Ärans väg redux

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

http://ge.tt/9p9WLw22/v/0?c

Länken ovan är till ett par sidors layouttest av Mörkrets hjärta. Jag ville ha något dystrare än layouten till Döda skogen och Maktens portar. Tyck till!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Fafnir »

Arghhh! Vilken teaser! Nu vill jag ju se allt klart!
Väldigt tjusigt hursom :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

Tack, Fafnir. Jag ska försöka att få allt klart någon gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ärans väg redux

Inlägg av birkebeineren »

Tycker det ser väldigt bra ut Grisodlarn, både den senaste layouten och de två färdiga äventyren. Har själv aldrig haft förmånen att varken spela eller spelleda Ärans väg men om det blir av någon gång så hoppas jag det blir din version. :)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

Översiktskarta.jpg
En halvfärdig karta över Karkutal (Österlandet) där Mörkrets hjärta utspelar sig 300 f.O. Den färdiga kartan kommer att bli mycket större så att den kan användas med truppmarkörer.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Mikael »

Precis som jag föreställt mig det hela…fast mkt bättre! :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Adragoor »

Supernajs! Tyvärr glömde jag av dina fantastiska alster igår när jag lite slarvigt ritade ut gränserna för Tahuantin, men det var ju trots allt bara en snabbskiss... Bra jobbat! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ärans väg redux

Inlägg av birkebeineren »

Snyggt! :)

Möjligtvis kan landet Karkutal som det såg ut på 300-talet fO nu ingå i Tahuantin, som integrerad del, vasallstat eller annat?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag märkte att ni hade börjat skissa upp nya riken vid innanhavet, men Karkutal (Österlandet ur Ärans väg) är såpass litet (det sträcker ju sig bara till Caarazanska mårdens östra utkanter) så det får säkert plats både geografiskt och historiskt. I min version så utspelar sig Ärans väg ca 300 f.O.

Enligt info på forumet så verkar Eledainorden ha försvunnit/utvecklats till någonting annat någon gång runt 150 f.O, d v s 150 år efter trilogin. Karkutal hålls i ett teokratiskt järngrepp av Sathmogkulten, men landet är knappast någon stormakt. De har en mer eller mindre obefintlig flotta, en enda stad (Cirrico med ca 4000 inv. som mest), strikta religiösa lagar som påverkar handeln med omvärlden på ett negativt sätt, mångåriga stridigheter med både skuggfurstar (Dakoth), kättare (Eledains brödraskap) och söderns ryttarfolk. Det finns inte mycket som talar för att Karkutal existerar 610 e.O.

Kanske erövrades landet av det västliga grannriket Tahuantin efter att ha slagits i spillror under kriget som utspelar sig i Mörkrets hjärta? Något kan ju ha hänt som förklarar varför varken Sathmogkulten eller Eledainläran har fortlevt i originalskepnad?

Det finns rikliga järnfyndigheter i Akshi Shikati (Järntinnarna i söder) och Karkutal har ett långt mildare klimat än trakterna runt innanhavets nordkust. Caarazanska mården är t ex en tempererad regnskog, inspirerad av Irans temperade regnskogar (Kaspiska havets sydkust) med milda vintrar.

Det fanns ju också lite tidiga forumtankar rörande Krun, Ashinas lära, Eledain och Sathmog. De akrogaliska lärorna skulle på något sätt ha färdats västerut efter ca 150 f.O. och tagit ny skepnad. Prästerskapet i Tahuantin kanske inte offrar alla slavar?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

Äventyrsepisoden De dödas by i originaläventyret har fått stryka på foten, och dödsriddaren har förpassats till fästet Otag istället. Istället har jag en befäst by med en lite annorlunda äventyrsintrig, inspirerad av t ex Children of the corn och Jerusalem's Lot av Stephen King, filmen The wicker man och lite annat smått och gott. I all korthet rör det sig om en karkutalsk by där befolkningen blotar till en gigantisk tunnelmask. Oturligt nog anländer RPna just vid den stundande skördefesten. Fröjd och gamman förvandlas snart till ren skräck och en kamp för livet då RPna inser att de ska offras till Jordvändaren, Underjordens herre, Den gamle, Han-som-gnager-Livets-träd, Majsens rådare och Mullens fader.

Här är en testfil. Tyck till som vanligt om ni orkar:

http://ge.tt/2X0hip62/v/0?c

De typiska karkutalska tulorna, befästa koncentriska klanbyar, har inspirerats av dessa byggnadsverk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fujian_Tulou
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Mikael »

Härligt Grisodlarn, du skriver underbart bra jordnära äventyr. Känns både fantasy och äkta. :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Adragoor »

Utmärkt som vanligt! Välskrivet och snygg design! :D
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

Tack för synpunkterna! Det är däremot synd att jag skriver så satans långsamt, annars kanske allt skulle börja bli klart snart. Jag har tyvärr tendenser att grotta ned mig i oväsentlig research, alltifrån centralasiatiska rustningar och musikinstrument till daggmaskar, när jag egentligen bara skulle skriva. Det blir mest en massa googlande, wikipedia-klick och bläddrande i pdf:er av gamla Osprey-böcker.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Adragoor »

Väl utförd research leder förmodligen till en bättre slutprodukt! :)

Känner f.ö. igen mig. Det är oerhört lätt att bli distraherad av allt möjligt när man skriver...
Shikyo
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-01-11 13:08
Ort: Jönköping

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Shikyo »

Hejsan,

purfärsk in på forumet. För övrigt inte vidare purfärsk rent åldersmässigt.

Så, ge mig ett par minuter att berätta varför jag är här och varför jag postar i denna tråden. Jag började för ett bra tag sedan med att fundera på att göra digitala versioner av gamla D&D/Expert regler och äventyr. Det började för ca 4 år sedan med editorn i NWN (Neverwinter nights). En fantastisk editor som gjorde grymt snygga kartor och system men jag hade enorma problem med att konvertera D&D (Drakar och demoners) regler till det inbyggda D&D (Dungeons and Dragons) systemet. Det hela rann ut i sanden efter en hel del arbete och efter en kort svängom i NWN 2s editor. Tilägg: Mitt projekt var just Ärans väg trilogin.

För ca 2 år sedan gick jag över till RPGMakerVX Ace som är ett bygga spel verktyg som fokuserar på J-rpgstilen. Det ser ut som klassiska gamla Zelda eller Final Fantasy helt enkelt. Det var mycket mer öppet för att anpassas till Drakar. Tyvärr dog det lite ut också pga tidsbrist och motivation.

DÅ kommer jag slutligen fram till min poäng och varför jag postar i denna tråden. Jag ska precis plocka upp spaden igen och börja gräva, jag har kollat runt lite vad som gäller med rättigheter och också letat lite efter Herr Rundhagen (det var så jag hittade denna tråden) men inte direkt lyckats, förvisso med ganska lågt engagemang. Tanken är i varje fall att helt enkelt göra en Jrpgversion av Ärans väg.

Precis som "alla" konstaterat i tråden så var kvaliteten på vissa saker lite annorlunda 1985 jämfört med hur man ser på saker idag, hur nostalgiskt det än må vara. Min konkreta fråga är således om ni som skapat en del nytt material här skulle ha något emot om jag nyttjade era ideér också i mitt projekt. Jag har ännu inte läst igenom Redux versionerna men skummat igenom tråden och det låter klart intressant. Spelet i sig är inte kommersiellt utan är en blandning av hommage och lära mig RPGMaker bättre. Det finns således ingen payday i sikte, allra minst för mig själv. Jag nämner mer än gärna kontributörer i credits för spelet.

Det sagt så ska jag i ärlighetens namn säga att det är mycket möjligt att spelet aldrig blir helt klart eftersom kombinationen av professionalismen jag vill ha i det med min tid och kunskapsnivå kanske inte helt matchar men varför inte. Skapandet är otroligt roligt men det är tufft att ånga på själv.

Spelet kommer att skapas på Engelska för att det blir smidigast och av olika anledningar tekniska och designmässiga så kommer jag inte följa någon skripta slaviskt och även utöva viss kreativitet för dialoger och annat som passar formatet.

Ursäkta megaposten, det smarta vore/är för mig att skapa en egen post för att diskutera projektet i sig för att få tips och råd om Erab Altor och Ärans väg etc så det borde/ska jag göra, Men i vilket fall, vad tycker ni som skapat Redux material? och andra förstås?

PS Jag upptäckte idag också att Riot Minds lagt ut de gamla D&D sakerna från äventyrsspel på sin hemsida (utom svavelvinter) så det borde ju antyda att det är rätt ok att nyttja det, speciellt eftersom det inte är tänkt till ett spel som ska säljas DS
Skriv svar