Erebos

Samlingsplats för alla länder och platser
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Adragoor skrev:
Snibben skrev:
En enkel pallisad eller jordvall är absolut en idé...
Eller vad sägs om att muren har förlorat sitt försvarsyfte då Erbosierna inte längre är intresserade av krigföring. Istället har man slagit upp muren och utvidgat staden. Muren fungerar idag istället som en tullmur och man har därför satt upp ett plank utanför de nyare delarna för att kontrollera tullarna.

Annars tycker också jag att det var en bra karta men undrar vad de stora inhäggnade områdena är bra för?
Erebosierna är nog intresserade av krigföring, men då är nog främst konflikten med Felicien på tapeten och det är ett krig som alldeles säkert främst kommer att utkämpas till havs. Femhusrådet kanske inte har sett det ekonomiskt försvarbart att renovera den gamla södra muren från Sagrin Erövrarens tid ännu.

Som sagt är mitt förslag att de öppna områdena är fårhagar och odlingsmark. Att ha odlingsmark innanför murarna kan ha varit viktigt för ett par hundra år sedan i händelse av en längre belägring när ständiga stridigheter pågick mellan olika erebosiska stormän. Idag har denna mark inte lika mycket syfte, men folk har varit ovilliga att ge upp sina ärvda utspridda tegar...
För det första - Underbar stadskarta!!! och wow vad enorm staden är =) Angående krigsföring och murar - Det vore högst osannolikt att muren förlorat sitt försvarssyfte då det dels finns interna konflikter i Erebos sedan länge, intensifierad piratverksamhet allt närmre Erebos farvatten och dels, som du säger, Felicien. Erebos har heller inte världens absolut bästa förhållande till resterande granländer så det vore helt enkelt dumt att spara in på muren i synnerhet med tanke på vilka resurser som läggs på marina sidan.

Vad som kan finnas utanför stadsmurarna nämns faktiskt i en av artiklarna (som jag i skrivande stunde ej har framför mig), men det är mycket sparsamt med odlingar och betesmarker om jag ej minns fel. Fiskeriverksamhet pågår dock.

Återkommer med vad artikeln säger exakt.

Fortsätt gärna diskutera, det ger massor av goda idéer. Exempelvis kan det grunnas på hur halvlängdsmän, ankor och dvärgar passar in i stadsbilden då de t.om har egna avskiljda kvarter. Eller hur konflikter undviks och handel kan vara så enormt lukrativ när det är samlingsplats för så många nationaliteter. (Även om Gringul fortfarande är större på den potäten). Hur det kan finnas så väldigt många handelshus trots att femhusrådet har sån makt att kväva dem alla och ta över deras affärer.

Gringul är överhuvudtaget ett litet mysterium, knappt ingen text om staden förutom hänvisningar till hur mycket större den är, världens bästa fäktakademi och lite om hur byggnader i allmänhet ser ut.

Nattedags och ny politisk strid imorgon =) (Känns som jag håller på att vinna kampen!! ..ska inte ropa hej dock ;) )
Senast redigerad av Lindén den 2008-02-01 00:16, redigerad totalt 1 gånger.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:Sen är det ju gatunamn... kom gärna med förslag på gator. (Förutom självklarheter som Hamngatan o.dyl.)
Tror några namnges i Sikadusäventyret "Skuggor över Nohstril"!
Jag har gatnamnen på många av gatorna, vet dock inte riktigt hur jag ska kunna kommunicera dem till den mästerliga kartritaren (Omnämns i Sinkaduserna, gatnamnen alltså hehe)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Lindén skrev:För det första - Underbar stadskarta!!! och wow vad enorm staden är =)
Inte så enorm egentligen... I nuvarande skick ca 45ha, vilket är rätt litet! Som en jämförelse var medeltidens Lund runt 100ha stor innanför vallarna...
Lindén skrev:Angående krigsföring och murar - Det vore högst osannolikt att muren förlorat sitt försvarssyfte då det dels finns interna konflikter i Erebos sedan länge, intensifierad piratverksamhet allt närmre Erebos farvatten och dels, som du säger, Felicien. Erebos har heller inte världens absolut bästa förhållande till resterande granländer så det vore helt enkelt dumt att spara in på muren i synnerhet med tanke på vilka resurser som läggs på marina sidan.
Iofs kan man tänka sig att de snikna köpmännen i femhusrådet gärna håller muren i norr i skick, men att man struntar i det faktum att den södra muren är nerriven på sina ställen. Antagligen är muren inte heller helt nerriven, utan ingår numera i en del hus. Vid behov är det bara att bygga för några gator och därmed foga samman mursegmenten igen.
Lindén skrev:Vad som kan finnas utanför stadsmurarna nämns faktiskt i en av artiklarna (som jag i skrivande stunde ej har framför mig), men det är mycket sparsamt med odlingar och betesmarker om jag ej minns fel. Fiskeriverksamhet pågår dock.

Återkommer med vad artikeln säger exakt.
Det sägs att Dakkilo är en karg ö och att odling i princip bara sker i Nohstrils närhet...
Lindén skrev:Gringul är överhuvudtaget ett litet mysterium, knappt ingen text om staden förutom hänvisningar till hur mycket större den är, världens bästa fäktakademi och lite om hur byggnader i allmänhet ser ut.
Får nog göra kartor över övriga erebosiska städer också så småningom. Fast inte lika detaljerat som Nohstril. Kanske mer på enskilda-kvarter-nivå än enskilda-hus-nivå..
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad vet vi om Sagrin Erövraren som reste den stora staty som finns i Noohstrils hamn?

Jag funderar nämligen på att låta honom vara en tidigare legosoldat eller ordensriddara som efter Solstatens fall i norra Efaro 369 eO var ute efter ett eget rike och av olika anledningar valde Dakkilo och Nohstril som mål.

Vad tros om det? :?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Vad vet vi om Sagrin Erövraren som reste den stora staty som finns i Noohstrils hamn?

Jag funderar nämligen på att låta honom vara en tidigare legosoldat eller ordensriddara som efter Solstatens fall i norra Efaro 369 eO var ute efter ett eget rike och av olika anledningar valde Dakkilo och Nohstril som mål.

Vad tros om det? :?
Det påstås i EA-boxen att han är en "storman", vi får anta erebosisk. Efter Sagrins invasion hade Dakkilo enligt Sinkadus 25 inlemmats i den erebosiska kultursfären, vilket ju talar för att Sagrin var erebosier. Men din idé är ju rätt bra å andra sidan. Sagrin kanske ledde en armé av erebosier men själv var han en äventyrare med annan nationalitet...

Sagrin kanske utnyttjade krigshetsande hövdingar på Beyural samt en begynnande svaghet hos ätten Tjurhorn i Nohstril för att slå till där han gjorde. När erövringen väl skett röjde de övriga ledarna för expeditionen dock Sagrin ur vägen och tog själva makten. Därigenom blev det tidigare självständiga riket Dakkilo nu en del av Erebos.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Det påstås i EA-boxen att han är en "storman", vi får anta erebosisk. Efter Sagrins invasion hade Dakkilo enligt Sinkadus 25 inlemmats i den erebosiska kultursfären, vilket ju talar för att Sagrin var erebosier. Men din idé är ju rätt bra å andra sidan. Sagrin kanske ledde en armé av erebosier men själv var han en äventyrare med annan nationalitet...

Sagrin kanske utnyttjade krigshetsande hövdingar på Beyural samt en begynnande svaghet hos ätten Tjurhorn i Nohstril för att slå till där han gjorde. När erövringen väl skett röjde de övriga ledarna för expeditionen dock Sagrin ur vägen och tog själva makten. Därigenom blev det tidigare självständiga riket Dakkilo nu en del av Erebos.
Något sånt jag hade i tankarna och detta låter ju bra! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Njaäää. Låt honom vara ereboser och storman. Ev kanske han slogs i Efaro som innhyrd härförare för erebosiska legotrupper, som med den erfarenheten och nyvunnen teknik kunde besegra motståndarna hemma. Han skall ha använt legosoldater vid invasionen av Dakilo.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Njaäää. Låt honom vara ereboser och storman. Ev kanske han slogs i Efaro som innhyrd härförare för erebosiska legotrupper, som med den erfarenheten och nyvunnen teknik kunde besegra motståndarna hemma. Han skall ha använt legosoldater vid invasionen av Dakilo.
Det låter bättre. Hur vi väver in honnom i den politiska historien skal vi kanske avvakta lite med och se vad Lindén har för ideer?

Kan Sagrin ha haft med sig statyn från Efaro? :?
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Även jag gillar tanken på honom som äventyrare och det är väl även möjligt att han under den tiden verkat i Efaro, gillar hela det konceptet faktiskt. Problemet som jag ser det är den politiska inverkan han enligt artiklar och böcker har haft där hans roll som storman istället framhålls vilket medför att vi kanske ändrar för mycket från grundmaterialet - vilket brukar vara känsligt på forumet.

DOCK har jag mycket lättare att se er föreslagna bakgrund till honom än det faktum att han står staty i Nohstril, stormännen och femhusrådet var ju inte myspyskompisar direkt och de lämningar av den gamla kulturen som finns kvar säger allt annat än att de är det idag. Självklart vill jag att statyn ska vara kvar, det känns bara svårt att motivera varför tidvis.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Njaäää. Låt honom vara ereboser och storman. Ev kanske han slogs i Efaro som innhyrd härförare för erebosiska legotrupper, som med den erfarenheten och nyvunnen teknik kunde besegra motståndarna hemma. Han skall ha använt legosoldater vid invasionen av Dakilo.
Det låter bättre. Hur vi väver in honnom i den politiska historien skal vi kanske avvakta lite med och se vad Lindén har för ideer?

Kan Sagrin ha haft med sig statyn från Efaro? :?
Att han har haft med den från Efaro är osannolikt... Den borde väga en del i.o.m. att den är 30 meter hög...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Att han har haft med den från Efaro är osannolikt... Den borde väga en del i.o.m. att den är 30 meter hög...
Jag har heller ingen aning om hur detta skulle ha gått till, eller varför, eller om... Jag bara spekulerar. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kullen inringad av stad i sydöst kallas (åtminstone på västsidan) för kvarngärdet, varför då? Gammal vattenkvarn i floden eller vindkvarnar på kullen? Möllan har väl något med det att göra också? EAÄ s19.

några namn ur samma äventyr:
Säkerhetsmannen Steinar Rödnäbbe (anka), Nohstril
Amiral Raggaldo, Nohstril
Senast redigerad av Mikael den 2012-08-09 16:49, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Kullen inringad av stad i sydöst kallas (åtminstone på västsidan) för kvarngärdet, varför då? Gammal vattenkvarn i floden eller vindkvrnar på kullen? Möllan har väl något med det att göra också? EAÄ s19.

några namn ur samma äventyr:
Säkerhetsmannen Steinar Rödnäbbe (anka), Nohstril
Amiral Raggaldo, Nohstril
Vindkvarnar på en kulle låter bra, om inta "vanliga" så kanske de pumpar upp dricksvatten från underjordiska reservoarer?

Handlaren Erbolsus här i EAÄ ett par slavar och en fråga är då om Erebos är en slavnation eller om de två efariterna tillhör undantagen?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tycker slaveri skall vara tillåtet, men inte lika vanligt som i tex Felicien.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Titta även på de här funderingarna.
viewtopic.php?p=15027&highlight=#15027
Skriv svar