Altorisk Tideräkning

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:Tycker du för övrigt att detta är krångligt så betänk att romarnas månader ibland var upp till ett kvartal off season. Man manipulerade till och med korrigeringen av kalendern för att få längre mandattider eftersom ämbetsperioderna som konsul var begränsade till ett kalenderår. De var knepiga romarna ...
Tror faktiskt jag forsökte sälja dig denna ide tidigare... :wink: ..på Svavelvinterforumet när det stod på höjden; att bodaken har avsatt någon av sina limbes, en lilltå exempelvis, till att administrera denna inkomstvackra verksamhet?

När det gäller romarna så kan man ju undra hur de lyckades göra sin kalender så otymplig, inte konstigt att Caesar sågs som en stor man även om en revision av kalender inte var det enda han uträttade!
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-02-07 16:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

För ett bra tag sedan skrev jag en liten artikel kring hur det enkla folket höll tideräkningen och anpassade det till DoD. Skulle det vara intressant att ta med? I alla fall så är det ett diskussionmoment.

---

Om man utgår från den lysande vägens indelning (s. 30-31 i Ereb Altors kampanjbok) av året, så borde man ha följande tidsmått. Dag, vecka (7 dagar), månad (30 dagar), årstid, år (365 dagar) osv. Detta torde vara ett generellt sett att ange längre delar av tiden. Framför dessa kan man "kvarts" eller "halv" för att göra tidsangivelserna kortare (kvartsdag, halvvecka) eller ange hur många av tidsangivelsen det gäller (2 dagar, fem veckor).

För den lärde
Just längre tidsangivelser tror jag inte det är så viktigt att ha enheter för men väl de kortare. En dag kan jag däremot tänka mig att de lärde vill dela upp i mindre bitar. Timme och minut borde vara bra indelningar. Sekunder känns som om det är alldeles för kort tid (även om jag har för mig att babylonerna hade det).

Att just en dag är 24 timmar har jag inget emot (av egna skäl som jag inte orkar ta upp, men som säkert inte skulle uppta mer plats att förklara än den här långa och korkade parantesen), men att 1 timme är 60 minuter känns dumt. Jag vill hellre utgå från 10-talet, då det känns jämt och bra. Bara för att några gubbar för 2-3000 år sedan sabbade min tideräkning, så måste jag inte strula till tideräkningen i en annan värld.

Jag funderade på att införa tidsmåttet "centri" eller "centre" (namnet är jag inte helt säker på) vilket är en hundradels timme. Just namnskiftet från minut till centri gör att man direkt kan höra att det är en skillnad mellan dem. Dessutom så kan man med lätthet ändra på vanligheten på just hur ofta ordet och vilka som använder termen. Jag kan tänka mig att exempelvis alkemister eller häxor gärna använder centri och timmar men att de är i stort sett ensamma om det. De andra lärde vet att de finns, men använder de sällan.

För bonden
Tidsangivelser för denne är desto mer luddiga. Korta tidsangivelser kan vara "om en stund" eller "om ett tag". Tidsangivelser under en dag kan vara "efter tuppen gal", "när solen står i topp" eller "under middag", alltså när vissa händelser sker under dagen. Just svenskan har visserligen visserligen lite komplikationer på just tidsangivelsen "middag" och äta middag. Jag antar att tidsangivelsen kommer från tyskans "mittag" (dagens mitt), eller något. Det låter som det.

Även för längre tidsperioder så kan bonden ange tiden utifrån händelser som skedde lokalt. Några exempel kan vara "den del av året Stinas äldsta pojk föddes", "någon dag efter att Krusberts ko gick ner sig i kärret" eller "När Enckel drabbades av den däringa sjukdomen". Det med andra ord inte alltid man utgår från den tidpunkt man befinner sig i just nu, även om jag kan tänka mig att det går alldeles ypperligt, som spelledare, att säga "för två år sedan på vårkanten". Så länge det är någorlunda luddigt.

Hur mäter man tiden?
Jag skulle kunna tänka mig att timglas är uppfunnet av astrologer eller alkemister. Frågan är om en kronometer är uppfunnen. Jag vet inte hur avancerad den är att göra. Om den går att göra, så att den går någorlunda rätt, kan jag inte komma på någon anledning varför inte moraklockor är gjorda, med stora lod som gör att klockan dras upp. Min första tanke som slår mig är att dvärgarna har gjort klockan, men då de inte direkt kan se solens eller ens månens fas så står jag mig lite fundersam till hur de ens mäter tiden.

Bönderna har i sin tur mätverk som kan lätt tas upp av deras luddiga koll på tiden. Tyvärr har jag slarvat bort mina anteckningar om tid, så allt jag skriver är från minnet och lite modifierat efter eget tycke. För att mäta dagarna som går så har man ett årsbräde eller en årsstock, som man sätter en pinne i för varje vecka som går. För var dag som förflyter så gör man ett jack i den gällande veckopinnen och när 7 markeringar finns på pinnen så sätter man i en ny pinne och gör en markering på den. Vid årets slut så slänger man brädan/stocken på nyårselden, precis som jag skrivit i den tråden innan denna.

För kortare tidtagningar (till exempel om man vill koka ett ägg) så kan bonden läsa (läs: säga den högt för sig själv) en psalm eller sjunga en sång som tar ungefär så lång tid som den tid man vill få fram. Sjunga medan man lagar mat kan även bli en underhållning för en själv, för att lätta upp matlagningen.

Om man tycker att tidstermen "timme" ska vara spriden även till bönder så är annars ett solur rätt lätt att skapa. Sätt en pinne i marken och göra sedan markeringar runtom för var timme. Ett annat variant av soluret är att sätta en pinne vid ett fönster och sedan göra markeringar i fönsterbrädet. Då kan man titta ut genom fönstret för att se vad tiden på dygnet är.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rickard skrev:Om man utgår från den lysande vägens indelning (s. 30-31 i Ereb Altors kampanjbok) av året, så borde man ha följande tidsmått. Dag, vecka (7 dagar), månad (30 dagar), årstid, år (365 dagar) osv.
Detta system som var kopierat från vår varld ar numera lite modifierat till att bestå av 360 dygn på ett astronomiskt år och istallet for att återupprepa mina bevekelsesgrunder bakom detta så hanvisar jag till de tidigare inlaggen i denna tråd. Att ett kalenderår har ett annat antal dygn ser jag inga problem med så lange anvandarna av det har koll på hur det forhåller sig till det astronomiska året, i Akrogal anvands tillexempel en kalender med 364 dygn vilket gor att de måste korrigera sin tiderakning vid tillfallen.
Rickard skrev:För den lärde
För bonden
Att bortgå från indelningen av en timme i 60 blir kanske lite krångligt i "det dagliga spellivet" men det hindrar inte att folk eller kulturer, aven varldar anvander egna indelningar och benamningar. Vissa larde ar har formodligen delat in tid på alla tankliga vis, och aven andra matbarheter, men dessa borde också vara ratt upptagna vid att anvanda langre tidsperioder. Bonden tanker på det som ar relevant for henne, årstidernas vaxlingar, månens fas, solens hojd och forflyttning... samt grannens kos nergång i trasket bortom kvarnen forra våren.
Rickard skrev:Hur mäter man tiden?
Jag skulle kunna tänka mig att timglas är uppfunnet av astrologer eller alkemister. Frågan är om en kronometer är uppfunnen. Min första tanke som slår mig är att dvärgarna har gjort klockan, men då de inte direkt kan se solens eller ens månens fas så står jag mig lite fundersam till hur de ens mäter tiden.
Timglas borde nog finnas, felicierna anvander sådana iallafall. Klockor och kronometrar finns mycket mojligt men de lar vara dvargbyggen de flesta och mycket sallsynta. Vi har Kronolaben i Tricilve och jag tror den var konstrueradav en klomellier. Hur dvargarna måter tid har jag beskrivit tidigare i tråden men kan kortfattad namna att det ar vid hjalp av tidvatten och månsten. Kommentera dock garna!
Rickard skrev:Bönderna har i sin tur mätverk som kan lätt tas upp av deras luddiga koll på tiden. För att mäta dagarna som går så har man ett årsbräde eller en årsstock, som man sätter en pinne i för varje vecka som går.
Årsbrador och solpinnar finns sakerligen hos folket. Soluret borde också vara valkant innom lander som bekanner sig till den Lysande Vagens, las bara om Caddos oicosar och tadosar (skrev jag ratt nu?) i den tråden. Vattenur, eller klepsyder, ar ochså ratt enkla skapelser och jag har tankt mig dessa som bl.a. anvanda i lander tidigare tillhorande golwyndakulturen. For att latta upp matlagningen som du så fint skriver :) låter det trevligt med en liten sång, annars kan man anvanda den forvånadsvardt precisa egenskapen "kann".
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vanliga och mer avancerade solur bör ju fungera rätt bra också!? 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Vanliga och mer avancerade solur bör ju fungera rätt bra också!? 8)
Solur i alla dets former får garna finnas!

Kan tillagga att det går att gora ratt avancerade astronomiska forutsagelser vid hjalp av solskuggan och några pinnar, solåret, månåret, tidvattnet och formorkelser av båda sorter.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

birkebeineren skrev:Att bortgå från indelningen av en timme i 60 blir kanske lite krångligt i "det dagliga spellivet"
Fast använder du verkligen timmar och minuter i "det dagliga spellivet", alltså när ni spelar? Ok, att man kan ta efter vår tideräkning för många sak för att det är enklare, ungefär som jag vill ha en enkel valuta och måttsystem.

Jag använder tidpunkter som "efter lunch", "kvällning" och dylikt när jag spelar, precis som du själv skriver: "Bonden tanker på det som ar relevant for henne, årstidernas vaxlingar, månens fas, solens hojd och forflyttning... samt grannens kos nergång i trasket bortom kvarnen forra våren."
Vissa larde ar har formodligen delat in tid på alla tankliga vis, och aven andra matbarheter, men dessa borde också vara ratt upptagna vid att anvanda langre tidsperioder.
Bra poäng.
Vattenur, eller klepsyder, ar ochså ratt enkla skapelser...
Bra poäng.
annars kan man anvanda den forvånadsvardt precisa egenskapen "kann".
...och det är?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rickard skrev:Fast använder du verkligen timmar och minuter i "det dagliga spellivet"? Jag använder tidpunkter som "efter lunch", "kvällning" och dylikt, precis som du själv skriver: "Bonden tanker på det som ar relevant for henne, årstidernas vaxlingar, månens fas, solens hojd och forflyttning... samt grannens kos nergång i trasket bortom kvarnen forra våren."
Jag menade att det blir kan bli svårt for Spelarna, inte RP, att ha koll på andra tidsanvisningar, eftersom sekunder, minuter och timmar har vi alla en intuitiv kansla av, men att behova rackna om blir forvirrande. Sjalvklart går det dock att anvanda, men som du sager så ar det ju sallan man anvander sarskillt nogranna tider, om det då inte kravs av situtionen... vilket formodligen gor att Spelarna kan anvanda en kronolab? ..mycket otydligt forsok på att forklara mina tankar; vi anvander kon om det behovs. :roll:
Rickard skrev:
birkebeineren skrev:...annars kan man anvanda den forvånadsvardt precisa egenskapen "kann".
...och det är?
Ar i Norge, skriver på ett norskt tastatur, tanker på norska... men menar känsla! :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

birkebeineren skrev:Jag menade att det blir kan bli svårt for Spelarna, inte RP, att ha koll på andra tidsanvisningar, eftersom sekunder, minuter och timmar har vi alla en intuitiv kansla av, men att behova rackna om blir forvirrande.
Ja, det förstod jag, men jag kanske är den enda som inte använder timmar och minuter som tidshänvisning i spel? "Dagen förflyter", "morgonen blir till eftermiddag" eller "tid passerar" använder jag som beskrivningar. Minuter och dylikt finns inte, vilket jag försökte få fram.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rickard skrev:Ja, det förstod jag, men jag kanske är den enda som inte använder timmar och minuter som tidshänvisning i spel? "Dagen förflyter", "morgonen blir till eftermiddag" eller "tid passerar" använder jag som beskrivningar. Minuter och dylikt finns inte, vilket jag försökte få fram.
Forstår hur du tanker, jag undviker också att anvanda ord som minut och sekund både som Spelare och Spelledare. Benamningar på tid går det fint att valja efter den kansla man vill ha fram, men att andra på den mangd tid (for att uttrycka mig så) som passerar på en timme (eller minut, sekund, år eller månad) skapar forvirring hos Spelaren tror jag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nu har jag namngivit alla triaderna i den Golwyndiska kalendern, även Älgen har fått vara med! :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Som vanligt blev det bra birke... och så fick du ju med älgen till slut också. :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gjort några tillägg till dvärgarnas tideräkning. Om ni nöjda så wikifierar jag den! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Funderar på att särskilja på Tideräkning och Kalendrar.

Så som det ser ut nu så använder vi (och i huvudsak jag!) orden om varandra och det blir lite förvirrande. Exempelvis så använder många länder den Arcivaliska Tideräkningen där åren räknas från Odos uppenbarelse, men kalendrarna i dessa länder kommer att skilja sig något åt, dvs helgdagar, namn på månader, lokala varianter mm.

Jag tänker mig att i wikin kort beskriva de olika tideräkningarna; dvs den Arcivaliska, den Kejserliga Jorpagniska, den Narguriska (egentligen bara likartade kalendrar hos alla narguriska folk(?)) den Golwyndiska, den Alviska, den Dvärgiska (flera olika men utifrån samma premisser), den Kimzônska, den Akrogaliska och den Nidländska, samt den kalender som användes ursprungligen.
Under dessa tideräkningar listar jag de olika länder som använder denna och länkar till beskrivningen i respektive land/folk artikkel. På så vis så kan Ansvarig med utgångspunkt i dessa förutsättningar själv utvekla en kalender (om behovet känns) och låta denna endast finnas i artikkeln för landet eller folket.

Låter detta bra? :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tycker det låter bra birke, kör på!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Jag tänker mig att i wikin kort beskriva de olika tideräkningarna; dvs den Arcivaliska, den Kejserliga Jorpagniska, den Narguriska (egentligen bara likartade kalendrar hos alla narguriska folk(?)) den Golwyndiska, den Alviska, den Dvärgiska (flera olika men utifrån samma premisser), den Kimzônska, den Akrogaliska och den Nidländska, samt den kalender som användes ursprungligen.
Under dessa tideräkningar listar jag de olika länder som använder denna och länkar till beskrivningen i respektive land/folk artikkel. På så vis så kan Ansvarig med utgångspunkt i dessa förutsättningar själv utvekla en kalender (om behovet känns) och låta denna endast finnas i artikkeln för landet eller folket.

Låter detta bra? :?
Förlåt mig, birke, att jag inte kommenterat på detta förrän nu (man blir lat, självupptagen och litar på att andra ska svara... Fy på mig!). Jag tycker det låter suveränt, och att vi kör med de definitionerna fr.o.m. nu. Caddo använder sig m.a.o. av den Arcivaliska tideräkningen och följer mer specifikt den dalkiska kalendern. Funkar utmärkt!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar