Förslag/frågor

Ereb Altors övergripande historia
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Förslag/frågor

Inlägg av Psipo »

För att inte smutsa ner andra trådear med brainstormande tänker jag här ta upp sådant jag själv undrar över och vill ha svar på iom en utvecklad historia. Mycket är nog sådant som berör respektive region, men det kan vara idé att ta upp det här ändå då det framförallt rör sig om tiden före Odo.


- Caddo har befolkats under väldigt lång tid och länge betraktats som en enhetlig region. Stammar de från Melukha?

- Jorpagnas betydelse för Ereb går inte att underskatta men vad betydde den? Vilka konkreta arv finns från den perioden? Kultur, arikektur, språk, filosofi, religion...

- Den Hynsolgiska stormaktseran, är det samma som Golwyndakulturen? Bara en del av den eller helt fristående?

- Vilka konkreta arv finns från Hynsolges tid som stormakt? Kultur, arikektur, språk, filosofi, religion...

- Om felicierna kommer från Akrogal, borde inte Felicien ha en del akrogalska drag? (snarare än att vara ett kvasigrekiskt rike)

- Hur uppstod Jorpagna, och vilka var det som grundade kejsardömet?

- Vad hände egentligen under Mörkertiden? Vad definerarade den? Varför upphörde den? O.s.v

Mycket av detta finns det säkert redan svar på, men själv har jag ingen aning. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm... får väl försöka bidra med lite funderingar och svar.

- Caddo, behöver som du skriver en äldre historia. En instressant tanke som dykt upp här på forumet är väl den om dalkerna har sitt ursprung i Erdir-civilisation. Var dessa talare av erdir-forntunga ursprungligen kom ifrån är ju en annan fråga. :P

- Angående Jorpagnas betydelse för regionen, är väl språket det främsta spåret i dagsläget. Sedan så tycker jag att områdena där Jorpagna brett ut sig borde kryddas med ruiner och andra lämningar, men det är väl inte riktigt vad du är ute efter här. Dock har jag tänkt mig för Krun att det skall pågå en form av renäsans av det antika jorpagniska/krunksa som visar sig i bl.a. att mer antika kläder blivit mode i bland de rikare, att tankar om ett nytt storkrun börjat att ta fäste hos befolkningen och den styrande eliten osv, att man planerar/har börjat med de hysixiska spelen osv.

- Den Hynsolgiska stormaktseran, vet jag inte riktigt vad du menare med. När Krun förlorade mot hynsolgerna så bildades ju Jorpagna som de båda rikena var delar av.

- Angående Felicien tycker jag absolut att du har en poäng med deras ursprung i Akrogal, man borde verkligen visa på att de har ett annorlunda ursprung än de andra kopparhavsländerna i Ereb.

- Ser med stort intresse fram emot vad ni har för tankar kring mörkertiden. När det gäller Krun har jag tänkt mig att det under denna tid skall råda stor oreda i landet, med många små riken av nomader och jorer som slåss sins emellan. Många av de kulturskatter förstörs/försvinner osv. Mörkertiden för Krun bör väl ta slut när riket till stora delar har enats och återuppbyggnaden av det kan ta fart. Detta är dok bara planer som jag har i dagsläget och kan ju komma att ändras.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev: - Caddo, behöver som du skriver en äldre historia. En instressant tanke som dykt upp här på forumet är väl den om dalkerna har sitt ursprung i Erdir-civilisation. Var dessa talare av erdir-forntunga ursprungligen kom ifrån är ju en annan fråga. :P
Låter som en god idé.
Bergdahl skrev:- Den Hynsolgiska stormaktseran, vet jag inte riktigt vad du menare med. När Krun förlorade mot hynsolgerna så bildades ju Jorpagna som de båda rikena var delar av.

Nidland tillhörde länge Hynsolge och jag tycker mig alltid stöta på landet i alla möjliga texter. Hur som helst är det ju väldigt gammalt rike och har varit ganska stort, så helt obetydligt var det knappast. Stormakt är kanske att ta i dock.

Du verkar ha tänkt på allt detta när det gäller Krun och det är ju suveränt! Ser fram emot att läsa lite mer om allt det där!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Teorier och tankar:

Caddo behöver en historia före krukmakaren Odos tid. Pandarealias befolkning kommer delvis härifrån och tror det sägs att de utvandrade för att behålla dalkernas gamla religion och kultur (förövrigt en väldigt säregen sådan). Sen nämns ju som sagt teorien med fornspråket erdir.
Har funderat på att koppla ihop dalkerna med den iallafall utseendemässiga likartade befolkningen på Nivralerna i Ormsjön, niferlänningarna i Niferland (Krilloan)?
Sen kan ju dalkerna faktisk härstamma från bara Caddo?

Jorpagna och dets kultur kanske ses som ett ideal att leva upp till för dagens joriska, ofta "riddar" praglade folk. Gamla konstföremål samlas, klädstil efterhärmas, släktstråd som sträcker sig tillbake till Aurelions dagar ritas.
Keiserlig Jori är det språket som idag används av lärda i hela det gamla joriska kulturområdet och detta borde sätta sina spår även utanför akademiska (och magiska) kretsar. Hyxiska spelen som namns.

Hynska krigare smälter samman med den joriska kolonibefolkningen och anammar det mästa av den krunska kulturen = Jorpagna. Måste utvecklas.

Felicierna som rymmer från en magiker i österhavet kanske är felicier som rymmer fran Margyl på Yndar?

Mörkertiden var som känd mörk :P men jag undrar seriöst vad som hände med köttbitarna efter den dar sommardagen 599 fO och det att de åt sig över Ereb?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nidland tillhörde länge Hynsolge och jag tycker mig alltid stöta på landet i alla möjliga texter. Hur som helst är det ju väldigt gammalt rike och har varit ganska stort, så helt obetydligt var det knappast. Stormakt är kanske att ta i dock.
"I järnkriget hade Krun slutit en allians med hynerna, ett barbarfolk från Masevabuktens strand norr om Grynnerbergen. Till dessa hade man som tack för hjälpen i kriget mot dvärgarna skänkt ett glesbefolkat och föga utvecklat område i nordvästra Krun, vilket av hynerna fick namnet Hynsolge.". Från min lilla sammanställning av Kruns tidigare historia. Det stämmer att även Lasutyp hörde till Hynsolge efter Jorpagnas fall, men landet hade mycket lite kontroll över detta område. Kan ju ha berot på att Grynnerbergen låg som en mur mellan områdena. Kanske var det därför Lasutyperna ville tillhöra Hynsolge, kontrollen av dem måste ju ha varit mycket svag. I vilket fall som helst så tror jag inte att den hynsolgiska påverkan på ereb blivit så stor utöver den hyniska kultur som inkorporerades i Jorpagna som t.ex. hästkapplöpningar.
Du verkar ha tänkt på allt detta när det gäller Krun och det är ju suveränt! Ser fram emot att läsa lite mer om allt det där!
Tackar, nu är väl bara problemet att få ner allt i en något sånär sammanhängande text istället för en massa minnesanteckningar, och för tillfället har jag lite för mycket att göra med mina studier... hmm, varför hänger jag här på forumet när jag borde ta tag i mina studier istället? :P
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tycker att det sägs mycket bra i den här tråden :) Spännande!

Vilken utsträckning skulle Erdirkulturen i så fall ha haft? Caddo och delar av Aidnes fastland? Kanske Berendien? Har den något att göra med Cykloperna på Tolokfe? Eller kanske rent av med Sarkaht han :P
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev: "I järnkriget hade Krun slutit en allians med hynerna, ett barbarfolk från Masevabuktens strand norr om Grynnerbergen. Till dessa hade man som tack för hjälpen i kriget mot dvärgarna skänkt ett glesbefolkat och föga utvecklat område i nordvästra Krun, vilket av hynerna fick namnet Hynsolge.". Från min lilla sammanställning av Kruns tidigare historia. Det stämmer att även Lasutyp hörde till Hynsolge efter Jorpagnas fall, men landet hade mycket lite kontroll över detta område. Kan ju ha berot på att Grynnerbergen låg som en mur mellan områdena. Kanske var det därför Lasutyperna ville tillhöra Hynsolge, kontrollen av dem måste ju ha varit mycket svag. I vilket fall som helst så tror jag inte att den hynsolgiska påverkan på ereb blivit så stor utöver den hyniska kultur som inkorporerades i Jorpagna som t.ex. hästkapplöpningar.
Perfekt. Då återstår huvudfrågan. Har Golwyndakulturen lämnat några avtryck norr om sötvattenshavet? I så fall vilka?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Perfekt. Då återstår huvudfrågan. Har Golwyndakulturen lämnat några avtryck norr om sötvattenshavet? I så fall vilka?
På den akrogaliska sidan har jag haft idéer om att delar av nuvarande södra Kalmurri i forntiden tillhörde Furgia och därigenom influerades av golwyndakulturen. Senare blev ju som bekant större delen av södra Akrogal en del av det Yndariska imperiet. Först när Yndar hade fallit byggdes det kalmurriska riket upp av nomader som tog över urgamla städer som ursprungligen hade byggts av furgier i forntiden...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Perfekt. Då återstår huvudfrågan. Har Golwyndakulturen lämnat några avtryck norr om sötvattenshavet? I så fall vilka?
Den del av Golwyndakulturen som låg på Ereb utgjordes av Krun, så frågan kanske egentligen skulle vara har Krun lämnat nägra avtryck norr om sötvattenshavet innan man blev en del av det Jorpagniska riket?

För att gå händelserna lite i förväg och till viss del svara på min egen fråga så var det ju krunierna som grundade de kolonier som senare inkorporerades i Jorpagna. Området som var Jorpagnas centrum, var en av kruns viktigaste kolonier. För mig känns Krun och Jorpagna så tätt sammanknutna så att det är svårt att dela upp deras olika avtryck i Ereb, utan det skulle i sådanna fall vara hur gamla avtrycken är.

Sen var ju krunierna de första människorna att lära sig järnsmidets konst, så spridandet av denna måste ju vara ett betydande arv. De var också framträdande inom mystik, astrologi och spekulativ filosofi och man grundade magiskolorna symbolism, mentalism och elementärmagi. Utöver detta utvecklade man även teaterkonsten. Fysiska lämningar skulle väl bl.a. vara den nu ej fungerande slusstrappan som kejsar Garhues av Krun lät bygga år 1413 fO på nordsidan av Raas narram fallen. Kan ju tänka mig att det kan finnas en hel del lämningar (ruiner och ett fåtal ännu fungerande byggnader) från denna eran kvar runt Kopparhavet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Golwyndakultur

Inlägg av Mikael »

Golwyndakulturerna var väl tre: Yndar, Sombatze och Krun, inte en kultur. Uttrycket är väl bara till för att beteckna att de uppstod kring samma hav, inte att de var samma kultur. Som jag ser det gjorde förbindelsen över sötvattensjön att de lärde sig och spred varandras kunskap. detta skapade sedan grogrund för åtminstone två imperier (imperium?).

Gamla slussar, skitkul, men vanligare bör väl arenor, akvedukter, badhus och vägar/broar vara. Inte lika kul kanske, men överlevare. Anser personligen att Jorpagna och Krun skall vara tätast med lämningar från antiken (hynsolge förblev lite i bakvattnen när Hynernas ädlingar flyttade till grivela. Slussen hamnar rätt in i tidslinjen! :lol:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Om jag inte minns helt fel hör inte Yndar till Golwyndakulturen, utan den utgjordes av Sombatze, Furgia och Krun. Yndar är en egen högkultur längre österut i Akrogal.

Sen kan jag ju bara hålla med, slussen vid raas narramfallen är ju unik och inte något man hittar lite varstans. :shock: Så vägar, broar och akvedukter borde väl vara de mest betydande lämningarna följt av badhusen och arenorna. Tänker mig också att man kan hitta gamla övergivna tempel längst med vägarna och vid speciella platser. Många av dessa har säkert fått andra användningsområden eller plundrats på allt av värde, men några kanske är mer intakta.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Golwyndakulturerna var väl tre: Yndar, Sombatze och Krun, inte en kultur.
Man skulle kanske snarare kalla det för en kulturkrets... Och Yndar ligger inte vid Golwyndahavet. Det är nog Furgia du tänker på...
Själv antar jag att varken Furgia, Sombatze eller Krun redan under bronsåldern var enade riken, utan att hela området bestod av småstater och stadsstater som handlade med varandra och hade liknande kultur. Det var först senare som de tre kulturerna utkristalliserade mer omfattande statsbildninger...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Själv antar jag att varken Furgia, Sombatze eller Krun redan under bronsåldern var enade riken, utan att hela området bestod av småstater och stadsstater som handlade med varandra och hade liknande kultur.
Där har du nog helt rätt, tycker detta låter mycket troligt att så var fallet. Då det inte står något direkt om denna erai de officella texterna, tycker jag att vi kör på att så var fallet iaf. Hur stor betydelse detta sen får för det Ereb vi skriver är väl en annan femma, men värt att ha i bakhuvudet iaf.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Att det inte finns så mycket beskrivet i detalj om denna tidsålder kan iofs öppna för coola äventyr i erebisk bronsåldersmiljö...
Historiska äventyr är kul även i medeltida fantasyvärldar... :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Men det kanske går lite utanför det här projektet, även om jag också tror att det skulle vara en kul epok att äventyra i.
Skriv svar