Kejsardömet Jorpagna

Ereb Altors övergripande historia
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Tycker jag, men kan Aurelion och hans mannar vara lite mindre barbarer? Aurelion slåss med svärd istället för yxa? Att hynerna hade sitt barbari kvar förvisso, men lite krunifierade hade de ju hunnit bli.
Ändrat och wikifierat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Kontinentaljoriska Riket

Inlägg av birkebeineren »

Skulle vi kunna tänka oss att det i västra Ereb efter Den tredje Konfluxen och Kejsardömet Jorpagnas fall för en tid existerade ett rike som en slags arvtagare eller rest av det forna joriska riket?

Det kan ha omfattad de områden där det i dag talas språk tillhörande kontinental jori och således ge en förklaring till detta språks uppkomst. Dets utsträckning kan ha varit över delar av Drylo; Magilre och Klomellien; öarna Bzegusta och Saphyna ute i Västerhavet; och möjligtvis även en bit av Mirellien.

På så vis blir inte Mörkertiden bara en "mörk tid då kaos och svartfolk råder" utan får en lite mer nyanserad historia. Riket behöver heller inte bli så mycket mer en fotnot i historien och inte utgöra någon påverkan på det "officiella EA vi känner om vi inte vill det. Bara ge lite krydda åt historiekonstruktören och kanske något extra för Erebs lärde att forska i?

Vi kan också "hänga upp saker" (mitt uttryck) på ett sådant historisk rike; exempelvis de påhittade "kontinental joriska avskrifterna" (av golwyndiska hymner) som utgör en guldgruva för religionsforskaren; låta den unga advokaten Dirivin (från Aidnes historia) ha räddat sig till Bzegusta, gift sig med en fiskarson och där blivit en folkbildare som ännu minns av öns fattiga; eller gräva ner något mausoleum från rikets sista styrande ätt i Efrons göl ute på Magilres plattland.

Vad tycks? :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Birke: Det tycker jag låter både spännande och intressant. Mörkertiden har ju som tidigare sagts varit ganska tråkigt och simplistiskt beskriven - men detta är ju ett steg mot en intressantare och mer nyanserad historieskrivning. Du har min röst!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser fram emot ett mer konkret sådant förslag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan i så fall försöka skriva ihop en mer sammanhängande text, men jag tänker mig den som rätt kortfattad och endast införlivad i Historen för att där ha den som något att referera till.
Hoppas också att det skal passa med Adragoors joriska språkhistora men han har yttrat något om de västjoriska språken tidigare så jag tror det går bra. De klassiska månadsnamnen Persil, Melendo, Taragan osv tänkt vara sprungna ur denna utveckling från kejserlig jori (och via Saphyna ha spridit sig till Trakorien).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Postade foljande i Klomellien-tråden men innehållet hor lika mycket till har:

Kejsardömet Jorpagnas kolonisering av Drylo
När kejsar Caion 942 fO skickade sina legioner norrut in i Mirellien för att underkuva "barbarerna" gick även fälttåget västerut mot vad som kom att kallas Drylo. Härvägen ledde in bland de låga Melashebergens centrala delar, både från nordöst och Mefamirsjön, och från sydöst över passen i norra Aidnebergen. De sydnarguriska folken som ett hundraår tidigare bosatt sig i området drog sig undan och jorerna kom först senare till konfrontasjoner med dessa. Svartfolken på Ishnaslätten och uppe bland bergen mot dagens Magilre (Klomellerbergen) gjorde dock kraftigt motstånd. Till sist öppnades en väg genom mot plattlandet i norr och efter att det vilda dylerfolket som fanns i landet hade fördrivts grundades vad som blev den stora provinsen Magillia. Kring Melashebergen grundades Drylo Meridionalis, en provins som snabbt utvecklade sig till att bli mycket viktig for jorernas metallproduktion. Tidigt på 800-talet fO började joriska fiskare kolonisera den södra kusten längst in i viken mellan Aidne och Drylo (Gryppas vik), men först 861 fO hade kejsarmakten i Grivela kontroll över området och provinsen Drylo Iolevatica kunde etableras. Nästa skede i koloniseringen kom att dröja helt till 621-620 fO. Då gick legioner med utgångspunkt i staden Catonave in över Ishnaslätten och upp i bergen för att en gång för alla krossa svartfolken. Efter hårda striderer hade jorerna kontroll och Catonave styckades av från Magillia för att bli centralort i den nya provinsen Mercana.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kontinentaljoriska Riket

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Skulle vi kunna tänka oss att det i västra Ereb efter Den tredje Konfluxen och Kejsardömet Jorpagnas fall för en tid existerade ett rike som en slags arvtagare eller rest av det forna joriska riket?

Det kan ha omfattad de områden där det i dag talas språk tillhörande kontinental jori och således ge en förklaring till detta språks uppkomst. Dets utsträckning kan ha varit över delar av Drylo; Magilre och Klomellien; öarna Bzegusta och Saphyna ute i Västerhavet; och möjligtvis även en bit av Mirellien.

På så vis blir inte Mörkertiden bara en "mörk tid då kaos och svartfolk råder" utan får en lite mer nyanserad historia. Riket behöver heller inte bli så mycket mer en fotnot i historien och inte utgöra någon påverkan på det "officiella EA vi känner om vi inte vill det. Bara ge lite krydda åt historiekonstruktören och kanske något extra för Erebs lärde att forska i?

Vi kan också "hänga upp saker" (mitt uttryck) på ett sådant historisk rike; exempelvis de påhittade "kontinental joriska avskrifterna" (av golwyndiska hymner) som utgör en guldgruva för religionsforskaren; låta den unga advokaten Dirivin (från Aidnes historia) ha räddat sig till Bzegusta, gift sig med en fiskarson och där blivit en folkbildare som ännu minns av öns fattiga; eller gräva ner något mausoleum från rikets sista styrande ätt i Efrons göl ute på Magilres plattland.

Vad tycks? :)
Under vilken period skall det Kontinentaljoriska riket ha existerat Birke?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Enda siffran som finns i Magilliska texten är precis efter konfluxen som omnämner Amazunga (eller vad nu Munzga hette på den tiden) och Mercana.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kontinentaljoriska Riket

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:
birkebeineren skrev:Skulle vi kunna tänka oss att det i västra Ereb efter Den tredje Konfluxen och Kejsardömet Jorpagnas fall för en tid existerade ett rike som en slags arvtagare eller rest av det forna joriska riket?

Det kan ha omfattad de områden där det i dag talas språk tillhörande kontinental jori och således ge en förklaring till detta språks uppkomst. Dets utsträckning kan ha varit över delar av Drylo; Magilre och Klomellien; öarna Bzegusta och Saphyna ute i Västerhavet; och möjligtvis även en bit av Mirellien.

På så vis blir inte Mörkertiden bara en "mörk tid då kaos och svartfolk råder" utan får en lite mer nyanserad historia. Riket behöver heller inte bli så mycket mer en fotnot i historien och inte utgöra någon påverkan på det "officiella EA vi känner om vi inte vill det. Bara ge lite krydda åt historiekonstruktören och kanske något extra för Erebs lärde att forska i?

Vi kan också "hänga upp saker" (mitt uttryck) på ett sådant historisk rike; exempelvis de påhittade "kontinental joriska avskrifterna" (av golwyndiska hymner) som utgör en guldgruva för religionsforskaren; låta den unga advokaten Dirivin (från Aidnes historia) ha räddat sig till Bzegusta, gift sig med en fiskarson och där blivit en folkbildare som ännu minns av öns fattiga; eller gräva ner något mausoleum från rikets sista styrande ätt i Efrons göl ute på Magilres plattland.

Vad tycks? :)
Under vilken period skall det Kontinentaljoriska riket ha existerat Birke?
Vad sägs om ca 590-450 fO?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Låter bra för mig. Birke torde väl få tillfälle att uttala sig först dock. :)
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Låter bra för mig. Birke torde väl få tillfälle att uttala sig först dock. :)
Givetvis.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

590-450 fO låter helt fint. Mina tankar kring denna statsbildning var att förklara uppkomsten av språkfamiljen "Kontinental jori" och samtidigt ge lite färg åt Mörkertiden. Sen att låta kunskapen om det hela och den exakta historien var lite lagom otydlig för både Erebs lärde och äventyrskonstruerande SL att spekulera ikring.

Rikets förste härskare var den från Efaro härstammande joren Nartaloz Nibius Emanorg som tidigare varit ståthållare i Kejsardömet Jorpagnas provins Magillia. Huvudstad var (åtminstone till en början) staden Amazunga (dagens Munzga).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:590-450 fO låter helt fint. Mina tankar kring denna statsbildning var att förklara uppkomsten av språkfamiljen "Kontinental jori" och samtidigt ge lite färg åt Mörkertiden. Sen att låta kunskapen om det hela och den exakta historien var lite lagom otydlig för både Erebs lärde och äventyrskonstruerande SL att spekulera ikring.

Rikets förste härskare var den från Efaro härstammande joren Nartaloz Nibius Emanorg som tidigare varit ståthållare i Kejsardömet Jorpagnas provins Magillia. Huvudstad var (åtminstone till en början) staden Amazunga (dagens Munzga).
Perfect! :D
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Långt och lite förvirrat inlägg, många tankar. Ta ut och svara på det NI anser vara intressant.

Hur var det med magi under kejsardömet, framförallt det tidiga?
Nekromantin var tydligen förkastad, den har ju sitt ursprung i Yndar, den hotande fienden. Hur var det med andra skolor?

Det här är tider då folk är både mindre och mer utvecklade, kan fler eller färre människor skriva och läsa än anno 610?

Finns det maginoder i området? Ärkemagikern Zenobia är ju extremt mäktig och har inflytande, men andra?

Min teori är att djurfolk och andra "fantastiska" inslag var extremt mycket vanligare än de är senare, i vår klassiska erebiska saga. Detta gör dessutom att det skiljer sig mer från Rom i vår värld. De lär dessutom ha tagit än större skada av konfluxen än vad människor i källare, svartfolk och dvärgar i grottor, och snabbflygande drakar tog.

Vargfolk, raggmän och kattfolk i skogarna har mycket lite skydd mot köttbitare. Att gömma sig i hyddor, klättra upp i träd eller springa därifrån hjälper inte.

Hur tänker ni kring andra folkslag i själva imperiets kärna? Ankor i städerna tex?

EDIT: Folkslag jag tänker mig i de mindre koloniserade delarna av imperiet:

Skogsman
Raggman
Kattman
Vargman
Blodsalver
Skogsalver
Olika sorters nymfer
Satyrer
Troglodyter (inte så sårbara för köttbitarna, men senare utklassade av dvärgar som kunde expandera kraftigt efter konfluxen)
Svartnissar
Illvättar
Orcher
Troll
Kentaurer
Minotaurer
Reptilmän
Serpenter
Onaqui
Skogsrå
Svanmö

I städerna
Ljusalver
Ankor
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sopodlare skrev:Hur var det med magi under kejsardömet, framförallt det tidiga? Nekromantin var tydligen förkastad, den har ju sitt ursprung i Yndar, den hotande fienden. Hur var det med andra skolor?
Svartkonst av alla slag (Demonologi, Häxkonster, Spiritism, Ritualmagi m.m.) var förbjudna i Imperiet, men existerade säkert i dess utkanter i den mån de fanns under antiken. Först under Solkejsaren Domion fick vissa grupper tillstånd att bruka de mörka krafterna i Imperiets tjänst.
Finns det maginoder i området? Ärkemagikern Zenobia är ju extremt mäktig och har inflytande, men andra?
Maginoder fanns naturligtvis. Vissa finns kvar idag, medan andra mer kommer och går beroende på inre och yttre krafter i Altor. Naturligtvis fanns det fler ärkemagiker, men jag föreställer mig ändå att bruket av magi och antalet "yrkesmagiker" var färre under antiken.
Min teori är att djurfolk och andra "fantastiska" inslag var extremt mycket vanligare än de är senare, i vår klassiska erebiska saga. Detta gör dessutom att det skiljer sig mer från Rom i vår värld. De lär dessutom ha tagit än större skada av konfluxen än vad människor i källare, svartfolk och dvärgar i grottor, och snabbflygande drakar tog.

Vargfolk, raggmän och kattfolk i skogarna har mycket lite skydd mot köttbitare. Att gömma sig i hyddor, klättra upp i träd eller springa därifrån hjälper inte.
Jag tror det beror lite på vilket folk vi talar om. Många djurfolk har nog samma antal individer idag som under antiken, men det fanns färre människor att konkurrera med då. En växande population kräver nog organiserat jordbruk vilket nog inte många av djurfolken kan sägas ha. Jag tror också att man i möjligaste mån höll sig borta från människornas städer. Djurfolken var säkert mer spridda över Ereb, men inte fler till antalet. I andra fall är det säkert det motsatta, de var fler men har decimerats genom århundradena? Åter andra kanske har vuxit i antal efter att ha anpassat sig till att leva med människorna?
Hur tänker ni kring andra folkslag i själva imperiets kärna? Ankor i städerna tex?
Jag har tänkt mig att det var ovanligare med annat än människor i antikens städer. I vissa gränstrakter kanske det var vanligare än idag, men oftast inte.
Ankor fanns i Imperiets städer, men hade inte samma ställning de har idag.
Alver var kanske vanliga besökare i byarna nära Landori?
Dvärgarna höll sig mer på sin kant än 610.
Svartfolken har nog inte förändrats nämnvärt.
De skogslevande djurfolken och älvfolken har jag redan kommenterat.
Skriv svar