Nidländska reningen (2ed)

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Baldyr skrev:Jag skulle vilja föreslå att du nöjer dig enbart med Trakoriska riket och struntar i resten av statsbildningarna runt om på öarna. I så fall behöver du dock lista ut vilka styrkor som står under trakoriernas kontroll. Dessutom kan det vara värt att fundera över kondottiärstyrkor - ska alla tillgängliga på öarna räknas till rikets fördel - eller bara de som är kontrakterade ett visst datum - eller kanske ett slags genomsnitt av mängden legotrupper?

Nu vet inte förvisso inte riktigt vad du har tänkt använda siffrorna till, men misstänker alltså att du vill jämföra styrkeförhållanden i Ereb. Därför tycker jag alltså inte att Kishatets styrkor, rungliska rebeller och kargomiterstammar ska tillgodoräknas, då de snarare är fientliga till riket. (Förutsatt att du jämför exempelvis Trakoriska riket med Ransard eller Magilre. Dessutom blir uppställningen mera överskådlig om du slår ihop rikets styrkor.)

/Baldyr
Goda råd. kartan kommer att läggas som grund för nidländska kampanjen.
Ska fundera lite mera på detta :wink: kom spontant på idén medan jag smakade gott dalkiskt vin igår :lol:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

I Hynsolge är (A) Adeln medan (R) är rojalisterna.
I Barbia är siffran i nordöst rebellerna medan andra siffran kejsarens trupper
I Trakorien är, ja... hm.. Ja ni känner väl till alla.

Lagt till flottbasen på Bzegusta och truppen i Torilla med.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

hmmm, har svårt att se attt Mereld har större flotta än både jordashaur och Klomellien (även om det bara är mercena som räknas?) Ransard torde ha fler kämpar (alla följer nog inte med till västerhavets öar under Ransarderröjet utan en del vill nog vakta mot Palinor samt sturska jordekearler. Sedan är det ju alltid svårt att avgöra hur tex Caddos arme ser ut då det kniper. Kanske sänka siffrorna i Hynsolge...

Annars må jag säga att du "pimpar" nidländska reningen ypperligt!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

hmmm, har svårt att se attt Mereld har större flotta
I posten efter rättar jag det. Det är trakoriska flottbasen på Bzugusta

Ja Hynsolge är svår. Men mycket bönder vs legosoldater vilket gör det otroligt svårt att beräkna. det är på en höft. men kan nog sänkas utan att nagga på balansen.

Tack :) Hoppas det kommer bli spelbart med bara :wink: Men kul har jag nu när jag pysslar ihop det iaf :lol:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

kan avslöja att nationalhjälten Fingal Gorrond kommer vara en pendel i den kommande konflikten.

Under mitt jobb med Nidland har jag verkligen fattat tycker för Hynsolge. Landet är en guldgruva med otrolig potential :)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

På gång

Nästa samman legostyrkan Varègues Légion under den joriske ritterbruder Wensel af Korolinger och paratornske kondottiären Iysander Junger som kommer spela en stor roll i den kommande konflikten.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Här kommer en liten marschvisa tillhörande Varégues Légion. Den diktades av legionär Guglielmo, en veteran från Soblak efter Pyrussegern (efter general Pyrus) vid Belus 61x eO. Även det politiska och militära tillbakadragandet från Hynsolge var i veteranens huvud och hans tycke om Felicien efter detta speglas i visan.

Blodkorven som versen kallas i soldatmun kommer från den speciella bodinerpölsa från Jorduashur. Bodinern tillagas vid kalvningen och består av näringsrik moderkaka som blandas med bergssalt,en skvätt mjödir för sting och lika stor del blod för bindning och färg.

Guglielmo som speciellt skydde denna soldatkost i tyckte sig se likheten i landet Hynsolge efter de inledande striderna. En blodig sörja instoppad i tarm.

Här, ta korven för hyner, krunier och Berendien. Felicierna finns, men de är krypskyttar i röven.
I Belus, legionens odödliga Orestes målade vår flagga, hjältar av Kelheim vilar i frid under den avlägsna landsbygden. Låt oss glömma våra bekymmer , det är bara döden som väntar oss. Vi i legionen, vår äldste visste hur man skulle dö – För legionens ära
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Från bodinern
Belus

Byn där slaget mellan Mefimors trupper och de invaderande nidländska stod.
Orestes
Ett blodigt slag i Obermunst , Jorpagna. Här kämpade en stor del av legionens trupper 609 eO mot en avsevärt starkare styrka från en invaderande furste.
Kelheim
Kelheim är namnet på en by i Krekelid, Jorduashur där kärnan väringar i legionen stred tappert och segerrikt mot en vätteklan som ville plundra Krakeborg.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

En sak som jag funderar på är tidslinjen. Om man skulle vilja spela en superkampanj menar jag :!:

Konfluxen 610-614
Feliciska piratkriget 613-?
Reningen 612-?

Är det någon som funderat över att lägga om i årtalen så man skulle kunna spela alla publicerade äventyr(främst de större kampanjerna)?
Förslag? vad finns det mer för äventyr man kan lägga till?

Siratsias vita formelbok 610?
Djupets fasor
Dödens väg
Enhörningshornet
Härskarserien
Marsklandet

Eller är jag tokigt ute? Är en superkampanj för episka hjältesagor orealistisk?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

De gamla äventyren finns diskuterade flera ställen här under Äventyrstrådarna, kolla där för ideer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hittade följande i Furgia-tråden som berör den kommande Reningen:
birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Det finns något i Nidland om att de pga Demontungan har relationer med Kalmurri... eller var det Furgia.
Kalmurri ar Nidlands storsta handelspartner aven om landerna inte står varandra så alltfor nara i ovrigt. Ingen kontakt med Furgia.


Hittade i "Nidlandska Reningen" några saker som åtminstonde indirekt borde påverka Furgias handel:

-609 eO attackerade den hynsolgiska adelsmannen Parklias Måånskold en dvargport i Grynnerbergen.
-dvargarna blir arga på ovanjordingarna (inte bara hynsolgerna), bryter alla handelskontakter och stanger sina portar.
-Nidland som haft dvargarna som huvudsaklig kalla till jarn tvingas importera vapen från andra lander kring sotvattenshavet.

Kalmurri, Krun, Sombatze ...eller Furgia?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

-Nidland som haft dvargarna som huvudsaklig kalla till jarn tvingas importera vapen från andra lander kring sotvattenshavet
Absolut. Kalmurri skulle kunna vara en ev handelspartner? Vet inte riktigt hur relationen mellan Lhassu och Furgia är? Vad tror Snibben?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Om inte jag missminner mig så står det väl i Nidlandmodulen att relationen mellan Nidland och Furgia inte är bra. Hittar inte min Nidlandbok, så kan inte verifiera det.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Furgia beskrivs t.o.m. som en möjlig allianspartner för Lhassus fiender. Dock är de än så länge för upptagna med kalmurrierna för att angripa Vicotnics folk.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

gtjorgo skrev:Furgia beskrivs t.o.m. som en möjlig allianspartner för Lhassus fiender. Dock är de än så länge för upptagna med kalmurrierna för att angripa Vicotnics folk.
Det låter bekant ja :) Bra! Ett eskalerande i öst är inget jag direkt kommer ta upp i min kampanj tror jag. Inte som det ser ut nu i alla fall :twisted:
Skriv svar