De kardiska fogdarna

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

De kardiska fogdarna

Inlägg av felix falk »

Jag har satt igång en äventyrskampanj i Kardien för två spelare. De spelar kungliga fogdar och tilldelas sina uppdrag oftast ur konungens hand.

Huvudplotten i kampanjen är:
Alverna i Goiana tänker anfalla Hertigdömet Videlrike och låta Goiana breda ut sig ända till Faltraxbuktensstrand. Som en hämnd för alla de älvfolk som fått sätta livet till under den Ljusa handens knytna näve.

Den Lysande vägens kyrka har i Kardien under de senaste trehundra åren systematiskt utrotat alla av ej människa född. Endast de halvlängdsmän som kurat på kungliga ägor eller de anksläkter som sökt skydd i städernas skugga har klarat sig.

I Aidnebergens mitt tronar en gigantisk stad byggd av tusen och åter tusen svartalfer, orcher, resar och alla andra skuggfolk. Häxmästaren har också han känt av hur vindarna blåser i hans hemtrakter och vet ännu inte vem han ska stödja. Han har sänt sina härolder både till alverna och till människornas land.

I Gladaskogens djup har en uråldrig best vaknat av det tumult som pågår omkring den och med bara en blick mot himlavalvet har den förstått att ännu en konflux är i antågande.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Intressant plott! Men om du på något sätt tänker inkludera Zoraker eller Zorakin så tänk på att Zorakerna är mycket mer vidsynta vad gäller sådana ting. Ett Ljusets hand som försöker angripa älvfolk eller halvlängdsmän i Zorakin får sannolikt både kungen, hertigar och stor del av folket mot sig då Zorakin bland annat är i förbund med Nordbergaalverna och övriga älvfolk i Nordbergaskogen.

Vad gäller halvlängdsmän föredrar Zorakiska adelsmän att beskatta sina undersåtar än att fördriva dem. Att fördriva goda jordbrukare och hantverkare för att de tillhör en annan ras är dålig ekonomi i Zorakiska adelsmäns ögon. En medlem av Ljusets hand som predikar sådant på fel adelsmans ägor riskerar att fördrivas. Att förfölja något så ofarlig och harmlöst (och inkomstbringande ) som halvlängdsmän är verkligen att sparka på den svage. Och detta kan få mer idealistiska sinnade Zorakiska riddare att reagera över orättvisan (även om Zoraker annars är ganska kallhamrade i frågor som rör ridderlighet).
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

I min spelvärld är Etindyrkan bibehållen människorna. Då alla andra varelser tillber avgudar är dessa således onda. Därför är de inte till gagn för den gudomliga väven där människornas trådar torde vara de viktigaste och bör således avlägsnas.

I min spelvärld närmar sig den femte konfluxen. Och det stora kriget mellan människor och halvvarelser(alver, fauner, kentaurer)
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Min tanke är att få lite hellboy Golden army feeling.
Kanske måste orcher, alver och dvärgar sammarbeta för att inte bli utrotade av de expansiva människorna
Skriv svar