Mirel

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

vije vije viej!!!
Hurra, hurra, hurra!!!
:D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bra stämningsfullt! :)
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Härligt!

När kan man se helheten på wikin? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trevligt mäster vije! :)

..och även om inte allt är klart skulle det som är fastlagt rörande Mirel kunna wikifieras kanske?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

birkebeineren skrev: ..och även om inte allt är klart skulle det som är fastlagt rörande Mirel kunna wikifieras kanske?
Mais oui... Påbörjat. Men en kort fråga innan jag fortsätter:

mirellisk eller mirelisk, mireller eller mireler? Eller mirelsk??

(Börjar luta åt mirelisk...)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

vije skrev:
birkebeineren skrev: ..och även om inte allt är klart skulle det som är fastlagt rörande Mirel kunna wikifieras kanske?
Mais oui... Påbörjat. Men en kort fråga innan jag fortsätter:

mirellisk eller mirelisk, mireller eller mireler? Eller mirelsk??

(Börjar luta åt mirelisk...)
Jag kan bara säga hur jag brukar säga det: "Den mireliska dimman är ökänd" och "Mireler har lustiga skor."
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag brukar använda mirelisk och mirelier fast jag är inte övertygad om mina egna åsikter i frågan. :?

Det finns redan många -isk och -ier så det skulle kunna vara en ide att inte använda dessa nu när frågan kommit upp?

Går det ihop om vi sager mirellsk och mirell, åtminstonde det sista?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

I Bildbanken finns en skiss på en mirelisk (stavningen är bra så tycker jag) björnkrigare.

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 092#p12092
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vet inte helt vad det ar men dessa bjornar och Mirel kanns så ratt så ratt!!

Underbar bild! :D
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Några snabba frågor åt herrar Fafnir och Birke (och till alla andra också förstås):

- Hurudant är förhållandet mellan Ransard och Mirel? Jag kunde tänka mig att Mirel inte skulle vara mycket till match för ransarderna om de skulle önska att expandera söderut... Finns det nåtslags vänskaplig brödrakänsla mellan de båda "djurvännerna" ( :roll: ), avskräcker vildsinta jättar i det nordliga Mirel, eller har ransarderna nångång fått smisk av mireliska eldskrigare bland dimma och rasande björnar, eller är Mirel helt enkelt ointressant i Ransards ögon? Eller är det helt enkelt så att Mirel är nästa på den ransardiska att-göra-listan?

- Kunde man tänka sig att nargurerna har en handelsplats någonstans vid Mefamirs östra delar, kanske vid det där flodutloppet uppe i sjöns "vikspets"? Där kunde de byta timmer och slavar mot ylle, hampa och trakoriskt silver och salt?? Tänker mig en handelsled in från västerhaven genom Karlockerträsket längs Mefamir in i centrala Ereb.

- Jag tänker mig att det finns en del narguriska stammar till och från i Mirel, men att en av dessa stammar utvecklat sig till en riktig maktfaktor i landet. En stam som erövrat några mireliska tomborgar och håller en tryggad led genom hela landet och gör stora vinster på handel med folken i området norr om, och ända ner till Kalklanden, och österut ända in i Nargurs skogar. Hästmännen leds av en fruktad nargurisk prinsessa och är en riktig nagel i ögat på de anrika mireliska klanerna. Hur låter det?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:- Hurudant är förhållandet mellan Ransard och Mirel? Jag kunde tänka mig att Mirel inte skulle vara mycket till match för ransarderna om de skulle önska att expandera söderut... Finns det nåtslags vänskaplig brödrakänsla mellan de båda "djurvännerna" ( :roll: ), avskräcker vildsinta jättar i det nordliga Mirel, eller har ransarderna nångång fått smisk av mireliska eldskrigare bland dimma och rasande björnar, eller är Mirel helt enkelt ointressant i Ransards ögon? Eller är det helt enkelt så att Mirel är nästa på den ransardiska att-göra-listan?
Tycker jättarna i norra Mirel låter som ett mycket bra skäl, en icke-mänsklig faktor som har betydelse för de politiska förhållanderna i området - mera sånt!
vije skrev:- Kunde man tänka sig att nargurerna har en handelsplats någonstans vid Mefamirs östra delar, kanske vid det där flodutloppet uppe i sjöns "vikspets"? Där kunde de byta timmer och slavar mot ylle, hampa och trakoriskt silver och salt?? Tänker mig en handelsled in från västerhaven genom Karlockerträsket längs Mefamir in i centrala Ereb.
Äntligen en plats att sälja narguriska slavar! :)
Bhu Mir är en relativt ung handelsplats upprättad av strövnargurer från slätterna i norr. Den ligger vid den lilla ö (kanske faktisk på ön?) som syns precis utanför kusten i den sydöstliga "svängen" av Mefamirs sjö, lite öster om floden som rinner från Mörkerbergen i söder. Hit sträckte sig den gamla joriska gränsvallen Limes Narguricus från Nidabergen i öster och den nya handelsplatsen är delvis byggd på gamla ruiner. Den största byggnaden är dock ett övergivet palinorisk kasal från 300-talet eO. Kopparhavshandlarna som koncentrerad sig på Trasimo i öster ser denna av nargurier upprättade handelsplats som en obehaglig konkurent men har inte kommit på något sätt att "ta hand" om den ...ännu.
vije skrev:- Jag tänker mig att det finns en del narguriska stammar till och från i Mirel, men att en av dessa stammar utvecklat sig till en riktig maktfaktor i landet. En stam som erövrat några mireliska tomborgar och håller en tryggad led genom hela landet och gör stora vinster på handel med folken i området norr om, och ända ner till Kalklanden, och österut ända in i Nargurs skogar. Hästmännen leds av en fruktad nargurisk prinsessa och är en riktig nagel i ögat på de anrika mireliska klanerna. Hur låter det?
Låter mycket interessant! En början...

Den unga narguriskan Amasita är en hängiven Mharigahn-dyrkare och har med sina krigare kontroll över mycket av den handel som kommer från Bhu Mir, och även andra platser. Med sina ryttare behärskar hon ...-floden som mynner ut i Karlockerträsket. Amnasitas Hästmän tar en mycket hög tull för att släppa genom handelskaravaner och båtar!

En relaterad fråga är hur den mireliska närvaron ute på Mefamirs sjö ser ut? Tänkt så långt än vije?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag har funderat på en handelsled som går landvägen i nordsydlig riktning. Enligt de officiella historiska källorna så överlevde den nyfödda Zorakiska nationen den handelsblockad som Caddo införde i samband med tvisten om staden Pharynx efter Lindiskiarnerkrigen genom handel med barbarerna norr om Aidnebergen.

Kan det gå en gammal handelsväg från de norra delarna av Ereb exempelvis Ransard och Klomellien och som även inkluderar Staden O samt som ursprungligen siktade mot det gamla Kejsardömets hjärteland, Jorpagna, men som även grenade av och gick över något pass vid de östra delarna av Aidnebergen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Jag har funderat på en handelsled som går landvägen i nordsydlig riktning. Enligt de officiella historiska källorna så överlevde den nyfödda Zorakiska nationen den handelsblockad som Caddo införde i samband med tvisten om staden Pharynx efter Lindiskiarnerkrigen genom handel med barbarerna norr om Aidnebergen.

Kan det gå en gammal handelsväg från de norra delarna av Ereb exempelvis Ransard och Klomellien och som även inkluderar Staden O samt som ursprungligen siktade mot det gamla Kejsardömets hjärteland, Jorpagna, men som även grenade av och gick över något pass vid de östra delarna av Aidnebergen?
Låter troligt att det går handelsleder norrut från både Aidne och Jorpagna, gamla kejserliga vägar som förmodligen anlades där ännu äldre leder gått. Området mellan Mörkerbergen, Aidnebergen och Melashebergen vet vi inte så mycket om och några "Vita fläcker" berörs också, men vägar kan kanske vara ett ställe att börja utveckla området lite?

Kanske går det en väg från innerst i viken mellan Zorakin och Fristaden, över Aidnebergen (och genom Brända Jordens Klansterritorium), nordöst längs bergsluttningarna och vidare österut genom det mäktiga passet mellan Melashe- och Aidnebergen, för så att förgrena sig mot Mirel och Jorpagna?

Frågan är om inte denna led var lite väl lång och krånglig under lindskiarnarkrigen och den caddiska blockaden, men zorakierna kanske handlade med kasenbarbarerna i Snoarskogarna? Dessa kan även ha förmedlat varor från Klomellien och Magilre? Staden O fanns dock inte före 130 eO.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Fraxinus skrev:Jag har funderat på en handelsled som går landvägen i nordsydlig riktning. Enligt de officiella historiska källorna så överlevde den nyfödda Zorakiska nationen den handelsblockad som Caddo införde i samband med tvisten om staden Pharynx efter Lindiskiarnerkrigen genom handel med barbarerna norr om Aidnebergen.

Kan det gå en gammal handelsväg från de norra delarna av Ereb exempelvis Ransard och Klomellien och som även inkluderar Staden O samt som ursprungligen siktade mot det gamla Kejsardömets hjärteland, Jorpagna, men som även grenade av och gick över något pass vid de östra delarna av Aidnebergen?
Låter troligt att det går handelsleder norrut från både Aidne och Jorpagna, gamla kejserliga vägar som förmodligen anlades där ännu äldre leder gått. Området mellan Mörkerbergen, Aidnebergen och Melashebergen vet vi inte så mycket om och några "Vita fläcker" berörs också, men vägar kan kanske vara ett ställe att börja utveckla området lite?

Kanske går det en väg från innerst i viken mellan Zorakin och Fristaden, över Aidnebergen (och genom Brända Jordens Klansterritorium), nordöst längs bergsluttningarna och vidare österut genom det mäktiga passet mellan Melashe- och Aidnebergen, för så att förgrena sig mot Mirel och Jorpagna?

Frågan är om inte denna led var lite väl lång och krånglig under lindskiarnarkrigen och den caddiska blockaden, men zorakierna kanske handlade med kasenbarbarerna i Snoarskogarna? Dessa kan även ha förmedlat varor från Klomellien och Magilre? Staden O fanns dock inte före 130 eO.


Det bör ha varit Kasenbarbarerna de handlade med. Kanske gick leden i stället där Svarta tornet nu huserar.

Staden O skulle snarare ingå i en nutida handelvägssystem till land som idag snarar utnyttjar en passage över Östra Aidenbergen respektive landvägen mot Jorpagna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Staden O skulle snarare ingå i en nutida handelvägssystem till land som idag snarar utnyttjar en passage över Östra Aidenbergen respektive landvägen mot Jorpagna.
Denna nutida led skulle även kunna inkludera Mirel, om nu vije vågar skicka sina björnar genom vildmarken som skiljer (och det finns något handelsintresse vill säga). :wink:

Handelsleden mot kasenerna kan kanske diskuteras i Zorakin-tråden?
Skriv svar