Drakar och Träd i Norden

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Klicka på knappen som säger "Citera" i det inlägget du vill citera. ta bort den text i citatet som du INTE vill citera, lägg till dina egna kommentarer, och "skicka".

Om du skriver ett nytt inlägg kan du också använda knappen "Quote" ovanför meddelandefältet. Tryck på knappen en gång för att påbörja citated, och ännu en gång för att avsluta det. Experimentera gärna. Det är lätt när du väl fattat principen. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter Stridsberg skrev:Tja... Nu har jag väl postat så mycket text att ingen längre orkar följa med... :cry: ...
Det ar en en komplex historia du målar upp och MÅNGA namn att hålla reda på ...men efter ett par genomlasningar borjar jag få ordning på det.

Fast skal nog lasa annu en gång innan jag kommenterar! :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det här börjar suga tag i mig, det här vill jag spelleda! :D

Återkommer med kommentarer.
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Mikael skrev:Jag föreslår därför att blodsalvernas rike / Dälden ligger i en dal i Kardbergen ganska rakt österut räknat från Saexby, vilket också placerar dem nära de äldre dvärgrikena i södra Kardbergen som skiljer sig från dvärgriket i nordvästra Jorduashur.
Föreslår att de äldre dvärgrikena i södra Kargbergen helt enkelt är Däldens dvärgar - något som kan motsäga detta? Och att då placeringen av Dälden blir som du föreslår ovan och som jag var inne på tidigare?
Mikael skrev: Måste säga att jag gillar dina blodsalver bättre än de som kommer ur EAK, men kan de byta namn för att undvika begreppsförvirring?
Tackar! Kanske... jag gillade inte riktigt de gamla blodsalverna i sin helhet och spann vidare på vad jag gillade med dem, deras gemensamma medvetande blev mina blodsalvers drömmagi och Ouvanok (mer om det vid senare tillfälle) och deras boende i träd blev att deras drömmar centrerades och spreds kring träd... De har faktiskt flera liknande egenskaper. Kan inte blodsalverna enligt EAK vara en gren av dessa blodsalver istället, ger lite mer kött på benen åt dem; Och att ett hive-mind skulle springa ur drömmagi känns logiskt. I så fall lägger jag in någon utvandrande klan från blodsalvernas ätter vid passande tillfälle... Vet vi något om dessa blodsalvers historia?
Mikael skrev:Psipo har arbetat hårt på Alver så ta en titt i den tråden för att få en uppfattning om hur alver är i Ereb.
Wikin skrev:De krävde att deras Gudinna skulle ge dom kraft att fördriva människor och dvärgar så att de än en gång kunde frodas. När Tevatenu vägrade uppstod blodspillan. Aldrig tidigare hade alvsläktet spillt sitt eget blod och Moder Jord grät. Lyckligtvis kunde denna grupp av förrädare fördrivas och de slog sig slutligen ner i Nargurs skogar. Idag känner vi dom som blodsalver, för det brott de begick mot sitt släkte.
Egentligen är det bara anledningen i min historia som vi måste ändra. Daedon var frustrerad över att gudinnan (som gav röst åt de övriga i rådet) inte ville ge makten åt honom (som stod för att ta strid mot dvärgar och människor) och han dräpte sin broder m.m. för att ändå komma iväg... Det forklarar också delvis deras arroganta inställning till de andra raserna i dälden och deras vilja att slakta dem... Perfekt skulle jag säga!

Får se lite Mikael, den tråden är rätt superlång om man inte följt den från början... är wikin en någorlunda bra sammanfattning?

Mikael skrev: Kopparbergen ligger i Trakorien och har där en dvärgstad, vilket visserligen inte hindrar att det finns det samma i Kard, men kanske ett annat namn för omväxling?
Jo, det vet jag ju också... kan ju vara bra att byta namn om det skall bli publikt för att undvika missförstånd. Låt oss kalla de Alzi-bergen helt enkelt, det heter de på andra platser i texten.

Mikael skrev:Dvärgar kom hit ca 1500 fO från orghin/Akrogal. Kan hjärtats ankomst senareläggas eller dess ursprung vara från riken bortom Ereb?
De kan absolut ha vandrat in, t.ex. från Akrogal via Orghin.
Mikael skrev:EA:s blodsalver, ”monster älvfolket”, fördrivs från Landori i forntiden och har sin huvudsakliga boplats i Nargurs skogar. Hur var det med dina blodsalver, är de det samma eller kanske en avart? Åtminstone är det en klan som utvandrat från anrgur om det är den typen av Blodsalv.
Som sagt, jag föreslår att det är samma blodsalver, men i så fall får vi ändra "forntiden" till ca 1500 f.o. - för min historia förklarar ju varför de blir monster!
Dälden? Vad jag fått reda på om ordet betyder det ”grönskande sänka”. Är det vi talar om människors namn (jordernas) Dälden med stort D eller något annat?
Det är en däld (alltså en sänka med högre berg åt alla håll) och kallas av dess invånare och andra för Dälden med stort D.
Mikael skrev:Just jorder? Kan det vara andra människor, beroende på var Dälden nu ligger?
Ja, det är väl inte viktigt, men det får ytterligt gärna vara ett långt folkslag med ljust hår och mycket skägg! ;) Fast även detta kan ändras om det behövs.

Mikael skrev:Med tanke på att jordernas storhetstid börjar efter 599 fO och anses bero på att de klarat sig undan köttbitarna rimmar det illa med att hälften av dem i samma period dör av Hostan. Antingen tidigarelägg händelsen, begränsa den till områdena kring Dälden eller lägg sjukdomen vid Jorduashurs storhetstids slut kring år 100 fO. Det skulle kunna vara ett avgörande bidrag till storhetstidens slut.
100 f.o. blir för sent, vill att Dälden skall kännas gammal. Föreslår det tidigare alternativet, Dälden drabbas hårt, länderna utanför inte särskilt hårt. Storhetstiden kan då ha börjat i och med att blodsalverna angriper ut från Däldområdet - och besegras av Jorduasherna. För att besegra dem var J. tvugna att skaffa sig bättre struktur och enighet - vilket startade (eller bidrog till) deras storhetstid!
Mikael skrev:Är inte detta Garm från Novastenen?


Oops, honom hade jag glömt! Då får vi kalla honom för något annat. Vad tycker ni om Oblanquataar, Ampra Fergus den Vite ,Armaal den gamle, Awiwugum eller kanske Illuyankas? Det skall låta rätt hemskt, han var hård som tusan, men inte som alla drakars onde fader.
OK, men den huvudsakliga bosättningen av alver i Kard är Skogsalverna inte blodsalver.


Japp, de är t.o.m. fler i de områden äventyret berör. Blodsalverna är mäktiga men fåtaliga.
Kanske inte behövde bege sig så långt som till grynnerbergen?
Min tanke var att lämna det öppet för den konstruktör som vill använda det och därför inte definiera det.
Det här börjar suga tag i mig, det här vill jag spelleda!
Härligt, vad mycket energi det ger mig!
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Tänkte det kanske kunde underlätta lite med blodsalvernas släktträd och lite info om dem idag...

http://www.speedyshare.com/836207842.html
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tankar om:

Dvärgar
Bosättningen
Utvandringen från det stora dvärgriket i Grynnerbergen (Adâhz-Toth) skede efter dvärgarnas nederlag i Järnkriget som avslutades 1534 fO. Hur länge den pågick är okänd men när Härarnas Tid (1080-950 fO) tar sin början är dvärgarnas makt i Grynnerbergen starkt reducerad. 1530-1350 fO förslagsvis? Några av dessa dvärgar från Grynnerbergen kan ha vandrat in i Kardbergen söderifrån, samtidigt eller en tid efter att dvärgar från Akrogal vandrade in från norr. Dvärgarna från söder kan således ha varit de som förde med sig kunskapen om järnet till Kard.
Kvinnorna
Så långt som till Grynnerbergen måste inte nödvändigtvis dvärgarna ha begett sig for att söka kvinnor. De som bjöds in kan ha kommit från dvärgbosättningar i Aidnebergen eller Klomellerbergen-Melashebergen (behöver inte ha varit stora "Riken"?). Dvärgarna har kan vara av grynnerdvärgisk blod och således ha ansetts som klenare än dvärgarna i norr. Dvärgriket Kûldkrez som ligger i Kardbergens södra delar någonstans norr/nordväst om Palinor är också en möjlighet, men dessa är sannolikt av samma norddvargiska blod.

Alver
Bosättning
ca 1200 fO
Blodsalverna från Landori, bosätter sig söder om Dälden (runt trädet Agaron).
ca 1030 fO
Alverna från Melukha, bosätter sig i skogen som nu ligger i södra Jorduashur och nordöstra Ransard. Möjligens eftervart även i skogarna ännu langre norrut.
ca 600 fO
Blodsalver bosätter sig inne i Dälden
ca 200 fO
Blodsalverna fördrivs från Dälden av Talas alver.
ca 200 fO
Talas alver från Landori, bosätter sig i Dälden.

Människor
Härkomst
Västnargurerna vandrar in över Kard ca 900 fO. Jorderna bosätter den nordvästra delen från och med ca 800 fO, men verkar ha hållit sig vid kusten. Kards inland bosättes av belgother ca 730 fO och narimer ca 550 fO. Av dessa två stammar, ev en annan tredje, kan några ha bosatt sig i Dälden. Det är detta folk den stora Hostan drabbar ca 600 fO och som kämpar mot blodsalverna i "Blommornas krig". Jorderna påverkas inte av denna sjukdom, av kriget eller av Köttbitarnas härjningar och kan inleda sin storhetstid (möjligtvis bidrog försvinnandet av folket i inlandet också till jordernas framgång). Folket som återbefolkar Dälden 400-0 fO kan vara jorder, belgother eller narimer. Vi vet lite om denna tid så mojligheterna ar flera.

Annat:

-Mandelorden existerade på 300-talet fO så ett besök hos dessa är möjligt.
-Oblanquataar eller Illuyankas låter som bra namn på draken.
-De flesta västnargurer var enligt min narguriska historia av noroguhrisk blod och således ljusa och gärna skäggiga.
-Blodsalvernas "skapelse" till ca 1200 fO funkar for mig.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Här är mitt förslag på kronologi:

Forntiden(ca 4000-3000 fO):
I Kard fanns vid denna tid endast mindre grupper av svartfolk, jättar och enstaka minotaurer.

Landoris stora träd Aerimnin blommar, brödramördaren spiller blodet och blodsalvernas folk lämnar Landori. I Nargurs djupaste skogar finner man ett nytt hem och planterar det stulna skottet som växer till trädet Ronagar.

Bronsåldern (ca 3500-1500 fO):
Människogrupper från slätterna och Barbia börjar befolka Kards östkust.

Från Orghin invandrar dvärgar till Barbia och Kard.

Urberget i norr skänker de 5 dvärgätterna (på det vis Norddvärgarna räknar) de 5 hjärtana som blir nordens dvärgriken och bergens själar. Myt eller historia beror på vem man frågar. År noll i dvärgarnas tideräkning, i alla fall i norden.

ca 1500 f.O. Nanor och hans folk anländer med ett hjärta till Azil-bergen. Dvärgar anländer även söderifrån och lär ut järnsmidets konst. Bland norddvärgarna ses länge Azil som det främsta riket i Kard.

Kolonisationstiden 1500-600 f.O.:
1400-t f.O. Bland blodsalverna börjar två grupper utskiljas. De som är uppfyllda av drömmar om det vackra som det mörka Ronagar kan visa dem, och den grupp som efter årtusenden av strid mot påträngande alver från skogsalvrikena blir bittra likt Ronagars sav. De sistnämnda svartnar i själen så att även deras kroppar förvandlas till att inte längre vara alver, om ens älvfolk. De kallas ibland de svarta blodsalverna. Drömmarna kallar vi istället för Drömalverna - Rewawè. (Skillnaden mellan blodsalverna förblir dock okänd för näst intill alla. Först över tusen år senare börjar Kards skogsalver inse skillnaden och använda namnet, men för tydlighets skull använder vi det i denna text.)

ca 1200 f.O. Drömalverna bryter med sina svartsinnade bröder och utvandrar till nordväst. Rewawè anländer till skogarna söder om Dälden i Kardbergen. Agaron planteras. Roke skapar Ouvanok. Efter några få års sporadiska konflikter upphör fientligheterna mellan dvärgar och dröm/blodsalver.

ca 1030 f.O. Skogsalver från Melukha anländer till skogarna väster om Kardbergen.

980-957 f.O. Förrädaren Bauns intriger för att störta dvärgriket i krig med drömalverna. Naim IV blir kung i ung ålder.

950 f.O. Bauns onde genius Roke uppspåras av Naim IV med följe och dödas.

1200-700 f.O. Dvärgarna blir gradvis allt girigare p.g.a. närheten till Agaron och att de lever i Ouvanok (dock har de hjärtat som skydd). Flera dvärgätter utvandrar och grundar nya riken bortom Dälden.

900-500 f.O. Västnarguriska stammar vandrar in och bosätter sig på Kard.

ca 900 f.O. Ett par små stammar med människor från Kards sydöstkust som kallar sig Yggdrír drivs pga de västnarguriska folkvandringarna in och bosätter sig i Dälden.

804 f.O. Den stora hostan drabbar nordländerna. Naim IV dör gammal och hälften av alla Yggdrir dör i sjukdomen. Även östra Kard och nomaderna öster om Kard drabbas hårt.

803 f.O. Blommornas krig börjar. Nanor III och nästan hela dvärgfolket (däribland alla kvinnor utom 4) dör i kriget. Yggdrir dödas. Blodsalvernas kung Alquon faller för Glums hand med hjälp av hjärtat som berget lånat ut till honom. Glum återlämnar inte hjärtat.

802 f.O. Det som skall komma att kallas Begelgabor planteras.

801 f.O. Glum och Alzi-folkets spillror bryter sig ut ur Alzi och tar sig ut ur Dälden. Alzis folk blir gäster hos de misstänksamma Kward'zak. Ornulf och Eirik den unge lyckas fly över de norra bergen. Människorna utanför Dälden varnas och börjar sakta rusta sig.

800 f.O. Första anfallet av Drömalven Céas folk (ut ur dälden).

795 f.O. Andra anfallet av Drömalven Céas folk (ut ur dälden).

765 f.O. Tredje anfallet av Drömalven Céas folk (ut ur dälden).

762 f.O. Eirik, Ornulf och Glum grundar Miluamas orden vid den stora Jorduashurpasset (in i Dälden). Dvärgarna börjar bygga starka murar. De är dock bara 99 kvar, varav bara tre kvinnor.

746 f.O. Frór återkommer från en lång resa till flera dvärgboningar med 64 dvärgkvinnor. Nanors folk får rykte om sig att vara något av Don Juaner. Dvärgarna i Küldkres och Kward'zak förstärks i sin misstro mot Alzis folk. Alzis-dvärgarna börjar varje år fira dvärgkvinnornas march.

744 f.O. Glum gifter sig med Dris och sonen Droí föds.

704 f.O. Glum beger sig ensam av från Miluama in i Dälden, galen över sitt missdåd mot berget för så länge sedan. Han hörs aldrig mer av.

671 f.O. Urnik runsmed och Droí tar Urniks silverrunor in i smidet och Miluamas runsmide är ett faktum.

Mörkertiden (600-300 fO):
599 f.O. Ereb drabbas av den tredje konfluxen, men medan nästan hela Ereb härjas av Köttbitarna så passerar de öster om Kard som undgår gisslet.

530 f.O. Runsmeden Emar besöker södern och återkommer med papprets hemlighet. Miluamas bibliotek och bokverkstad, Eokean, grundas.

483 f.O. Bristen på män att försvara Miluama leder till att de åldrande krigarna beslutar sig för att grunda en superhård skola för krigare - Gael Frothn. Detta kommer locka folk resonerar de - och de får rätt.

406 f.O. Skymningsslaget mellan skogsalver och blodsalver (söder om Kard). Talas skogsalver söker gästfrihet hos Kardskogens alver.

368 f.O. Talas skogsalver bosätter sig i norra Purpurskogen i Dälden.

400-t f.O. Människoätter från Jorduashur tar sig in i Dälden och bosätter sig. Samtidigt vandrar svartfolk in i Kardbergen söder om Agaron.

Befrielsekriget och Frihetstiden (315 fO - 610 eO):
315 f.O. Befrielsekriget. Jorder, skogsalver, Gael Frothn och ätter från Dälden befriar Dälden från drömalver. Arrens sköld smids.

299 f.O. Kung Gram Befriaren och hans son Fuín går ned i det allra djupaste för en rit som berget lockat dit dem för. Berget störtar in över dem som hämnd för att ätten inte återlämnat bergets hjärta.

298 f.O. Kung Horg (Fuíns yngre bror) blir extremt snarstucken och kräver Arrens sköld av Miluama eftersom hans far smidde den och kriget är över. Det blir nästan krig mellan dvärgarna och Miluama - men efter ett möte med Pali blir Horg mycket ödmjuk och ger skölden till Pali som låter gömma den med orden att den skall återkomma till nordlandet den dag deras nöd är som störst (nej, den är inte med i äventyret!).

100 f.O. Jorduashurs storhetstid är förbi, men i norra Kard är de fortfarande den största maktfaktorn i ytterligare många hundra år.

135 e.O. Dvärgarnas bergstempel grundas av dvärgar som är missnöjda med vart Alzis dvärgar är på väg mentalt. Alzis blir girigare och girigare för varje år som går.

222 e.O. Dvärgarnas bergstempel errövras av draken Oblanquataar.

456 e.O. Jorduashurernas Jarla-kung Harald Krokig dör efter att återupprättat en del av rikets fornstora glans.

467 e.O. Sedan Yddrar de Lannad anklagats för kejsarmordet i Barbia lät han och med honom hela den barbiska klanen Léon (ätterna Lannad, Fygh, Irinnead, Dann och Purgh) flytta till området sydost om Dälden längs kusten. Leonensarna håller sig väl söder om Krakelid så länge jorderna håller sig norr om. Stolta och bittra som Léonensarna var blev de lätta offer för Rewawès korruptioner. De krigiskaste av drömalverna planerar att använda Leonensarna för att återerrövra Dälden.

565-572 e.O. Svartfolkens största klan Röda Månen härjar i södra Kard. Drömalverna ser allierade i de vildsinta svartfolken.

ca 575 e.O. Krakelids jarl börjar åter uppmuntra nybyggare och brytar att kolonisera söder om Krakelid. Endast ett fåtal nappar, men spänningarna med Leonensarna i söder ökar.

583 e.O. Trevande kontakter tas mellan ransarder och skogsalverna i södra Kardskogen.

599-600 e.O. Röda Månens orcher anfaller skogsalverna i södra Kardskogen. De plundrar alvboningar och skövlar skog, i hemlighet skyddade av Rewawès magi. Skogsalverna lyckas driva ut svartfolken ur skogen, men tvingas dra sig djupare in i skogen för skydd då de alvarligt försvagats. De skövlade skogarna tas istället över av ransarderna.

610 e.O. NU!
Senast redigerad av Mikael den 2009-01-09 12:41, redigerad totalt 8 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tack för svaren Stridsberg.

Ovan finns i form av kronologi flera svar och tankar från mig på hur äventyret kan sys in i det nu existerande Ereb.

Lite ytterligare komentarer:
Kardbergen har redan två stora riken, det ena livligt i nordväst och det andra gammalt och nedgånget i sydöst, bägge större än Alzis. Däremellan kan Alzis ligga. Det är det äldsta riket, men dess glans har genom årtusendena sotats och de andra dvärgarna ser med stor misstänksamhet på Alzis.

Psipos text om alver finns länkad till på första sidan.

Jorduashur (-passet/-bergen) bör inte kallas så före 800 fO. Jätten Groms pass innan dess?

Granngården känns väldigt "modernt" liksom ordet "gillade" i en text som skall vara så gammal. Var bevaras förresten dessa texter och hur?

Talas marsch skedde den genom passen i öster vi östra kardkusten? Om så bör mitt förslag på kopplingen till Kards skogsalver skrivas om. (Enligt Psipo har förresten Kardalverna och Landoris alver olika kynne.)

Vem är Tréorana? Treoreana? Alderion?

Namnen på dvärgportarna bör tweekas lite så de inte helt avviker från Erebs gryndur, se dvärgordlistan.

Jorderna tycker inte jag skall ha en härhövitsman, det låter för mkt riddarland, Sköldjarl eller Yxjarl är tuffare. Vad säger Krille och Birke?

Vad är Togh?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Precis en sådan Historia jag hoppades på Mikael! :) Några åsikter om nargurianan men avvaktar lite... Forst: Vad tycker Stridsberg?

Yxjarl eller kanske Yxherse som namn på en hovitsman?


Om vi nu skal flata in detta aventyr (vilket jag absolut tycker vi skal) så behover Dälden få en exakt placering kartan. Med detta som utgångspunkt kan ovriga platser lokaliseras, som Alzibergen, Agaron, den barbiske klanen osv.

Forslagsvis:

Bild

Dalden blir således inte for stor men heller inte for liten. Oppningen mot sydvast ca 10 mil om jag mater ratt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tack Birke.

Tycker dock Dälden passar bättre där det står Kardbergen på kartan. Kartan är oprecis vad avser sänkor och skogar osv, men där finns en långsmal sänka till höger om namnet och under där finns en dal för Agaron.

Vad tros om det?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Tycker dock Dälden passar bättre där det står Kardbergen på kartan. Kartan är oprecis vad avser sänkor och skogar osv, men där finns en långsmal sänka till höger om namnet och under där finns en dal för Agaron.
Avvaktar lite for att hora vad Stridsberg tycker...

Kartan kan tolkas och det går absolut att placera Dalden enligt ditt forslag, men blir det inte lite "trångt" har nere for alla alvgrupper, dvargstader (både Küldkrez och Alzi) däldkarlar (manniskorna i Dalden?), gaulandingar, ransarder, barbier (leonensare/yggdrirer) och Palins Orden med både levande och doda tillhangare?

Ar det inte då battre att anvanda den dald som redan finns på kartan (mitt forslag på kladdkartan) och passa på att ge ett annars okant området en interessant historia? Handelser har kan genom sin avskildhet gå obemarkta forbi hos omkringliggande makter eller också flatas in. "Nya" folk och kulturer ar också lattare att placera in i okant land.

Oavsett så tycker jag blodsalverna/dromalverna skal få en plats i Kard! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja spända av förväntan på vad äventyrets författare skall tycka är vi båda! Bara att acceptera Birke att inte alla är inne här varje dag :wink: .
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Bara att acceptera Birke att inte alla är inne här varje dag :wink: .
Jag vet.. Visst ar det konstigt! :wink:
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Mikael skrev:Ja spända av förväntan på vad äventyrets författare skall tycka är vi båda! Bara att acceptera Birke att inte alla är inne här varje dag :wink: .
Hehe, mycket märkligt! Har ägnat de senaste dagarna åt att spela istället.... och skriva ett par stämningsbilder på ett café...

Dälden passar väldigt bra in där den är i kladdkartan. Min känsla för dälden är just att den är mycket avgränsad från omvärlden - tänk t.ex. på att alla blev instända i den under blommornas krig och att Eirik m.fl. var tvugna att ta den halvt omöjliga resan över de höga bergen för att undkomma...

Tyvärr är det anvisade området alldeles för litet, typ 10 mil över gör det svårt med en massa saker (min däld är typ 50 mil över - jag vet den passar inte in någonstans). T.ex.
* Spelarna skall behöva ta vägen genom purpurskogen och ett par dagar hinna passera innan de når skogsalverna, för det händer mer och mer varje natt.
* Arméer skall hinna samlas trots att blodsalverna när de väl anfaller gör detta i hast.
* Jag vill att spelarna skall känna en tidspress ibland och inte riktigt veta om de har tid att genomföra vissa saker, något som lätt försvinner om det tar en eftermiddag och stormrida till rtätt plats.
* Uppe på glaciären vill jag att de vandrar fram och tillbaka under ett par dagar innan de hittar till rätt bergstopp (där dvärgarnas tempel ligger).
etc...

Mitt förslag...
I och med skapandet av Ouvanok fäste Roke en annan dimension till landet (blandade deras namn) vilket fick avstånden att gradvis växa tills utrymmet uppfylldes av den främmande dimensionen. Dälden är alltså 50 mil över (västra kant till östra kant) på insidan och 10 mil över på utsidan... bergen är säkert högre än vad de verkar utifrån också... (förrän man börjar klättra dem då!). Spelarna får en liten märklig känsla i balanssinnet när de vandrar genom passet in i dälden, men förstår annars inte något av detta. Möjligen, för den SL som är alltför förtjust i att berätta saker för spelarna, finns det ett gammalt dokument i dvärgarnas prästerskaps arkiv om landets växande. I övrigt är kartorna så dåliga att man inte förstår att dälden är osannolikt stor (i alla fall har ingen insett det förrän spelarna anländer).

Fungerar det för er?
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter Stridsberg skrev:Dälden passar väldigt bra in där den är i kladdkartan. Min känsla för dälden är just att den är mycket avgränsad från omvärlden - tänk t.ex. på att alla blev instända i den under blommornas krig och att Eirik m.fl. var tvugna att ta den halvt omöjliga resan över de höga bergen för att undkomma...

Mitt förslag...
I och med skapandet av Ouvanok fäste Roke en annan dimension till landet (blandade deras namn) ...

Fungerar det för er?
För att en sista gång försöka övertyga om det mer sydliga läget så tycker jag att Dälden nu hamnar vid Krakefolden som rinner ner till Krakeborg och därför "för nära" bebyggelsen. Vid mitt förslag ligger den lååångt från all befolkning utom möjligen Küldkres och de mindre dvärgstäder som finns runt Kuldkres. 8)

I övrigt tycker jag ditt förslag var mycket bra. :D
Skriv svar