Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ahnìon skrev:Ja, att barbarfolket funnits där sedan länge är jag helt med på. Jag hade bara inte tänkt på dem som "hamurer" eftersom jag kopplat namnet till själva staden och inte ett folkslag. Staden är ju tydligen bildad av både dvärgar och barbarer (och huserar nu även 10% vargmän.) EA-SLB säger förvisso att de är ättlingar till barbarer som drivits söderut, snarare än de som kommit från söder, men så nitiska behöver vi kanske inte vara. Det vore onekligen intressant om Hamur-barbarerna inte är av alls samma folk som de i Triska och Hisskov - det vill säga jordukaerlar uppblandade med dyler och i viss mån sydnargurer.
Jag har inte källorna tillgängliga och mitt Klomellien-minne är inte så detaljerad. Det som dock står är att hamuriskan är ett sydnargurisk språk påverkat av det västnarguriska jordiska språket.
Skulle en lösning vara att det är triskerna (som vad jag minns inte omtalas särskilt mycket) är av blandat sydnargurisk-jordisk-dylersk härstamning? Jag har alltid tänkt mig det som om några drakbesättningar från Jorduashur följde en klomellisk flod uppströms och på så vis kom i kontakt med sina avlägsna fränder av sydnargurisk härstamning uppe i bergen. När utspelade den jordiska påverkningen sig exakt?
Benämningen "hamurer" tänkte jag kunne vara en utveckling av det namn den narguriska horden tog när de korsade gränsen in i Klomellien; kholan Amuguhr, men det hela kan modifieras för att passa "ditt" Klomellien. Vill bara få in den narguriska historien på ett bra sätt! :)
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

birkebeineren skrev:Jag har inte källorna tillgängliga och mitt Klomellien-minne är inte så detaljerad. Det som dock står är att hamuriskan är ett sydnargurisk språk påverkat av det västnarguriska jordiska språket.
Ännu en del av tusenbitarspusslet Klomellien. Jag börjar känna mig smått korkad. :oops:
birkebeineren skrev:Skulle en lösning vara att det är triskerna (som vad jag minns inte omtalas särskilt mycket) är av blandat sydnargurisk-jordisk-dylersk härstamning?
Ber om ursäkt för att jag var otydlig. (Det lät rätt i mitt huvud när jag skrev det.) Det var precis så jag menade. Triskerna verkar passa utmärkt till en explosiv blandning av allehanda kombinerade barbarkulturer. Hisskov kanske är till en större utsträckning dyler-ättlingar, även om dessa också är uppblandade. (Så har dylerna fått ännu ett särskiljande drag - de gillar spel och dobbel.)
birkebeineren skrev:Jag har alltid tänkt mig det som om några drakbesättningar från Jorduashur följde en klomellisk flod uppströms och på så vis kom i kontakt med sina avlägsna fränder av sydnargurisk härstamning uppe i bergen. När utspelade den jordiska påverkningen sig exakt?
Antingen det eller så har det funnits viss acklimatisering mellan de olika folken i södra Klomellien, vilket inte heller låter särskilt ologiskt, även om bergsfolken varit klart mer isolerade än de nere på slätten. Skulle man kunna tänka sig handel? Ett bergslevande folk är sannolikt i behov av ganska mycket, men vad kan de erbjuda i utbyte om de inte hade några gruvor tidigare?

Jordukaerlarnas räder har pågått från tidig Mörkertid till nutid. Just kolonierna torde ha kommit ganska tidigt, men en drakbåt skulle ju kunna tagit sig uppför floden och råkat på bergsfolk i princip när som helst.

En annan sak att fundera på är att det finns starka vargmansstammar i samma berg. Hur har hamurerna (jag är med på det nu :) ) förhållt sig till dessa? Har de stridit eller rentav samarbetat?
birkebeineren skrev:Benämningen "hamurer" tänkte jag kunne vara en utveckling av det namn den narguriska horden tog när de korsade gränsen in i Klomellien; kholan Amuguhr, men det hela kan modifieras för att passa "ditt" Klomellien. Vill bara få in den narguriska historien på ett bra sätt! :)
Kholan Amughr låter bra. Så länge benämningen är definerad är jag med. :)
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ahnìon skrev:Triskerna verkar passa utmärkt till en explosiv blandning av allehanda kombinerade barbarkulturer. Hisskov kanske är till en större utsträckning dyler-ättlingar, även om dessa också är uppblandade. (Så har dylerna fått ännu ett särskiljande drag - de gillar spel och dobbel.)
Låter bra.
Ahnìon skrev:Antingen det eller så har det funnits viss acklimatisering mellan de olika folken i södra Klomellien, vilket inte heller låter särskilt ologiskt, även om bergsfolken varit klart mer isolerade än de nere på slätten. Skulle man kunna tänka sig handel? Ett bergslevande folk är sannolikt i behov av ganska mycket, men vad kan de erbjuda i utbyte om de inte hade några gruvor tidigare?

Jordukaerlarnas räder har pågått från tidig Mörkertid till nutid. Just kolonierna torde ha kommit ganska tidigt, men en drakbåt skulle ju kunna tagit sig uppför floden och råkat på bergsfolk i princip när som helst.
Handel har säkerligen pågått innan låglänningarna började handla med malm, kanske huvudsakligen österut men även nerför fjällstigarna ut på slätten. Frågan är vad, men nämns inga andra handelsvaror i EA boxen? Tror det står någonstans att det jordiska arvet är mycket litet numera men detta kan vi ju tolka lite hur vi vill och låta det gälla för trisker, hamurer eller bådeoch kanske? Gissar på att det var jorderna som förde med sig aesirdyrkan (men det kanske fanns små vaenirer i strandvassen redan?).
Ahnìon skrev:En annan sak att fundera på är att det finns starka vargmansstammar i samma berg. Hur har hamurerna (jag är med på det nu :) ) förhållt sig till dessa? Har de stridit eller rentav samarbetat?
Både möjligheterna skulle vara interessanta...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Kardisk Historia
594 eO Släkten Måne skickar ett skepp med sammanlagt 18 lansar (90 man) att understödja Addiaskas rättmätige tronföljare Targos II i dennes strävan att säkra tronen gentemot sin upproriske syster Nadoia. Hertig Holomece av Haperike, kungens yngre bror, svarar genom att skicka 12 lansar att understödja Nadoia några månader senare, trots att dennes anspråk på Addiaskas tron går på tvärs mot echtisk arvsrätt.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Postar även här. OK med Ahnion och Torquemada?

Wals gata
Mitt i ankkvarteren i staden Mercana ligger Wals gata. Gatan är döpt efter ankornas skapare, guden Wal. Idag fungerar gatan som en handelsplats för stadens förmögna ankor. Det man handlar med är inte mat, stångjärn, kryddor eller andra varor. Istället är det i första hand andelar i handelsprojekt som köps och säljs. Då handelsexpeditioner är mycket dyra är det svårt för en ensam familj att finansiera sådana projekt. Man har då istället börjat gå ihop i kompanier som gemensamt finansierar en expedition, skickar i väg skeppet till fjärran platser, ju längre bort desto bättre, och väntar sedan spänt på skeppets återkomst. Förhoppningsvis är skeppet då fyllt till bredden med exotiska varor och vinsten blir stor. Andelarna i expeditionerna kan som vilken vara som helst sedan köpas och säljas. De kan avyttras då pengakistan börjar tryta eller köpas för vinster gjorda i andra affärer. Men framförallt så är handeln särdeles stor då rykten kommer i svang. När expeditionen har dragit ut på tiden och någon har hört något om piraträder kan andelarna under vildsint handlande sjunka till en bråkdel av insatsvärdet, för att sedan stiga skyhögt när ett annat skepp anländer som kan meddela att expeditionen angjorde Arno för tre veckor sedan och snart står att vänta i hamn. Allt under hetsiga utrop och intensiva känsloutbrott. Själva handeln med andelar är ett stort folknöje och det finns inget som bereder ankororna vid Wals gata sådan glädje som att sitta inne på unik information om en expedition, sprida ut ryktet om ett skeppsbrott för att sedan genom ombud köpa upp merparten av andelarna. Detta anses inte som omoraliskt utan driftigt och smart. Utöver andelar i handelsexpeditioner kan man även köpa skörden från åkrar innan den är bärgad, rätten att köpa last till ett visst pris från en expedition, nästa års vin och skinnet innan björnen är skjuten. Transaktionerna efter uppgjorda affärer görs sedan genom huggerska hansans lokala bank och handelskontor. Här har bankverksamheten kommit att dominera över handeln.
Senast redigerad av Regil den 2008-02-17 10:07, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kul Regil, just min smak på Erebhumor. :D
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jättebra! :lol: Men kanske använda ordet "kompanier" istället för "bolag"?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Jättebra! :lol: Men kanske använda ordet "kompanier" istället för "bolag"?
...eller "andlag"? :roll:
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Jättebra! :lol: Men kanske använda ordet "kompanier" istället för "bolag"?
Ja.
ändrat.
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Regil: Suverän vridning av konceptet. Wall Street, men ändå inte, och helt i harmoni med de existerande kulturfenomenen. Jag var väl egentligen bara halvt seriös när jag tog upp det, men nu ställer jag mig helt bakom idén! :D

Min spelargrupp har kommit lite i otakt och inte spelat så mycket och jag har fokuserat på annat ett tag, men jag har en del halvfärdigt och en bunt idéer liggande - bland annat en beskrivning av saltgruvorna på Ishnaslätten. Återkommer!
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Har wikifierat relevanta delar av tråden. Det är lite splittrat, men fyllt av guldkorn.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Har wikifierat relevanta delar av tråden. Det är lite splittrat, men fyllt av guldkorn.
Jag har också lagt till lite information om Hamur och Triska, samt området söder om Klomellien. Lite underligt sätt att arbeta men utan någon huvudansvarig så... :?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Klistrat från annan tråd:
Jag har funnit mina gruvor: stor export av järnmalm, nyupptäckta rika silverådror och gamla koppargruvor. Vapensmide och silversmide stora exportprodukter också.

Klomellien är Erebs största saltproducent och exportör! /Mikael
Mikael: Du skrev detta. Ligger även gruvorna och smidet i Klomellien?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Klistrat från annan tråd:
Jag har funnit mina gruvor: stor export av järnmalm, nyupptäckta rika silverådror och gamla koppargruvor. Vapensmide och silversmide stora exportprodukter också.

Klomellien är Erebs största saltproducent och exportör! /Mikael
Mikael: Du skrev detta. Ligger även gruvorna och smidet i Klomellien?
Vad jag kan minnas, är taget ur EA.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur påverkade Jorduashurs storhetstid Klomellien?
Tid: från ca 500- toppen nådd 100 fO, sedan snabbt utför...?
Kolonier: Klomellien (och Magilre).

Vad fann man i Klomellien man gillade och varför främst södra Klomellien? Var Klomellien bara ett naturligt nästa steg efter kolonierna i Magilre? Vilka spår lämnade jorduashurerna?

Tankar :?:
Skriv svar