Kattmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Geomme dängde till en nedhängande gren. Hennes svans piskade fram och tillbaka som ett grässtrå i en virvelvind. Hon lyckades med viss självkontroll undvika att hugga efter förbiflygande insekter. Det här var inte vad hon hade åtagit sig. Hon hade god lust att bara vända det hela ryggen och fortsätta västerut. Förhoppningsvis var vädret bättre i Berendien. Vädret och underlaget.
Hon blängde på Tingestarna och kände nackpälsen resa sig. Hon visste inte säkert vem det var som hade smusslat in dem i hennes packning. När hon först sett dem hade hon tagit det som ett skämt. Tanken var befängd!
Errhan brukade säga att inget gott någonsin kom av att beblanda sig med människofolken. "Alver och älvor, till och med ankor och dvärgar om det tryter, men inte mänskor, Geomme. Kom ihåg det!" Hon började misstänka att han hade rätt, och det grämde henne mycket.

Det hade varit så lätt i början. Människornas löjligt usla sinnen gjorde att det var en struntsak att följa dem och ta reda på saker. Städerna var illaluktande och motbjudande, men det fanns så mycket att uppleva, och en påse silvermynt var bara lite spårande, klättrande, övervakande eller lyssnande bort. Konkurrensen var inte ens värd att nämna.

Hon skulle helt enkelt hållt sig på sin kant - inte fäst sig vid någon. Så var det. Hon lyfte ena Tingesten med en nedertassklo och släppte den distraherat till marken. När Ralde bett henne om hjälp skulle hon sagt att det inte var vad hon fått betalt för. När de kom för att ta Inja skulle hon stannat i skuggorna. När Ralde vädjat till henne att följa dem och rädda hans dotter skulle hon lämnat honom - lämnat staden. Låt människorna ränna över öppen terräng i fullt solljus; låt dem bli genomsura av regn och jagade av adelsmännens galna hundar. Låt dem...

Insekten smakade beskt, och hon smackade av avsmak. En vattendroppe lösgjorde sig från grenverket och föll ned på hennes brungråa nos. Hon ställde sig hastigt upp och riste sig. Nå, hon finge väl iallafall försöka.

Hon hade sett människor ta på och av sig dem hundra gånger om, och avfärdat det som ännu en förvekligande sed hos ett klumpigt och bakvänt, om påhittigt, släkte. Det skulle aldrig ens fallit henne in att prova ett par, och nu stod hon här och velade. Hon bet ihop, satte sig igen och drog den ena över sin nedertass. Klorna spärrades automatiskt ut, och det krävdes stor koncentration för att fälla tillbaka dem. Förbannade nakenskinn! Vad skulle de här ute att göra? Med stor möda lyckades hon dra lädret så långt att klorna tog i. Efter en stund hade hon även fått på sig den andra. Hon reste sig och vinglade panikslaget tills hon lyckades stödja sig på en trädstam.

Några minuter senare rörde en lustigt vankande form genom träskmarkerna mot den lilla ön där kidnapparna vilade, fridfullt omedvetna om det frustrerade raseri som närmade sig på läderbeklädda tassar.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

OK... Ännu en kattman. Troligtvis den sista på ett tag...

Bild

Bild
Kattman
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ahnìon skrev:Geomme dängde till en nedhängande gren....

Några minuter senare rörde en lustigt vankande form genom träskmarkerna mot den lilla ön där kidnapparna vilade, fridfullt omedvetna om det frustrerade raseri som närmade sig på läderbeklädda tassar.
Den där texten gillar ja starkt =)
Hintar att dom inte är helt främmande från städer och har inget imot kontakt medandra raser om det ger dom något medans dom absolut inte har nå behov av det.
Anpassningsbara, gillar kanske inte en sak men kan gå med på att det har en praktisk funktion =)

Och jag gillar faktiskt både Anders Kattkvinna o Kattman.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

anders skrev:OK... Ännu en kattman. Troligtvis den sista på ett tag...
*pustar*
Ursnyggt. Du har givit kattmansidéerna inspiration nog att räcka ett tag framöver. Suveränt jobbat.
(Vi får nästan klura ut nya sätt att berömma dig, för det här börjar bli gammalt.)

Den där varianten ser ju mer jaguar/leopard ut. Humhumhum...
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ahnìon skrev:
Geomme dängde till en nedhängande gren. Hennes svans piskade fram och tillbaka ...
Hurvida katterna har stövlar eller inte lämnar jag åt andra att avgöra, men texten är strålande! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ahnìon skrev:Den där varianten ser ju mer jaguar/leopard ut. Humhumhum...
De har väl fläckar? Panter?

Sedan en anann sak, när katter inte är ilska eller klättrar så har de väl, med undantag för gepard, klorna indragna. Har Kattmän denna "Wolverine"-förmåga?
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Mikael skrev:
Ahnìon skrev:Den där varianten ser ju mer jaguar/leopard ut. Humhumhum...
De har väl fläckar? Panter?

Sedan en anann sak, när katter inte är ilska eller klättrar så har de väl, med undantag för gepard, klorna indragna. Har Kattmän denna "Wolverine"-förmåga?
Rent tekniskt är en panter är ett exemplar av någon av de stora kattraserna (kan vara vilken som men är oftast leopard eller jaguar) där fläckarna helt täcker kroppen, men om det vill skapas ett släkte panterkattmän tänker jag inte sätta mig på tvären. Ett sådant djur lär ju lätt inspirera dyrkan.

Skälet till att geparden inte har indragbara klor är på grund av dess utveckling mot extrem acceleration. Tamkatter har infällbara klor, tillika lokatter, så jag kan inte se varför kattmän inte skulle ha denna ypperligt praktiska och i många lägen nödvändiga egenskap. :)

Dock har jag alltid tänkt mig att kattmännens "händer" är klart mindre finlir än människans, och att de inte passar till saker som att hålla en penna.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Hahaha Ahnìon du hatar verkligen skor på katter! Typiskt kul!
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ahnìon skrev: Dock har jag alltid tänkt mig att kattmännens "händer" är klart mindre finlir än människans, och att de inte passar till saker som att hålla en penna.
Dom kan ju doppa klo-spetsen i bläck o skriva med. =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Hitta denna bild på deviantart nyss..
http://goldenwolf.deviantart.com/art/Sp ... er-3798648
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Alendor skrev:Hitta denna bild på deviantart nyss..
http://goldenwolf.deviantart.com/art/Sp ... er-3798648
Snyggt! Vackert snidat båge och landskapet är mycket stämningsfullt. Kanske en nordakrogalisk iskatt?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Alendor skrev:Hitta denna bild på deviantart nyss..
http://goldenwolf.deviantart.com/art/Sp ... er-3798648
Wow, kan vi få med den i Kattman-pdf?!?
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Vajert!

Inlägg av jadelotuz »

Hitta denna bild på deviantart nyss..
http://goldenwolf.deviantart.com/art/Sp ... er-3798648
Den var mycket snygg. Käns lite Magic The Gathering! ... Vag jag menar är att den käns rätt overkill för Ereb designen (om man tittar på allt material som finns). Skulle dock passa gött som något slags omslagsbild på en Äventyrsbok, nånstans i Jih Pun!?

... well. Apropå Kattmän (jag har inte gett mig in i denna diskussion förrut! men nu gör jag det endå, kunde inte hålla mig!) ... Jag är en av de få som älskar kattmän verkar det som! ... så håll i er! Detta kan bli stort.

Personlig erfarenhet och Bakgrund:
Jag har spelat Kattman mer än en gång. Jag har haft med mer än två kattmän med i mina kampanjer å äventyr, tre relativt "viktiga" eller "mäktiga" SLPer har tom varit kattmän. Jag försökte hålla mig till Monsterbokens och Monsterboxens kattmän, men altererade dem för att göra dem mer spelbara. Jag Tillgav dem t.om ett område kallat Malyksio, som altså är den där vita fläcken "Jorpur" (se även Jorpur tråden där jag antytt det redan för ett tag sedan), där kattmän och människor (av mestadels naturlevande jägarfolk) levde i nått slags samspel, inget riktigt eget imperie, snarare ett splittrat stamsamhälle i Malyksios (Jorpur) otillgängliga skogar och berg.

Jag gillar kattmän (kan kanske ha med å göra att jag såg Thundercats nån gång när jag var i infantil ålder! ligger kvar i bakhuvudet). Dock käns kattmän lite utanför, likt många andra varelser i Ereb förrutom de klassiska fyra Fantasyraserna (Man, Alv, Dvärg å Orch), samt då Erebs egna maskot Ankan! Vargmän hade dykt upp lite här å där vad jag mins, kattmän var det lite skralare med. Så jag såg det som mitt mission att indriva kattmannen som ett ingående element i Ereb (och även andra delar av Altor, kommer till det senare). Jag delade upp å kategoriserade kattmän, skissade, och som sagt både spelade å spelledde kattmän. Lyckan var på topp.

Jih Pun fick sig också kattmän implementerad (Samuraj saknar rätt mycket grejen att få spela fantasyvarelser, se diskussionen under Jih-pun, eller Kejsardömmet Jih tråden). Här var dock vanlig kattman inte så vanlig, utan här existerade istället de Kraftfulla och respektingivande Tigermännen (kommer till det senare). Dessa var en helt annan ras, förvisso släkt med den "lilla kattmannen", men då Tigermannen hade så annorlunda Grundegenskaper och lynne var jag tvungen att skapa en ny ras. Vips! Jih-pun fick lite mer fantasy i mina kretsar. Då vi sällan spelade Samuraj - så fick jag aldrig riktigt chansen att introducera dem för spelargruppen. Många år senare tog jag dock in en nära kusin ... Lejonman, som dök upp i just Malyksio.

Nu läste jag aldrig Sinkadus #15, eller inte vad jag mins, möjligt att jag skummade igenom den några år senare (efter mina egna reflektioner var skrivna), så jag skippade den då det endå funkade.

Härskartigern skrotade jag nästan direkt när jag läste om den! gillade dem inte alls. Sedan återuppväkte jag dem i nån smått altererad version, för att endå ge dem en chans. Men jag använde dem endå aldrig.

Det var mina erfarenheter det. så över till nästa fas.

Fakta:
Katter, eller Kattmän som är beskrivna i Monsterboken är högst troligt baserad på Felis släktet. Dvs Tamkatter, Vildkatter och Falbkatter. Katter finns mer eller mindre överallt. Så därför vore det inte helt befogat att förvisa kattmän till just Soluna, Samkarna eller nån annan avkrok. Vi har tex Europeiska Vildkatter. Dessutom har tamkatten varit ett inslag hos människan i många hundra om inte tusen år, domestikerade för att ta hand om skadedjur bland annat.

Den Europeiska Vildkattsläktet påminner i stora drag om Lodjuret, med variationer. En kortsvansad, lite kraftigare och enstörig katt. Relativt omöjlig att tämja (likt alla vildkatter, till skilnad från "förvildade katter" som är tämjningsbara). Den vanliga tamkatten som finns mestadels över hela världen kommer troligen från Falbkatten (om jag mins rätt). En östasiatisk katt som ser mycket likartad ut med vanlig "tamkatt". Den Europeiska vildkatten finns som sagt i hela Europa (mer eller mindre), förrutom runt Sicilien å trakter, där Falbkatten snarare är ett naturligt inslag. Så här kan man hitta referenser till Ereb. Om man antar att Kattman representerar Dessa kattdjur så är det biff, å helt enkelt en typisk Ereb Kattman. Lever man i naturen är man troligen en Vildkattman, lever man bland människor är man troligen Tamkattman! Domestikerad eller Assimilerad eller i något slags Symbiotiskt tillvaro.

Lejonmän, Tigermän osv tillhör inte Felis släktet av katter, utan Panthera. De stora Rovkatterna. De är en helt annan släkt än de andra. Stora skilader finns. Panthera katter är i propotion mycket starkare än Felis katterna. De är explosiva, har ett mycket mer sellektivt "bytesområde", inte lika sadistiska (förrutom när de är små ungar, då de är som vanliga Felis katter). De är inte på samam sätt nöjes å lekjägare. De går inte riktigt att tämja osv. Deras klor kan inte dras in (förrutom nån avvart), de kan Ryta (vilket inte Felis katter kan), men de kan inte kurra lika mycket (både på in å ut andning). Lynnesmässigt kan man se de Stora katterna som Vuxna katter. Felis katter växer aldrig upp, utan förblir lekfulla, rastlösa å slöa hela sina liv. De når inte pubertiteten så att de kan börja ryta osv ;) Panthera katter lever på många områden i världen, oavsätt klimat. Dock av någon anledning inte naturligt i Europa. Panthera katter skiljer sig också markant åt från vart de har utvecklats, i områden som "födetolerans", "Klimattålighet" osv.

Det var lite fakta om Katter i allmänhet.

Summering: Kattmän
Så! med detta i bakgrund är det dags å daga upp lite av hur jag gjorde kattmän till vad de var. Någon som finner det intressant får juh gjärna inspireras och komma med fler förslag.

Jag delade grovt in Kattmän i Två läger, en Kattman som jag kallade Feliner, eller Liten Kattman, och en som jag kallade Stor kattman eller ibland för "Kungskatt". Jag hade också nån namn motsvarande Panter, men mins inte vad det var.

De små kattmännen fick grovt fylla ut alla tänkbara Feliskattraser. Man kunde spela Russian Blue, Siames, Perser, Norsk (Barbisk?) skogskatt osv. Eller någon helt egen ras, ut efter vad man ville gestalta för karaktär. Långårig, korthårig, förnäm, latt, explosiv osv. En som är väldigt bunden till människor å lever som en människa, eller en som lever "förvildigat", som Utbygdsjägare, tjuv osv. Det var och är upp till SL å Spelaren att tolka sina "framtagna" GE till en given Kattras ... enkelt, fint å fungerande. Ger ett flexibelt karaktärskapande, å ger dessutom möjlighet för en spelare att faktsikt spela en Mästerkatten i stövlarna, med värja å allt! om han nu VILL!

En notis är att Lodjuret (Den som lever här i skandinavien) faktiskt är ett eget släkte, Lynx. Jag ansåg dock att skilnaden fortfarande var för liten för att ge dem en egen "ras", å infattas altså i Små Kattmän (de påminner mer om dem än stora), även om Lodjuret är förhållandevis stor jämfört både Europeisk Vildkatt, Falbkatter och övriga Tamkattsläkten.

Samma sak gjorde jag mer eller mindre med Stora kattmännen. Jag gav dem grundegenskaper som i iaf STY och STO motsvarar nånstans mitt emellan en Vargman å en Minotaur (fasligt stark å rätt stor iaf) och med en lagom smidighet å resterande GE. Slängde på egenskaper å förmåger. Vips. Lösningen var biff. Nu ansåg inte jag att Stor Kattman egentligen var någon spelbar Ras, då dessa först å främst enligt min folkslagsbeskrivning inte existerade i Ereb, men också för att deras potensial var "för kraftig". Smula obalanserad i jämförelse med en hög Människor, nån alv å en Dvärg i gruppen i övrigt. Men men.

Sedan spann jag vidare på saker å ting. Kattmän var fortfarande lika ovanliga (sällsynt eller någe sånt enligt monsterboken?), men gav dem ett territorie de var mer vanliga i, den vita fläcken Jorpur. Jag kallade området Malyksio. Få utomstående hade vågat sig in där då det snackades om vålnader, ond bråd död, och sadistiska förvridna naturandar som älskar att plåga vandrare som passerade. Jag antog oblygt att de Kattmän stammar som fanns där, samt de jägarfolk som bodde där, hade nån slags Geurilla krigsföring, å dyrkade katter, naturen osv. Många kattmän kom dock på villovägar, Nyfikenhet eller via slavhandel, å hamnade sålunda bland annat i Fristaden, men i övrigt lite här å där. Så fristaden hade jag "officiellt" sagt är en lämplig "Hemstad" för en Kattman-RP :)

Men jag stannade inte där! Span också vidare på ett par avarter till kattmän å deras Mystik. Faktum är att jag har här i tråden sett några ideer på det ämnet. Dvs Kattmän som Människor med olika grad av kattdrag, hamnskiftare osv. Jag kallade dem kort å gått Halvkattman. Kort kan man säga att de var just Halvkattman. en Människa eller Alv ihop med en Kattman eller Katt, Kattande osv (mystiska saker händer i Fantasyvärldar!). Normalt en Kattman eller en Människa/Alv, men med Månens inflytande under något skede så blev de Halvkattman. Dessa var mer människor, med diverse (varierande grad) kattförmågor. Var det dessutom en Alv som förrälder så blev de Hamnskiftare. Den ideen sprang ur det som står i Alverboken om Alver som blir Hamnskiftare, genom någon pakt med naturandar eller liknande. Mins inte riktigt. Men iaf. Jag knöt ihop det så iaf.

Varkatten och tillslut den "återuppstådda" Härskartiger fick också en kort genomgång. Härskartigern blev bara en Magisk avart, skapad utanför kattmännens släktskap! Ett monster! Varkatten blev bara en variant av Lycantropi (heter det väll?), Med en sägen om att den första Varkatten uppstod när en kattman råkade ut för en Varulv ... eller någe sånt.

Andra funderingar
Kattmän å kläder, framförallt skor! Ser att det är ett mycket känsligt ämne. Själv ser jag inge problem med att katter kutar omkring med eller utan skor. De kanske tycker det är lika bekvämt som vi gör!? Det är juh trotts allt en stor skilnad i ett "djur" å en intelligent tänkande persons sinne! ... Kläder brukar jag dock ofta köra med, å rustningar. Kanske inte helrustningar (kan inte minnas mig det iaf). Man får väll anta att Domestikerade Kattmän trotts allt adapterar "skamslighetskänslan" av att gå omkring naken!? På något sätt. om de nu inte lever bland Narguriska Barbarjägare som kutar omkring naken, eller på sin höjd med höftskynke ... vad vet jag!?

Yrkesval är också lätt. De kan bli vad som helst. De kanske inte direkt i första hand fantiserar om att bli "sjöfarare". Men Hey! även båtar har "skeppskatter", å de överlever. Så varför inte. Man får åter igen bara försöka komma fram till vad man är för kattman. En Vildkatt eller Tamkatt (skilnader på lynne å inställning lixom).

...

Aja! nu börjar tiden gå här. Å det blev väldigt mycket. Tar å lugnar mig, ska äta lunch strax. Jag har dock ettt par Teckningar som ska läggas till, skisser runt kattmän. Men det får bli senare. Återkommer iaf med bilder strax (mestadelt gammalt skåpmat!)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Bilder?

Inlägg av jadelotuz »

Jag nämde något om bilder tidigare. Nu har jag tid att fixa till det också! Så vi börjar här med lite gammalt å nytt om kattmän. ...

En Felis Kattman (Liten Kattman) ... eller Kvinna snarare. I kläder. Skiss.
Bild

En lite mer Lo-aktig Långsvansad Nordisk Felis variant. Skiss.
Bild

Ett litet test på en fräsande kattman av ospecifierat slag. Skiss.
Bild

En skiss på en Jihpunesisk Pantera Samuraj - Tigerman - då Jihpun var Jihpun. Skiss.
Bild

En till skiss på en "serimoniserande" Jih-punesisk Tigerman. Skiss.
Bild

Sådär. Finns väll mer, men inte just nu.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vajert!

Inlägg av birkebeineren »

jadelotuz skrev:Sedan spann jag vidare på saker å ting. Kattmän var fortfarande lika ovanliga (sällsynt eller någe sånt enligt monsterboken?), men gav dem ett territorie de var mer vanliga i, den vita fläcken Jorpur. Jag kallade området Malyksio. Få utomstående hade vågat sig in där då det snackades om vålnader, ond bråd död, och sadistiska förvridna naturandar som älskar att plåga vandrare som passerade. Jag antog oblygt att de Kattmän stammar som fanns där, samt de jägarfolk som bodde där, hade nån slags Geurilla krigsföring, å dyrkade katter, naturen osv. Många kattmän kom dock på villovägar, Nyfikenhet eller via slavhandel, å hamnade sålunda bland annat i Fristaden, men i övrigt lite här å där. Så fristaden hade jag "officiellt" sagt är en lämplig "Hemstad" för en Kattman-RP :)
Lägg det gärna upp som Malyksio - Vit fläck Jorpur som ett förslag. Kattmän i Fristaden lät helt rätt! :)
jadelotuz skrev:Men jag stannade inte där! Span också vidare på ett par avarter till kattmän å deras Mystik. Faktum är att jag har här i tråden sett några ideer på det ämnet. Dvs Kattmän som Människor med olika grad av kattdrag, hamnskiftare osv. Jag kallade dem kort å gått Halvkattman. Kort kan man säga att de var just Halvkattman. en Människa eller Alv ihop med en Kattman eller Katt, Kattande osv (mystiska saker händer i Fantasyvärldar!). Normalt en Kattman eller en Människa/Alv, men med Månens inflytande under något skede så blev de Halvkattman. Dessa var mer människor, med diverse (varierande grad) kattförmågor. Var det dessutom en Alv som förrälder så blev de Hamnskiftare. Den ideen sprang ur det som står i Alverboken om Alver som blir Hamnskiftare, genom någon pakt med naturandar eller liknande. Mins inte riktigt. Men iaf. Jag knöt ihop det så iaf.
Förvildade människor som får drag av katter låter helt i linje med tankar som bl.a. diskuterats på Svavelvinter-forumet (och även här).
Skriv svar