Nidländska reningen (2ed)

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarvisningsbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 761
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av leinder » 2011-11-03 17:38

En stor del är att jag kommer lägga in mer vikt till händelser innan själva reningen. Upproret och inbördeskriget i Hynsolge kommer spela roll.

I stället för att kastas in i reningen kommer man arbeta sig in i intriger och konflikter.

Och som det ser ut nu ska jag försöka skapa större frihet i spelet så det är inte säkert att alla delar kommer spelas. Men alternativen ska finnas där och spelarna arbetar in sig i den bana som känns naturlig. Alltså beskriva platser och händelser tillsammans med möten och intriger.

Det kommer nog avvika en del från publicerade versionen :wink:

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6830
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren » 2011-11-03 18:26

leinder skrev:En stor del är att jag kommer lägga in mer vikt till händelser innan själva reningen. Upproret och inbördeskriget i Hynsolge kommer spela roll.
Låter som en bra variant. Har själv alltid sett tiden precis innan Reningen som nästan den mest spännande med Nidland.

Användarvisningsbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 761
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av leinder » 2011-11-03 18:39

birkebeineren skrev:
leinder skrev:En stor del är att jag kommer lägga in mer vikt till händelser innan själva reningen. Upproret och inbördeskriget i Hynsolge kommer spela roll.
Låter som en bra variant. Har själv alltid sett tiden precis innan Reningen som nästan den mest spännande med Nidland.
Kul att du tycker det. Jag är helt av samma uppfattning :)

Jag kommer lägga in kopplingar mellan hynska ädlingar som förtrycker befolkningen med Qarhinosh som arbetar för att försvaga Hynsolge osv..

Användarvisningsbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 761
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av leinder » 2012-08-23 14:51

I en SLs drömkampanj; vilket dream team skulle ni vilja se i er Nidländska Rening ?
Funderar lite på färdiga rp till kampanjen. Trots att jag ogillar tanken på den formen av sl-styrning.

tex; zorakisk riddare, trakorisk magiker och hynsolgisk ädling etc.
En kampanj som detta borde ha 4-5 spelare?

I alla fall borde jag har färdiga rp i testspelet för kampanjen. Någon med erfarenhet av skapandet av kampanjer som skulle vilja komma med råd?

Användarvisningsbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 761
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av leinder » 2012-08-23 15:30

Kanske är lättare att svara på ; Vad skulle DU vilja spela i en Renings kampanj?

Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 00:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus » 2012-08-23 15:36

Hm....det finns flera bra kombinationer: Klassisk äventyruppsättning blir kanske så här...

Alv från Landori
Berendisk eller möjligen kardisk elementarmagiker
Barbar från Torshem
Zorakisk riddare
Hynsolgisk ädling

Alternativ två

Alv och bågskytt från Landori
Elementarmagiker (Berendien?)
Riddare (Från Zorakin)
Hyrsvärd/barbar (från Torshem eller Hynsolge?)
Tjuv (svartalf eller halvorch från Fristaden?)
Senast redigerad av 1 Fraxinus, redigerad totalt 2012 gånger.

Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 00:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus » 2012-08-23 15:45

leinder skrev:Kanske är lättare att svara på ; Vad skulle DU vilja spela i en Renings kampanj?
Har funderat på att göra en spelning där man har två rp. En som man slumpvis får tilldelad av SPL och en som man gör själv. Så om jag får välja två så blir det nog en Hynsolgisk eller Zorakisk adelsman och riddare och/eller en elementarmagiker. Eller en tjuv....eller.....

Fast en av de häftigaste rp jag mött var en halvorch och gladiator....

Svår fråga!

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6830
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren » 2012-08-23 18:06

Intressant vore det att spela någon lite mer ovanlig karaktär som samtidigt kan utrustas med bakgrundsinformation från Nidlands nära omvärld.

En cerevallisk nomad utrustad med elefantfågel, lans och bola (men inget månsilver!!) eller en furgisk katafrakt (adlig riddare) med strikta hederskodex?

Mikael
Admin
Inlägg: 5017
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael » 2012-08-23 20:29

Självklart har cerevaliern inte månsilver utanför Cereval. Dels förstörs silvret och dels skulle han bli drakföda om någon fick veta det hemma.

Användarvisningsbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2028
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir » 2012-08-23 22:05

En zorakisk riddare tillhörande lämlig lysande vägen ordern. Gärna lite lagom megalomanisk och försäkrad om sin egen och sin orderns förträfflighet förträfflighet. Anser att hela östra kopparhavsregionen är lite efter i utvecklingen.

En berendisk riddare med lillebrorskomplex till zorakiern, som dras mellan sin lysande vägen tro och sin naturliga relation till de unga gudarna. Och som på allvar ser sitt fädnersland allvarligt hotat.

En hynsolgisk bondesoldat med ett lagom förakt mot adeln. Har sett sitt hemland förödas av först inbördeskrig och sedan nidlänningar. barsk, jordnära och desillussionerad. God terrängkännedom i hynsolges skogar, berg och mark. Den som lättats rör sig i vildmark och finner föda och vatten.

En krunsk lärd vars kunskaper är behövda men utav vissa ter sig väldigt främmande. Givetsvis fnyser han åt falska religoner som lysande vägen. Och åt att alla obildade bönder runt omkring tror att han är nidlänning. (Om magi anses av nöden i kampanjen är väl detta den mest lämpade kandidaten)

Förrymd slav från felicien. Arbetat både i felicien och hynsolge och klarat sig undan med blotta förskräckelsen. En överlevare som vid behov kan tänja på lagen för att förse sig med livets nödvändigheter. Van vid att leva på sparlåga. Kan i perioder antingen försjunka i grubblerier, tyng av livets orättvisor och minnen från träldom eller plötsligt blomma ut i levnadsglädje då han sedan länge borde legat kall och stel i omärkt grav men detta till trots ännu vandrar erebs yta. Kan av andra anses ngt självisk då han sedan länge lärt sig att se till sig själv först eller gå under. Kan ha vilken nationalitet som helst som bakgrund och sannolikt lämplig slavreligon.


Relativt jordnära karaktärer där halvfolk och magi inte är självklart eller vardag.

Edit: filosoferar lite mer runt ovanstående karaktärer. Jag tyckte att det var roligt att fundera ut karaktärer En zorakisk riddare tillhörande lämlig lysande vägen ordern. Gärna lite lagom megalomanisk och försäkrad om sin egen och sin orderns förträfflighet förträfflighet. Anser att hela östra kopparhavsregionen är lite efter i utvecklingen.

En berendisk riddare med lillebrorskomplex till zorakiern, som dras mellan sin lysande vägen tro och sin naturliga relation till de unga gudarna. Och som på allvar ser sitt fädnersland allvarligt hotat.

En hynsolgisk bondesoldat med ett lagom förakt mot adeln. Har sett sitt hemland förödas av först inbördeskrig och sedan nidlänningar. barsk, jordnära och desillussionerad. God terrängkännedom i hynsolges skogar, berg och mark. Den som lättats rör sig i vildmark och finner föda och vatten.

En krunsk lärd vars kunskaper är behövda men utav vissa ter sig väldigt främmande. Givetsvis fnyser han åt falska religoner som lysande vägen. Och åt att alla obildade bönder runt omkring tror att han är nidlänning. (Om magi anses av nöden i kampanjen är väl detta den mest lämpade kandidaten)

Förrymd slav från felicien. Arbetat både i felicien och hynsolge och klarat sig undan med blotta förskräckelsen. En överlevare som vid behov kan tänja på lagen för att förse sig med livets nödvändigheter. Van vid att leva på sparlåga. Kan i perioder antingen försjunka i grubblerier, tyng av livets orättvisor och minnen från träldom eller plötsligt blomma ut i levnadsglädje då han sedan länge borde legat kall och stel i omärkt grav men detta till trots ännu vandrar erebs yta. Kan av andra anses ngt självisk då han sedan länge lärt sig att se till sig själv först eller gå under. Kan ha vilken nationalitet som helst som bakgrund och sannolikt lämplig slavreligon.


Relativt jordnära karaktärer där halvfolk och magi inte är självklart eller vardag.

Edit: filosoferar lite mer runt ovanstående karaktärer. Jag tyckte att det var roligt att fundera ut karaktärer som kompementerar varandra men med stor möjlighet för inre konflikter och käbbel. Två av karaktärerna är av överklass och två av underklass (och en kan placeras lite var som på den sociala stegen även om det lutar mot de övre pinnarna). Detta öppnar för lite klasskamp. Då samtliga har olika nationaliteter är gemensam agena i den samma dock inte självklar. Dessutom saknas slaveri i de flesta nationerna men inte alla vilket i sin tur kan leda till fler klassrelaterade spörsmål.
Samtliga har olika religoner eller inställning till dem. I ett äventyr som bygger till del på religonskrig blir bäddar det för fler intressanta dilemman. De kulturella skilnaderna och krockarna är likaså intressant grogrund för olika intressen och agendor inom sällskapet. Zorakiern till exempel ser de övriga karaktärerna som underutvecklade men rör sig i deras områden och måste därmed tygla sina fördomar/antaganden relativt ofta för att inte hamna i trångmål/tappa ansiktet...

Alla dessa karaktärer måste lyckas samarbeta för att lyckas vilket förhoppningsvis leder till många intressanta spörsmål, tillfälliga överenskommelser, självrannsakningat, kompromisser etc

Vidare har alla några av de vanligaste behövda rp egenskaperna. Riddarna och hynsogierns stridskunskaper torde sträcka sig från goda till utmärkta. Lokalkännedom, både geografiskt, kulturellt och religöst borde täckas upp väl av de inblandade. Slaven kan tänkas besitta vissa tjuvegenskaper men även en kropp härdad av vedermödor och kan sannolikt ta hand om sig själv i oväpnad strid om det kniper. Han drar sig inte för att strypa en vaktpost för en limpa bröd om han tror det nödvändigt. Flera kunskaprelayerade färdigheter kan vara tillgängliga för kruniern. Etc

Jag tror att ett liknande sällskap skulle vara både dynamiskt och roligt att spela med :)
Senast redigerad av 1 Fafnir, redigerad totalt 2012 gånger.

Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 00:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus » 2012-08-23 22:46

Editerat

Variant på alternativ två

Echtisk solordensriddare. Arrogant är bara förnamnet. Betraktar alla andra folkslag som lägre stående varelser (utom möjligen penniska Zoraker) och försöker omvända alla hedningar och kättare till den rätta tron. Gärna med ett bål om tid och virke finnes. Har ingen förståelse att hans religiösa nitälska kan vara till besvär. Angriper alla fiender med en högljudd utmaning vilket omöjliggör det noggrant iordningställda bakhållet.

En jordashurisk krigare och hirdman som kvinnorna handlöst förälskar sig i, gifta som ogifta, och som männen retar upp sig på, äkta män och fäder i synnerhet. Är 7 fot hög, stark som en oxe och löjligt bildskön. Bär runt på en jättelik båge som kan förväxlas med en trädstam och en yxa som normalbyggda människor behöver två händer att hantera. Dricker mycket och gärna och spelar tärning hellre än bra. Vägrar att fly en strid oavsett storlek på motståndet. Går bärsärkagång om tillfälle ges.

Labar Drövelhelm. Mandelmunk, antropolog och zoolog. Har förväxlat uppdraget med en vetenskaplig expedition. Förirrar sig glatt iväg efter någon sällsynt fjäril eller fågel som fladdrar förbi vare sig det är ett lämpligt tillfälle eller ej. Kommer att envisas med att låta övriga hjältar samla in exemplar av samtliga odjur och monster som Nidlänningarna dragit med sig "för närmare studier". Spretig hår klippt i tonsur, kisande ögon med ett par små glasögon som balanserar längst ut på den långa spetsiga näsan. Påminner i utseendet om en närsynt mullvad...med tonsur. Beväpnad med en håv.

alternativt

Alkemisten och astrologen Sangusius Guldfinger. Ett av hans fingrar har mycket riktigt förvandlats till guld....han kommer bara inte ihåg hur formeln löd som skapade det gyllene fingret. Den försvann tillsammans med minnet och Sangusius själv ut genom ett fönster i den explosionen som var en av formelns bieffekter. Har en märklig förmåga att åstadkomma explosioner och oväntade effekter ur de mest triviala experiment. Beväpnad med ett armborst som han kan hantera riktigt bra samt en rejäl kniv. Sangusius farlighet för omgivingen står dock snarast i risken att de dekokter han bär med sig råkar i obalans eller att deras bäst för datum går ut. Sangusius kommer inte kräva ett exemplar av alla odjur och monster som Nidlänningarna släpat med sig....bara delar av dem.

Zephira....kvinnlig mentalistmagiker från Zorakin. Mycket skicklig magiker, mycket vacker men med en vass tunga och ännu vassare stridslie. Dras med ett efterhängset rykte att hon varit kurtisan i Felicien. Man gör klokast att inte efterforska för djupt i sanningshalten.

Grell. Tjuv och mästerklättrare med närmast klemptomaniska tendenser....saker tycks hela tiden försvinna ner i hans fickor. Han har dessutom anletsdrag som gör honom misstänkt lik en orch vilket brukar orsaka en del rabalder bland människor, alver, dvärgar....de flesta andra folkslag. Han kan dessutom vara lite väl snabb med att låta sina två huggare han bär på ryggen flyga fram. Lagens långa arm har svårt att uppskatta Grells mångahanda begåvningar.

Användarvisningsbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 761
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av leinder » 2012-08-26 20:30

Awsome :)

Well. Har börat få lite ordning på dokument. Riktigt kul att börja tänka ereb altor igen.

Användarvisningsbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2028
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir » 2012-08-27 21:16

Editerade mitt inlägg ovan med mer funderingar.
Ser skumt ut dock. Inte alltid lätt att skriva från luren.
Men jag kan läsa desto oftare iaf :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------

Användarvisningsbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 761
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av leinder » 2012-08-29 21:47

Fafnir skrev:Editerade mitt inlägg ovan med mer funderingar.
Ser skumt ut dock. Inte alltid lätt att skriva från luren.
Men jag kan läsa desto oftare iaf :)
Interna intriger är halva spelet tycker jag :)

Oavsett klass och ursprung måste de ha orsak att vara i Hynsolge 604 eO då megakampanjen tar en blydsam start.
Rp ska vävas in i intrigerna och historien. Infarten i orginalet är ju rätt tveksam.

Skriv svar