Ärans väg redux

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
AzP
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-10-10 17:22

Re: Ärans väg redux

Inlägg av AzP »

Tack! Jag läste ju igenom hela originalet först, och har sedan gått igenom Redux. Jag har läst lite mer än hälften hittills. Blev förvånad över att det tog slut direkt efter Gravhögarna var beskrivna, och tänkte "Kan det verkligen vara så?". Jag saknade ju beskrivningen av Maktens Portar, Orchgrottorna (även om jag hade glömt dem), Svarta Myren och Eremiten.
Och som jag trodde så hade skrivaren bara missat att skriva ut halva dokumentet =) Så nu har jag fortsatt läsa!

Lite feedback (på det jag läst hittills):
* Jag gillar hur du knutit ihop allt på ett annat sätt, och försökt passa in äventyret bättre i Ereb Altor (även om jag inte kan något om Ereb Altor). Det känns mer sammanhållet än originalet.
* Tack för uppdateringen av Aryel och Kara, den var behövlig
* Då Akrogaliska nämns lite överallt (tala/skriva), är det tänkt att det är språket som alla talar? Jag ber om ursäkt om jag glömt bort om något annat sagts, kommer inte riktigt ihåg allt. Jag ska spelleda en helt färsk grupp (och jag är färsk spelledare, förutom några småäventyr för 20 år sedan), bör deras rollpersoner ha Akrogaliska som hemspråk för att spela äventyret?
* Jag blev förvånad över att endast sonen Apsi var en kummelgast. För visst har jag förstått det rätt, ingen av de andra kommer tillbaka? Han kanske är nog utmaning för en äventyrargrupp?
* Trollhållan har samma intro som Orchernas skattgrotta, misstänker copy-paste-fel.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

AzP skrev: * Då Akrogaliska nämns lite överallt (tala/skriva), är det tänkt att det är språket som alla talar? Jag ber om ursäkt om jag glömt bort om något annat sagts, kommer inte riktigt ihåg allt. Jag ska spelleda en helt färsk grupp (och jag är färsk spelledare, förutom några småäventyr för 20 år sedan), bör deras rollpersoner ha Akrogaliska som hemspråk för att spela äventyret?
* Jag blev förvånad över att endast sonen Apsi var en kummelgast. För visst har jag förstått det rätt, ingen av de andra kommer tillbaka? Han kanske är nog utmaning för en äventyrargrupp?
* Trollhållan har samma intro som Orchernas skattgrotta, misstänker copy-paste-fel.
Akrogaliska och centralakrogaliska använde jag mest för att jag inte kommit på namnet på riket i Mörkrets hjärta Redux. Men nu har jag låtit döpa det till Karkutal. Så om dina spelares RP kommer från det som kallades Österlandet i originaläventyret så skulle jag låta dem tala/läsa/skriva Karkutalska. Språket får antas tillhöra den Aqusuiliska språkfamiljen (http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... 5kfamiljen). Kommer de från de stora stäpperna eller andra regioner söder om Järntinnarna så kanske något centralakrogaliskt språk skulle passa bättre.

Apsi är den ende kummelgasten i min variant av Döda skogen. Men är dina spelares RP orädda och kapabla så är det ju ingenting som hindrar dig från att slänga in flera odöda. Annars är ju Svarta myrens odöda något för de flesta RP att bita i. Men jag gillade tanken med den odöde Apsi, en tragisk, snyftande liten figur som dock kan agera irrationellt och grymt. Kummelgastens förmåga att frammana en förlamande magisk dimma är något som inte förekommer i Äventyrsspels Monsterboken 1 eller Monsterboxen. Det var nog stulet från Trudvangs variant av kummelgastar har jag för mig.

Jo, du har rätt. Trollhålans intro var tänkt att ersätta texten jag klistrat in från orchgömman. Men den blev aldrig skriven.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag har uppdaterat min dropboxfolder med slasken för Mörkrets Hjärta. Det finns rätt mycket material rörande Karkutal för den som är intresserad, även om allt är långt ifrån färdigt.

https://www.dropbox.com/s/977lbrbo3b3s4 ... k.pdf?dl=0
Thorgal
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-03-06 11:52
Ort: Stockholm

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Thorgal »

Roligt att se hur projektet fortfarande lever. Nu är barnen snart stora nog för att spela hela kampanjen också :D. Ge det några år till så. Ska läsas här under semestern.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

Thorgal skrev:Roligt att se hur projektet fortfarande lever. Nu är barnen snart stora nog för att spela hela kampanjen också :D. Ge det några år till så. Ska läsas här under semestern.

Jag får hoppas på trevlig läsning då. :)
Tanasiss
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-12-26 07:50

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Tanasiss »

Magiskt, sjukt bra.
Jag har spelat Ärans väg som första skrivna äventyr och varit spelledare kanske tre gånger.
Jag la ner mycket arbete kring det själv, men det där slår mig med hästlängder
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

Tanasiss skrev: 2018-12-26 11:23 Magiskt, sjukt bra.
Jag har spelat Ärans väg som första skrivna äventyr och varit spelledare kanske tre gånger.
Jag la ner mycket arbete kring det själv, men det där slår mig med hästlängder
Tack så mycket! :) Tyvärr är ju inte allt färdigskrivet.
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Ärans väg redux

Inlägg av crilloan »

Fasen vad kul att det lever!

Jag har tänkt köra igenom det med DoD16 med en bunt glada amatörer till rollspel i 40-50 års åldern.

Hann aldrig spela det själv när det begav sig så det ska bli väldigt roligt.

/C
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

crilloan skrev: 2019-01-16 09:25 Fasen vad kul att det lever!

Jag har tänkt köra igenom det med DoD16 med en bunt glada amatörer till rollspel i 40-50 års åldern.

Hann aldrig spela det själv när det begav sig så det ska bli väldigt roligt.

/C
Det låter kul! Hoppas att ngt av materialet jag skrev kommer till användning. :D
Huggen
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2022-10-19 16:41

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Huggen »

Grisodlar'n skrev: 2019-01-26 00:56
crilloan skrev: 2019-01-16 09:25 Fasen vad kul att det lever!

Jag har tänkt köra igenom det med DoD16 med en bunt glada amatörer till rollspel i 40-50 års åldern.

Hann aldrig spela det själv när det begav sig så det ska bli väldigt roligt.

/C
Det låter kul! Hoppas att ngt av materialet jag skrev kommer till användning. :D
Hej!
Jag upptäckte precis detta projekt och blev supersugen på att spela med barnen som nu börjar bli tillräckligt gamla.
Nedladdningslänkarna fungerar dock inte längre. Finns det möjlighet att slänga upp nya, eller om någon kan dela pdf:erna för Döda skogen och Maktens portar redux direkt till mig skulle jag vara väldigt tacksam!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ärans väg redux

Inlägg av birkebeineren »

Huggen skrev: 2022-10-21 14:59 Hej!
Jag upptäckte precis detta projekt och blev supersugen på att spela med barnen som nu börjar bli tillräckligt gamla.
Nedladdningslänkarna fungerar dock inte längre. Finns det möjlighet att slänga upp nya, eller om någon kan dela pdf:erna för Döda skogen och Maktens portar redux direkt till mig skulle jag vara väldigt tacksam!
Välkommen hit! :)

Grisodlar'ns länkar verkar inte fungera men har vi tur ser han detta och lägger upp dem på nytt. Eller om någon annan har sparat och kan dela.

Vi har här i projektet placerat äventyren i Ereb Altors värld och låtit dem ligga i centrala delen av kontinenten Akrogal öster om Ereb. Händelserna ligger dock långt tillbaka i tid jämfört med det 610 e.O. som övriga EA utgår ifrån. Spår finns ändå av landet Karkutal i dagens Altor.

Karta och lite information finns att läsa här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 410#p43410
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

Ni får ursäkta drakdvalan. Här är Döda skogen+Maktens portar Redux:
https://ufile.io/u6iula33
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ärans väg redux

Inlägg av skaraborgarn »

Corona?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2022-10-22 13:13Corona?
Nej,jag föredrar mörkt öl. Men tack ändå. :) Nej, jag har varit upptagen med både en podd och en flytt.
Huggen
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2022-10-19 16:41

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Huggen »

Grisodlar'n skrev: 2022-10-22 11:41 Ni får ursäkta drakdvalan. Här är Döda skogen+Maktens portar Redux:
https://ufile.io/u6iula33
Stort tack!
Riktigt bra jobb med detta!
Skriv svar