Hjälp Idétorka...

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Hjälp Idétorka...

Inlägg av Mikael »

(Admin Mikael. Sorry raderade lawisendros inlägg.)

Hallå igen! Jag funderar på att köra en kampanj med häxmästaren som ultimata fiende, men har dessvärre idétorka... Jag har några spridda idéer som jag skulle vilja ha med, men får inte till något... kan någon hjälpa till. Om någon kunde ge mig nåt att bygga på skulle jag kunna fortsätta själv, och dessutom stå i EVIG tacksamhetsskuld till er!

De bitar jag vill ha med är:
1. En resa till Goiana.
2. Orgott Stålklo.
3. Tornriddarna.

Kan någon rädda mig från denna idétorka...
Senast redigerad av Mikael den 2010-09-01 17:03, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Spånar lite här...
Häxmästaren har frambesvärjt ett antal demoniska varelser (stora hundlika tex). Han har för att kontrollera dessa skapat en magisk piska som gör att den som håller piskan och kan de rätta kommandona kan kontrollera varelserna. Orgott (som vad jag kan minnas arbetar åt häxmästaren) får makten att kontrollera demonbestarna och driver dessa genom landsbygden i riktning mot någon viktig stad (där något häxmästaren vill åt finns, magiskt klot, viktig bok eller annat dravel). Största problemet är att inget tycks bita på varelserna då de verkar vara immuna mot både fysiskt våld och magi. RP kallas in för att åtgärda problemet. Målet för RP kan då bli att komma åt den formelbok eller dyl som användes för att framkalla varelserna, därefter kanske en resa genom någon portal krävs till varelsernas dimension för att hitta deras svagheter. Svagheten kan då vara att de kan ta skada av silverlind vilket "ta-da" växer i Goiana och RP måste bege sig dit för att få tag i tillräckligt med silverlind för att kunna göra spjut och pilar så staden kan stå emot anfallet.
Nu måste naturligtvis något göras åt problemet med att det inte tar så lång tid för demonvarelserna och Orgott att bege sig till den valda staden. Detta kan man lösa genom att på något sätt sinka deras frammars och den tid som utspelas i en annan dimension behöver ju inte vara samma tid som Ereb så där kanske ingen tid alls går förlorad.

Tornriddarna vet jag inget om ... men gissar att de är good-guys så de kan ju vara uppdragsgivare till RP som ger viss nödvändigt bistånd för att genomföra hela uppdraget.


Vet inte om dessa förslag är något att ha... men kanske bättre än inget alls :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

En annan fråga är ju hur intresserad Enlil Telanen är av att dela med sig av silverlindarna. De vill ju själv kunna skydda sig om demonerna vänder åt nordväst. Kanske måste rp:na tjuvhugga några av de sällsynta lindarna och sedan fly hals över huvud från Alverna i Goiana. Att ha en självisk, maktfullkomlig naturande efter sig är givetvis "struligt" för eventuella rp:s. ;)
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Re: Hjälp Idétorka...

Inlägg av lawisendro »

Mikael skrev:(Admin Mikael. Sorry raderade inlägget.)

Hallå igen! Jag funderar på att köra en kampanj med häxmästaren som ultimata fiende, men har dessvärre idétorka... Jag har några spridda idéer som jag skulle vilja ha med, men får inte till något... kan någon hjälpa till. Om någon kunde ge mig nåt att bygga på skulle jag kunna fortsätta själv, och dessutom stå i EVIG tacksamhetsskuld till er!

De bitar jag vill ha med är:
1. En resa till Goiana.
2. Orgott Stålklo.
3. Tornriddarna.

Kan någon rädda mig från denna idétorka...
Helt ok, Mikael, jag glömde att lägga den under Äventyr. =)
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Tackar för tipset :D

Jag spawnade med en annan (aka min far, här kallad Aeodyr) och vi kom på en idé...

Till det här scenariot finns tre möjliga arbetsgivare: Nån uppsatt i Ekeborg, Pendon eller hos Tornriddarna

En dvärg med viktig information om regionens svartfolk har kidnappats av orcher i svarta tornets tjänst.

RP ger sig av ditåt, befriar dvärgen och får oroväckande nyheter: Utöver faktan om tunnlar å grejs i bergen kan han meddela att orcherna ska anfalla en Tornriddar-bas, och han vet vart ifrån denna attack utgår. Han markerar stället på kartan och leder RP dit.

(SL: väl inne i grottorna som orcherna håller dvärgen fången i hittar de med jämna mellanrum döda orcher, uppbrutna dörrar och dylikt, detta på grund av att dvärgarna sänt en sökpatrull för att rädda sin klanbroder. Hur RP rollspelar bestämmer sedan vad dvärgarna får för inställning om huruvida de skall assistera människorna i slutet, som bör (i slutet av kampanjen) vara en belägrining av svarta tornet)

SL: Vad dvärgen inte vet är att basen skall belägras från två olika små orchläger, varav endast det ena krossas av arga äventyrare)

När de återvänder till Tornriddarna som de tror de har räddat, dyker de upp på ett före detta slagfält. Många riddare har dött, och de har redan sänt bud till resten av deras orden. Rollpersonerna sänds till Goiana för att be om hjälp. Vad vi inte luskat ut är hur Rollpersonerna ska vinna alvernas förtoende. Vi har bestämt att de skall få ett uppdrag av alverna tt utföra, men har ingen aning om vad.

((Jag ska slänga in era idéer in i kampanjen om jag hittar ett bra tillfälle, tackar för hjälpen!)
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Skriv svar