Ereb Altors Tidslinje

Ereb Altors övergripande historia
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Psipo skrev:Bara en kort faktafråga. Hur ungt är Erebos och hur gammalt är Zorakin? Bra idé med region vs rike.
Zorakin utropades av Valien Valiensson 55 f.O. efter ett tioårigt krig mot Lindskiarnar.

/j
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1757
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Erebos bildades 514 när de stora handelshusen efter ett inbördeskrig grundade ett gemensamt råd (femhusrådet). Innan dess var regionen i en enda oreda i många hundra år. Stormän utropade sig ibland till kungar men kunde inte behålla makten över mer än mindre områden.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1757
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Fafnir skrev:Ytterligare ett sätt att göra små men synbara förändringar är namnen. Dessa kan förändras med tiden. (jmfr svitjord-svea rike-sverige)
Språkförändring är ju hur kul som helst att lägga till som en faktor. Det kräver dock att en ordlista över nuvarande ord och namn upprättas först... Då kan man ju sitta och räkna ut vad orter tidigare måste ha hetat och det hela blir regelbundet (precis som i verkligheten).
charlielarsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-02-11 14:26
Ort: spanien, manilva

Inlägg av charlielarsson »

Naturligtvis kan vi hitta pa av hjartans lust, bara det att om jag minns ratt ar viss information om framforallt kejsardomet i min historiesamanstallning direkt motsagande varandra... da maste ju onekligen nagot tas bort.
I Spanien finns inga a, a eller o...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:Erebos bildades 514 när de stora handelshusen efter ett inbördeskrig grundade ett gemensamt råd (femhusrådet). Innan dess var regionen i en enda oreda i många hundra år. Stormän utropade sig ibland till kungar men kunde inte behålla makten över mer än mindre områden.
Då får jag be att få äta upp min hatt. :) Mer sådant (Inte att jag har fel utan nyanser i historien)! Gärna att sådant spiller över till andra regioner med. Om vi forsätter med exemplet Italien så var det ju precis samma visa i Spanien, Tyskland m.m. En ätt dyker upp, får makt, erövrar och går under. Med följden att en region får ett kort uppsving. Före nationalstaten var det ju så här det såg ut. Nu har jag inget emot anakronismer i en rollspelsvärld så riktigt så trogna vår historia behöver vi inte vara.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Det jag alltid saknat är att nuet inte är kopplat till historien
det man skulle göra är kanske att beskriva forna Jorpagna (Ereb borde vara väldigt påverkat av det) och därifrån
beskriva historien ganska detaljerat för att sen när man gör lands beskrivningar skulle man kunna använda fler historiska händelser för att förklara dagens situation

Jag svamlar nog mest jag, vet inte riktigt själv vad jag har tänkt mig.
Men att göra en rejäl historia beskrivning skulle vara väldigt bra
för att förklara dagens Ereb
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Men att göra en rejäl historia beskrivning skulle vara väldigt bra
för att förklara dagens Ereb
I början på denna tråden hittar du faktiskt en rejäl historiebeskrivning. ;)
Men jag förstår vad du menar. Lite mer beskrivande kanske.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Förslag på midre eller större förändringar i historien och konsekvenser därav.

*Felicisk dominans i Kopparhavet. Främst när det gäller handel men även sådant som matematik, bokföring o.dyl.
*Cervals drakar. Nig bör väl drakarna har gett sig iväg från Cerbergen någon gång. Vad händer då? Riken kan förgöras, hela ätter utplåna, armador försättas i baans m.m. Med fördel kan man låta en "vit fläck" raderas av drakarna, och idag bestär regionen av ruiner. Typ.
*Ökat krunskt inflytande över Kopparhavet. De är ju trots allt ganska många.
*Zorakin eller kanske Trakorien (beroende på region) som trendsättare när det gäller mode och sådant. Kanske talas de zorakiska vid hovet i Berendien eller paratornska i Magilre?
*Tydligare maktskillnader. Vilket rike är "bäst". Vi vet ju att i värld är USA ganska starkt militärt medan Sverige inte är det.
*Kardiska inkvisisatortribunaler som reser runt och löser tvister. Öht ett större fokus på religioners inflytande.
*Fornlämningar från tidigare civilisationer
* O.s.v.

Återigen, detta är förslag som i många fall inte är genomtänkta till 100%.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Trevliga förslag, några kommentarer:

*Cervals drakar. Skulle inte den vita fläcken nordost om Nidland kunna vara en sådann region. Eventuellt skulle man då få göra en smärre justering av nidländska muren och slopa den mot denna region, om området har hört till Nidland. Sen kan ju iofs nidlänningarna valt att bygga muren efter att området plundrades av drakarna.

*Ökat krunskt inflytande. Här håller jag med dig helt och hållet, vilket ju kan läsas på mina inlägg om Krun. Kruns stora problem är väl att det är splittrat mellan intressena runt Golwyndas sötvattenhav och kopparhavsregionen. Sen om jag inte missminner mig så står det väl att Krun i stort sett är den enda sjönationen som på allvar kan utmana den Feliciska flottan i Kopparhavets kapare. Har också tänkt mig att majoriteten av kruns befolkning är koncentrerad till golwyndakusten, men att landet av främst historiska intressen vänt blicken mot Kopparhavet.

Nu låter inte min son mig skriva mer, så får väl lägga av... åter kommer med mer vid ett senare tillfälle.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker det är bra förslag... sitter dock och funderar på hur jag ska få in det i Historie-listan. Har ni några årtal kanske?

Typ:
År XXX - Ökat krunskt inflytande
År XXX - Krun förlorar ett slag och minskar sitt infl...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tänker mig väl snarare att inflytandet är ökande i dagsläget, då de styrande krunierna har haft fullt upp med att konsolidera sin makt i Krun fram tills rätt så nyligen, för ett antal decenier sedan. Så det ökande krunska inflytandet är väl något som pågått smygande ett antal decenier, för att bli mer påtagligt de senaste 5-10 åren. Men det är ju bara rätt lösa funderingar. Ser iaf inte att några direkta slag i kopparhavsregionen skett. Där det kan ha ske tt en del mindre strider skulle ju kunna vara i Efarao, där Krun, Felicien och Zorakin/Kardien har intressen.

Krun har enligt Erebaltor kampanjboken goda kontakter med Caddo och det skulle ju kunna vara något man kan bygga vidare på också. Dessa bägge länder har också goda kontakter med Dvärgarna...

Jag ser nämlingen helst att Zorakin/Kardien inte helt gett upp sina ambitioner i Efarao. Tror nämligen att kampen om Efarao kan vara en potentiell krutdurk så att säga, om än i lite mindre skala än en del andra upplägg som Feniciska piratkriget, Nidländska reningen osv.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Historia

Inlägg av Mikael »

Historia kan delas in i den stora HISTORIEN (som berättar EREBS historia) och flera mindre eller till och med små historier. EREBS HISTORIA blir i stora penseldrag där just rikens uppgång och fall, betydelsefulla ledare, krig och katastrofer står ut. Regioner och länders historia är mindre och innehåller detaljer som inte varit avgörande eller viktiga för Ereb, regionen eller ev ens för grannländerna, men viktiga för att förstå den egna historien. Inom riken finns fler detaljer med små historier om hur det stora KRIGET påverkade fisket de åren eller hur KUNGEN vid sitt besök 100 år senare lät uppföra ett kapell över de fiskare som dött.

I alla dessa historier måste finnas utrymme för de som skriver äventyr. Allt behöver inte vara känt och bara för att en författare inte tagit med en sak betyder inte att det inte hänt. En tillräckligt duktig äventyrsförfattare kan böja historien till att passa ändå. Men om man lämnar för lite oreglerat blir det svårare.Ingen skriver hela histroien. Ni har aldrig läst världens historia där all info Herman sammanfattat i sina 10 band inkluderats, och alla andra författare heller. Har en bok hemma som försökt sig på att ha med alla "statsöverhuvuden" i vår historia och bara det blev rätt många sidor. Det finns inte bara en historia, utan endast en stomme som är segrarens.

Den stora historien är till 70 % redan skriven och till 90 % avs. de viktigaste delarna, det var ju det som skapade Ereb Altor från början och det tycker jag vi skall fortsätta vara försiktiga med att avvika från. Även länderna som har beskrivits har sin historia till 70 % klar, och de andra får sin historia skriven här och hemma hos olika medlemmar. Jag föreslår att de mindre historierna, dvs regioner och länders detaljer, kan fyllas ut ganska långt säg 90 %, medan den stora historien förblir i större penseldrag. Risken är annars att för mycket detaljer stjälper hela historien och tar kål på fantasin. Att HISTORIEN saknar vissa detaljer innebär inte att de inte hänt utan endast att detaljen inte var avgörande, i alla fall inte för den historieförfattaren.

Jag tänkte därför skriva den stora HISTORIEN under denna rubrik. Länders historia bör hamna under respektive lands rubrik. Skriv på och fantisera fritt, så kan vi sedan gemensamt se vad som borde hamna i HISTORIEN och vad som kan stanna som lokal kunskap. Bara för att man samlar alla historia på en plats gör den inte mer överskådlig. Istället har jag funderat om man inte skall ha en mellannivå för regioner innan man når undernivån som rikenas historia utgör. Det kan göra det lättare att hitta det man letar efter? För att kontinuerligt kunna följa upp och lägga till skulle jag vilja att de som skriver ländernas hsitoria lägger in dessa i eget fönster under landet, eller mailar en kopia till mig.

Jag kommer snart lägga upp Jorpagnas historia under dess rubrik, Efaros under sin och Morelvidyn under sin. Jorpagnas historia innehåller mer än vad som stod i den där Sinkadusen för länge sedan. Jag ser fram emot en än fylligare beskrivning av alla andra aspekter av det Antika Imperium Jorpagnum, skriven under egen rubrik, kanske IMPERIUM JORPAGNUM eller ANTIKENS JORPAGNA. (Som väl skall ge associationer till Rom utgår jag från!?)

Glömt att säga att det fanns flera bra idéer ovan. Entika har i min kampanj hetat Entioka under antiken.
Senast redigerad av Mikael den 2007-03-06 14:53, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det låter lovande. Vi väntar med spänning! 8)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael med ditt medgivande skulle jag vilja ta bort följande inlägg år 100 e.O. i tidslinjen:

Den lysande vägen. Hemaquiel, den svarte demonen, den behornade, frestaren… Hemaquiel var ursprungligen en fredlig gudom vars gebit var fertilitet, vishet och glädje, men när dalkiska präster utpekade honom som Etins onda motsvarighet och lysande vägens svurna fiende, vredgades han och svor att ”Om Etins tjänare har påstått att jag är deras fiende, skall så ock vara.” Sedan dess har Hemaquiel ägnat sig åt att förleda och fresta mänskligheten att bryta Etins sex budord. I Lysande vägen ses han inte som en gud som Etin, men som dennes fallne ängel.
Detta är mer eller mindre ett citat från Krilloan-modulen, vilken har varit föga norm-givande för det LV som växt fram här på forumet. Istället har ovanstående åsikt blivit en av teorierna kring Hemaqueils ursprung.

Så är det OK om jag suddar?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:Mikael med ditt medgivande skulle jag vilja ta bort följande inlägg år 100 e.O. i tidslinjen:

Den lysande vägen. Hemaquiel, den svarte demonen, den behornade, frestaren… Hemaquiel var ursprungligen en fredlig gudom vars gebit var fertilitet, vishet och glädje, men när dalkiska präster utpekade honom som Etins onda motsvarighet och lysande vägens svurna fiende, vredgades han och svor att ”Om Etins tjänare har påstått att jag är deras fiende, skall så ock vara.” Sedan dess har Hemaquiel ägnat sig åt att förleda och fresta mänskligheten att bryta Etins sex budord. I Lysande vägen ses han inte som en gud som Etin, men som dennes fallne ängel.
Detta är mer eller mindre ett citat från Krilloan-modulen, vilken har varit föga norm-givande för det LV som växt fram här på forumet. Istället har ovanstående åsikt blivit en av teorierna kring Hemaqueils ursprung.

Så är det OK om jag suddar?
Så länge att texten fortfarande finns med som en teori om Hemaqueils ursprung på Wiki så är jag nöjd. :)
Skriv svar