Kejsardömet Jorpagna

Ereb Altors övergripande historia
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Absolut kan jag byta namnen.
Dvärgarnas invandring var en viktig händelse inte bara för dvärgarna utan för Jorpagnas kärnland då man plötsligt fick ny tillgång till deras produkter och kunskaper i gruvdrift.
Flyttas tråden till Länder kan man också stryka en del Imperiespecifika händelser från HISTORIEN.
birkebeineren, har du några tillägg eller andra ändringar till den stora historien?
Namnbyte låter bra! :D

Menar du verkligen att dvärgarnas vandring från Akrogal till Orghin eller är det en annan vandring du tänker?

Jag skal återkomma med eventuella ändringar så snabbt som möjligt, men det är mycket text... (som du säkert vet :wink: ).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Absolut kan jag byta namnen.
Dvärgarnas invandring var en viktig händelse inte bara för dvärgarna utan för Jorpagnas kärnland då man plötsligt fick ny tillgång till deras produkter och kunskaper i gruvdrift.
Flyttas tråden till Länder kan man också stryka en del Imperiespecifika händelser från HISTORIEN.
birkebeineren, har du några tillägg eller andra ändringar till den stora historien?
Namnbyte låter bra! :D

Menar du verkligen att dvärgarnas vandring från Akrogal till Orghin eller är det en annan vandring du tänker?

Jag skal återkomma med eventuella ändringar så snabbt som möjligt, men det är mycket text... (som du säkert vet :wink: ).
Jasså vandringen från Akrogal till Orghin nej den är inte intressant för imperiet, skall ta bort det. Jag trodde du menade dvärgarnas ankomst till Mörkretsberg/Oestra Nida.

Fråga: När det gäller Howatherna, namnändringen, så skall de väl ändå definieras som grupp när de bryter med sina nargurkusiner och börjar handla med Imperiet, eller?
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Mikael skrev:
osbjer skrev:I Aidneboken står det dock att Aidne erövrades först mellan 750-710 f.O. Jag kan ändra det i Aidnes historia iom att det inte gör någon större skillnad, men det bör stå samma i delar av EA.se

/j
Var i Aidneboken står det? Hittar det inte under historia. Enda källan som anger mer exakt tid är Sinkadus 28 där 998-995 anges som ungerfärlig tidpunkt.
Då kan det vara som så att jag kommit på det själv. Då måste vi helt enkelt komma överens om en version, och då kan jag ändra i Aidnes historia till 998-995. Hela området utom Goiana erövras (fast officiellt var Goiana också en del av kejsardömet, men älvfolken lät aldrig människorna komma nära silverlinden). Låter det ok?

/j
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Svar JA.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Fråga: När det gäller Howatherna, namnändringen, så skall de väl ändå definieras som grupp när de bryter med sina nargurkusiner och börjar handla med Imperiet, eller?
Självklart skal ovaterna (som jag valt som "modernare" namn på howatherna) definieras som egen grupp när det gäller händelser som rör enbart dem, men jag har låtit utvecklingen i Torshem gälla även för området i sydvästra Nargur, och även i viss mån i Mastika Agga, så därför vore det bra att definiera dessa joripåverkade nargurer på annat sätt än howather.

Förstår du hur jag tänker?

Den jorifisering som ovaterna har utsatts för i Torshem har även nargurer i den sydvästra delen av Nargur (och Mastika Agga) utsatts för.
Dessa nargurer handlar med jorer som tar vägen genom passet mellan Nidabergen och Mörkerbergen (är det föresten fjällen eller passet som du kallat Oestra Nida?). En ny "Bytid" har börjat utvecklas på alla dessa tre ställen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tror jag förstått vad du menar, annar sfår du rätta mig igen.
Oesta Nida är fjällen innan de blev "Mörka" av svartfolk.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag tror jag förstått vad du menar, annar sfår du rätta mig igen.
Oesta Nida är fjällen innan de blev "Mörka" av svartfolk.
Låter bra!

Att fjällen blev "mörka" av svartfolk låter som en bra förklaring till namnet, men hur gör vi (tror detta har varit diskuterad förr) med detta namn "Mörkrets Berg" eller "Mörkerbergen?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hmm, "Mörkretsberg" kanske?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Eller båda en bergskedja och ett specifikt berg i bergskedjan
The Artist Formerly Known as Boris
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Boris skrev:Eller båda en bergskedja och ett specifikt berg i bergskedjan
Har också funderat lite på den lösningen; ett specifikt berg som gett upphov till hela kedjans beteckning. Att bergarten kanske består av en typ mörk granit bara förstärker namnet.

Frågan är då vad som är speciellt med just detta berg?

Svartfolkens ursprung (som enligt Svartfolk-modulen har nåt med en svart stenmonolit att göra)?

En ond ande i berget liknande den i Tocmeskogen Saphyna?

En koppling till den ökända nekromantiakademin i Vidvindens skog i Jorpagna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Birkebeineren. Redigerar howater till Nargurer. Kallas nargurerna i Sjölandet/torshem howather och i så fall från vilken tid?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Birkebeineren. Redigerar howater till Nargurer. Kallas nargurerna i Sjölandet/torshem howather och i så fall från vilken tid?
Howather till nargurer blir bra. :)

Den narguriska stammen som bosatte sig i "Sjölandet" (ännu inte hittat ett bra nargurisk namn) 1547 fO kallade sig howather på det språk som i Torshem-modulen kallas "forn-howathiska". Dagens befolkning har språkligt utvecklats samt påverkats av joriska och satenu, och kallar sig nu ovater. Jag tänker mig att denna ändring kom efter Mörkertiden och att ovaterna kan kallas howather fram till denna tid.

Låter kanske krångligt men det beror på att jag försöker få en helhet för hela det narguriska folkets historia och mina källor är huvudsaklig Barbia- och Torshem-modulerna där alla nargurer utanför Barbia kallas howather utan att ta hänsyn till själva Nargurs skogar.

Ovetande erebiska historiker ser alla nargurer som samma barbarfolk men använder beteckningen på de ända nargurer som är någotsånär kända i Kopparhavsområdet (där historikerna i huvudsakligen verkar); nämligen howather.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ny siste kejsare av Imperiet: Palerik (Aidne s. 17)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Ny siste kejsare av Imperiet: Palerik (Aidne s. 17)
Imperiets första kejsare benämns också här, under Tideräkning, nämligen Tebertinu. Detta strider med den Aurelion som vi känner från Sinkadus artikkeln och som lösning har jag istället gett Solkejsaren på 700-talet fO detta som andranamn; Domion Tebertinu. Detta i den historiska kuriosan rundt Den Kejserliga Jorpagniska Kalendern.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Ny siste kejsare av Imperiet: Palerik (Aidne s. 17)
Imperiets första kejsare benämns också här, under Tideräkning, nämligen Tebertinu. Detta strider med den Aurelion som vi känner från Sinkadus artikkeln och som lösning har jag istället gett Solkejsaren på 700-talet fO detta som andranamn; Domion Tebertinu. Detta i den historiska kuriosan rundt Den Kejserliga Jorpagniska Kalendern.
Ser då hellre att Aurelion har tillnamnet Tebertinu, men gillar idén med att det är solkesaren som utverkar den "slutgiltiga" kalendern.
Skriv svar