Folkslag geografiskt

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Folkslag geografiskt

Inlägg av Spelknepe »

Har gjort en snabb karta över länderna samt alvernas och dvärgarnas största bosättningar.

Kommentera gärna. Ska göra en snyggare version när vi har diskuterat klart eventuella oklarheter. :)

Är Mereld och Bzegusta två enskilda länder, eller är de bara öar som hör till Magilre eller nått? Någon som vet?

Bild
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mereld är ett eget land och Bzegusta tillhör Trakorien om jag inte missminner mig.

Sen tror jag Goiana blivt lite för stor, skall inte vara så längt österut om jag inte mins fel... har inte kollat i nått offciellt material, men har för mig att de östra delarna av den skogen bebos av människobarbarer.
Senast redigerad av Bergdahl den 2007-03-07 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser ju inte så tokigt ut alls! :D

Mereld tror jag beskrivs som en självständig republik (Trakorien, EAs kampanjbok). Bzegusta har varit en tvistefråga mellan Trakorien och Magilre helt sedan Klavykiska rikets dagar och är för närvarande under... Trakorien? (Trakorien, Magilre).
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev: Sen tror jag Goiana blivt lite för stor, skall inte vara så längt österut om jag inte mins fel...
Ja, floden vid Goianas sista "a" utgör gränsen tror jag. Gwondel Leigû har hamnat fel. Jag tror ingen alv vill bo i den där asköknen. :) Pröva lite längre åt öster, läng den vågräta kusten.

Annars snygg som attans! Inga invändningar heller. kanske kan vi dela in människorna i kulturella enheter? Nargurlingar, jorer eller vad de kan heta?

Vet vi förresten om Aidnebergens dvärgar är isolerade till den östliga avstickaren? Kan iofs vara lite mycket svartfolk och annat längre västerut, så det kan gott vara så ändå.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ska uppdatera detta så småningom. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående Goiana så utgör firkaxfloden östgränsen, det borde vara den flod som är vid "G"et på Goiana på kartan. Öster om denna flod finns inga silverlindar och är som en följd av detta inte så intressant för skogslaverna. Dock förekommer några enstaka alv- och älvfolksbosättningar i området, enligt Aidneboken.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

dvärgrikena

Inlägg av Mikael »

Jag vill flytta Tang-riket från Mörkrets berg till Aidne riket. Mörkretsberg riket är det samma tror jag, ÄS har väl inte varit helt klara på den punkten. Anledningen till flytten är att det saknas en dvärg på Mörkrets berg i EAK.
Senast redigerad av Mikael den 2007-09-26 10:58, redigerad totalt 1 gånger.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Bergdahl skrev:Angående Goiana så utgör firkaxfloden östgränsen, det borde vara den flod som är vid "G"et på Goiana på kartan. Öster om denna flod finns inga silverlindar och är som en följd av detta inte så intressant för skogslaverna. Dock förekommer några enstaka alv- och älvfolksbosättningar i området, enligt Aidneboken.
Detta stämmer, Goiana är mycket mindre än markerat.

Dessutom skulle jag vilja ha dvärgbosättningar i hela Aidnebergen, inte bara i de östra delarna. Någon för eller emot?

/j
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Borde kanske lägga det här i tråden för dvärgar, men...

Vad med Klomellerbergen? En bergskjedja utan dvärgar? I Magilre-modulen står det nåt om att magillerna har blivit inspirerade till sin "järnväg" av dvärgar. Hvilka? Sen undrar jag om det inte står nåt om dvärgar i bystaten Hamur i Klomellien (EA)?

...och sen (här kan det vara så att jag minns mina egna gamla egna ideer och inget officielt), vad med staden O; en av de sju styrande makterna dvärgar?

Staden O behöver kanske sin egen tråd, med herr Erik som författare? :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: Vad med Klomellerbergen? En bergskjedja utan dvärgar? I Magilre-modulen står det nåt om att magillerna har blivit inspirerade till sin "järnväg" av dvärgar. Hvilka? Sen undrar jag om det inte står nåt om dvärgar i bystaten Hamur i Klomellien (EA)?

...och sen (här kan det vara så att jag minns mina egna gamla egna ideer och inget officielt), vad med staden O; en av de sju styrande makterna dvärgar?
Tja, om det skulle vara så att dvärgar inte finns i staden O, så skulle en förklaring kunna vara att Magilrerna snubblat över ett tomt/dött/övergivet dvärgrike, och där kunnat lära sig hemligheter som dvärgar i andra riken håller på: dvs järnvägen.

Det är aldrigt fel med lite tomma dvärgruvor :P
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Inlägg av Andreas »

birkebeineren skrev:Staden O behöver kanske sin egen tråd...
Jag håller med.
Andreas
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

dvärgar överallt

Inlägg av Mikael »

osbjer skrev:
Bergdahl skrev:Angående Goiana så utgör firkaxfloden östgränsen, det borde vara den flod som är vid "G"et på Goiana på kartan. Öster om denna flod finns inga silverlindar och är som en följd av detta inte så intressant för skogslaverna. Dock förekommer några enstaka alv- och älvfolksbosättningar i området, enligt Aidneboken.
Detta stämmer, Goiana är mycket mindre än markerat.

Dessutom skulle jag vilja ha dvärgbosättningar i hela Aidnebergen, inte bara i de östra delarna. Någon för eller emot?

/j
Dvärgar behöver väl inte finnas överallt. Låt svartfolken ha viss makt att hålla tex Aidnebergen rena från borstansiktena, med undantag av de östligaste delarna. Gillar dock idén om ett övergivet/utdött/utrotat dvärgrike i Klomelliska bergen.

För min del verkar Kvizurs område väl stort i östlig riktning, kränker drakmästare och bortglömda alvriken i Cereval, tycker jag.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

För min del verkar Kvizurs område väl stort i östlig riktning, kränker drakmästare och bortglömda alvriken i Cereval, tycker jag.
Som jag har uppfattat det är detta en väldigt liten klan med en by som huvudbosättning. Vet dock inte hur pass utspridda dom är...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Som jag har uppfattat det är detta en väldigt liten klan med en by som huvudbosättning. Vet dock inte hur pass utspridda dom är...
De alvskogar jag bad Spelis peta in är sådan med en samlad alvpopulation på minst 1000 individer. Kanske en liknande gräns vore vettig för dvärgarna.

Alltså, det finns alver på många andra håll men är de bara 30 eller 200 så är de inte med på kartan.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Så... för att sammanfatta

• Minska Goiana till floden vid "G'et"
• Flytta Gwondel Leigû till den vågräta kusten i mitten.
• Minska Kvizurdvärgarnas gränser

Något mer?

Psipo: Jag tänkte på detta med namnen. Landori, Goiana och Ljusna är ju tre alvställen. Har de egentligen några namn i likhet med dvärgarnas namn? T.ex. Dvärgarna i Grynnerbergen kallar sig själva för "Konrith-Thar" och inte för "Grynnerbergsdvärgar".

Kanske alverna har egna namn på sina bosättningar. Kan köpa Gwondel Leigu, Landori, kanske Goiana och Ljusna. Men Nordbergsskogen och Kardskogen borde ha något annat namn?

Är lite halvt osäker angående Landori, Goiana och Ljusna. Det känns och låter som namn givna av människor. De bör heta Landori, Goiana och Ljusna på kartan, men alverna kanske har ett eget namn, kanske i likhet med det som människorna har givit skogarna.

Eller kan det vara så att skogen heter Landori, men alvstammen heter kanske... [Alviskt namn här]?

Hur är det med Gwondel Leigu? Är det det faktiska namnet på skogen eller är det namnet på alvernas samhälle?

Flummigt inlägg... men jag tror du kan tyda mellan raderna :)
Skriv svar