Cereval

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Cereval

Inlägg av Spelknepe »

Senaste
Bild
Cereval

Tidigare
Bild
Cereval
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-11-03 15:30, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Ingen annan region i Ereb är i behov av en sådan anisktslytning som Cereval. Ingenting i regionen (jag kallar den så för det kan inte röra sig om en stat så som den beskrivs i boxen) knyter samman med övriga Ereb. Drakmästarna? Något osexigare har jag inte träffat på på länge. Månsilver, drakar, stadsstater, trollriken, nomader, akademier, en massa mystik, alver, välstånd, silverrusher, månting och lagar, en uppsjö religioner, fred men ändå massiva artilleripjäser av månsilver o.s.v. Och ingen påverkan på grannländerna...

Jag vet inte vad de tänkte på här. Cervela sticker i mina Erebögon. Det finns stoff till en hel värld som pressats in på konstigaste sätt.

För min del säger jag att drakar och månsilver är nyckelordet. Allt annat tonas ner eller stryks. Typ. :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Vi måste få till en smidigare samexistens mellan alla prylar som finns där. Vi kan inte stryka alltför mycket, då Cerevals varelser spelar en hyfsat stor roll i vändningen av Nidländska Reningen. Jag tror det ska gå att få till, men det krävs en hel del arbete.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Om vi nu skall ha ett "magiskt silver" så är månsilver en given kandidat för mithriltronen. Annars ser inte jag heller något värdefullt i Cereval.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Cereval är definitivt en udda existens men jag tror ochså det skal gå att med lite smidig tankeverksamhet få landet/området att fungera.

Månsilver; absolut!
Drakar; likaså!
Troll, lite nertonade.
Månalver; eller var det grottalver?
Drakherrar; nja... vet inte om jag gillar dom där blåpälsingarna :? (eller hur det nu var)?

Måntinget skulle kunna vara ett vanlig ting (med lite modifikationer), ett juridisk system dom delar med andra kulturer sprungna ur nargurerna.
Månsilverrushen en hederlig guldrush i stället

Dem olika människokulturerna kan få vara olika människokulturer sprungna ur ett nargurisk förflutet, präglade av olika naturförutsättningar.

Lite spekulationer bara...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Vi måste få till en smidigare samexistens mellan alla prylar som finns där. Vi kan inte stryka alltför mycket, då Cerevals varelser spelar en hyfsat stor roll i vändningen av Nidländska Reningen. Jag tror det ska gå att få till, men det krävs en hel del arbete.
Vilka krafter tänker du på?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tanken att ersätta mithril med månsilver och stryka den metall som nu finns i Cereval och går under namnet månsilver (öhh.. hoppas ni förstår vad jag menar nu :? ) har slått mig med. Alltså döp om mithril till månsilver. :) Men det är kanske en förstor förändring för att passa alla.

Sen kan jag väl hålla med om att Cereval nog behöver ses över.

Sen är det väl ingen hemlighet att jag inte är så förtjust i den nidländska reningen kampanjen, så den är ingen anledning att inte se över Cereval i mitt tycke. Se över Nidland istället! :P

lade till nidlandstycket
Senast redigerad av Bergdahl den 2007-03-05 18:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Vad sägs om följande:

Månalverna/Grottalverna är resterna av en alvisk högkultur som numera bor i grottorna och ruinerna av sina gamla månsilverbrytarstäder. Direkt inspirationskälla: Beduinstammarna i Petra.

Cereval saknar politisk enhet. Området bebos av narguriska och andra barbariska stammar. (Området bör definitivt vara en del av den narguriska storkulturen, men jag tycker att man bör kunna hitta små s.a.s. "baskiska" folkfickor lite varstans)

Området är den främsta boplatsen för drakar i Ereb. Detta har direkta och brutala konsekvenser. Landskapet är eldsvett och härjat. Folk och fä är skygga och paranoida. Det var drakarna som en gång brände månalvernas städer i grund, och det är drakarna som ser till att städer förblir få eller ickeexisterande. Varje försök till sammanhängande jordrbukarkultur och landsbygge ser drakarna som matförråd och lekplats för eldräder. Reser man till Cereval försvinner alla illusioner om drakars visdom och magiska upphöjdhet: där är det eld, död och förstörelse som gäller.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

I Spelledarboken står det att bönder gör plogar m.m. av månsilver vilket känns konstigt. Även om det handlar om fria bönder så borde det väl tas om hand på något vettigare sätt.

Angående drakherrarna så kan vi göra något annat av dessa. Bortdrivna människor som tvingats fly upp i bergen. Där fann dom konstiga vita träd som med åren förändrat dom eller något. Tycker inte att päls passar in på drakherrar heller. Gör dom lite mer mänskliga kanske.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Tanken att ersätta mithril med månsilver och stryka den metall som nu finns i Cereval och går under namnet månsilver (öhh.. hoppas ni förstår vad jag menar nu :? ) har slått mig med. Alltså döp om mithril till månsilver. :) Men det är kanske en förstor förändring för att passa alla.
Mithril, alvernas navn.
Månsilver, människornas navn.
Mitraka, dvärgarnas navn (eller blir det för "trudvangsk"?)

Mithril - Månsilver - Mitraka

???
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mina herrar... superbra att ni är inne och gräver i Cereval. Men ett liten önskemål från min sida är kanske att hålla er till det ni har blivit tilldelade och fokusera på det. Andra kanske är intresserade av att ta upp t.ex. Cereval och lägga fokus på det, men kanske inte vågar för att ni är här och grejjar. Jag menar, ni behöver ju inte vara inblandade i ALLA trådar på forumet. Hoppas ni förstår min poäng. ;)

Ni är självklart välkomna att kommentera på allt möjligt, men avvakta lite med att starta upp nya ansvarsområden.

För övrigt tycker jag att Mithril ska vara Mithril, även bland alver, dvärgar, människor och Cerevalier. Ser ingen som helst anledning att ändra på det. Låt Månsilver vara unikt för Cereval. Låt mithril vara mithril.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag tycker att mithril ska heta mithril. Sedan att det är t ex alviska för måneld eller något sådant är en annan sak. Mitraka är alldeles för Trudvang, ja. Sedan kan man ju argumentera att Mithril är alldeles för Tolkien, så jaja...kanske i så fall att man hittar på ett nytt namn för den då.

Jag tycker vi ska fortsätta att hålla isär Månsilver och Mithril. Sedan tycker jag att Månsilver är ett dåligt namn och att man borde återgå till grunden för vad det egentligen är. En fallen stjärna. Om vi ska ha någon storts väktare för dess bitar...nja. Kanske snarare att gudarna förbjuder att dom lämnar platsen genom att frånta biten sin kraft. Det går säkert att göra någonting av detta.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: Mitraka, dvärgarnas navn (eller blir det för "trudvangsk"?)
Dels tycker jag att Mitraka kanske är lite väl trudvangskt. Och varför vi bestämt bör ha med termen Mithril vet jag inte: det är ju trots allt väldigt tolkien. Det känns mer konsistent att ha halvlängdsmän; och inte hober. Och månsilver och inte mithril. Dvärgarna behöver nog däremot ett särskilt ord för metallen, som jag tycker att de fortfarande bör ha en särskild länk till.

Spelknepe: Jag förstår din poäng, men å andra sidan är det väl alltid bättre att det diskuteras runt landet än att det ligger i träda. Har vi tur kan vi ju inspirera någon att ta upp pennan.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Spelknepe: Jag förstår din poäng, men å andra sidan är det väl alltid bättre att det diskuteras runt landet än att det ligger i träda. Har vi tur kan vi ju inspirera någon att ta upp pennan.
Och har vi otur slutar det kanske med att ingen annan vill arbeta med detta förutom du och psipo...

Ber er vänligen att avvakta lite med andra trådar. Peter har Palinor, Psipo har alver. Andra ska få en chans utan att ni är och rotar överallt. Då kan det ju lätt bli så att ni formar hela ereb så som ni vill. Ni är väldigt viljestarka och reaktionära. Andra kanske inte är lika viljestarka, men sitter på mycket fantasi och kreativitet ändå.

Alla ska få en chans att påverka.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ok, mithril är mithril.

En annan liten tanke innan jag går inn i mina narguriska skogar och jagar mammut och likätare för ett tag; :wink:
Kan det gå att overföra Drakherrarna på Månalverna och/eller på en uppsättning drakmästare? Historisk om inte annat kanske?
Skriv svar