Wegil

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Wegil

Inlägg av Fafnir »

Jag vet att Wegil från Torshems modulen har omspörjts lite här och där.
Läste texten i modulen igen igår och höll på att sätta i halsen.

I stycket om gudagåvor så står det Wegil Eiron. Denne Jorpagniske (enligt källan) gudom är alltså Eiron!?

Kan vara som så att ÄS skrev texten om Eiron från början för att återknyta till Skönheten och Odjuret, och sedan ändrade till Wegil. Men det kan ju vara som så att Eiron och Wegil är samma gud i olika regioner, och i sådanafall ju Etin, trots att Torshem inte bekänner sig till LV.

Tänkte det kunde vara intressant att uppmärksamma nu när säckarna så sakta börja snöras ihop, vare sig Wegil är Eiron, en ung gud, ett helgon eller en Nargurisk hjälte.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:shock: Det hade jag missat!

Skulle det gå att låta "Wegilsklostret" i Torshem tillhöra den Lysande Vägentrogna Karlsorden och vara tillägnat S:t Wegil?

Wegil är egentligen en Ung Gud som engång tagit mänsklig skepnad i Torshem och av nargurerna blivit uppfattat som en hjälte och av Lysande Vägen trogan som ett helgon?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev::shock: Det hade jag missat!

Skulle det gå att låta "Wegilsklostret" i Torshem tillhöra den Lysande Vägentrogna Karlsorden och vara tillägnat S:t Wegil?

Wegil är egentligen en Ung Gud som engång tagit mänsklig skepnad i Torshem och av nargurerna blivit uppfattat som en hjälte och av Lysande Vägen trogan som ett helgon?
Later straland :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Neej, snälla, hold your horses, varför då? Jag har sagt det förut, varför skall LV ta över gudar i Palinor, Monturerna, Pandarealia, Torshem...

Varför inte mångfald? Allt in i samma lära, man kan ju tro att ni jobbar för LH! :wink:

Skall läsa på, men försök gärna övertyga mig (eller rösta ut mig) som det gick att göra i Palinor.

Tillägg:
Har läst Torshem och det är endast på ett ställe man skrivit Wegil Eiron vilket måste vara en miss. Torshem är från 1988 flera år efter Eiron vid Anja, och förmodligen lät ÄS utveckla någon idé, men ändrade sig sedan till en ny gudom. Jag ser det hellre som ett skrivfel, något som skulle tagits bort men missades. Det är också så att både de Unga Gudarna och Odo nämns i Torshem, så Wegil är säkert tänkt att vara en gudom i sin egen rätt.

Sedan har jag inget emot Birkes förslag om att han av missionerande LV-munkar försöker omvandlas till S:t Wegil och av ovaterna redan inkorporerats i traditionerna som en hjältefigur.

Jag tycker för övrigt att wegil fortfarande dyrkas i Jorpagnas nordöstra hörn, kanske kring Mefimors sjö, där Kashims anhängare också kan finnas, men inte endast.

Kashim ja, var kommer han ifrån om han inte är jorisk (enl Torshem vet man inte)?
Senast redigerad av Mikael den 2008-02-01 18:05, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag är öppen för förslag! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Neej, snälla, hold your horses, varför då? Jag har sagt det förut, varför skall LV ta över gudar i Palinor, Monturerna, Pandarealia, Torshem...

Varför inte mångfald? Allt in i samma lära, man kan ju tro att ni jobbar för LH! :wink:

Skall läsa på, men försök gärna övertyga mig (eller rösta ut mig) som det gick att göra i Palinor.

Tillägg:
Har läst Torshem och det är endast på ett ställe man skrivit Wegil Eiron vilket måste vara en miss. Torshem är från 1988 flera år efter Eiron vid Anja, och förmodligen lät ÄS utveckla någon idé, men ändrade sig sedan till en ny gudom. Jag ser det hellre som ett skrivfel, något som skulle tagits bort men missades. Det är också så att både de Unga Gudarna och Odo nämns i Torshem, så Wegil är säkert tänkt att vara en gudom i sin egen rätt.

Sedan har jag inget emot Birkes förslag om att han av missionerande LV-munkar försöker omvandlas till S:t Wegil och av ovaterna redan inkorporerats i traditionerna som en hjältefigur.

Jag tycker för övrigt att wegil fortfarande dyrkas i Jorpagnas nordöstra hörn, kanske kring Mefimors sjö, där Kashims anhängare också kan finnas, men inte endast.

Kashim ja, var kommer han ifrån om han inte är jorisk (enl Torshem vet man inte)?
Jag vill få be att gnälla lite över att du gör ett nytt inlägg i ett gammalt Mikael, blir lätt att missa då! :x :wink:

Att behålla Wegil som huvudsaklig Ung Gud är kanske bäst, LV missionärerna talar stort sett för döva öron i den frågan. Hur envisa nargurer uppfattar det hela påverkar inte faktum.

Tycker också att tron på Wegil skal finnas utanför Torshem och om Unga Gudarna även finns i Jorpagna så känns det självklart att även Wegil gör det.
En fundering jag haft om varför ingen krigsgud finns bland de Unga Gudarna skulle kunna lösas av Wegil. Han kanske är just en sådan guddom men av olika skäl står han utanför det etablerade panteonet? I Torshem-modulen står det att Wegilkulten har både riddare, munkar och präster och vi skulle kunna utveckla detta.

Rörande Kashim så har det tidigare funderats på att göra honom till ett synonym för Zeeris. Ett annat alternativ skulle vara en mycket mäktig demon? Eller varför inte den sista Gamla Guden?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det gar bra att gnalla Birke, jag forsoker ju bara ge dig en chans att komma ikapp med inläggen. :wink:

Wegil är inte en Ung Gud, men att han är relaterad till dem enligt ditt förslag är inte fel.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Det gar bra att gnalla Birke, jag forsoker ju bara ge dig en chans att komma ikapp med inläggen. :wink:
Det var ju snällt. :)
Mikael skrev:Wegil är inte en Ung Gud, men att han är relaterad till dem enligt ditt förslag är inte fel.
Ingen Ung Gud men relaterad, hur menar du då?

Jag vill försöka anknyta Torshem mera till det övriga Ereb och som du säger så har kanske LV spridit sig tillräckligt. Att det finns flera Unga Gudar än panteonet som beskrivs i Kandra-modulen visar Delitha (och Zeeris) på och det var väl något sådant vi var överens om i Berendien-tråden också? Wegil är en bland en uppsjö olika gudar varav några är mera "etablerade" om vi ser till riksnivå men i den lilla kolonin Torshem är just denna ena guddom stark.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Fast det är onekligen intressant att Wegil är en Jorpangnisk guddom och att Eiron uppenbarade sig i Jorpagna. Wegil och Eiron är dessutom väldigt snarlika i "personlighet"

Hade lätt kunnat se att Wegil Eiron är en avart av en mindre Eirondyrkan som kommit från Jorpagna och sedan förändrats/anpassats efter behov.

Togs kanske Eiron upp som en mindre guddom i den Jorpagniska gudafamiljen, men förkastades i samband med Solkejsarens diktarskap, förutom i enskilda utposter av imperiet?

Det skulle fortfarande göra Wegil till en egen guddom idag, även om det finns några minsta gemensamma nämnare med LV. Att Wegil sedan tappat sitt efternamn i de flesta fall och dyrkas som ett helgon av vissa och som en Ung Gud av andra är bara trevliga förvecklingar. Och Wegiltroende förkastar naturligtvis teorier om att det rör sig om Eiron/Etin.
Här anser man kanske snarare att solkejsaren använde Eiron som ett instrument för att nå sina perversa mål tills en lämpligare guddom dök upp. Och att Wegiltron är den sanna Eironläran. Man kanske tillochmed anser att LV är en kättersk version av Wegiltron... :twisted:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag upprepar att jag tycker Wegil och Kashim är gudar i sin egen rätt och att Torshem nämner dem paralellt med UG.
Wegil är en jorisk gud från Imperiets tid (men förmodligen inte en av de dominerande ÄG).
Kashims ursprung är uttalat inte joriskt, men osäkert på vilket det är (forntida cereval? akrogal? Soluna? demon? gud? mörkertrollkarl? ...?)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Rörande Wegil så är synen, om inte helt olika, så något splittrade...
Kan inte denna gud vara en som i likhet med många andra guddomar fanns hos tolanerna under Mörkertiden, men inte riktigt fick vara med i det officiella UG panteonet när det etablerades? UGs prästerskap har helt sedan dess haft svårt att acceptera honnom, precis som de har med Delitha enligt "Enhörningshornet" (förutom Ninnaveprästinnorna). Hans trogna återfinns huvudsakligen i Torshem (och Jorpagna?) där han har stärkt stod och både (andra) UG och LV får stå något tillbaka. Så jämkar vi ihop de olika synen lite här också?
Jag kan dock leva med de flesta lösningar så länge mina nargurer får hållas med sina (mis)uppfattningar om att Wegil var en ovatisk Hjälte! :)

Kashim är möjligtvis den samma som Maal (vill minnas att detta inte är ursprungsnamnet på denna gud)?
Uppenbart är ju att synen på Wegils ursprung väldigt splittrat (vilket inte gör något för mig och Torshems övriga Wegiltroende som VET hur det ligger till :wink: ).

Att Wegil har sitt ursprung på Tolan har jag inget emot.

180-t eO anländer jorerna till Torshem. UG dominerar då säkert Berendien, så att Wegil är en i Panteonen skulle väl fungera, men i Berendien år 610 bortglömd (till skillnad från Delitha och Zeeris som man känner till men inte riktigt vill erkänna samma status som de 7 vedertagna). Jag tycker dock inte att den lösningen är särskillt attrakativ. Jag behöver fler svar isf. Varför är han obskyr/bortglömd i Berendien, men monoteistisk GUD i Torshem? Han har dessutom olika attribut tagna från olika av de 7 vedertagna UG? Torshemmarna verkar inte se honom som del av UG (då hade de väl haft hela familjen fast fokuserat på Wegil), varför? Den eviga kampen ljus mot mörker som finns i wegilläran finns inte i UG.

Mitt förslag:
Wegils ursprung är omstritt och de lärde har flera teorier som de inte kunnat enas kring. De troende till Wegil vet dock att tron fanns redan på Imperiets dagar. Det var inte en av de större religionerna, men den fanns spridd runt om med ett centrum i norra Tolan (men förkastades som en gammal gud efter 3K). De första jorerna som kom till Torshem hade en blandad religiös bakgrund, de var köpmän och hade hört missionspredikningar från flera samfund. De följdes av bosättare och bönder som inte trivdes hemma, främst från Berendien, och som sökte en ny framtid. I Torshem fann man inte bara en andra chans utan också en ny tro (hur? mystisk profet? ruiner? dödahavsrullar? lämningar huggna i sten? Ovaternas legend?) och Wegiltron blommade upp. Idag har den sitt starkaste centrum i Torshem, men troende går att finna från Lirvella i Cereval till Mefimors sjös södra stränder.

Där Wegil dyrkas har Kashim följt efter. Liksom det fanns gamla lämningar för Wegil (alt. för Kashims del, att tron funnits i skogarna historiskt visar templet i bergen, vilket också är anledningen till att jag skulle vilja se en antikt arv under mossan även för Wegil) fanns det lämningar för Kashim. Kashims ursprung är ickejoriskt (vilket utesluter Maal i den form han hade i imperiet i alla fall, även om dyrkan ursprunligen var utomerebisk). Så varför har han kommit ihop sig med Wegil (och det skedde alltså utifrån imperiet)? Någon djävul från Nargur? En antik manifestation av Imperiets alla fiender? En svartkonstnär från Akrogal och/eller Cereval??? Ser gärna en koppling till det sista och att det är i öster Kashim har sitt största kraft med sina olika ordnar osv. Kashims troende ser som sin uppgift att förfölja och besegra Wegils anhängare, då Wegil ALLTID lyckats grusa Kashims planer på herravälde och altoriskt paradis! (Get rid of Wegil, and nothing can stop us! :twisted:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan leva med ditt förslag Mikael. :)
Vill bara att dessa guddomar skal hittas utanfor Torshem också och inte bara göra området "eget" utan större anknytningar till övriga Ereb (därfor lycklig över att vi enats om Torsborg som berendisk koloni).

Kanske de Wegiltrogna kolonisterna hittade samma tro hos nargurerna, om än i sin egen variant (de har misstolkat guden som en Hjälte då han engång tog mänsklig gestalt och utförde stordåd bland ovaterna) och detta bidrog eftervart till samarbetet mellan berendier och ovater i Torshem? Wegil kan ha börjat dyrkas av nargurer som under Gamla bytiden, antingen i "Sjölandet" (Torshem) eller i Trasimo när kontakter med Kejsardömet Jorpagna fanns och sedan fått fäste hos dessa?

Jag tänkte på Maals prejoriska förflutna när jag föreslog honom som synonym med Kashim. Tron på Kashim kan ha spridit sig till nargurerna också via jorerna, genom Domion som kämpade mot skogsbarbarerna på 700-talet fO. Annars etablerades kanske templet i Torshem av joriska legionärer som tidigare tjänstgjort i öster; Krun, Lasutyp, Hynsolge?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Wegil

Inlägg av Fafnir »

Trådnekromanti.

Diskutionen var länge sedan men...

Det fanns önskemål om att Kashim har sitt ursprung österut. Är inte Kuzherismen i Nudland/Lhassu väldigt nära uttalsmässigt? Finns Kashims ursprung i Kuszher?

Med reservation för felstavningar och dåligt minne...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wegil

Inlägg av birkebeineren »

Tror också att vi diskuterade om inte Kashim hade sitt ursprung någonstans i öster utan att specifierara var. Källorna säger att urprunget är okänt förutom att guden inte tillhör det joriska kulturområdet. En idé som jag är lite osäker på om jag lagt fram här eller inte är att kulten kom till Torshemområdet som då tillhörde Kejsardömet Jorpagna med akrogaliska följeslagare till en jorisk general under Härförarnas krig på 800-talet fO. Kashimtemplet i bergen byggdes då men föll i glömska tills Kati Lôm återuppväckte det på 600-talet eO.

Kuzherismen som Vicotnik konstruerad sägs bygga på andra gudar och trosläror. Kuzher kanske bygger (delvis) på Kashim?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Wegil

Inlägg av Grisodlar'n »

Österöver kan ju också betyda det där landområdet norr om Nidland. Hade inte den platsen diskuterats lite i Nidlandstråden eller kan det ha varit någon annanstans?
Skriv svar