt. Det tog timmar att gå igenom alla blommor, träd, skulpturer etc. som skulle vara med! Någon tid innan det övertalade han flera i gruppen att saminvestera i ett litet värdshus som de nu äger.. (hans gubbe är på ålerns höst..)

Så.. att driva en saltgruva på ett eller annat sätt skulle få honom helt rosig om kinderna haha, frågan är bara .. vad skulle en sådan inbringa per år mån tro, och hur resonerar ni då?'

Är mycket intresserad av svar så att vi så snart som möjligt kan njuta detta äventyr i fulla drag!
Kul att ni ska spela äventyret! Saltgruvan är ju inte direkt stor (även om fyndigheten kan vara det) och det finns ju andra större saltgruvor i området. Däremot är ju salt likt vitt guld. Saltgruvorna i 1400-talets Polen bidrog med 30% av hela statskassan (http://www.geography.roepcke.eu/?page_id=9) så något liknande lär ju gälla för hela Krakelids saltproduktion, dvs att jarlen får runt 1/3 av sitt kassaklirr från saltgruvorna, om inte mer.

Om du har tillgång till Gigants läntagarregler och Sinkadus #15, så finns det information om gruvor. Inkomsten räknas i talent (enhet om 100 gm) och är väl i nivå med Experts och Kandras prisnivåer skulle jag tro. Om vi antar att en saltgruva kan inbringa ungefär lika mycket som en järngruva så skulle det då ligga på 3T6+15 talent per år. Årssumman kan sänkas med 25% om det föreligger transportproblem (vilket det troligtvis gör). Så en saltgruva skulle kunna inbringa alltifrån 1350 gm till 2475 gm per år. Jag antar att sådan siffror återspeglar mycket större gruvor, så du alltid starta med en lägre inkomst som kanske ökas alltefter gruvan expanderar, om fler arbetare tas in, etc. Kan det vara rimliga siffror? De flesta spelare lär ju knappast vara experter på medeltida saltbrytning och dess inkomster, så de sväljer nog det mesta.

Sedan får väl rollpersonen som driver gruvan endast en viss andel av intäkterna, men troligtvis mycket mer än vad trälen Okvid Långe fick.

Här är förresten en bra länk om saltets historia:
http://www.shenet.se/ravaror/salthi.html

Postat: 2009-09-28 21:59
av Lindén
Tusen tack! Efter mängder av avstickare och siospår börjar nu gruppen att närma sig upplösningen! Snart är det dags att få veta om gruvan ska tas över eller ej, han ar spelat mycket bra hittills så jag blir inte överaskad om det bir så. Din uträkning kommer att hjälpa mig mycket (har ej gigantboxen .. eller jo, men det saknas sidor..) Vet i fasen vad det blir omräknat till de normalvärden (Kandra är ju lite märkliga i prissättningen) men tycker att det låter rimligt då det finns en hel delkostnader också. En arbetare med 10 sm/dag i ett år blir ju ca 300 Gm (de måste ju vila också) om man räknar på inkomst 10 sm/dag,lägger man därtill verktyg, dragdjur, gruvingengör etc.såblir det inte många kopparören kvar.

Hur som helst, grymt kul äventyr hittills kan sägas

Postat: 2009-09-29 18:20
av Grisodlar'n
Om ni kör med -91 års regler och prissättningar så kan du ju alltid öka intäkterna med x6-x10 för att skapa mer balans. I utrustningslistor etc som jag själv använder så är inkomster och priser mer i linje med EDD och Kandra. Då är ju ett par tusen gm en rejäl förmögenhet. Kul att ni spelar äventyret iallafall, även om det är rätt kort.

Postat: 2009-10-12 21:58
av Lindén
Det blir så kort som man gör det =) Har inte spelat upplösningen ännu men ser fram emot det.