Nidländska reningen remake kampanj

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

Vid närmare eftertanke kanske det är bättre, om man vill hålla sig till Briors historieskrivning att göra Vicotnik till denb sista Woddamiten, som förbannats att vandra över jorden i mänsklig gestalt.

Det skulle i så fall innebära att Rubes grav under Ghan-Toth har helt andra proportioner. Det ligger helt enkelt en Woddamit begraven där, så salarna och graven är av gigantiska/titaiska mått.

Rent utseendemässigt skulle i så fall Vicotnik se ut som en förkrymt Woddamit. Rimligen har han då inte mänskliga drag i ansiktet, eller kroppen, såvida inte Woddamiterna var gudarnas förebilder för människorasen.
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

Fundrar på hur Berendien ställer sig till det Hynsolgoiska inbördeskriget, nu när vi är färdiga med Melindors återkomst, MEN Vicotniks rening inte har börjat. Melindor som regent inser att Vicotnik ser Berendien som väldigt strategiskt viktig, och att Hynsolge helt saknar samordnat försvar.

Som Berendisk regent börjar hon att mobilisera, för att försvara det egna landet. Men hon höjer säkert blicken för att söka allianser, och ser vilka möjligheter hon har att stärka Berendiens försvar utanför rikets gränser.

En första naturlig åtgärd är att be hertig Aftonfalk att försiktigt förhöra sig om alvernas alliansvilja, då jag vävt in i kampanjen att rykten går att alvsällskap sett vallfärda mot Landori.

Nästa åtgärd vore att ta kontakt med Exarken i Ekeborg, för att börja mobilisera västern. Men, hur mobilisera västern utan att västern är hotad. Ett sätt att mobilisera vore i Etins namn, och använda Uddios Orneabagus från S:t Amundsklostrets profetia att om de två lysande vägarna kan enas kan mörkret från öst beseras. Men detta motsätter sig exarkerna i Ekeborg och Arno. De som skulle ställa sig bakom en sådan profetia är de som skulle tjäna på ett soltåg österut. Med största säkerhet skulle Melindor få priorn (har han något namn?) för den Helige Odos orden att arbeta för sin sak. Något som skulle öka deras makt.

Den sista frågan är återigen om Berendien ska intervenera i det Hynsolgiska upproret, för att möta Vicotniks trupper innan de når Berendisk jord. Om hertigen Mellima av Lindaros har starka handelskontakter i Olséhem, och österut mot Cereval har de skäl att argumentera för en intervention i de nordvästra delarna av Hynsolge såvida inte deras intressersfär sträcker sig längre. Lindaros kanske är Erebs motsvarighet till Venedig. De kanske är den starkaste handelsstaden i området, och de som tar hem visnterna på hantverken från Hynsolge.

Det andra alternativet är att bovaren Mauroc i Fervidun åberopar sina släktdrag med det Berendiska kungahuset, och söker en allians för att slippa bli överkörd av Vicotniks krigsmaskin.
Senast redigerad av Galder den 2013-12-28 23:56, redigerad totalt 1 gånger.
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

Även med bakgrund av alliansen mellan Felicien och Hynsolges kungahus, kan det vara för intressant för Berendien att stärka bovaren Olsé i Baldor, Mauroc i Sirigon och Riikov i Brangoria för att försvaga sina motståndare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett Lindaros inspirerad av Venedig låter helt rätt och har tidigare också diskuterats på forumet. Hertigen av Mellima lär vara Berendiens mäktigaste person bredvid Kungen.

Melindor bör absolut försöka stoppa nidlänningarna innan de når berendisk mark. Men allierar hon sig med bovarena eller med kungen och Rojalisterna?
Det lutar också åt att vi nu på forumet ger titeln som Baldors bovar till en berendisk hertig (som då får dubbla lojaliteter) och på så vis borde hon inte uppröra hynsolgerna om hon skeppar över truppstyrkor till Baldor ...eller är det just det som händer?

Ett helt annat sätt att försöka hejda Vicotnik i norr är om en ny front skulle kunna öppnas i söder nere i Krun. Kanske skulle det gå att ena åtminstone några av Efaros åtta stammar till ett angrepp eller så kan kanske hotet mot Lysande Vägens heliga platser i norra Soluna vara det som får exarkerna att gå in i kriget?
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

Krun hade jag glömt. Jag funderade på var ett Soltåg skulle landsättas, och kom fram till att om bovaren i Sirigon är släkt med Berendiska kungahuset, och hertig Mellima är bovar i Baldor, vill de inte ha en invasionsstyrka landsatt inom sitt län. Alltså kvarstår endast den Hynsolgiska kungens hamn, vilket skulle försvaga kungen ytterligare, med de resurser som en sådan landsättningsstyrka behöver. Svaret är såklart söder, med Krun och de Lysande vägens heliga plaster i norra Soluna :) Tack för vägledningen :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om Lysande Vägen i Efaro finns följande att läsa som kanske kan vara användbart:

Etinstrogna efarier: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Sonneke

S:t Willems Orden (och Kwoske): http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... lems_Orden

Ett tidigare fäste för LV i Krun: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... et_Garhuea
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mycket intressant läsning och trevliga ideer. Ville bara komma med glada tillrop... :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

Perfekt Birke, tack för länkarna :)

Jag skulle tro att Melindorns högsta önskan vore förljande:

Om man försöker använda profetian om att de två lysnade vägarna ska enas mot mörkret i öst, så tror jag Melindor har självinsikt nog att inse att hon inte klarar det. Det som man skulle kunna använda profetian till är att använda Caddos och Erebos skepp till att skeppa över Soltågets invasionsstyrka till Krun. De kanske inte är enade, men de samarbetar i alla fall ;) De behöver även all hjälp i världen de kan få mot Feliciska pirater.

Detta för att åstadkomma en kniptångsmanöver, där de Berendiska styrkorna, tillsammans med Landori alver tar den norra vägen.

Problemet är att de bästa befästningarna, som klarar en belägring, ligger längre norrut. Förutom Thamborg, har Sabarun i min kampanj fått epitetet Helvetesfortet. Frågan är om de Berendiska trupper som landsätts i Baldor fortsätter mot nordöst?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Här beskrivs kortfattad Krun år 610 eO och situationen när Nidländska reningen inleds: viewtopic.php?p=9322#9322

Under Sabarun finns en förseglad dvärgport. Den kan kanske komma att öppnas ...inifrån? http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... e#Jamarund
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Hej på er,

jag imponeras av och gläds över aktiviteten här. Låt mig dock bara förtydliga att jag inte funderat över Vicotnik eftersom jag aldrig ens läst äventyret Den nidländska reningen. Likheter kan säkert förekomma och använd dem gärna liksom andra kopplingar till romanerna men ni behöver inte vara rädda för att trampa på min historieskrivning eller Uroborens förhistoria om så skulle vara fallet. Vem Uroboren är kommer att avslöjas i fjärde och sista boken.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

En möjlighet är förstås att bearbeta länderna direkt istället för att gå via Ekeborg. Det är ingen dödssäkert sätt att få med sig alla Etintroende länder på Soltåg. Zorakin har exempelvis vid minst ett tillfälle struntat i att delta i ett soltåg. Jag vill minnas att det var det tredje soltåget. Det fanns dock vissa orsaker till det. Zorakin hade försökt hålla stånd längre än de andra länderna i Efaro efter att den stora schismen bröt ut och Caddo och Kardien föll i luven på varandra. Sedan när ett tredje soltåg utropade var Zorakerna sannolikt inte så intresserat av ett nytt Soltåg i Efaro efter erfarenheterna från det andra. Men än viktigare var det faktum att man var upptagen med ett stort inbördeskrig som både handlade om religion och om tronföljd.

Däremot så har Zorakin gott rykte i Berendien efter att man varit allierade med Berendierna mot Felicierna för 200-250 år sedan. Möjligen kan Berendien försöka övertyga Zorakin att Nidland är ett hot. Man kan också spinna på det faktum att den Zorakiska adeln börjar bli rastlös och sannolikt skulle hälsa möjligheterna tilll ettt krig med entusiasm.

Problem två är dock att Jorpagna ligger mellan Zorakin och Berendien landvägen och Feliciens flotta ligger mellan Zorakin och Berendien sjövägen. Jorpagnerna är hopplöst splittrade i en massa furstendömen som bekrigar varandra. Få skulle ge fri lejd åt en stor zorakisk armé. Ddet är fullt möjligt att vissa Jorpagner skulle se en Zorakisk arméförflyttning som ett hot mot Jorpagna. Också felicierna kommer nog hålla sig för skratt om Zorakiska riddare och knektar fraktas till Berendien. Man kanske rent av ser det som ett hot mot Felicien.
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

Härligt komplex situation ;) Tänkte lägga fram allt detta till ett krigsråd, dit RP blir kallade i egenskap av nyutnämnda riddare av Alvvingeordern, och hjältar, och låta dem kunna komma med lite synpunkter på utvecklingen :shock:

Melindor kommer bli Erebs motsvarighet till Jeanne d’Arc ;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jeanne_d%E2%80%99Arc
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Härligt komplex situation
Ja där har vi Nidland :lol:

Riktigt kul med en vapendragare i Nidland pysslandet. Jag ska försöka fösa samman det jag har så vi kan snacka framåt :)
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

Här kommer Epilogen till första äventyret:

Den nykrönta drottningen öppnar dörren och välkomnar er i det ovala tornrummet, där står den fugiske astrologen och två svartklädda mandelmunkar med munkkrans och guldkedjor runt halsen. Den ena munkens guldkedja har en stjärnamulett av guld, och den andra har en timglasamulett av guld.

-Riddare av Alvvingeordern. Att vi varit så blinda har en förklaring, började drottning Melindor. Det har visat sig att våra spioner i österled hade magiska tatueringar, som jag själv hade, och därför har inga nyheter nått oss österifrån. Vi har nu kunnat tillgodogöra oss deras kunskaper sedan magin i tatueringarna skingrats. Det vi vet är att Lhassu sedan 468 eO styrs av Vicotnik och hans tolv disciplar, som likson han själv behärskar en fruktansvärd okänd magisk kraft. När Vicotnik 468 eO anlände till Lhassu uttalade han en profetia att han om "ett dussin dussin år" skulle erövra världen. Denna profetia kallas den Nidländska reningen och skulle infalla 612 eO, alltså efter nyår.

Gränsjägare har skickades från Baldor, över Varpodia, och rapporterat att på andra sidan muren i Lhassu, så långt ögat kunde se, steg röken från oräknerliga härlägereldar. Nidland har redan mobiliserat.

-Jag har er att tacka för att den djävulska planen, som iscensatts av ärkemagikerna Vicotnik, att styra mig, som en marionett, och att genom mig, inte låta berendien bjuda de nidländska styrkorna motstånd, och att döda Exarken i Ekeborg, så att inte västerlanden skulle kunna bjuda samlat motstånd har gått om intet, säger drottning Melindor med tacksamhet i rösten.

-Den informationen om fiendens strategi och avsikter är väldigt värdefull. Vi lägger nu all kraft på att samla västerländerna till samlat motstånd. Vi har skickat eminenta diplomater och krigshetsare till Zorakin, Jorpagna, Kardien, Erebos, Caddo och även till Magilre. Vår plan är det femte Soltåget. Även om Zorakin historiskt, av goda skäl, inte alltid ställt upp då de inte deltog i det tredje Soltåget. Av den anledningen, och att de är vår närmast allierade, skickar vi vår största delegation till Pendon under ledning av hertigen av Mellima.

Vi har skickat delegater till de olika Solriddarordnarna. De berendiska solriddarna av den Helige Odos ordern i länet Solrike, S:t Nevindyrkarna, förlorade kungariket Garhuea för fyra hundra år sedan, det som idag är Stabul. Vår plan är att undsätta S:t Nevinsdyrkarna, och skydda den heliga platsen från nidländska styrkor, och skapa ett brohuvud i Stabul, för att anfalla Lhassu söderifrån. Krun är svagt och splittrat, och styrs av änkekejsarinnan, sedan kejsaren dog förra året, och kommer inte kunna bjuda Vicotnik något motstånd. Vi vet att riddarna av S:t Willemsordern stöder vår sak, eftersom deras heliga platser i Efaro är hotade om Krun faller, säger drottning Melindor.

Hertig Aftonfalk leder en delegation för att kontakta alverna i Landori för att söka utröna möjligheterna till en allians. Vi vet att alvsällskap sökt sig till Landori i stora mängder, och har goda grunder att tro att även Landori mobiliserar. På vilka grunder de gör det, är underrättelser hertig Aftonfalk har i uppdrag att utröna.

-I denna stund marscherar berendiska styrkor mot Lindaros, för överfart till Olséhem, med målet att besätta det ointagliga Thamborg, innan fienden. Uppnår vi det målet marscherar vi vidare mot helvetesfortet i Sabarun, för att ta striden till fienden innan Vicotnik når berendisk mark, säger drottning Melindor.

Tyvärr innebär detta att vi intervenerar i kriget mellan bovarerna och kungen i hynsolge på bovarerna sida, och att vi därför måste förbereda oss för strid mot rojalisterna innan vi når Thamborg, då de kommer i en kniptång mellan oss och bovarernas armé. Bovarerna stöder vår sak, och håller den nya armén från att ansluta sig till rojalisterna.

-Men det är inte därför jag har kallat er. Av er begär jag något som kommer att ge ära åt de Jarlmanländska jägarna. Här står två mandeliter från Lyceet i Lindaros. De har tillsammans med den furgiska astrologen redogjort för mig innehållet i dessa böcker, säger drottning Melindor och pekar på de böcker ni tog med upp från den underjordiska triumfbågen.

-Vi vet från krönikor från kejsarinnan Zenobia från de gamla jorpagnas dagar att triumfbågen fanns, och att den var anledningen till att magikerakademin anlades i det som kom att bli Kandra. Den kröns med symboler vi sett lämningar av lite här och var i Ereb. Tyvärr vet vi ännu inte vad dessa symboler betyder. Den furgiske astrologen här kidnappades från sin bostad i Kertorami, Furgias huvudstad, ansedd som Altors rikaste, mäktigaste och vackraste stad. Efter att hans magiska tatuering skingrats har han berättat att hans uppgift var att utifrån den förhistoriska stjärnhimmel, som överensstämmer med vår, som pryder undersidan av triumfbågen under magikerakademin i Kandra räkna ut koordinaterna till de andra två triumfbågarna som fanns angivna på den förhistoriska kartan på triumfbågen, säger drottning Melindor.

- Denna plats motsvarar platsen där Ghan-toth ligger. Den övergivna dvärgstaden i Grynnerbergen. Staden övergavs för länge sedan, då Ghan-toths dvärgar gav sig norrut i det som efteråt kom att kallas dvärgarna marsch. Tyvärr dödades alla till sista dvärg av trollen i Cereval, säger drottning Melindor.

-Det jag ber er om, mina kärna räddare, är att omgående bege er till Tarat-Khôns portar för att utröna varför Vicotnik är intresserad av Ghan-toth. Vi har av försynen fått en inblick i Vicotniks planer, och skall utnyttja detta. Under tiden ni är borta kommer vi göra vårt yttersta för att förstå var den andra triumbågen finns. Det vi kommit fram till hittils är att den verkar ligga någonstans i Cereval.
Senast redigerad av Galder den 2013-12-31 22:32, redigerad totalt 8 gång.
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Re: Nidländska reningen remake kampanj

Inlägg av Galder »

Den andra äventyret i den nidländska reningen börjar med att sällskapet står framför Ghan-meth, norra porten till Tarat-Khôn.

För att gå Briors historieskrivning till mötes har jag landat i lösningen att Woddamiterna var tjänare till Rube, och att det på sid 25 i de fyra vägarnas rum står en armé av 8000 förstenade Woddamiter a 'la terrakottaarmén.

Angående sista delen, slutstriden, börjar den med att drottning Melindor ber RP komma med den lila kraften till Landori. Där får RP veta att den gyllene kraften finns i Cerbergen och vaktas av drakherrarna (högalverna). Väktaren är draken Ag'Racht, som de måste visa sig värdiga för genom att besvara ett antal gåtor. Draken berättar att han slagits mot Grahë en gång i sin ungdom, innan gudarnas vrede, innan världen omformades till det vi ser idag, och att Grahë då förlorade. Draken berättar att han slagits mot Grahë en andra gång, som även då förlorade ett stort slag mot drakarna och drakherrarna, och att slaget stod på den halvö som ligger norr om Lhassu, och att magi förstörde området. Ag'Racht förklarar att han har för avsikt att vinna om han möter Grahë en tredje gång i strid.
Skriv svar